Miesystävä sanoi että polkupyörästäni on takapyörän taka akseli katkennut.
Sillä ei ole voinut ajaa tällä viikolla koska siihen tuki joku vika ja mies ystävä katsoi sitä että takavanteesta akeli katkennut. 21 vaihteinen fillari. Paljonkohan korjaus maksaa?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se poikki on vaan mutkalla. Akseli menee vaihtoon. Parempi kun vie pyöräkorjaamoon ja soittakoot sieltä kun tietävät hinnan. Osat 5e ja työ 80e arvaisin. Sen voi tehdä itsekin, jos on ruuvipenkki, puhdas työpöytä, villirattaan tai kasetin booriavain, magneettikärkimeisseli, ketjuruoska avain, synteettistä vaseliinia, sekä tavanomainen asentajan työkalupakki. Kartiot tarkistetaan, säätö: kartio varovasti kiinni ja 45 astetta takaisin, kontramutteri kiinni. Laitetaan sormien väliin pylrimään, jos juputtaa löysätään lisää.
Poikki on kokonaan koska vanne heiluu niin pahasti. T: ap
Toivottavasti etupyörän taka akseli on kuitenkin ehjä.
Jos tekee itse, niin helpointa käydä ostamassa uusi vanne. Tai maksaa suosiolla saman hinnan korjaamoon.
Taka akselin korjaus joku 40 euroa. Itsellä mennyt muutaman kerran poikki.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee itse, niin helpointa käydä ostamassa uusi vanne. Tai maksaa suosiolla saman hinnan korjaamoon.
Siihen pitää sitten osata asentaa räikkä ja kasetin irtolehdet tai villiratas rakenteesta riippuen. Tarvitaan booriavain ja ketjuruoska.
Se on sama viedä korjaamolle. Ammattimies näkee mitä kannattaa tehdä. Kun sitä puretaan, niin kannattaako vaihtaa hammaspyörästö, ketju ja rissat samalla. Se on hintava remontti, mutta jos pyörää aikoo pitää, niin silloin ei kannata paska osilla pistää kasaan. Jos tehdään myyntiremontti, niin sitten vaan uusi akseli. Asiasta kolmanteen, huoltovapaa 3-vaihteinen on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se poikki on vaan mutkalla. Akseli menee vaihtoon. Parempi kun vie pyöräkorjaamoon ja soittakoot sieltä kun tietävät hinnan. Osat 5e ja työ 80e arvaisin. Sen voi tehdä itsekin, jos on ruuvipenkki, puhdas työpöytä, villirattaan tai kasetin booriavain, magneettikärkimeisseli, ketjuruoska avain, synteettistä vaseliinia, sekä tavanomainen asentajan työkalupakki. Kartiot tarkistetaan, säätö: kartio varovasti kiinni ja 45 astetta takaisin, kontramutteri kiinni. Laitetaan sormien väliin pylrimään, jos juputtaa löysätään lisää.
Mulla on 2 akselia katkennut. Voi ne katketa. Aika iso ja tarkka homma kun pitää purkaa laakereineen koko takaosa.
Vierailija kirjoitti:
Se on sama viedä korjaamolle. Ammattimies näkee mitä kannattaa tehdä. Kun sitä puretaan, niin kannattaako vaihtaa hammaspyörästö, ketju ja rissat samalla. Se on hintava remontti, mutta jos pyörää aikoo pitää, niin silloin ei kannata paska osilla pistää kasaan. Jos tehdään myyntiremontti, niin sitten vaan uusi akseli. Asiasta kolmanteen, huoltovapaa 3-vaihteinen on keksitty.
Takarattaat harvemmin kuluu vaihtokuntoon mutta ketjut on kulutuskamaa ja eturatas voi kulua.
Laihduta! Niin ei akselit katkeile.
Jos se akseli on vaan poikki niin aika helppo homma asentaa uusi ja tuskin maksaa 30-40 euroa enempää. Siellä on niitä kuula laakereita sisällä niin en tiedä miten ne sotkee kuvioo.
Vierailija kirjoitti:
Jos se akseli on vaan poikki niin aika helppo homma asentaa uusi ja tuskin maksaa 30-40 euroa enempää. Siellä on niitä kuula laakereita sisällä niin en tiedä miten ne sotkee kuvioo.
Olen 20 vuotta pyöriä korjaillut itse.
Vierailija kirjoitti:
Laihduta! Niin ei akselit katkeile.
Tämähän se! Se oli kautta rantain ilmoitus että on syytä LAIHDUTTAA! Ei ne akselit ihan vähästä katkea.
Vierailija kirjoitti:
Jos se akseli on vaan poikki niin aika helppo homma asentaa uusi ja tuskin maksaa 30-40 euroa enempää. Siellä on niitä kuula laakereita sisällä niin en tiedä miten ne sotkee kuvioo.
Laakereita siellä ei ole. Irtokuulia kummankin kartion alla. Jos tyhmyyttään avaa räikän laakeroinnin, niin siellä on pieniä kuulia, jotka kyllä on niin pieniä, että heti puolet on hukassa. Eli räikkää ei pidä avata. Terveisin Korjaamon pitäjä
Kyllähän se akseli voi hyvinkin mennä poikki. Etenkin jos olet kehopositiivinen ihminen. Omasta pyörästänikin (20v vanha Tunturi) on taka-akseli katkennut kahdesti kun on kertynyt kovassa ajossa kilometrejä paljon.
Monissa pyörissä taka-akseli on yhtä 8-millistä kierteistettyä rosteria jos ei ole pikalinkut. Jos hyvin käy, paikallisesta pyörähuollosta löytyy uusi akseli 8 eurolla, laakereineenkin n. 18 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se akseli voi hyvinkin mennä poikki. Etenkin jos olet kehopositiivinen ihminen. Omasta pyörästänikin (20v vanha Tunturi) on taka-akseli katkennut kahdesti kun on kertynyt kovassa ajossa kilometrejä paljon.
Monissa pyörissä taka-akseli on yhtä 8-millistä kierteistettyä rosteria jos ei ole pikalinkut. Jos hyvin käy, paikallisesta pyörähuollosta löytyy uusi akseli 8 eurolla, laakereineenkin n. 18 eurolla.
Akselin raaka-aine varmaan muuttunut vuosien varrella. Villiratas rakenteessa kuulat oli toisella puolella siinä kohti, missä on suurin hammasratas ja se taipui siitä kohti. Kasettirakenteessa kuulat ovat akselin päissä, eikä se voi mennä poikki. Sachs Torpedo 3v katkoi akseleita hyvin helposti kun jarrutti asfaltilla.
Minä olen ihan normipainoinen ja kaksi kertaa mennyt akseli poikki. Poljen jotain 7000 km vuodessa ja akseli kestaa sen pari vuotta suunnilleen. Siinä ei auta muu kun viedä korjaamolle. Ei se akseli sinänsä maksa kuin joku 7 euroa, asennus voi maksaa parikymppiä ja jos niitä kuulia tippuu sieltä sisältä hukkaa niin tulee varmaan pari euroa niistä lisää.
Tuskin se poikki on vaan mutkalla. Akseli menee vaihtoon. Parempi kun vie pyöräkorjaamoon ja soittakoot sieltä kun tietävät hinnan. Osat 5e ja työ 80e arvaisin. Sen voi tehdä itsekin, jos on ruuvipenkki, puhdas työpöytä, villirattaan tai kasetin booriavain, magneettikärkimeisseli, ketjuruoska avain, synteettistä vaseliinia, sekä tavanomainen asentajan työkalupakki. Kartiot tarkistetaan, säätö: kartio varovasti kiinni ja 45 astetta takaisin, kontramutteri kiinni. Laitetaan sormien väliin pylrimään, jos juputtaa löysätään lisää.