Muistatko, minkä ikäisenä menit kauppaan yksin ostamaan jotain?
Itse olin muistaakseni noin 5 vuotias kesällä 60- luvulla, kun kävelin muutaman sadan metrin päähän kodistani pikkukyläsessä sijaitsevaan toiseen Osuusliikkeeseen ( Osulaan), toinen oli E- osuusliike. Kaupassa oli tiskin takana itse kauppias, joka asui perheineen kaupan yläkerrassa. Kauppiaan lisäksi oli kaksi myyjää, joista toinen poikamies ja toinen naapurin rouva, jolla miehensä kanssa lapsia monta. Kaikki olivat niin ylen kohteliaita tyyliin: " Päivää, mitä saisi olla?; Olkaa hyvä; Kiitos ja näkemiin"
Sitä en enää tarkkaan muista, mitä ostin muutamalla lantilla ekalla kauppareissullani, mutta olisiko ollut Valion kermajäätelötuutti tai Pingviini jätskipuikko. Edellisistä jäätelöistä ei siihen aikaan ollut kuin vaniljajäätelötuutti mansikkahillolla tai suklaahipuilla ja tikkujäätelössä oli vaniljajäätelöä suklaakuorutteella tai mansikkajäätelöä. Sitten ostin vissiinkin tuorehiivaa 50 grammaa äidin omavalmistamaan pullataikinaan. Ja pari tikkaria. Siitä se starttasi mun kauppakäyntini.
Mites teillä muilla ekat kauppareissut ominpäin?
5 vuotiaana mut lähetettiin kauppaan kilsan päähän. Ostoslista ja maitopääläri mukana. Vastakirjalle merkattiin ostokset.
Talvella potkurilla. Kesällä reppu selässä ja pääläri kädessä.