Kylläpä osaa vituttaa pottakoulu. :(
Mitä ihmettä pitäisi tehdä 2v9kk pojalle, joka tietää minne pissan ja kakan pitäisi tulla, pidätyskyky toimii vallan mainiosti, osaa mennä itsekin potalle ja laskea housut, mutta SILTI tekee tarpeensa aina housuun. Ei edes yritä mennä potalle, sillä miksipä suotta, kun kerran äiti siivoaa jäljet...
Kaikki keinot on kokeiltu tuhannessa eri muodossa, lahjomiset toimii noin viikon verran loistavasti, kunnes poika kyllästyy ja alkaa taas kakkimaan housuunsa. Kehuminen ei tee mitään vaikutusta, vaikka tanssisin päälläni joka kerta, kun pissa tulee pottaan.
Ja turha väittää, ettei poika olisi valmis. On tasan valmis, ei vaan viitsi yrittää. Eikä jaksa enää äitikään. Annan istua kakkansa päällä tästä lähtien. Tana. >:(((
Kommentit (12)
Kuitenkin ollaan edistytty jo siihen asti, että lapsi tekee käskystä jo pissat pottaan, ja on kotona kaiket päivät ilman vaippoja. Jos joutuu olemaan päivän vaipoissa (esim. kylässä), pylly ja pippelin pää käy ärtyneeksi, punaiseksi ja kipeäksi, kun iho on jo tottunut housuihin. Eli vaihtoehtona on joko pottakoulun jatkaminen hampaat irvessä, tai kipeä lapsi.
Nimenomaan tämä housuun tekeminen on oman tahdon osoitusta. Mutta miten lapsen pään saisi käännettyä niin, että näkisikin potalla käymisen hienona juttuna??
Ap
Onhan siinä eroa...
Kannattasi antaa asian vähän muhia vaikka potuttaakin.
nyt laitoin itse siivoamaan, josko alkais tympäsemään :-)
Mutta tässä vielä pari vinkkiä:
Onko isä mukana arjessanne? Voisiko hän hoitaa hommaa välillä. Olisiko miehinen juttu käydä yhdessä lorottelemassa pissat?
Tai onko jotakuta vähän isompaa lasta, jonka kanssa lapsesi voisi mennä yhtä aikaa potalle. Tämä mallioppiminen toimii lapsilla tosi hyvin! Meillä sitä on käytetty apuna pottailun lisäksi luistelussa yms.
Meillä molemmat pojat oppineet itsekseen 3 vuotiaina.
Yritettiin kyllä aiemmin mutta siitä ei tullut mitään.
Jatkoin poikien vaipoissa pitoa koska en jaksanut sitä paskapyykkiä.
Meni sitten pari kuukautta niin kaskummaa alkoivat itse haluamaan pöntölle kun on hätä ja siinä samassa jäi vaipat pois.
Meillä ei siis ole kaksosia vaan eri-ikäset lapset mutta samoihin aikoihin ovat kuivaksi oppineet.
Vierailija:
nyt laitoin itse siivoamaan, josko alkais tympäsemään :-)
Istutapa lapsi suoraan pöntölle potan sijasta. Voisi innostua siitä: isojen juttu.
Käytä tarvittaessa apuna korokepallia ja pöntönpienentäjää.
Välillä pitää pönttöä tosi hienona juttuna (pyytää itse, kun käsken potalle), välillä ei suostu edes lähelle. Isä on sen verran uraputkessa tällä hetkellä, ettei pysty ottamaan pottakouluun osaa kuin ihan iltaisin ja viikonloppuisin, eli mun projektini tämä pitkälti on. Isompia lapsia nähdään satunnaisesti, lähinnä viikonloppuisin serkkuja.
Kyllähän mä sen ymmärrän, että tähän auttaa vain aika, mutta joskus tuntuu siltä, ettei se aika tule IKINÄ! :( Ja kuten sanottu, en henno poikaa enää vaippoihinkaan pistää, koska iho tulee oikeasti kipeäksi muhimisesta. Viimeksi viikonloppuna lapsi joutui olemaan erityisen paljon vaipoissa, ja vaikka niitä vaihdettiin suht tiheään, valitti alkuviikon sitä, että pylly on kipeä. :(
Ap
Ja kysy siltä itseltä, että mitä se haluaa palkinnoksi onnistumisista. Se voi motivoida paremmin kuin vanhempien päättämät palkinnot.
ja aika samoilla linjoilla ollaan meilläkin vielä 1/2 vuoden pottakoulun jälkeen. päivät on kotona ilman vaippaa ja pissaaminen onnistuukin mainosti, äärimmäisen harvoin pissat tulee housuun. Kun kotoa poistutaan yleensä laitan vaipan, jos muistan, sillä kakkaaminen pottaan on tosi vaikeaa, huonona paivänä tunnissa tuhriintuu kakkaan 5:kin pikkaritt. Asiaan lienee vaikuttaa epsäännöllinen suolen toiminta, joka taasen johtunee ajoittain heikosta syömisestä. On kyllä tosi ylpeä, kun se kakka saadaan osumaan sinne pottaan. Yö vaippa todellakin vielä on ja on usein niin märkä, että sänkyyn on tullut ylivuotoa. Vessalista, johon jokaisesta tuotoksesta liimataan tarra, on toiminut meillä hyvänä vauhdittajana. Välillä hermo kiristyy asian suhteen ja epätoivo iskee ja todellakin välillä se tuntuu sellaselta tahto-asialta ja sitäkin olen joskus jo miettiny, että onko lapsessa jokin vikana. Oman osanikin myönnän, kun tämä eka on meillä se " harjotus kappale" =)
Lisäksi voi tulla traumoja liian tiukasta siisteyskasvatuksesta. Se on yhteydessä myös seksuaaliseen kehitykseen.
Ehkä lapsi ei kuitenkaan ole valmis? Vaikka sinusta siltä näyttääkin. Tai ehkä tuo on hänen keinonsa osoittaa mieltään.
Ottakaa pieni aikalisä. Sen jälkeen aloitatte taas virkein mielin. Tai nakita opetushomma isälle (jos hänestä on siihen). Kääri matot ja lähde itse yhdeksi viikonlopuksi pois..