Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentti: Eläkkeiden leikkaaminen olisi kelvoton keino valtion velkatalkoissa - tässä syy

Vierailija
30.03.2024 |

Eläkkeiden leikkaaminen voisi jopa heikentää valtiontalouden tasapainoa

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010325545.html

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset on ainoa ryhmä suomalaisista, joiden kokemus hyvinvoinnista ei ole viime aikoina laskenut. Eläkeläiset ovat myös taviksista kaikkein varakkaimpia ja hyväosaisimpia.

Leikkuriin vaan niin loppuu huutelu köyhille kun saavat itse kokeilla miltä se maistuu.

Olet siis valmis työntämään leikkuriin omat vanhempasi. Ja itsesi jos niin vanhaksi elät.

Et tiedä eläkeläisten hyvinvoinnista yhtään mitään. Eläkeläiset eivät ole homogeeninen ryhmä.

Vierailija
22/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan vain valtiontaloudesta, niin noin juuri se on. Jos puhutaan koko julkisesta sektoriata, johon kuuluvat valtio, kunnat ja työeläkejärjestelmä, tietenkin eläkkeiden pienentämunen supistaisi vajeita.

Kerropas nyt, että miten? Kun noin tietävä olet. 

Mitä pitäisi kertoa?

Ilmeisesti se, että mitä kautta eläkkeiden pienentäminen pienentää julkisen talouden vajeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä nää muutkaan leikkaukset tepsi, mutta sehän ei menoa haittaa. Leikkuriin vaan!

Leikkauksilla on negatiivisia dynaamisia vaikutuksia. Ihmisten tulevaisuuden usko menee, kulutus vähenee, työttömyys lisääntyy, verotulot vähenevät ja tarvitaan lisäleikkauksia jne.. Kansantalous ei ole sama kuin yksityistalous.

Vierailija
24/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut aikoinaan  huonommilla tuilla kuin nykyopiskelijat leikkausten jälkeen. Viikonloppuisin kävin töissä, eikä noista alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä ei silloisten määräysten mukaisesti karttunut edes eläkettä toisin kuin nykyään.

Valmistumisen jälkeen en heti löytänyt koulutusta vastaavaa työtä, joten menin siihen työhön mihin pääsin, vaikka se edellytti muuttoa 600 kilometrin päähän.

Palkankorotukset julkisella puolella ovat aina olleet koko työurani maltillisia enkä ole koskaan edes haaveillut vientialojen korotusten ylittävistä korotuksista. Asumistukea en ole koskaan saanut. Pikkunuhassa olen töissä käynyt eikä sairaspäiviä ole montaa koko työuran aikana. 

Kikyt olen sietänyt ja kärsinyt.

Nyt olen eläkkeellä ja mielestäni talkoillut riittävästi tämän elämän aikana.

Vierailija
25/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset on ainoa ryhmä suomalaisista, joiden kokemus hyvinvoinnista ei ole viime aikoina laskenut. Eläkeläiset ovat myös taviksista kaikkein varakkaimpia ja hyväosaisimpia.

Leikkuriin vaan niin loppuu huutelu köyhille kun saavat itse kokeilla miltä se maistuu.

Olet siis valmis työntämään leikkuriin omat vanhempasi. Ja itsesi jos niin vanhaksi elät.

Et tiedä eläkeläisten hyvinvoinnista yhtään mitään. Eläkeläiset eivät ole homogeeninen ryhmä.

Kyllä, vanhempieni yli neljän tonnin eläkkeistä joutaakin leikata. Yhtään eivät ole avustaneet köyhempiä jälkipolvia. Meidän nuorempien eläkkeet on leikattu jo etukäteen. Nyt on eläkeläisten aika osallistua myös talkoisiin.

Vierailija
26/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeiden verotusta kiristämällä saadaan meidät eläkeläiset kuin mukaan valkoisiin.

Vierailija
27/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nää muutkaan leikkaukset tepsi, mutta sehän ei menoa haittaa. Leikkuriin vaan!

Leikkauksilla on negatiivisia dynaamisia vaikutuksia. Ihmisten tulevaisuuden usko menee, kulutus vähenee, työttömyys lisääntyy, verotulot vähenevät ja tarvitaan lisäleikkauksia jne.. Kansantalous ei ole sama kuin yksityistalous.

Nämä leikkausten haittavaikutukset koskee vain eläkeläisiä? Ei muita joilta on jo leikattu, kuten työntekijät, opiskelijat ja työttömät. Saatana että olette ahneita. Toivottavasti verot kiristetään tappiin eläkeläisiltä!

Vierailija
28/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisävero 5,85 % 47.000 euron ylimenevistä eläkkeistä.

Vierailija
29/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisävero 5,85 % 47.000 euron ylimenevistä eläkkeistä.

Saisi olla 90 %

Vierailija
30/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä on moneen kastiin. Läheskään kaikki eläkeläiset eivät suinkaan ole taviksista kaikkein varakkaimpia. Suuri osa eläkeläisistä saa minimaalista eläkettä.

Vierailija
31/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on sama homma kuin köyhiltä leikkaaminen: kaikki köyhiltä leikattu on pois kulutuksesta mikä lisää konkursseja ja pienentää verotuloja.

Vierailija
32/50 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opiskellut aikoinaan  huonommilla tuilla kuin nykyopiskelijat leikkausten jälkeen. Viikonloppuisin kävin töissä, eikä noista alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä ei silloisten määräysten mukaisesti karttunut edes eläkettä toisin kuin nykyään.

Valmistumisen jälkeen en heti löytänyt koulutusta vastaavaa työtä, joten menin siihen työhön mihin pääsin, vaikka se edellytti muuttoa 600 kilometrin päähän.

Palkankorotukset julkisella puolella ovat aina olleet koko työurani maltillisia enkä ole koskaan edes haaveillut vientialojen korotusten ylittävistä korotuksista. Asumistukea en ole koskaan saanut. Pikkunuhassa olen töissä käynyt eikä sairaspäiviä ole montaa koko työuran aikana. 

Kikyt olen sietänyt ja kärsinyt.

Nyt olen eläkkeellä ja mielestäni talkoillut riittävästi tämän elämän aikana.

Kuule, kun se on kaikilla niin. Kaikki tekee uhrauksia, kaikilla on vaikeuksia. Se että sinä nyt jotenkin ajattelet että nyt töissäkäyvät pääsee jotenkin helpommalla on sinun oma defenssi, kun sinusta olisi jonkun muun asia korjata Suomen talous.

Itselläni on myös vähän vaikeaa. Käyn töissä täysipäiväisesti, opiskelen iltaisin (että edes joskus saisin parempaa palkkaa), minulla on kaksi lasta joiden kanssa en ehdi tehdä mitään. Yritän vain selvitä jotenkin seuraavaan päivään, seuraavaan viikkoon, ensi vuoteen,,, ja valtio yrittää heittää kapuloita rattaisiin minkä ehtii. Näin se menee. Ei täällä kellään ole kivaa, paitsi ehkä ihan ökyillä, joihin aika harva kuuluu. 

Vierailija
33/50 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä leikatessa pitäisi ottaa huomioon muitakin asioita kuin se, ettei se hyödytä taloudellisesti valtion kassassa. Monet eläkeläiset tarvitsevat lääkärin hoitoa, lääkkeitä, silmälaseja, hammaslääkäriä.

Tarpeelliset moniteholasit erittäin kalliita - niistä ei voi tehdä mitään vähennyksiä. Onko kukaan päässyt julkisen puolen silmälääkäriin - ehei, menet yksityiselle ja maksat siitä.

Lääkäriin 6 viikon jonot julkisella puolella. Erikoislääkärin lähetettä ei heru. On mentävä sille erikoislääkärille omalla rahalla. Kela korvaus kolmen kympin luokkaa. Sama pätee hammaslääkäriin.

On kohtuullinen eläke pitkästä ja rankasta työstä, josta tosin maksan enemmän veroa kuin palkasta aikoinaan  Töissä ollessa oli lisäksi työsuhde lääkäri jos sellaista sattui tarvitsemaan. Nyt pihtaan mahdollisen kaihileikkauksen, silmälasien tai hammasimplantiin varautumisen takia. En kuvittele edes saavani ko hoitoa muuten kuin itse maksamalla 

Muutenkin meno sitä luokkaa, että luulenpa, että viimeinen sammuttaa valot, elleivät sitten ne viimeiset ammu toisiaan. 

Vierailija
34/50 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi muistaa, että jokainen eläkeläinen on maksanut itse eläkkeensä, ei sitä nyt mistään muilta rahoiteta. Eläkeyhtiöt ovat maksettuja varoja sijoitelleet juuri ja juuri niin pienellä tuotolla kuin ovat kehdanneet, ettei ole asiaan puututtu. Isommat sijoitustuotot on pelattu itselle sulle mulle periaatteella. Silti eläkeyhtiöiden kassat pullistelevat, joten eläkkeitä olis varaa maksaa enemmän.

Nyt on päätetty ajan olevan otollinen, kokoomus/persut/ruotsalaiset hallituksen ollessa työkaluna, että otetaan eläkeläisten loputkin rahat omaan sijoituskäyttöön. Pankit ja muu iso raha haluavat satojen miljardien eläkevarat itselleen. Suomen taloutta eläkeleikkaukset kurjistavat, vaikka päinvastaisia valheita kansalle syötetään.

Suomalaisia viedään nyt kuin lammasta liekanarussa.

Vierailija
35/50 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden leikkaus pitää tehdä verotusta kiristämällä, silloin valtion tulot kasvaa.

Päinvastoin eläkkeitä verotetaan nyt jo paljon joten veronalennus olisi paikallaan.

Tulevia eläkkeitä tullaan kuitenkin leikkaamaan ja ehtoja kiristämään joten se auttaa tilannetta tulevaisuudessa.

Isoimpia eläkkeitä voi hyvin verottaa lisää. Yksikään ihminen ei tarvitse elääkseen 10 000 e/kk eläkettä. 

Vierailija
36/50 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa viisaat millä järjestelmällä ne rahat siirtyvät valtiolle?

Jos olisi tulossa 2 prosenttia ja sitten leikataan puolet. Kuinka se toinen puolikas siirtyy valtiolle?

Vierailija
37/50 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suatanan komyut.           Niiden ketkä eläkkeitä saa ovat juuri vastuussa veloista.       Huomaa taas kuinka tyhmää sakkia suolessa

Suolessa???

Vierailija
38/50 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeiden leikkaus vähentäisi eläkemaksun määrää palkoista ja jäisi enemmän rahaa kulutukseen työssäkäyvillä.

Vierailija
39/50 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 4000€ eläkkeistä on hyvin varaa leikata, ja varmasti ei ole edes ainoa tulonlähde näille.

Eipä taida leikkauksella olla mitään vaikutusta valtion budjettiin, sillä 4000€/kk eläkkeitä maksetaan kaikista eläkkeensaajista vain  0.5% naisista ja 1.3% miehistä. 

Maksetut keskueläke on 1500-1600€/kk eli n. 1200€ käteen.

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…

Vierailija
40/50 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka eläkeleikkaukset supistaisivat koko eläkejärjestelmän menoja, niistä voisi epäsuorine vaikutuksineen koitua valtiolle menosäästöjen verran tai niitäkin enemmän verotulojen menetyksiä.

Suurimman osan työeläkkeistä kustantaa ja maksaa joku muu kuin valtio.

Työeläkkeet maksetaan suoraan tämän hetken työssäkäyvien palkoista. Siksi monet eivät tajua kuinka paljon rahaa eläkkeisiin oikeasti menee, koska ne rahat eivät kierrä valtion budjetin kautta.