Ensi kuussa ei sitten oikeasti rahat riitä kun käteen jää enää 200€ vuokran jälkeen, ennen jäi 550€, mitä tässä pitäisi tehdä?
Ensi kuussa ei sitten oikeasti rahat riitä kun käteen jää enää 200€ vuokran jälkeen, ennen jäi 550€, mitä tässä pitäisi tehdä?
Halvempaa asuntoa etsin koko ajan mutta ei tunnu irtoavan mistään halvempaa vuokra-asuntoa.
Sitten toinen ongelma olisi se muuttaminen, ei minulla ole varaa muuttaa kun katsoin että esim. 20km päähän muutto muuttopalvelulla maksaisi lähempänä 500€.
Töihinkään en pääse vaikka kuinka yritän kaikkiin mahdollisiin paikkoihin hakea mihin rahkeet riittää.
Kommentit (729)
Vierailija kirjoitti:
Monet ihmiset ovat eläneet vuosikausia ennen uudistusta vastaavilla tuloilla. Tulot jäävät rajalle, ja toimeentulotukea ei saa. Etenkin pieneläkeläiset, työttömät ja pätkätöitä tekevät osa-aikaiset ovat saaneet tottua tilanteeseen kauan sitten. Tämän uudistuksen myötä toimeentulotukiasiakkaat pääsevät kokemaan millaista on olla oikeasti pienituloinen. 200 e pakollisten laskujen jälkeen ei ole paljon. Se on kuitenkin saman verran tai jopa enemmän kuin monella muulla. Sillä parjää jos on pakko. Ja aika monella on.
Tuo on paljon enemmän mitä opiskelijat saavat.
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä ja mulla menee pakollisiin kuluihin vuokran ja sähkön ja veden jälkeen 130€ (ruoka, netti ja satunnainen julkinen liikenne). En ymmärrä miksi työttömälle bussikortti ja salikortti on pakollista. Ja miten sähkölasku voi olla yhdeltä ihmiseltä 100€/kk? Missä kartanossa sä ilmaiseksi asut? Kirjastoa kannattaa hyödyntää, sieltä saa vaikka akkuporakoneen tai sateenvarjon ilmaiseksi lainaan. Jos on niin terve että salilla pitää käydä, niin miksi ei sitten kävellen liiku kaikkialle ja saa samalla liikunnat? Tässä on todella hämärä tapaus kyseessä
Ihan perus pienessä kerrostalo asunnossa asun
Ap
Pienessä perus kerrostalo asunnossa ei sähkölasku ole 100€/kk.
Kerrotko ap mikä se sun sähkölaskusi oli?
T: eri
No, nyt ollaan siinä seuraavassa kuussa ja kuun puolivälissä. Rahat on varmaan tässä kohtaa nyt sitten 0€ ap:lla. Joten mites nyt menee ja mitäs nyt teet?
Vierailija kirjoitti:
No, nyt ollaan siinä seuraavassa kuussa ja kuun puolivälissä. Rahat on varmaan tässä kohtaa nyt sitten 0€ ap:lla. Joten mites nyt menee ja mitäs nyt teet?
Jouduin nnöyrtymään ja menin töihin.
Ahdistaa, itkettää. Pahinta on varhaisaamun heräämiset. Ei ihmistä ole luotu nousemaan sängystä jo yhdeksältä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:lla ei tosiaan ole täällä Suomessa sukulaisia eikä ystäviä eikä muuttoapuakaan eikä töitä jne. Niin miksi et ap suunnittele muuttoa vaikka Espanjaan? Siellä asumiskulut ja ruoka paljon halvempaa ja sääkin mainio. Ehkä voisit siellä vahtia naapureiden lapsia ja koiria tai auttaa vaikka raksalla.
Toinen kysymys: itsellä nettotulot 3000€/kk, ja vuokran jälkeen mulla muut kulut satunnainen sähkö ja vakuutus. Puhelin 20€, kauppaan menee 80€ ja muita kuluja mulla ei ole. En tartte turhia suoratoistopalveluita tai uusia vaatteita. Kirjastosta löytyy vaikka ja mitä kivaa ilmaiseksi. Eli saisin sun tilassa säästettyä 100€ joka kuukausi pahan päivän varalle eli vaikka lääkkeisiin. 1200€/vuodessa riittäis jopa laittamaan Nordnetin rahastoihin se 15/kk.
Tilanne tietenkin eri jos ap:lla on lapsia ja eläimiä.
No huhhuh. Että sun kuukauden elinkustannukset vuokran jälkeen on 100€? En usko hetkeäkään. 100€ riittäisi ehkä nippanappa ruokaan, mutta ikinä et siis tarvitse hammastahnaa, vessapaperia, pesuaineita? Tai vaikka sukkia, kenkiä tai uuden paistinpannun? Tai et koskaan tee mitään mikä maksaisi, käy vaikka uimalassa tai leffassa? Ei, kirjasto on ainoa hupi ja ruokavalio koostuu hernekeitosta. Varmasti upeaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Paku maksaa noin satasen vuorokausi.
Muuta vaan halvempaan jos rahat ei riitä nykyiseen asuntoon.
Ah, no sieltähän lehahti oikein kunnon vatipäinen idioottivajakki taas jakamaan umpityperiä neuvojaan. Se paku ei paljon kortitonta auta. Kantajiakin pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä ja mulla menee pakollisiin kuluihin vuokran ja sähkön ja veden jälkeen 130€ (ruoka, netti ja satunnainen julkinen liikenne). En ymmärrä miksi työttömälle bussikortti ja salikortti on pakollista. Ja miten sähkölasku voi olla yhdeltä ihmiseltä 100€/kk? Missä kartanossa sä ilmaiseksi asut? Kirjastoa kannattaa hyödyntää, sieltä saa vaikka akkuporakoneen tai sateenvarjon ilmaiseksi lainaan. Jos on niin terve että salilla pitää käydä, niin miksi ei sitten kävellen liiku kaikkialle ja saa samalla liikunnat? Tässä on todella hämärä tapaus kyseessä
Ihan perus pienessä kerrostalo asunnossa asun
Ap
PIENI kerrostaloasunto 900€/kk? Juu ihan varmasti. Asun itsekin Helsingissä ja liioittelet ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mahdu minun tavarat pakuun eikä minulla ole ajokorttia, tarvitsee rekan tai kuorma-auton, kuskin ja 2-3 kantajaa....
AP
Ala myymään tavaroitasi niin saat ensinnäkin rahaa etkä sitten tarvitse kantajia ja isoa autoa.
Hienoa kun ap löysi nyt yhtäkkiä töitä vaikka aiemmin valitti, ettei ikinä ole töitä mistään löytänyt vaikka jokaista paikkaa hakenut mihin vain rahkeet voisi riittää. Ehkei täällä Suomessa sittenkään ole työnhakijan näkökulmasta asiat huonosti. Ainakin nopeasti töitä saa jos haluaa. Tai sitten kyse oli vain armottoman hyvästä munkista ja jumalan ja enkelten kiltteydestä löytää sulle työpaikan ja omaa rahaa, vaikka aamuisin vain valitat kun pitää herätä klo 09.
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Olen etsinyt halvempaa vaikka kuinka kauan. En saa tukia, joten se ei siihen vaikuta. Mutta esim Helsingistä saa mennä satojen kilometrien päähän, että oikeasti on halpaa. Esim Nurmijärvellä ei ole niin paljon halvempia vuokria, että se kannattaisi. Ja kaikki mistä pääsee julkisilla Helsinkiin, on kallista.
Vaikka asunto Mäntsälässä olis halpa, niin matkat syö sen edun. Ja matka aika on sitten miinuksena päälle.
Tarpeeksi halpoja vuokra-asuntoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mahdu minun tavarat pakuun eikä minulla ole ajokorttia, tarvitsee rekan tai kuorma-auton, kuskin ja 2-3 kantajaa....
AP
Nyt äkkiä niitä tavaroita myyntiin toriin tms. Siitä saat rahaa siksi aikaa, kunnes muutto järjestyy. Ja sitten on helppo muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ihmiset ovat eläneet vuosikausia ennen uudistusta vastaavilla tuloilla. Tulot jäävät rajalle, ja toimeentulotukea ei saa. Etenkin pieneläkeläiset, työttömät ja pätkätöitä tekevät osa-aikaiset ovat saaneet tottua tilanteeseen kauan sitten. Tämän uudistuksen myötä toimeentulotukiasiakkaat pääsevät kokemaan millaista on olla oikeasti pienituloinen. 200 e pakollisten laskujen jälkeen ei ole paljon. Se on kuitenkin saman verran tai jopa enemmän kuin monella muulla. Sillä parjää jos on pakko. Ja aika monella on.
Tuo on paljon enemmän mitä opiskelijat saavat.
Opiskeluaika oli mukavaa , optimistisia ja tulevaisuus edessä. Ihan erilainen tilanne kuin eläkkeellä tai työttömänä. Siitä opiskelijasta voi tulla työtön, juoppo tai hyvätuloinen, sitä ei tiedä. Mutta silti opiskeluaikana ympärillä on paljon toisia samanlaisia ja paljon halpaa ja ilmaista huvia ja samanhenkisiä yms. Näitä aikoja ei voi verrata, vaikka rahatilanne olis samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin nnöyrtymään ja menin töihin.
Ahdistaa, itkettää. Pahinta on varhaisaamun heräämiset. Ei ihmistä ole luotu nousemaan sängystä jo yhdeksältä.
ap
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kun ap löysi nyt yhtäkkiä töitä vaikka aiemmin valitti, ettei ikinä ole töitä mistään löytänyt vaikka jokaista paikkaa hakenut mihin vain rahkeet voisi riittää. Ehkei täällä Suomessa sittenkään ole työnhakijan näkökulmasta asiat huonosti. Ainakin nopeasti töitä saa jos haluaa. Tai sitten kyse oli vain armottoman hyvästä munkista ja jumalan ja enkelten kiltteydestä löytää sulle työpaikan ja omaa rahaa, vaikka aamuisin vain valitat kun pitää herätä klo 09.
Se oli jonkun provo tai koko aloitus on Provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:lla ei tosiaan ole täällä Suomessa sukulaisia eikä ystäviä eikä muuttoapuakaan eikä töitä jne. Niin miksi et ap suunnittele muuttoa vaikka Espanjaan? Siellä asumiskulut ja ruoka paljon halvempaa ja sääkin mainio. Ehkä voisit siellä vahtia naapureiden lapsia ja koiria tai auttaa vaikka raksalla.
Toinen kysymys: itsellä nettotulot 3000€/kk, ja vuokran jälkeen mulla muut kulut satunnainen sähkö ja vakuutus. Puhelin 20€, kauppaan menee 80€ ja muita kuluja mulla ei ole. En tartte turhia suoratoistopalveluita tai uusia vaatteita. Kirjastosta löytyy vaikka ja mitä kivaa ilmaiseksi. Eli saisin sun tilassa säästettyä 100€ joka kuukausi pahan päivän varalle eli vaikka lääkkeisiin. 1200€/vuodessa riittäis jopa laittamaan Nordnetin rahastoihin se 15/kk.
Tilanne tietenkin eri jos ap:lla on lapsia ja eläimiä.
No huhhuh. Että sun kuukauden elinkustannuks
Nautin todella elämästäni vaikka jonkun mielestä voi kuulostaa askeettiselta, että nautin liikkua metsässä. Elokuvissa tai kahviloissa en käy ikinä ja pesuaineena mulla tiskiaine ja suihkussa saippua ja halvin shampoo. En tosiaan käy kampaamoissa tai tarvitse mitään kalliita ja turhia purnukoita. Vaatteita en ole tarvinnut uusia 10 vuoteen, aivan erinomaisia on vanhatkin vaatteeni. Pärjään aivan mainiosti noin satasella kuussa. Toki olen aika pienikokoinen eli syömäni annokset ovat myös aika pieniä.