Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä se TYÖVOIMAPULA on? Kesätyön saaminen mahdotonta!

Vierailija
29.03.2024 |

19-vuotias on nyt hakenut kaikkia mahdollisia paikkoja, jokaiseen järjettömästi hakijoita. On kaupan alaa, ravintola- ja hotellialaa. Harvoin pääsee edes haastatteluun asti Missä se TYÖVOIMAPULA on? 

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä erityisosaamista 19-vuotiaallasi on? 

No eipä nyt ilmeisesti ainakaan sellaista joka työllistymiseen auttaisi. Viulunsoitto? 😅

Ap

Niin siitäpä voi johtua. Ei työvoimapulalla tarkoiteta sitä, että kuka tahansa osaamaton kadunmies revitään töihin.

Vierailija
42/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoukseen kannattaa silti hakea, vaikka ajokorttia ei olisikaan. On isoja kohteita, joissa ollaan koko päivä, tai lähekkäin olevista pienemmistä voi saada yhdisteltyä ainakin osa-aikaiset tunnit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula on alakohtainen ja työt sellaisia että niihin ei ilman mitään alan osaamista voi ihmisiä laittaa. Osaamattomia voidaan perehdyttää eli käytännössä kouluttaa työpaikoilla, mutta kesätöissä työsuhteet jäävät niin lyhyiksi ettei tule kannattavaksi työnantajalle kun mikään muutaman päivän perehdytys ei anna riittävää osaamista. Siivousala ehkä poikkeuksena mutta siellä vaatimuksena tosiaan usein se ajokortti. Hoitoalalla on mitoitukset kuinka monta hoitajaa pitää olla per hoidettava ja hoitajaksi ei lasketa ihmistä joka ei osaa hoitajan hommia itsenäisesti. Ei voida kesälläkään jättää lapsia, sairaita ja vanhuksia sellaisten ihmisten vastuulle, joilla ei ole mitään osaamista hoitotyöstä. Samaan aikaan alan palkat ja taloustilanne ovat niin huonoja ettei voida palkata esim kahta kesäsijaista hoitamaan yhden osaavan hoitajan töitä.

Vierailija
44/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Itse hain viiteen paikkaan ja sain kolme työtarjousta.

Mistä? Oletko nuori kesätyönhakija? 

Kainuussa yhdessä pikkukunnassa asun. Ikää on 18v.

Taitaa olla suvulla kova edustus laijons klubissa ja rotareissa. Suhteet, suhteet. 

Tai sitten normi trolli.

Vierailija
45/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi caravan alueella paikka vapaana. Mol.fi löytyy.

Vierailija
46/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei ole hakenut ilmeisesti esim siivousalaa. Sinne pääsee heti, ainakin isommassa kaupungissa.

Näissä tarvitaan varsin usein oma kulkuneuvo tai vähintään ajokortti. Työkohteita on useita yhden päivän aikana. 

Ei tarvita. Ihan paikkakunnasta ja työpaikasta riippuu. Jos on sairaalaa lähellä, niin sinne ruokahuoltoon tai siivoukseen. Jos on kouluja tai päiväkoteja, niin sinne.

Itse asiassa kouluihin ja päiväkoteihin pääsee siivoomaan tyypillisesti vain kunnan oman kesätyöhaun kautta ja nuo kunnan/kaupungin paikat on pääasiassa 14-17-vuotiaille.

Vierailija
47/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-avustajaksi, mielellään tarvittaessa töihin kutsuttavaksi yksityiselle kotipalveluyritykselle.  Ainakin niitä paikkoja näkyy olevan koko ajan auki.

Sinne ei pääse enää ilman, että on vähintään alalle opiskelemassa. 

Vierailija
48/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pula on tessin mukaisen palkan maksun halukkuudesta.

Tähän hallitus pyrkii parhaillaan tekemään muutoksen, että työnantaja määrää palkan ja muut ehdot, ota tai jätä.

Tänne tuotava halpa työvoima alistuu 3 €/h palkkaan ja näistä on Petterillä ja hyvillä veljillä pula.

Kaikki 0-40 T/vko sopimukset kiellettävä samoin kaikki työvoiman vuokraus. Ilmaistyön käyttö luonnollisesti myös kriminalisoitava.

Alkaa löytyä töitä...

Vierailija
49/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä erityisosaamista 19-vuotiaallasi on? 

No eipä nyt ilmeisesti ainakaan sellaista joka työllistymiseen auttaisi. Viulunsoitto? 😅

Ap

Niin siitäpä voi johtua. Ei työvoimapulalla tarkoiteta sitä, että kuka tahansa osaamaton kadunmies revitään töihin.

No nuoret nyt tyypillisesti on niitä osaamattomia kun koulut on kesken vielä. Ei kukaan ole seppä syntyessään jne...

Kesätöistä tässä puhutaan, ei vakituisesta työstä. 

Vierailija
50/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen edennyt kaupankassan kautta kahteen muuhunkin työhön, koska pula. Kaupan lisäksi olen ravintolassa ja ajan taksia.

t kolmea työtä tekevä opiskelija 

Vierailija
51/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei ole hakenut ilmeisesti esim siivousalaa. Sinne pääsee heti, ainakin isommassa kaupungissa.

Näissä tarvitaan varsin usein oma kulkuneuvo tai vähintään ajokortti. Työkohteita on useita yhden päivän aikana. 

Ei tarvita. Ihan paikkakunnasta ja työpaikasta riippuu. Jos on sairaalaa lähellä, niin sinne ruokahuoltoon tai siivoukseen. Jos on kouluja tai päiväkoteja, niin sinne.

Kouluja? Mitkä koulut toimii kesällä? Nuoret näistä on juurikin niitä kesätyönhakijoita.

Vierailija
52/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettaisiin pari lääkäriä tänne HUS:siin heti kun vanhat haluaisivat lomailla kesällä. Missä te erikoislääkärit luuraatte?

Vierailija
53/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi caravan alueella paikka vapaana. Mol.fi löytyy.

Juu. Onko Espoossa vai Inarissa? Suomessa on ehkä jopa kaksi tai kolmekin karavaanarien hoitolaitosta.

Vierailija
54/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen edennyt kaupankassan kautta kahteen muuhunkin työhön, koska pula. Kaupan lisäksi olen ravintolassa ja ajan taksia.

t kolmea työtä tekevä opiskelija 

Huippua. Olen hakenut 6 vuotta kaupan kassaksi, mutta ei ole otettu. Olen tosin hakenut muutakin, mutta ei ole päässyt mihinkään. Sinä hamstrasit itsellesi kaikki paikat. Kiitti veetutisti.

Vierailija
55/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko nuoresi muistanut hakiessaan ilmoittaa, että on valmis työskentelemään vakinaisten kesälomasijaisena?

Meille hakee tosi paljon töihin nuoria, jotka ilmoittavat heti, etteivät voit työskennellä viikonloppuisin ja iltaisin ja tiettyinä festariviikonloppuina ja juhannuksen jne. Eli juuri niinä aikoina, jolloin tarvitsemme sijaisia. Arvaa olemmeko palkanneet? 

Meille palkattiin viime viikolla nuori nainen, joka ilmoitti haastattelussa, että ymmärtää tulevansa palkatuksi juuri vakinaisten tilalle. Halusi ainoastaan yhden lauantain vapaaksi, jonkun läheisen häiden vuoksi. Aloittaa jo ensimmäiset harjoitteluvuorot ensi viikolla. Toki lopettaa jo elokuun lopulla, kun haluaa pitää lomaa ennen opintojen jatkumista, mutta voi ottaa syksylläkin satunnaisia vuoroja. Pieni ihme löytää tällainen tekijä.

Vierailija
56/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v laittanut parikymmentä hakemusta hanttihommiin: 2 ei kiitosta, 1 sovittu haastattelu ja muista ei ole kuulunut mitään. Eikös ne ala vastailla vasta huhtikuussa yleensä. Ja joka viikko on ollut uusia paikkoja ilmoituksissa.

Vierailija
57/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoteihin, päiväkoteihin ja siivouspalveluihin hakemusta vaan

Pitäisi olla alan opiskelija noissa kahdessa ensimmäisessä. 

Ei pidä. Oli viime kesänä kotihoidossa ja palvelutalossa ja tänäkin vuonna olen jo aloittanut tekemään muutamia vuoroja. 

- lukiolainen

Okei. Kerrotko missä kaupungissa noin? Täällä ei ainakaan pääse jos ei opiskele alaa. Useita ilmoituksia olen kahlannut 

Vierailija
58/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos ei ole ajokorttia ja autoa, hankala on liikkua. 

Nuokin asiat pitää hoitaa elämässään kuntoon hyvissä ajoin.

Nuori täyttänyt vasta 18! Kaikki ei ole kermaperseitä,että auto on aina perseen alla. 

Iloisella 1980-luvulla nuorilla oli autokoulu käytunä niin, että heti 18-vuotispäivänä mentiin inssiin ja sitten ostettiin kesäauto, jolla ajeltiin töihin ja festareille.  Oi sitä vapautta ja toiveikkuutta.

Onko kesäautoa enää kellään, ymmärtääkö nuoret edes mitä se tarkoittaa?

Vierailija
59/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-avustajaksi, mielellään tarvittaessa töihin kutsuttavaksi yksityiselle kotipalveluyritykselle.  Ainakin niitä paikkoja näkyy olevan koko ajan auki.

Sinne ei pääse enää ilman, että on vähintään alalle opiskelemassa. 

Minä olen menossa kotihoitoon jakamaan ruokaa vanhuksille kesäksi vaikka en ole akan opiskelija. 

Vierailija
60/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me otettaisiin pari lääkäriä tänne HUS:siin heti kun vanhat haluaisivat lomailla kesällä. Missä te erikoislääkärit luuraatte?

Sorry, lääkäriliitto estää kouluttamasta meitä tarpeeksi 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä