Mitä tehdä jos hammashygienistin aika perutaan jo viidettä kertaa? Mitä voin sanoa? Minulla on parodontiitti eikä yksityiseen varaa.
Minun pitäisi käydä hammashygienistillä puolen vuoden välein. Viimeisestä kerrasta on noin vuosi koska aina kun olen saanut ajan niin ovat soittaneet viikkoa/päivää ennen, että aikaa täytyy siirtää resurssien puutteen vuoksi. Tämä tapahtunut nyt neljä kertaa.
Nyt tarvisin oikeasti sen ajan. Tottakai pesen hampaita huolellisesti, käytän väliharjaa ja lankaa, oikeanlaista hammastahnaa ja välillä corsodylia purskuttelen.
Ikeniä välillä särkee ja vuotavat runsaasti verta toisinaan, minulla kertyy hammaskiveä nopeasti.
Pitäis päästä mutta jos taas soittavat eioota niin mitähän vois tehdä? Vai onko pakko yrittää jotenkin kerätä rahat yksityiselle.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akuuttivastaanotolle vaan kun vuotaa. Kun eivät muuta mahdollisuutta kerran anna.
Tämä mahtuu myös hyvin top kymppiin siihen miksi vaihdan alaa. Ette kuule uskomaan millaisilla syillä ihmiset valehtelevat itselleen ajan särkypäivystykseen. Paikasta riippuen puolet on sellaisia että eivät tarvitsisi minkäänlaista vastaanottoaikaa eikä varsinkaan hammaslääkärin aikaa. Oma henkilökohtainen suosikkini ovat olleet teinit, jotka kertovat tulleensa särkypäivystykseen koska ovat huomanneet viisaudenhampaan olevan puhkeamassa. Oireita on siis ollut sen verran, että hammas on jo melkein ehtinyt puhjeta suuhun ennen kuin on keksitty soittaa että tänään pitää päästä särkypäivysty
Voi kiitoksia sinulle paljon!
En tiennytkään, että on tuollaisia harjoja, jotka auttavat pinttymiin. Täytyy katsoa netistä ja käydä ostamassa.
Jos jaksat vielä vastata niin kysyisin onko tämä vielä ihan hyvä järjestys miten pesen hampaat:
1. Pesen parodontax-hammastahnalla kauttaaltaan hampaat, joka puolelta. Huuhtelen.
2. Käytän hammaslankaa joka välissä. Huuhtelen.
3. Käytän hammasväliharjaa joka välissä (no kahteen hammasväliin ei mahdu, todella pienet välit minulla). Huuhtelen.
4. Pesen vielä kauttaaltaan tahnalla hampaat. Huuhtelen.
5. Purskuttelen corsodyliä lopuksi reilun minuutin ja syljen pois. Huuhtelen vain vähän. Jos en huuhtele niin tulee tosi sitkeää limaa kurkkuun ja se häiritsee.
Onko ihan ok?
Ap
Hampaita ei tarvi huuhdella pesun jälkeen vaan jättää tahna vaikuttamaan suuhun.
Lankaus voi olla huonokin juttu. Mieluummin puhdistat hammasvälit pienellä harjalla mikäli sinne mahtuvat. On harjamaisia ja kumimaisia. Lanka voi vaurioittaa ientä.
Vierailija kirjoitti:
Lankaus voi olla huonokin juttu. Mieluummin puhdistat hammasvälit pienellä harjalla mikäli sinne mahtuvat. On harjamaisia ja kumimaisia. Lanka voi vaurioittaa ientä.
Olet väärässä! Lanka menee ikenen alle, harjatikku ei mene. Lanka puhdistaa hampaiden välipinnat niistä kohdista joissa se hammas nojaa toista hammasta vasten, harja ei. Jos ap on käynyt hoidossa, hän kyllä tietää mitä tekee, onhan häntä ollut pakko neuvoa puhdistuksessa, mitä ihmettä hän täältä asiaa kyselee...???
Kun vaan löytyisi joku keino, jolla suuhygienistit saataisiin jaksamaan alalla. Työ on muuten pahimmillaan aika kuormittavaa.Tiukkaan aikatauluun yhdistettynä huono ergonomia. Työ käy monille niskaan, selkään, hartioihin ja käsiin. Yhä useampia potilaita joutuu hoitamaan todella huonossa asennossa, kun ei voi kallistaa tuolia riittävästi.
Miksi ihmeessä peset kahdesti? Hirveä määrä rassausta. Itse pesen ja harjaan väliharjalla( niitä on myynnissä ihan ohuitakin ja kumisia sekä harjaksilla), ihan ahtaimmat putsaan lääkärin ohjeen mukaan sensitive langalla siis ohuella ja lopuksi huuhtelu. Hyvänä pysyy ikenet.
^ Ole hyvä vaan, kiva jos on omasta koulutuksesta tänään hyötyä jollekin. 🌺
Corsodyl ja hammastahna syövät toistensa tehoa, joten niitä ei pidä käyttää peräkkäin vaan pitää vähintään 30 min taukoa niiden välillä tai vaihtoehtoisesti pestä hampaat ilman tahnaa ja sitten purskutellaan. Tuo pitäisi lukea pienellä präntillä Corsodylin ohjeissa.
Hammaslangan ja -harjauksen käyttöjärjestys on jo hifistelyä, mutta hammastahnan fluori pääsee hammasväleihin paremmin vaikuttamaan jos ensin lankaa ja sitten vasta harjaa. Mutta esim. Jenkeissä opetetaan että brush-floss-rinse.
Hammaslangassa huomioi se, että lankaat joka hammasvälistä molemmat hampaat. Eli vaikkapa etuhampaiden välistä viet ensin sen langan niin syvälle vasemmanpuoleisen hampaan pintaa pitkin kuin saat, ja sen jälkeen toistat samassa hammasvälissä oikeanpuoleisen etuhampaan pinnalla niin syvälle kuin saat. Paras lankaus on juuri ylös-alas, se on lempeämpi ikenelle kuin sellainen eteen-takas-liike.
Kaikki tavat puhdistaa joilla tulee puhdasta itseään rikkomatta on oikein. Mutta lähtökohtaisesti jos saat tuon lankailun priimaksi (selvästi olet tunnollinen oppilas 😆) niin et ehkä edes tarvitsisi väliharjoja. Lankauksella tulee kaikkein parhaiten puhdasta mutta se vaatii niin hyvää motoriikkaa ettei ollenkaan kaikilta onnistu. Muista tarvittaessa suurentava peili!
Kertapesu riittää myös. Iensairauden kannalta on parempi pestä huolella ja pitkään ja harvemmin kuin usein ja nopeasti. 2 minuuttia pitäisi vähintään mennä pesuun, ilman ajastinta hampaita pestään keskimäärin puoli minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös ruokarytmi, ei napostelua väliajoilla
Joo, ehkä kerran viikossa syön jotain herkkuja oikean ruoan lisäksi. Muuten syön ihan vain lämpimän ruoan muutaman kerran ja pärjään ihan hyvin. Ap
Itse asiassa napostelun välttäminen on käypä ohje hampaiden reikiintymisen vähentämiseen, mutta sillä ei ole juurikaan vaikutusta iensairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Corsodyl ja hammastahna syövät toistensa tehoa, joten niitä ei pidä käyttää peräkkäin vaan pitää vähintään 30 min taukoa niiden välillä tai vaihtoehtoisesti pestä hampaat ilman tahnaa ja sitten purskutellaan. Tuo pitäisi lukea pienellä präntillä Corsodylin ohjeissa.
5
Corsodylia voi käyttää heti harjauksen jälkeen kun huuhtelee tahnan ensin huolellisesti pois, mitä turhaa tuossa odottamaan 30 minuuttia?
Vierailija kirjoitti:
Hammaslangan ja -harjauksen käyttöjärjestys on jo hifistelyä, mutta hammastahnan fluori pääsee hammasväleihin paremmin vaikuttamaan jos ensin lankaa ja sitten vasta harjaa. Mutta esim. Jenkeissä opetetaan että brush-floss-rinse.
Hammaslangassa huomioi se, että lankaat joka hammasvälistä molemmat hampaat. Eli vaikkapa etuhampaiden välistä viet ensin sen langan niin syvälle vasemmanpuoleisen hampaan pintaa pitkin kuin saat, ja sen jälkeen toistat samassa hammasvälissä oikeanpuoleisen etuhampaan pinnalla niin syvälle kuin saat. Paras lankaus on juuri ylös-alas, se on lem
Noniin selvä! Vielä parannan tätä hampaiden pesua. Itsellä on vähän huono muisti ja en ole sisäistänyt ihan kaikkia neuvoja mitä olen hygienistiltä saanut mutta olen sentään kehittynyt ja yrittänyt panostaa hampaiden hoitoon.
Minäpä katson vielä YouTubesta varmuuden vuoksi hyvän tekniikan niin menee varmasti putkeen.
Olen unohtanut tyystin tuon, että corsodylia ei pidä käyttää suoraan hammspesum yhteydessä. Otan nyt tuon tavaksi, että puolituntia pesun jälkeen.
Kiitos! :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5
Corsodylia voi käyttää heti harjauksen jälkeen kun huuhtelee tahnan ensin huolellisesti pois, mitä turhaa tuossa odottamaan 30 minuuttia?
Samasta syystä kuin kehotetaan olemaan pesemättä hampaita puoleen tuntiin syönnin jälkeen, ei riitä että huolellisesti nielaisee ruuan alas ennen hammaspesua.
Oliko sulla sähköhammasharja? Ehdottomasti tehokkaampi pesutulos. Edullinen perusversio riittää, ei tarvitse olla hienouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5
Samasta syystä kuin kehotetaan olemaan pesemättä hampaita puoleen tuntiin syönnin jälkeen, ei riitä että huolellisesti nielaisee ruuan alas ennen hammaspesua.
Nyt kun edelleen olet täällä (sinusta on minulle paljon apua, edelleen kiittelen :D). Olet varmasti hyvä alallasi.
Niin kysyn nyt vielä, että minulla on yksi hammas, joka on "noussut" vähän muita korkeammalle tai ainakin se erottuu paremmin mielestäni kuin ennen ja selvästi siinä on bakteeri tehnyt tuhoa ja se yleensä juuri särkee ja vuotaa. Siihen juuri olen yrittänyt panostaa vielä ekstra huolellisella puhdistuksella. Kuitenkin sitä särkee vaikka pesen ja usein on sellainen fiilis, että tekee mieli kielellä ja suulla imeä sitä ientä. Kuulostaa vähän hassulta mutta ihan kuin tekisi mieli imeä ja kielellä koko ajan tökkiä sitä ientä kun sitä häiritsevästi jomottaa.
Onko tuo jo oire siitä, että tuo tarvitsee juurihoitoa tai poistoa? Joskus jopa mielikuvissa haluaisin irroittaa sen hampaan. Ap
Kukakohan sinne julkisen suuhygienistille pääsee, kun kaikki tuttavat valittavat, ettei aikoja saa? Itse olen yrittänyt päästä hammaslääkärille, koska edellisestä käynnissä on n. kuusi vuotta, mutta ei ole aikoja. Onneksi ei ole mitään kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sulla sähköhammasharja? Ehdottomasti tehokkaampi pesutulos. Edullinen perusversio riittää, ei tarvitse olla hienouksia.
On mutta nyt en ole käyttänyt sitä koska ei ole vaihtoharjaa ja pelkään, että se on jo niin bakterisoitunut, että parempi käyttää nyt väliaikaisesti puhdasta perusharjaa. Pitäs käydä ostamassa kasa noita uusia harjapäitä laitteeseen. Ap
Mene julkiselle hammaslääkärille suoraan. Ei hygienisti tuossa autakaan paljoa, ellei ole hammaskiveä ja sinne pääsee jälkikäteen - jos pääsee.
Yksityiseltä saa nyt kelakorvausta ainakin hygienistin hoidosta ja lääkärin tutkimuksesta. Itse yllätyin laskun pienemisestä. Mitään mahdollisuutta ei meillä ole päästä julkiseen hoitoon. Ajan saisi jonnekin 8 kuukauden päähän ja siellä ei käsittääkseni kahdesti vuodessa tehdä tuollaista hoitoa. Itsellä on sylkiongelma, jonka takia muodostuu paljon hammaskiveä. Nyt korona-aikaan vastaanotolle ei kutsuttu sovitun ajan kuluessa, koska jonoja on. Tietysti akuuttiaikoja saa.
Muista olla harjaamatta liian kovasti tai kovalla harjalla. Kaikkein pehmein harja käyttöön.
Mulle suositeltiin tätä Paroex:ää eli laimeampaa vaihtoehtoa Corsodylin sijaan, kun poistettiin hammas ja laitettiin luusiirrettä implantointia varten. Ei värjää niin pahasti hampaita.
https://www.hampaille.fi/product/65/gum-paroex-012-klooriheksidiinisuuv…
Meillä suomalaisilla on nyt uuden opettelu edessä. On toitotettu sitä että maksan veroja ja saan/ olen oikeutettu tiettyihin palveluihin. Ei tule toteutumaan enää, meidän verot ei riitä.