Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko, minkä ikäisenä menit kauppaan yksin ostamaan jotain?

Vierailija
28.03.2024 |

Itse olin muistaakseni noin 5 vuotias kesällä 60- luvulla, kun kävelin muutaman sadan metrin päähän kodistani pikkukyläsessä sijaitsevaan toiseen  Osuusliikkeeseen ( Osulaan), toinen oli E- osuusliike.  Kaupassa oli tiskin takana itse kauppias, joka asui perheineen kaupan yläkerrassa. Kauppiaan lisäksi oli kaksi myyjää,  joista toinen  poikamies ja toinen naapurin rouva, jolla miehensä kanssa lapsia monta. Kaikki olivat niin ylen kohteliaita tyyliin: " Päivää, mitä saisi olla?; Olkaa hyvä; Kiitos ja näkemiin" 

Sitä en enää tarkkaan muista, mitä ostin muutamalla lantilla ekalla kauppareissullani, mutta olisiko ollut Valion kermajäätelötuutti tai Pingviini jätskipuikko. Edellisistä jäätelöistä ei siihen aikaan ollut kuin vaniljajäätelötuutti mansikkahillolla tai suklaahipuilla ja tikkujäätelössä oli vaniljajäätelöä suklaakuorutteella tai mansikkajäätelöä.  Sitten ostin vissiinkin tuorehiivaa 50 grammaa äidin omavalmistamaan pullataikinaan.  Ja pari tikkaria. Siitä se starttasi mun kauppakäyntini. 

Mites teillä muilla ekat kauppareissut ominpäin?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla kolmevuotias. Kolmipyörällä kävin kaupassa joka oli kahden ja puolenkilsan päässä kotoa. koulun aloitin 6 vuotiaana ja sinnekin kuljin fillarilla kun se oli niin lähellä kotia. Muistaakseni vain alle 4kilsan päässä. 

Vierailija
2/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jotain 3-4-vuotias 70-luvun alussa, asuimme (hassua kyllä, ihan oikeasti Porvoossa) ja halusin ostaa leikkikassakoneen, mutta rahat eivät riittäneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku 4v. Kauppa oli heti talon takana eli ei tarvinnut teitäkään ylitellä. Purkkaa ostin, purkasta en tykännyt edes mutta niissä oli keräilytarroja, oiskohan ollut MyLittlePony.

4/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastapäätä kotitaloamme sijaitsevalla kioskilla kävin varmaan jo alle kouluikäisenä, mutta 1,5 km päässä lähikaupassa kävin yksin 7-8 -vuotiaana. Isoäitimme, joka oli vahtimassa minua ja siskoani, lähetti minut ostamaan kaalinpään kaalilaatikkoa varten.

Todennäköisesti tuo oli eka kerta yksin kaupassa, koska muistan että jännitin sitä. Suoriuduin tehtävästä.

Vierailija
5/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaana koulun jälkeen.

Vierailija
6/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy vieläkään.

Vierailija
7/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaana 80-luvulla minut laitettiin kävelemään R-kioskille ostamaan maitoa. Matkalla oli monta risteystä. Matka vajaa 500m.

Vierailija
8/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin jo paljon isompi, ehkä 9 - tai 10-vuotias. Pyöräilin n. 8 km yksin lähimpään kauppaan ja ostin sellaisen jenga-jäätelön, jonka kiinnitin tarakalle. Asuimme hieman syrjemmässä eikä puhettakaan, että meillä olisi alle kouikäisenä päässyt yksin kauppaan. Maantie ja sen läheisyys oli meillä aina kiellettyä lapsilta. Ehkä kaupunkilapset ovat saaneet kokea kaiken nuorempina, kun kaikki kaupat ja huvitukset ovat olleet lähempänä. 

Vierailija
9/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 v kävin yksin "ostamassa" naapuritilalta 300:n metrin päässä alumiinikannuun 1,5l maitoa. Palatessa kompastuin hiekkatien kiveen ja kaaduin, maidot meni, kyllä harmitti.

Vierailija
10/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaana kävin kioskilla yksin ostamassa nallekarkkeja jotka maksoivat pennin kappale. Tämä siis 1967 ja kioski oli tien toisella puolella. Oikeasti ruokakaupassa kävin noin 7-vuotiaana, ostamassa maitoa äidin toivomuksesta ja joskus itselle jäätelöä. Matkaa kauppaan noin 300m. 

Vierailija
11/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jouduin hakemaan kävellen läheisen karjatilan navetalta hinkillisen maitoa joka ikinen torstai-ilta kuuden kieppeissä, joka oli perheessäni minun hakuvuoroni viikon aikana. Muistan vieläkin kaikkien sisarusteni ja vanhempieni maitohinkin hakuvuoropäivän viikon aikana, vaikka se homma loppui joskus 1960 - 70 lukujen taitteessa, ja aloimme ostamaan karjatilan vastapäisestä osuuskaupasta purkissa myytävää meijerissä prosessoitua maitoa. Muistan pussissa myytävän maidonkin, jonka aikakausi ei kestänyt kovin kauan, kun meijerit palasivat purkeissa myytäviin maitoihin takaisin.  

Vierailija
12/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 tai 7 vuotiaana, en muista enää kumpana. Muistan kun äiti oli töissä ja isä oli kotona ja kaverilla oli seuraavana päivänä synttärit ja stressasin kun me ei oltu vielä ostettu hänelle mitään lahjaksi, niin isä sitten antoi rahaa ja sanoi että hae kaupasta hänelle jotakin. no minähän menin ja ostin hänelle sitten muovisen hevosen, mukana tais tulla myös harja ja sille satula jne.

Vierailija
13/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin ekan kerran kävin itsekseni kaupassa, mutta muistan kun mutsi lähetti mua useamman kerran tekemään perheen ruokaostokset alkaen siitä kun olin 8 v. Kävelin kauppaan pulkkaa vetäen. Takaisin kotiinpäin pulkassa oli pari-kolme kassillista ruokaa.

Noin siis meillä, mä aloin käydä ruokaostoksilla v. 1974. En tiedä oliko tämä miten yleistä perheissä seitkytluvulla. En muista nähneeni muita yhtä nuoria samoissa merkeissä lähikaupassa.

Vierailija
14/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jotain 3-4-vuotias 70-luvun alussa, asuimme (hassua kyllä, ihan oikeasti Porvoossa) ja halusin ostaa leikkikassakoneen, mutta rahat eivät riittäneet. 

Jotenkin hassua ajatella, että joka vuosikymmen lapset vain taantuvat ja taantuvat kehityksessä. Nykyään on jo pieni ihme jos 7 vuotias osaisi tehdä itse itselleen edes voileivän.

Vierailija
15/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaana kävin ostamassa ukille tupakkaa.

Vierailija
16/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joskus 6-7-vuotiaana kävin ostamassa äidille viinereitä, kun tuli vieraita.

Toki jo pienempänä kävin kioskilla ostamassa nallekarkkeja, jotka maksoivat pennin/kappale.

Vierailija
17/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään päivällä kävin kaupassa.

Vierailija
18/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hassua ajatella, että joka vuosikymmen lapset vain taantuvat ja taantuvat kehityksessä. Nykyään on jo pieni ihme jos 7 vuotias osaisi tehdä itse itselleen edes voileivän.

Mutta nykyään lapsille itsenäisen tekemisen sijaan opetetaan woke kulttuuria ja ihmislajin monipuolisuutta. Ei viellä 90 luvulla lapset tienneet, että esimerkiksi sukupuoliakin on 147 erilaista tai että lapsetkin voivat kulkea paraateissa dildot käsissään samalla kun äiti on pukeutunut dominan asuun ruoskia heilutellen. 

Vierailija
19/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaa kioskilta.

Vierailija
20/41 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin pienelle lapselle voi antaa voiveistä käteen herrajumala! Ajatteletko yhtään?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi