Työskentely muistisairaiden parissa on sitten mahtavaa
Jälleen pari päivää sitten sain nyrkistä useamman kerran kun piti tehdä aamutoimet kahdelle asukkaalle jotka ovat väkivaltaisia. Ei voi jättää pesemättä vaan pakko tehdä sitten väkisin. Tulee nyrkiniskuja, tarraudutaan lujasti ranteisiin ja käsiin kiinni, yritetään potkia, syljetään päälle, yritetään purra. Yksin noiden kanssa ei pärjää ja välillä on kolmekin hoitajaa tekemässä pesuja.
Ei auta puhe kun ei mene viesti perille. Ei auta oma rauhallinen käytös kun nyrkistä tulee heti kun pääset lähelle. Rauhoittavia ei lisätä tarpeeksi vaan hoitajien vain pitää kärsiä.
Nyt sitten olen sairauslomalla kipeän ranteen vuoksi kun sain siihen niin kovan iskun. Siinä meni sitten pääsiäisen lisät ja saan vain pienen korvauksen menetetyistä lisistä. Ja kyllä pystyn kirjoittamaan yhtä kättä käyttäen, että ei tarvitse nalkuttaa siitä. Toisessa ranteessa tuki ja särkylääkkeitä pitää syödä.
Ei hoitajilla ole mitään arvoa vaan väkivalta pitää vain kestää. Huoh.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin me ollaan erilaisia: itselleni muistisairaat ovat heittämällä palkitsevin asiakasryhmä, ja luulinkin aloituksen perusteella että puhutaan hoitotyön mahtavuudesta.
Jatkakaa toki.
Toisin sanoen sulla ei ole mitään kokemusta aggressiivisista ja vaarallisista muistisairaista. Väkivalta ei ole mitenkään palkitsevaa.
Ap
Kyllä on, rutkasti. Juuri siksi sanoin mitä sanoin.
Palkitsevaa on, kun onnistuu ilman että aggressiivisuutta tarvitaan.
Niin varmaan. Olet sä mahtava ihminen kun olet muita parempi ja kukaan ei ole aggressiivinen sun kanssa! Muut ovat vain huonoja hoitajia jos asukas on
Just joo okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alaa
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja tarkoitus päästä sellaiseen työhön missä ei tarvitse taistella muistisairaiden parissa. On muutenkin kuluttavaa työskennellä muistisairaiden parissa. Muistisairaat voi olla todella levottomia ja pää humisee itsellä levottoman päivän jälkeen. Kuluttavaa työtä monella tapaa.
Ap
Hoitoalalla ei voi välttyä väkivallalta on sitten lähi- tai sairaanhoitaja tai mikä tahansa.
Itse olen työskennellyt reilun 30 vuotta sairaanhoitjana ja kyllä olen osani saanut eikä läheskään aina ole kyseessä muistisairas.
On potkaistu naamaan; mies täysi yllättäen kun korjasin hänen jalkansa asentoa pyörät
"Vahinkoja" sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki hoitajat ovat tietoisia, että Haipron saa tehdä ja pitää tehdä myös silloin kun vaara kohdistuu hoitajaan. Itselle kerrottiin osastonhoitajan suulla että koskee vain hoidettavaa, mutta tämä tieto on väärä. Ehkä jos kaikki kirjaamme itseemme kohdistuneen väkivallan saamme aikaan muutoksen. Asenne, että sen kirjoittaminen on vaikeaa ja vie aikaa ei auta ketään!
Meillä pomo vaatii ilmoituksen pienestäkin hoitajaan kohdistuneesta väkivallasta. Hän voi käyttää niitä mitoituksessa nostavana tekijänä - perusteluna kahden hoidettavasta potilaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alaa
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja tarkoitus päästä sellaiseen työhön missä ei tarvitse taistella muistisairaiden parissa. On muutenkin kuluttavaa työskennellä muistisairaiden parissa. Muistisairaat voi olla todella levottomia ja pää humisee itsellä levottoman päivän jälkeen. Kuluttavaa työtä monella tapaa.
Ap
Yritä päästä sellaiseen hommaan, missä ei ole eläviä potilaista eikä ihmisiä.
Niin onhan se kamalaa kun hoitoalan ihmisenä kehtaan tuoda esille meidän kokeman väkivallan!
Ap
En ikinä unohda sitä päivää kun pyörätuolissa oleva potilas otti takaapäin yhtäkkiä kiinni ja paiskasi minut lattialle. Hän painoi +120 kg ja minä 56 kg. Hoitotyötä takana 24 vuotta, mutta kun potilas on harhainen ja aggressiivinen, ei siinä kokemus auta. Osuin onnettomuudekseni pöytään ja loukkasin pääni sekä kyynärpään. Jouduin leikkaukseen ja olin kokonaisuudessaan melkein puolitoista vuotta sairaslomalla.
Pistä takas,itsepuolustus on sallittua.
T.hoitsu,jota ei lyödä ,tai yritetä lyödä toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat kannattaa ottaa eka pois ennen pesua, leikata kynnet niin ei raavi niin pahasti.
Ei kaikilla ole tekareita. Ja jos on tekarit, niin ei niitä niin vain pois välttämättä oteta. Kynnet leikataan parhaan mukaan, mutta vaikeaa on kun toinen laittaa hanttiin.
En mä tässä nyt hoitoalan ammattilaisena kaivannut mitään tuollaisia neuvoja.
Ap
Opiskelija ei ole ammattilainen
Voi luoja. Mä opiskelen sairaanhoitajaksi, mutta olen aiemmalta koulutukseltani lähihoitaja. Olen tehnyt töitä muistisairaiden parissa jo 11 vuotta. Eli todellakin olen ammattilainen.
Ap
Turha vastailla ääliöille. Eivät he ymmärrä lukemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ei ole työskentelemään muistisairaiden parissa, joten kannattaa vaihtaa muualle. Syytkin ovat aika selviä, mutta ei niistä sen enempää.
Mitkä ne syyt sitten on? Jatka loppuun asti kun kerran aloitit.
T: Toinen vanhusten parissa työskentelevä joka ajoittain tuskastuu työhönsä.
Muun muassa se, että puretaan omaa tuskastumista asiakkaisiin, vaikkei pitäisi.
Sieltähän tuli kunnon aivopieru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat kannattaa ottaa eka pois ennen pesua, leikata kynnet niin ei raavi niin pahasti.
Ei kaikilla ole tekareita. Ja jos on tekarit, niin ei niitä niin vain pois välttämättä oteta. Kynnet leikataan parhaan mukaan, mutta vaikeaa on kun toinen laittaa hanttiin.
En mä tässä nyt hoitoalan ammattilaisena kaivannut mitään tuollaisia neuvoja.
Ap
Mitäs sä kaipasit? Jaksuhalia?
Olet lapsellinen vätys.
Itsekin jätin vanhustenhoidon, kun yksin, pienenä naisena laitettiin hoitamaan isoja ukkoja, jotka olivat väkivaltaisia. En ymmärrä, miten voidaan laittaa yksi nainen hoitamaan 2 metristä, väkivaltaista ukkoa. Kyllä työelämässä pitää olla sen verran järkeä, että töihin mennessään ei tarvitse jatkuvasti pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin me ollaan erilaisia: itselleni muistisairaat ovat heittämällä palkitsevin asiakasryhmä, ja luulinkin aloituksen perusteella että puhutaan hoitotyön mahtavuudesta.
Jatkakaa toki.
Toisin sanoen sulla ei ole mitään kokemusta aggressiivisista ja vaarallisista muistisairaista. Väkivalta ei ole mitenkään palkitsevaa.
Ap
Kyllä on, rutkasti. Juuri siksi sanoin mitä sanoin.
Palkitsevaa on, kun onnistuu ilman että aggressiivisuutta tarvitaan.
Niin varmaan. Olet sä mahtava ihminen kun olet muita parempi ja kukaan ei ole aggressiivinen sun kanssa! Muut ovat vain huonoja hoitajia jos asukas on
Just joo okei.
Ei sinulla ole mitään kokemusta muistisairaista. Tai ehkä tiedät yhden muistisairaan joka sattuu olemaan helppo tapaus ja sitten yleistät sen kaikkiin muihin. Olet juntti.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut tekemisissä muistisairaiden kanssa niin tiedät, että tuollainen ei todellakaan toimi. Tuskinpa edes työskentelet hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin jätin vanhustenhoidon, kun yksin, pienenä naisena laitettiin hoitamaan isoja ukkoja, jotka olivat väkivaltaisia. En ymmärrä, miten voidaan laittaa yksi nainen hoitamaan 2 metristä, väkivaltaista ukkoa. Kyllä työelämässä pitää olla sen verran järkeä, että töihin mennessään ei tarvitse jatkuvasti pelätä.
Samoin, soppari syksyyn. Nyt töissä on lunkia, ei ole väkivaltaisia asukkaita. Mieli on rento ja nautin töistä. Mutta vuosi sitten välillä pelotti ja uuvutti. Omahoidettavani kiltti, lempeä ja pieni mummukka kuoli ja hänen tilalleen tuli raivohullu mummukka, joka veti minua aina turpaan. Pelotti kokoajan. Oikeasti pahimmillaan häntä hoiti 3-4 hoitajaa. Minä olin vastuussa kuitenkin, kun olin omahoitaja esim. hänen suihkustaan (kotona häntä ei oltu saatu suihkuun ainakaan 2 kuukauteen, miten minä muka saisin?). Koin vain että epäonnistun työssäni ja minua syyllistettiin, mutta kuka saa tuollaisen raivohullu suihkuun joka tulee vaikka ovesta läpi. Luojan kiitos sanoin esimiehelle ja työkavereilleni, en jaksa, en osaa, en pärjää, aivan liian vaikea asiakas. Hänet otti sellainen hoitaja, joka oli sitä mieltä "pienet lyönnit ja potkut kuuluu tähän työhön"... Ja hänellä oli temesta, risperdal kaikki mahdollinen...
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä muumioihin keppiä? Sahaat vaikka katuharjan varresta mieleisesi pätkän. Sellaisella kun hivauttaa Siihen Missä Vika On, alkaa vannoutuneimmankin muumion muisti ihmeesti palailla. Kepillä pidät kätevästi loitolla myös muumioiden omaiset ym. vastenmieliset kohnot.
Olet harvinaisen inhottava ällötys - toivottavasti sinua kohdellaan noin kun vanhenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä muumioihin keppiä? Sahaat vaikka katuharjan varresta mieleisesi pätkän. Sellaisella kun hivauttaa Siihen Missä Vika On, alkaa vannoutuneimmankin muumion muisti ihmeesti palailla. Kepillä pidät kätevästi loitolla myös muumioiden omaiset ym. vastenmieliset kohnot.
Olet harvinaisen inhottava ällötys - toivottavasti sinua kohdellaan noin kun vanhenet.
Todennäköisesti vedän yliannostuksen kamaa ennen kuin vanhenen.
Niin lisään vielä, että nämä aggressiiviset muistisairaat on vaaraksi myös muille asukkaille eikä vain hoitajille. Meillä hoitajilla ei ole silmiä selässä, että aina voisimme ehkäistä riitatilanteet. Joku heiveröinen vanhus ei paljon tarvitse kun kaatuu ja luita murtuu.
Olihan se yksi tapaus josta lehdissäkin kirjoiteltiin kun oli kuollut toinen vanhus kun muistisairas pahoinpidellyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Piikki pyllyyn niin rauhoittuu.
Samaa hoitomuotoa suosittelen sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Voinko udella minkälainen itsepuolustus?
Yritä päästä sellaiseen hommaan, missä ei ole eläviä potilaista eikä ihmisiä.