Ensi kuussa ei sitten oikeasti rahat riitä kun käteen jää enää 200€ vuokran jälkeen, ennen jäi 550€, mitä tässä pitäisi tehdä?
Ensi kuussa ei sitten oikeasti rahat riitä kun käteen jää enää 200€ vuokran jälkeen, ennen jäi 550€, mitä tässä pitäisi tehdä?
Halvempaa asuntoa etsin koko ajan mutta ei tunnu irtoavan mistään halvempaa vuokra-asuntoa.
Sitten toinen ongelma olisi se muuttaminen, ei minulla ole varaa muuttaa kun katsoin että esim. 20km päähän muutto muuttopalvelulla maksaisi lähempänä 500€.
Töihinkään en pääse vaikka kuinka yritän kaikkiin mahdollisiin paikkoihin hakea mihin rahkeet riittää.
Kommentit (729)
Olen itse vastavalmistunut maisteri enkä ole vielä saanut töitä. Saan työttömyystukea ja tästä jää asuinkulujen jälkeen käteen alle 200€. Toki asun puolison kanssa yhdessä, joten tilanne on eri, kun on toinen jakamassa kustannuksia. Mutta jos sulla on aiemmin vuokran jälkeen jäänyt 550€ käteen, niin mielestäni tämä on älyttömästi. Välttämättä tässä taloustilanteessa monella työssäkäyvälläkään ei jää näin paljoa. On siis ollut aika oletettavaa, ettei tällaisia summia Suomella ole loputtomiin varaa maksaa. Toki tilanne on ikävä sinun kannalta.
Mutta sinulla on vaihtoehtona 1) jäädä asumaan nykyiseen kämppään ja budjetoida tarkkaan, jotta saata rahat riittämään. 200€ on todella vähän, mutta sillä sinnittelee, jos pakko on. Ja kysyisin apua työnhakuun esim. TE-toimistosta. Lisäksi vaihtoehtona on lisäkouluttautuminen, jolla sata kenties tulevaisuudessa taloudellista tilannetta parannettua.
2) Kysyä myyttoapua ja toisit esiin, että pystyisit maksamaan vain esim. 50-100€ tai sitten kysyt, jos on halukkaita auttamaan ihan ilmaiseksi. Mutta jos muutat halvempaan kämppään, niin varmaan jää enemmän sitten käteen rahaa, jolloin varmasti voit jonkun verran käyttää muuttoon rahaa.
Miksi kehut toisessa ketjussa että saat nettona 1600e?
Vierailija kirjoitti:
En ole kehunut missään
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kehunut missään
Ap
Kyllä olet. Ketju poistui juuri äsken.
Vierailija kirjoitti:
pitää olla päässä vikaa jos tollasii hiluja kehuu.
Eli työttömällä ap:lla menee yksinään vuokraan 900€, ja vesilaskuum 23€ ja sähköön 100(!)€. Muita pakollisia kuluja ei ole eritellyt. Mua kiinnostais tietää mitä nää pakolliset muut laskut on (joku Netflix?) ja paljon ruokaan menee. Mutta ap ei halua näihin kysymyksiin vastata.
Vierailija kirjoitti:
Eli työttömällä ap:lla menee yksinään vuokraan 900€, ja vesilaskuum 23€ ja sähköön 100(!)€. Muita pakollisia kuluja ei ole eritellyt. Mua kiinnostais tietää mitä nää pakolliset muut laskut on (joku Netflix?) ja paljon ruokaan menee. Mutta ap ei halua näihin kysymyksiin vastata.
Muut pakolliset puhelin, bussikortti, salikortti
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hok Elanto palkkaa just 200 uutta työntekijää uudelle verkkokaupan keräilyvarastolle. Ootko jo hakenut?
Missä tämä työmaa sijaitsee konkreettisesti?
Mitä sillä on sinulle väliä missä sijaitsee? Töitä et ole löytänyt nykyisestäkään paikasta vuosikausiin ja sukulaisetkin ovat ikäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mihin tarvitset bussikorttia kun et töissäkään käy? Eikä käsittääkseni rahaa ole tuhlata vaikka museoihin eli minne matka? Salikortti myös aivan turha, ilmaiseksi voi jumpata kotona ja ilmaisia ulkosaleja on. Kävellen pääsee liikkumaan. Paljon se puhelin sit maksaa? Oletan Että joku prepaid-liittymä eli ehkä 15-20€? Miten ei 200 eurolla muka tulis toimeen. Ja jos aiemmin saanut 550€ niin sullahan on hyvät säästöt, että en nyt valittais.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole koskaan ollut muuttopalvelua. Muuttanut olen kuitenkin sen 8 kertaa laskien siitä kun muutin pois vanhemmilta.
Ei meilläkään ole ollut koskaan muuttopalveluun rahaa. Naapurin pikkuautoilla tai tuttujen on muutettu aina, ei ole edes omaa autoa. Ja ne huonekalut, jotka ei ole mahtuneet mukaan, ollaan sahattu ja pilkottu jäteastian. Ja uudet ostettu kierrätyskeskuksesta, kun ostaa kaikki kerralla, niin ei mene kuin yksi toimitusmaksu, vaikka sänky ja pöytä ja pari tuolia maksaa saman kuin pelkän sängyn kuljetus kierrätyskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kehunut missään
Ja se saton vuokravelka ? Ja sairaalajuttu? Missä ne on nyt?
Vierailija kirjoitti:
onko ap koskaan miettinyt miltä siitä 2100e/kk tienaavasta tuntuu maksaa verona 550e/kk sinun oleilusta
No ehkä sinä et yksin sitä maksa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ei ole pakollisia. Ei minullakaan ole bussikorttia HSL, salikorttia, eikä puhelin SIM liittymää. Vaikka käyn töissä. Kävelen työmatkat 6,5 km suuntaansa.
Itse sain kaupungilta edullisemman ja suuremman vuokra-asunnon, kun unohdin merkitä hakemukseen hissin olevan välttämätön. Minulle tarjottiin asuntoa hissittömästä kerrostalosta mutta siihen ei ollutkaan paljon portaita. Olen todella tyytyväinen. Se oli varmasti ensimmäinen kerta kun unohdin laittaa rastin ruutuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikä on tilanteesi? Päivitätkö vähän. Oletko saanut töitä ja kuinka paljon sinulla noin muuten menisi elämiseen, jos 200€ ei riitä? Mihin rahasi menee?
En ole saanut töitä, laskuihin, vuokraan, ruokaa ja muihin pakollisiin menee rahat
Ap
Elät muiden rahoilla. 200€ pitäisi riittää sinulle aivan hyvin. Jos haluat enemmän, ala tienaamaan. Meidän muiden ei kuulu elättää sinua, eikä muiden rahoilla elämisen kuulu olla helppoa tai mukavaa. 500€/kk laskujen ym jälkeen yhdelle tukielätille on aivan liikaa.
Kannattaa muuttaa maalle ja siellä mennä töihin. Helsinkiin voi tulla sitten kun on vähän säästänyt pääomaa siellä.maalla ja saannut työpaikan Helsingistä.
Voit lohduttautua sillä, että maahan.muuttajat kuitenkin porskuttavat. Sehän ei ole keltään pois, kuten vihervassarit asiaa perustelivat. No ei nyt ihan niin ollutkaan. Sinultahan se on pois.
Jos ei muu auta, niin alat kerätä.pulloja ja tölkkejä. Niitä riittää Helsingissä. Saat helposti tuon.ouuttivan 300 enkk pullorahoista, lähdet joka aamu klo 5.30 liikenteeseen ja menet sillä bussikortilla joka pysäkille ja poimit pullot ja tölkit roskiksesta.
Haet ruokaa Myllypuron jakelusta ja Hurstin valinnasta ja stadin safkasta. Käyt kaikki kirkkojen soppapäiväy. Tsemppiä, kyllä sä pärjäät.
Samalla alat katsella niitä maaseutu paikkoja itsellesi ja kun löydät sopivan, muutat pois Helsingistä.
Jos sulla ei ole töitä etkä saa hesasta, niin mikään ei pidättele Hesassa.
onko ap koskaan miettinyt miltä siitä 2100e/kk tienaavasta tuntuu maksaa verona 550e/kk sinun oleilusta