Ruuminlämpö on näin iltaa kohden noussut 37.6 voiko kuitenkin mennä töihin huomenna?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi lukee: Kainalosta lämpötila VOI OLLA puoli astetta matalampi. Eli ei välttämättä edes ole!
Iholta mitattuna näyttää aina pienempää astetta, sen takia lisätään se 0,5. Mittaa peräsuolesta niin ei tarvi ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kainalolämpö | kainalosta mitattu kehon lämpötila, joka on yleensä noin asteen pienempi kuin ydinlämpötila "
Tuossahan on vielä suurempi ero ja se on lääkärien sivusto.
No ohhoh. Olen sitten kulkenut vuosia 38.8 asteen kuumeessa joka paikassa. Olenkohan sitten kuolemansairas. Väsyttää kyllä ja kipuja on, mutta olen luullut että ne johtuu endometrioosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kainalolämpö | kainalosta mitattu kehon lämpötila, joka on yleensä noin asteen pienempi kuin ydinlämpötila "
Tämä myös "Kuumeella tarkoitetaan sitä, että ruumiinlämpö on korkeampi kuin normaalisti. "
Esim. itsellä normaalilämpö on lähempänä 36 astetta kuin 37, joten 37,6 olisi jo melko selkeästi epätavallisen korkea lämpö, asteen verran korkeampi normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mittasit kainalosta, siihen kuuluu lisätä 0.5 astetta jotta tietää oikean lämmön.
Yksi kuumeeton päivä on oltava kotona ennen kuin voit mennä töihin.Missä tuollainen ohjeistus että pitää lisätä 0.5 astetta? Itellä on sitten ollut vuosia kuumetta. Lämpö melkein aina kainalosta 37.8. Eli sun laskujen mukaan 38.3. No täytyy toivoa että johtuu vain endometrioosista eikä jostain vakavemmasta.
eri
Muistan lukeneeni, että tuntuu kuulemma enemmän voimia vievältä siinä vaiheessa kun se lämpötila vasta on nousemassa. Oot todennäköisesti jollain tapaa tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voikohan tuo pitää paikkansa. Suurimmalla osalla mun tutuista on kehon normaalilämpö jotain 36-36.5 kainalosta mitattuna mitä kerran aiheesta juteltiin. Jos tuo juttu pitäis paikkansa, niin meillä kaikillahan ois oikeasti lämpö sitten 37-37.5 eli kuumetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voikohan tuo pitää paikkansa. Suurimmalla osalla mun tutuista on kehon normaalilämpö jotain 36-36.5 kainalosta mitattuna mitä kerran aiheesta juteltiin. Jos tuo juttu pitäis paikkansa, niin meillä kaikillahan ois oikeasti lämpö sitten 37-37.5 eli kuumetta.
Voisko liittyä korvasta/otsasta mittaukseen, joka voi olla epätarkempaa?
Alottaisin kyllä jo pääsiäisloman
Oma normilämpö on alle 36, joten en menisi huomenna töihin jos nyt näyttäisi 37.6
Eiköhän ne kuumerajat terkkarissa ja sairaaloissa ole laadittu sen kainalolämpötilan mukaan. Eli kuumetta on yli 38 kainalosta. Tuo ydinlämpötila ois niin hankala mitata ja peräsuolestakaan ei hygieniasyistä voida lääkärissä potilailta mitata. Eli ei tarvi mitään asteita lisäillä, kun se kainalolämpö on se lääkärissä käytetty kehon lämpötila.
Vierailija kirjoitti:
Minua niin naurattaa nämä jotka mittaa kuumetta ja ne luulee että 37 on se raja onko kuumetta vai ei.
Osalla kuumetta on silloin kun lämpöä on se 36,5 ja osalla on normaali lämpö 37c.
Kuumetta on silloin kun oma normaali ruuminlämpötila nousee liikaa, se paljonko oma normaali ruuminlämpötila on merkitsee sen milloin on kuumetta vai ei.
Niin minuakin. Yks tuttu juoksi lääkärissä yhtenään kun oli joka ilta kuumetta, aamulla mittasi oli 36,8 ja illalla 37,3. Ei ilmeisesti lääkäri kysynyt niin paljonko se kuume on illalla
Itse en kyllä menisi. Selvästi olet sairastunut.
En ole itse työkuntoinen tuollaisessa lämmössä, joka on mulle asteen verran normaalilämpöä (36,4-36,8) korkeampi. Mutta kuten todettu, se on ihan yksilöllistä.
Moni luulee että oma normaalilämpö on paljon alhaisempi kuin se onkaan, koska ne luulee että kuumemittari näyttää oikean tuloksen heti kun se piippaa. Sitten ne olettaa että niiden normaalilämpö on jopa joku 35.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtihan ei sinänsä ole mikään tietty asteluku, vaan se, kuinka paljon mitattu lämpö poikkeaa normaalista. Eihän se nyt niin mene, että kehon normaalilämpö mitataan kainalosta ja sitten kun mietitään, onko kuumetta, niin lisätään asteita tai mitataan peräsuolesta :D Jos sulla on kainalosta mitattuna normaalilämpö 36.5, niin kainalosta mitattuna yli 37.5 on kuumetta. Jos peräsuolesta mitattuna normaalilämpö on 37, niin yli 38 astetta peräsuolesta mitattuna on kuumetta. Naisilla kehon lämpötila vaihtelee ihan kuukautiskierron mukaan noin 0.5 astetta, eli jos normaalilämpö on 36.5 astetta, niin ovulaatiosta kuukautisten alkuun lämpö voi olla 37 astetta ilman, että se on lämpöä tai kuumetta.
Vierailija kirjoitti:
Minua niin naurattaa nämä jotka mittaa kuumetta ja ne luulee että 37 on se raja onko kuumetta vai ei.
Osalla kuumetta on silloin kun lämpöä on se 36,5 ja osalla on normaali lämpö 37c.
Kuumetta on silloin kun oma normaali ruuminlämpötila nousee liikaa, se paljonko oma normaali ruuminlämpötila on merkitsee sen milloin on kuumetta vai ei.
Joo, mutta emätin on yleensä 130 asteen kulmassa ja peräsuolen lämpötila on korkeampi, kuin kainalon.
Jos mulla on lämpö 37.6, niin kyllä mä olen silloin kipeä. Normaalilämpö mulla on 36.6. Jotkut reagoi herkemmin lämpöilyyn ja kuumeeseen kuin toiset. Pitää myös miettiä mitä muita oireita on.
Mittaa lämpötila jostain muusta kohdasta kuten vaikka jalkapohjasta.
Itsellä oli 37,5 aamulla vuosia sitten ja olo ilkeä. Myöhemmin lääkäri sanoi, ei ole vielä kuumetta. Terveydenhoitaja taas sanoi, että hänelläkin tuo lämpö on jo inhottava. Nykyään mittaan suusta kielen alta. tulos on korkeampi ja tarkempi?.Tarkin tulos kuulemma peräaukosta.
Riippuu olotilasta. Jos tuntuu, että olet tulossa kipeäksi, ja aamullakin on vielä kipeä olo, ei kannata mennä töihin. Jos taas aamulla on ihan normaali olo, niin sitten toki töihin. Aikuinen ihminen kyllä tietää, milloin on kipeä.
Jos on jotain allergiaa, niin sekin voi nostaa lämmön. Eikös nyt ole jo jotain siitepölyä ilmassa? Kannattaa mahdollisesti aloittaa allergialääkitys.