Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini menee jotenkin ihan henkisesti riutuneen näköiseksi aina kun ei ota alkoholia pidempään aikaan. Miten tukea häntä?

Vierailija
29.03.2024 |

Hän oikeasti yrittää nyt. Alkoholismia sairastanut jo ikäni ajan. 

Toinen vanhempi kuoli alkoholin aiheuttamaan sairauteen ja äiti jatkoi ryyppäämistä kahta kauheammin. En pystynyt enää käymään siellä ja huusin, että tekeekö hänkin minulle tuon, että juo itsensä ennenaikaiseen hautaan. Enkä vastannut enää puhelimeen tai mihinkään. 

Nyt äiti on ollut jo pidempään selvänä, puhutaan kuitenkin viikoista vasta. Normaalisti juo noin 4 kertaa viikossa mutta joskus on esim niitä neljän päivän putkia lisäksi. 

Huomaan, että yrittää. Hän ei puhu asiasta ja kommunikoimme jotenkin sanattomasti tämän asian kanssa. Tiedän myös miten tulenarka asia tämä on enkä tiedä uskallanko edes kysyä miten voi, ettei aivan hermostu. Hän jo puhelimen välityksellä kuulostaa hyvin kireältä, uupuneelta ja huokailee ja piikittelee minua. Ymmärrän häntä kun riippuvuussairaudesta kyse. 

Hän ei vain oma-aloitteisesti ole puhunut tunteistaan. Tiedä pitäisikö jotain kysyä? Että hän huomaa tukevani tuota.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autat parhaiten, kun et puutu mitenkään hänen asioihinsa. Et ole aiheuttanut alkoholismia etkä myöskään voi sitä parantaa.

Vertaistuki on auttanut monia alkoholisteja raittiuteen. Äitisi varmaan tietää, että AA on olemasa ja jokainen joka haluaa olla juomatta on sinne tervetullut.

Tää juuri on suomalaiselle ominainen tapa. Älä puutu mitenkään. Siksi täällä voidaan niin pahoin. Kun jokainen haluaisi tukea ja auttaa toisiaan, niin elämässä olisi muutakin sisältöä kuin oma napa. Jokainen tarvitsee apua joskus. Sellainen pitäisi toimia luonnostaan että toista autetaan. Ei niin että yhteiskunta palkkaa aina jonkin ihmisen johonkin työhön "auttamaan", silloin aika on aina hyvin rajallinen, kemiat työntekijöiden kanssa ei välttämättä kohtaa lainkaan, palveluita voi olla jopa mahdotonta saada.

Vierailija
22/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ne tunteet ovat niin vaikeita että niistä ei pysty puhumaan. Anna aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään vain että hänkin kuolee pian. Kuten myös toinen alkoholisti vanhempani.

En ymmärrä niksi en pääse tästä alkoholistin aikuinen lapsi roolista koskaan eroon. 

Tilanne on minulle ihan valtavan iso ja kipeä vaikka yritän vain olla mahdollisimman neutraalisti.

Äiti oli laittanut minulle klo 6 aamulla sekavaa viestiä eli varmaan pidempi ryyppyputki tulossa tauon jälkeen. Siitäkin varmaan syyttää minua, että kun yritti olla ilman alkoholia sanojeni takia niin nyt täytyy sitten ryypätä kahta kauheammin. Lisäksi hänellä on rahapeliongelma kun juo niin rahansakin lkusee. Tässä on aika monta huolta aiheuttavaa yhtälöä minulla ylipäänsä. 

Ap

Tarvitset terapiaa ja alkoholistien läheiset -ryhmää. Vanhempiesi slkoholismi EI LIITY SINUUN. Hae apua, että pääset vapaaksi.

Tiedän. Terapian pitäs alkaa tämän vuoden aikana. Ap 

Vierailija
24/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittavat lääkkeet voisivat auttaa hänen ahdistukseensa. 

(Riski toki tulla riippuvaiseksi)

Ei todellakaan voi alkoholisti käyttää rauhoittavia, tää johtaa vaan sekakäyttöön.

Vierailija
25/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on paljon hyviä mielenterveys lääkkeitä jotka eivät ole niin vaarallisia kuin rauhoittavat.

Vierailija
26/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanot vaikka, että olet ylpeä siitä että hän yrittää, niin tuskin hän sen takia ratkeaa ryyppäämään.

Jos alkoholin jättää pois, niin ahdistus pahenee ennen kuin paranee.

No. Minä en tiedä mikä käänteinen psykologia siinä on, että kun joku kehuu niin asiat voi oikeasti mennä päin mäntyä. Kai se johtuu siitä, että omanarvontunne on niin huono, että jos joku sanoo jotain hyvää niin se tuo paineita ja jonkinlaisen kapinoinnin ja johtaa lopulta lopputulokseen jossa ollaankin pettyneitä. Tämä kuulostaa varmaan tosi erikoiselta mutta olen huomannut tämän itsessäni, äidissäni, että välillä muutenkin. 

Ehkä jotenkin varovaisesti ohimennen voin sanoa jotain.

Minusta on tilanne on sellainen, että äiti on juonut tunteidensa vuoksi. Hänelle on traumoja ja on tosi yritteliäs pärjäämään. Tarvitsee kuitenkin sen alko

Alkoholismi on tunnesairaus, oikeassa olet. 

Voisit tosiaan tarvita AA:n omaistukea. Alkoholistin läheinen sairastuu helposti läheisriippuvuuteen.

Vierailija
27/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autat parhaiten, kun et puutu mitenkään hänen asioihinsa. Et ole aiheuttanut alkoholismia etkä myöskään voi sitä parantaa.

Vertaistuki on auttanut monia alkoholisteja raittiuteen. Äitisi varmaan tietää, että AA on olemasa ja jokainen joka haluaa olla juomatta on sinne tervetullut.

Tää juuri on suomalaiselle ominainen tapa. Älä puutu mitenkään. Siksi täällä voidaan niin pahoin. Kun jokainen haluaisi tukea ja auttaa toisiaan, niin elämässä olisi muutakin sisältöä kuin oma napa. Jokainen tarvitsee apua joskus. Sellainen pitäisi toimia luonnostaan että toista autetaan. Ei niin että yhteiskunta palkkaa aina jonkin ihmisen johonkin työhön "auttamaan", silloin aika on aina hyvin rajallinen, kemiat työntekijöiden kanssa ei välttämättä kohtaa lainkaan, palveluita voi olla jopa mahdotonta saada.

Etkö ymmärrä, että alkoholisti juo kaiken, myös tärkeät ihmiset?

Vierailija
28/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä on aika kaksipiippuinen juttu. Äitiä on yritetty jo 20vvuotta tukea ja tsempata, jopa vihata raittiuteen. Yksi sisaruksista on tyystin luovuttanut ja katkaissut välit. Äidillä mennyt paljon alkoholismin vuoksi vuosien aikana mutta jotenkin tarponut ja käy töissäkin osa-aikaisena. 

Itse olen ollut ihan kaikkea mahdollista. Mahdollistaja, vihainen, kylmä, etäinen, lämmin, terapeuttina, ihan mitä vain. Olen yrittänyt olla siellä hänen kanssaan siinä alkoholistin kuplassa ja välillä olemme onnistuneet saamaan yhteyden toisiimme, yleensä humalassa. No ei se kertakaikkiaan asiaa muuta mihinkään. Tuntuu ettei mikään auta. 

Hoitoon ei ole halunnut mennä. En edes tajua miksi mukamas aina edelleen haluan toivoa, että vielä jonain päivänä. Vaikka todennäköisyydet ovat pienet. Ap 

Vierailija
29/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä niksi en pääse tästä alkoholistin aikuinen lapsi roolista koskaan eroon. 

Tilanne on minulle ihan valtavan iso ja kipeä vaikka yritän vain olla mahdollisimman neutraalisti.

Äiti oli laittanut minulle klo 6 aamulla sekavaa viestiä eli varmaan pidempi ryyppyputki tulossa tauon jälkeen. Siitäkin varmaan syyttää minua, että kun yritti olla ilman alkoholia sanojeni takia niin nyt täytyy sitten ryypätä kahta kauheammin. Lisäksi hänellä on rahapeliongelma kun juo niin rahansakin lkusee. Tässä on aika monta huolta aiheuttavaa yhtälöä minulla ylipäänsä. 

Ap

Koska omat vanhemmat ovat lapselle aina tärkeintä olivat millaisia tahansa.

Sun pitää alkaa jo työstään ajatusta että hän voi kuolla, se on jopa todennäköistä. Eikä se ole sinun tai kenenkään syy, vaan sairauden syytä.

Vierailija
30/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vieläkin elossa, raitis, mulla on myös oma elämä ja tuun siinä toimeen. Siitä huolimatta pystyn auttamaan lähimmäisiä heidän ongelmissaan. Sun ei pidä itse olla osa ongelmaa vaan osa tukiverkostoa. Sun pitää osata pitää omat rajasi. Ja silti voit auttaa, et mahdollistaa ongelma käytöstä. Sä voit vaikka kutoa villasukkia kodittomille. Jokainen pystyy auttamaan omalla tavallaan. Mutta ikinä ei pitäisi sanoa että älä tee mitään toisen ihmisen eteen.

Vierailija
31/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun pitää alkaa jo työstään ajatusta että hän voi kuolla, se on jopa todennäk

Tätä juuri. Isän kuolemasta on vasta hetki ja se konkretisoi kaiken tämän tilanteen. Niin, että olen huolissani. Se voi tulla siis hetkenä minä hyvänsä se kuolema ja äidille myös. 

Olen tietenkin ihan pienestä pitäen ollut huolissani enemmän ja vähemmän sekä alitajunnassa tiennyt, etteivät olet pitkäikäisiä. Nyt kun se konkretisoituu niin välillä on hätä päällä, että mitäs tässä vielä voi tehdä ja miksi en voinut tehdä paremmin tms. Suru ja huoli sekoittuu. 

En minä tätä nyt alituiseen mieti vaan elän myös omaakin elämääni mutta nämä tilat tulee sillain ryöpsähtäen välillä ja saattaa ihan epätoivoiseksi itkuksi asti purkautua tai todella vahvaksi vihaksi. Ap 

Vierailija
32/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on paljon hyviä mielenterveys lääkkeitä jotka eivät ole niin vaarallisia kuin rauhoittavat.

Mielenterveys lääkkeisiinkin muodostuu monella riippuvuus. Se riippuvuus ei ehkä ole sellainen, että hakisit puukon kanssa lisää lääkettä, mutta riippuvuus kuitenkin (vaikuttavat laajasti aivojen metaboliaan ja säätelyyn). En ymmärrä, miksi vieläkin valehdellaan. 

Vierailija
33/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveys lääkkeisiinkin muodostuu monella riippuvuus. Se riippuvuus ei ehkä ole sellainen, että hakisit puukon kanssa lisää lääkettä, mutta riippuvuus kuitenkin (vaikuttavat laajasti aivojen metaboliaan ja säätelyyn). En ymmärrä, miksi vieläkin valehdellaan. 

Lääkkeet on osa alkoholistin hoitoa, ei voi mitään. Tietenkin siihen kuuluu myös psyykkistä tukea. 

Vierailija
34/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselta alkoholistiäidin tyttäreltä: päästä irti. Lopeta odottaminen, sekä hyvän että pahan. Al-anon ja terapia auttavat sinua siinä.

Todella hyvä ettette enää näe kun hän on humalassa ja käyttäytyy loukkaavasti. Sinä ansaitset parempaa.

Et ehkä huomaa sitä, mutta elät puolikasta elämää. Puolet ajatuksista ja tunteista on koko ajan kiinni toisen ihmisen kaaoksessa. Sinulla on oikeus kokonaiseen elämään.

Vierailija
35/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet on osa alkoholistin hoitoa, ei voi mitään. Tietenkin siihen kuuluu myös psyykkistä tukea. 

______

Tämä edellyttää, että on hoidossa. Ap:n äitihän ei suostu siihen.

Vierailija
36/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun pitää alkaa jo työstään

Äidilläsi on ikään kuin henkinen syöpä. Se ei parane, oireilee vain. Siihen ei voi itse täysin vaikuttaa. 

Hän oli aikuinen yksilö jo ennen syntymääsi. Kukaan muu ei voi olla hänestä täysin vastuussa. 

Vierailija
37/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käy niin huono tuuri että syntyy tänne niin alholilla saa hengen pois jos ei uskalla ajaa rekan alle. 

Sit voi nauraa kommari päättäjille.

Vierailija
38/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano, että "kai sitä aina yhet voidaan ottaa?"

Vierailija
39/39 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koska omat vanhemmat ovat lapselle aina tärkeintä olivat millaisia

Niin tiedän. Ei minun tunteillani ja tekemisellä olen mitään vaikutusta tähän asiaan ja pitäisi yksinkertaisesti päästää irti. Hyväksyä, että näin se nyt vain on. Sisäinen lapseni kuitenkin vollottaa tätä asiaa. 

Äh. No, onneksi minulla on oma elämäni. Työt, tulevaisuus. Tämä täytyy vain yrittää saada nieltyä ja jonain päivänä toivottavasti olen sujut kaiken kanssa. Ap