Kannattaako omasta harrastuksesta perustaa Youtubekanava?
Löytyykö keneltäkään täällä kokemusta tubettamisesta?
Olen harrastanut nyt muutaman vuoden pyöräilyä ja mietin, että hankkisinko täksi kesäksi GoPro-tyyppisen kameran, jolla voisi kuvata omia pyörälenkkejä. Voisin tietysti pitää videot itselläni omina yksityisiä muistoina, mutta toisaalta voisin kokeilla myös ladata jokusen videon YouTubeen. Mitään isoja rahasummia tai kuuluisuutta en toki kuvittele videoilla saavani, ja seuraajien saaminen ylipäätään voisi olla hankalaa varsinkin Suomesta käsin. Pitäisi miettiä olisiko kielenä suomi vaiko englanti ja minkä verran näkyisi itse videoissa jne.
Miten kanavasta saisi mielenkiintoisen? Vaatiiko videoiden editoiminen paljon työtä? Kannattaako vain unohtaa koko idea?
Kommentit (49)
Kukaan ei jaksa sun pyöräilyäs katsoa.
Paitsi jos teet sen kännissä ja alasti.
Mikä ettei mutta pidä huoli ettei videoissa näy muiden kasvoja. Editoinnista en tiedä mutta itse voisin katsoa esimerkiksi maastopyöräilyä ja jotain merenrantakuvaa. Mielenkiintoisia kohteita, kivoja reittejä. Voisitko suunnitella eritasoisia pyöräilyreittejä eritasoisille pyöräilijöille?
Tuostahan saisi kivoja yhteistyömahdollisuuksia eri tahojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei jaksa sun pyöräilyäs katsoa.
Paitsi jos teet sen kännissä ja alasti.
Aika paljon tuolla on silti pyöräilyyn ja moneen muuhun harrastukseen keskittyneitä kanavia. Ei kai kukaan katso väkisin sellaisia videoita, joiden aihe ei kiinnosta. Ei jokin kalastuskaan kaikkia kiinnosta.
Toki jos haluat olla julkinen henkilö
Muista, että julkisesta henkilöstä saa sanoa rumemmin...
Vierailija kirjoitti:
Mikä ettei mutta pidä huoli ettei videoissa näy muiden kasvoja. Editoinnista en tiedä mutta itse voisin katsoa esimerkiksi maastopyöräilyä ja jotain merenrantakuvaa. Mielenkiintoisia kohteita, kivoja reittejä. Voisitko suunnitella eritasoisia pyöräilyreittejä eritasoisille pyöräilijöille?
Pyöräilen pääasiassa maantiepyörällä maaseutumaisilla maanteillä, mutta mikään pakko ei olisi noihin toki rajoittua. Videoiden kuvaaminen voisi myös motivoida laajentamaan omia normaaliajoja uusiin ympäristöihin. Mitään päivätyön korvaajaa en toki kanavasta suunnittele, se vaatisi jo älyttömästi seuraajia ja löytyy kuitenkin ihan vakituinen työpaikka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yleisillä paikoilla saa kuvata kenen tahansa naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noin mene, mutta käytännössä joo. Jos pyöräillessä joku tulee vastaan niin ei siinä ole ongelmaa. Saa näkyä naama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilen pääasiassa maantiepyörällä maaseutumaisilla maanteillä, mutta mikään pakko ei olisi noihin toki rajoittua. Videoiden kuvaaminen voisi myös motivoida laajentamaan omia normaaliajoja uusiin ympäristöihin. Mitään päivätyön korvaajaa en toki kanavasta suunnittele, se vaatisi jo älyttömästi seuraajia ja löytyy kuitenkin ihan vakituinen työpaikka.
Ap
Suomalainen maaseutu vois olla eksoottista ulkomaalaisille. Suomi on aika nousussa ulkomailla, käytä se hyödyksi. Esittele kohteita, vuodenaikoja, vuorokaudenaikoja. Kyllä monet saa kivoja sivutuloja harrastuksistaan. Eikä välttämättä tarvitse omilla kasvoillaan esiintyä. Suosittelen kokeilemaan, mitä siinä menetät jos kuitenkin harrastat. Muutama ahdistava loskakelivideo voi jo tuoda tuhansia katsojia.
Voi. Jälkikäteen vaikka laittaa videon, ettei suorana välttämättä, turvallisuussyistä. Ei sijaintia reaaliakaisena someen. Ehkä kannattaa vaihdella myös reittiä ja ajankohtaa, jos pelkää että joku ilmestyy sinne reitille tai maisemaan. Uskaltaako sanoa tarkan paikan. Entä ottaako kaverin mukaan. On hyvä miettiä nämä etukäteen. Entä pitäisikö yleisöä neuvoa myös turvallisuudessa pyöräilyn suhteen ja ensiavussa. Tai säässä, jos pyörä hajoaa. Onneksi Suomessa ei ole kovin pahaa ongelmaa, ulkomailla tuo voisi olla ihan kriittistä. -Osaa ihmisistä kiinnostaa enemmän se maisema (oleilu siinä maisemassa) kuin pyöräily itsessään tai luonto, eläimet. Kuvaaminen. Ja jotkut eivät pidä musiikista, se voi olla renkuttavaa, pimputtavaa tai häiritsevää. Mitä ääntä siihen sitten laittaa väliin, onko se aaltoja, puro vai puhe tms.
Mikä estää kokeilemasta? Videoita voi kuvata vaikka kännykällä ja ilmaisia editointi ohjelmia löytyy. Lähtökohtaisesti kannattaisi tehdä ihan omaksi iloksi ja harrastuksen kannalta ettei tule pettymyksiä. Tulojen saaminen vaatii kuitenkin aika paljon tilaajia ja pitäisi pystyä säännöllisesti tekemään kiinnostavaa sisältöä.
Hyvältä kuulostaa! Itsekin olen miettinyt omaan kanavan perustamista, ei niinkään rahankiilto silmissä vaan mukavana oheistomintana oman harrastuksen kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mutta se ei ole kohteliasta. Jos haluaa hyvän kanavan rakentaa, se kannattaa pitää kohteliaana ja muut huomioivana. Positiivisena. Törkykanavat saisi lopettaa YouTubesta, ne jotka eivät osaa itse tehdä mitään muuta kuin haukkua muita tubettajia.
Siitä vaan. Ehkä kannattaa aloittaa suomenkielellä.
Kannattaa jos olet hoikka ja komea parraton parikymppinen mies.
Puheliaisuus plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noin mene, mutta käytännössä joo. Jos pyöräillessä joku tulee vastaan niin ei siinä ole ongelmaa. Saa näkyä naama.
Kyllä menee. Yleisellä paikalla on kuvaaminen sallittua ja jos ei halua olla kuvattuna pitää itse poistua paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mutta se ei ole kohteliasta. Jos haluaa hyvän kanavan rakentaa, se kannattaa pitää kohteliaana ja muut huomioivana. Positiivisena. Törkykanavat saisi lopettaa YouTubesta, ne jotka eivät osaa itse tehdä mitään muuta kuin haukkua muita tubettajia.
Mitä ihmettä sä oikein väniset? Kuinka hiton tylsiä videoita oikein pitäisi tehdä, että sä olisit tyytyväinen?
Luulen että monia voisi kiinnostaa rauhalliset rentouttavat videot. Korpimuijakin on suosittu sen vuoksi että kuvaa rauhallista arkeaan. Katsoisin. Meitä neljän seinän sisälle sidottuja on paljon, haaveillaan ulkoilmasta ja kulkemisesta mutta ei siihen kyetä syystä tai toisesta. Mutta mieti kohderyhmää, ulkomaalaiset/ suomalaiset, pyöräilijät/katsojat jne. Voi olla että kohde muuttuukin kun saat useamman videon ladattua. Katselukerroista näet mikä ihmisiä kiinnostaa eniten. Tee siis ensin erilaisia videoita. Toisaalta opetusvideot on ehkä tuottavia, jos sivutuloja haluat. Pyörän huolto, varusteet, korjaaminen, näitähän joka vuosi tehdään ja niistä haetaan ohjeita. Kantavat ja tuottavat ehkä vuosikymmeniä eteenpäin.
Jos pyöräilet "normaalisti" niin ei ketään kiinnosta. Siinä pitää olla jokin twisti mikä saa ihmiset haltioitumaan pyöräilystäsi. Esim. maastopyöräily vaarallisia reittejä pitkin.
Ja YouTube ei toki ole ainoa vaihtoehto, mutta varmaan järkevin jos videot on yhtään pidempiä.
Ap