Mitä tehdä jos hammashygienistin aika perutaan jo viidettä kertaa? Mitä voin sanoa? Minulla on parodontiitti eikä yksityiseen varaa.
Minun pitäisi käydä hammashygienistillä puolen vuoden välein. Viimeisestä kerrasta on noin vuosi koska aina kun olen saanut ajan niin ovat soittaneet viikkoa/päivää ennen, että aikaa täytyy siirtää resurssien puutteen vuoksi. Tämä tapahtunut nyt neljä kertaa.
Nyt tarvisin oikeasti sen ajan. Tottakai pesen hampaita huolellisesti, käytän väliharjaa ja lankaa, oikeanlaista hammastahnaa ja välillä corsodylia purskuttelen.
Ikeniä välillä särkee ja vuotavat runsaasti verta toisinaan, minulla kertyy hammaskiveä nopeasti.
Pitäis päästä mutta jos taas soittavat eioota niin mitähän vois tehdä? Vai onko pakko yrittää jotenkin kerätä rahat yksityiselle.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
^ Ole hyvä vaan, kiva jos on omasta koulutuksesta tänään hyötyä jollekin. 🌺
Corsodyl ja hammastahna syövät toistensa tehoa, joten niitä ei pidä käyttää peräkkäin vaan pitää vähintään 30 min taukoa niiden välillä tai vaihtoehtoisesti pestä hampaat ilman tahnaa ja sitten purskutellaan. Tuo pitäisi lukea pienellä präntillä Corsodylin ohjeissa.
Hammaslangan ja -harjauksen käyttöjärjestys on jo hifistelyä, mutta hammastahnan fluori pääsee hammasväleihin paremmin vaikuttamaan jos ensin lankaa ja sitten vasta harjaa. Mutta esim. Jenkeissä opetetaan että brush-floss-rinse.
Hammaslankaa ei yleisesti enää suositella, se väkisinkin haavoittaa ikeniä. Vain, jos on erittäin tiukka hammasväli, johon ei muut välineet sovi, niin siinä voi käyttää hammaslankaa, mutta on varottava ikenen höyläämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Corsodyl ja hammastahna syövät toistensa tehoa, joten niitä ei pidä käyttää peräkkäin vaan pitää vähintään 30 min taukoa niiden välillä tai vaihtoehtoisesti pestä hampaat ilman tahnaa ja sitten purskutellaan. Tuo pitäisi lukea pienellä präntillä Corsodylin ohjeissa.
5
Corsodylia voi käyttää heti harjauksen jälkeen kun huuhtelee tahnan ensin huolellisesti pois, mitä turhaa tuossa odottamaan 30 minuuttia?
Samasta syystä kuin kehotetaan olemaan pesemättä hampaita puoleen tuntiin syönnin jälkeen, ei riitä että huolellisesti nielaisee ruuan alas ennen hammaspesua.
Nyt kun ede
Ihan osuvasti kuvaat sitä, kun iensairaudessa hampaassa on painetta eli taudin oire se on. Jos hammas nousee silminnähtävästi ylös kuopastaan niin se saattaa hyvin olla kyllä poistokunnossa, mutta on myös mahdollista että se on vielä rauhoiteltavissa puhdistuksella. Voi hyvin olla että se on myös vain tunne: kun on painetta niin tuntuu kuin hammas nousisi. Ei pysty näin etänä diagnosoimaan enempää. 😀 Juurihoidosta hammas tuskin hyötyy.
Hommaa ihmeessä tänään ne vaihtopäät sähköhammasharjaan! Pitkät pesut sähköhammasharjalla on se tärkein yksittäinen juttu millä voit iensairauttasi itse hoitaa ja helpottaa. Vaihtopää suositellaan vaihtamaan 3 kk välein kuten tavallinen hammasharjakin.
Tämä on kyllä pahinta kun tulee joka suunnalta niin erilaisia ohjeita, että mikä nyt on se jota noudattaa. :D
No mutta menen nyt näillä ohjeilla mitä olen saanut niin toivottavasti tuo tuosta rauhoittuu. Ap
Ap on kyllä oikein mallioppilas, jonka kaltaisten kanssa on ilo ammattilaisen asioida. 😀 Ketjussa näkyy kyllä hyvin se asiakaskunta edustettuna, kaikilla on paitsi omat konstinsa myös ne ainoat oikeat. Näkyy myös ketjulaisten ikähaarukka hyvin, kukaan ei ole ehdottanut että ap laittaa aspiriinin (tai vähän nuoremmat Buranan) sulamaan kipeän hampaan viereen, ei yhtään neuvoa tuikata neilikkaöljyä eikä valkosipulia hampaalle, ei yhtään raakaa eikä edes laimennettua Illodinia tai Vademecumia ole mihinkään laitettu ja mitänäitänyton. Itse asiassa proteesin terävän lohkeaman korjailu rälläkällä ei ole ollenkaan pöhköimmästä päästä ohjeita, sen sijaan pikaliiman laittaminen suuhun on ihan vaan silkkaa ääliöyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5
Corsodylia voi käyttää heti harjauksen jälkeen kun huuhtelee tahnan ensin huolellisesti pois, mitä turhaa tuossa odottamaan 30 minuuttia?
Samasta syystä kuin kehotetaan olemaan pesemättä hampaita puoleen tuntiin syönnin jälkeen, ei riitä että huolellisesti nielaisee ruuan alas ennen hammaspesua.
Noniin! Menen näillä eteenpäin. :)
Olipa kiva kun tulit ketjuun. Enempää ei kysyttävää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseltä saa nyt kelakorvausta ainakin hygienistin hoidosta ja lääkärin tutkimuksesta. Itse yllätyin laskun pienemisestä. Mitään mahdollisuutta ei meillä ole päästä julkiseen hoitoon. Ajan saisi jonnekin 8 kuukauden päähän ja siellä ei käsittääkseni kahdesti vuodessa tehdä tuollaista hoitoa. Itsellä on sylkiongelma, jonka takia muodostuu paljon hammaskiveä. Nyt korona-aikaan vastaanotolle ei kutsuttu sovitun ajan kuluessa, koska jonoja on. Tietysti akuuttiaikoja saa.
Muista olla harjaamatta liian kovasti tai kovalla harjalla. Kaikkein pehmein harja käyttöön.
Hhhhmmm, sylkiongelma??? Kyllä se on ihan puhdistusongelma, hammaskivi on bakteerimassaa joka pitää puhdistaa pois. Jos et puhdista, se kovettuu hammaskiveksi. Ihan oma moka jos et puhdista, miksi ammattilaisen pitäisi pestä sun hamapaat???
"Hammaskiven muodostumismäärä on yksilökohtaista riippuen syljen mineraalipitoisuudesta. Joillekin sitä muodostuu enemmän ja toisille ei juuri ollenkaan. "
YouTubessa on vaikka kuinka paljon näitä videoita missä ihmiset kertovat kuinka hyviä tuloksia ihan kotikonstein saa. Oil pulling esimerkiksi, josta monet ovat saaneet apua.
Meillä on Google, YouTube, tiktok jne. Jos kerran lääkäriin ei pääse, niin jotain on tietenkin yritettävä. Vaikka monet nauravat luonnonlääkkeille ja konsteille niin niitä on ihan oikeasti käytetty tuhansia vuosia ja vieläkin niitä käytetään ainesosia tai ihan lääkkeenä.
Ruokavalio on tärkein. Se mitä syö ja paljonko siinä on esimerkiksi sokeria tai kuinka kovaa se on, niin sillä on merkitystä. Porkkana on aivan eri asia, kuin kermatoffeekaramelli ja vesi ihan eri asia kuin sitruunalimsa. Aloin lukemaan tuosta oil pullingista ja YouTubessa on oikeasti todella tarkkaan dokumentoituja tarinoita, kuinka jopa suoraan karies on saatu parannettua.
Ruoka, hygienia ja oikea lääkitys. Joudut nyt itse ottamaan selvää, mutta ehkä tämä on käänteentekevä asia sinulle.
Suun pinnat paranevat nopeasti. Lopeta nyt se liika harjaaminen ja tai ainakin langan käyttö pariksi päivää, että ne vuotavat kohdat paranevat. Sillä corysalilla voit purskutella.
Kookosöljylle ääni minultakin.
Itse sain viikon päähän ham.lääkäriajan kun pari viikkoa sitten tein Vantaan terveydenhuollon digisysteemissä oman oirekuvauksen. Ei ollut edes kipua vaan paineen tunne hampaassa.
Tosi hyvin mulla on toiminut niin tk-lääkärille kuin kunnalliseen hammashoitoon pääsykin.
Tämän takia käyn yksityisellä. Maksaa paljon, mutta onhan siinä aina vuosi aikaa säästää.
Parodontax-hammastahnalla oon ite saanu kipeän ikenen kivuttomaksi. Muutamana iltana sitä reilusti ienrajalle ja hammaslangalla lankaa
Hhhhmmm, sylkiongelma??? Kyllä se on ihan puhdistusongelma, hammaskivi on bakteerimassaa joka pitää puhdistaa pois. Jos et puhdista, se kovettuu hammaskiveksi. Ihan oma moka jos et puhdista, miksi ammattilaisen pitäisi pestä sun hamapaat???