Paperiliiton ja UPM välillä saattaa tulla pian pitkät tes-lakot
Olen UPM:llä töissä - tehtaalla jota ei ole ajettu alas vaan jatkamme normaalisti tuotantoa. Meillä on myös varasuunnitelma muille töille mikäli tilanne sitä vaatii eli palkanmaksua ei ole tarvetta lopettaa.
Tilanne on nyt se että olemme saaneet varoituksen paperiliitolta mahdollisesti *pitkistä* lakoista jotka voivat alkaa jo huhtikuussa. Neuvottelut ovat edenneet todella tahmeasti työnantajan haluavan samoja heikennyksiä mitä hallitus ajaa työlainsäädäntöön.
Tätä se tulee olemaan syksyllä ja ensi vuoden maaliskuussa jokaisella sektorilla. Kannattiko hallituksen sekoittaa työmarkkinat?
Kommentit (58)
Miksei palkansaajat voi hyväksyä palkka-alea ja työehtosopimuksissa joustoja?
Mikä on niin vaikeaa? Taas aivan turha lakko tulossa.
T. Omaa palkkaa ei tietenkään lasketa eikä työehtoja heikennetä, muiden saa!
Jouko Ahonen voi kertoa,että kannattiko.
Vierailija kirjoitti:
Siis jatkatte poliittista lakkoa ja sen jälkeen syksyllä työehtosopimuksen päätyttyä ns. normaalilakkoa? Miten pitkään paperiliitolla riittää rahaa vai aiotteko ilmoittautua työnhakijoiksi?
Ei meillä ole poliittista lakkoa. Meillä on käynnissä työehtosopimusneuvottelut.
Siksipä lakot alkavat pian!
Hallitus ei ole sekoittanut työmarkkinoita, ay-liike haluaa meille työttömiä.
Miksi kaikki yritykset edes pitää enää täällä mitään toimintaa?? Kovat on puheet että pois lähdetään yms. Miksi ei ole lähtenyt jo kun muualla on niin paljon paremmin?? Mitä ne täällä vielä roikkuu??
Ne ajat ovat ohi kun paperimiehet kyykyttivät paperitehtaita ja saivat sanella työehdot. Paperimiehet ovat kohta uhanalainen laji Suomessa kun paperitehtaat ajetaan alas yksi kerrallaan. Kohta paperiakaan ei tarvita kuin joihinkin pakkauksiin ja perseen pyyhkimiseen. Minun lapsenlapsille tulostin ja paperilehti tulee olemaan yhtä tuntematon käsite kuin lankapuhelin minun lapsille. Lakon sijaan kannattaisi miettiä uutta alaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta hallitushan lupasi 100000 uutta työpaikkaa? Eikö se toteudukaan?
Minä uskoin tähän, nyt tuli paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Ne ajat ovat ohi kun paperimiehet kyykyttivät paperitehtaita ja saivat sanella työehdot. Paperimiehet ovat kohta uhanalainen laji Suomessa kun paperitehtaat ajetaan alas yksi kerrallaan. Kohta paperiakaan ei tarvita kuin joihinkin pakkauksiin ja perseen pyyhkimiseen. Minun lapsenlapsille tulostin ja paperilehti tulee olemaan yhtä tuntematon käsite kuin lankapuhelin minun lapsille. Lakon sijaan kannattaisi miettiä uutta alaa.
Luuletko todellakin että UPM tekee vain paperia?
Kartonki, tarrat yms. ovat nykyään haluttua tavaraa ja ilman niitä verkko-ostosten paketointi olisi mahdotonta.
Kuinkakohan kova itku syksyllä on kun lakot alkavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oma oli työpaikkanne
tehtaat menee kiinni ikuisesti
Sinäkö olet valmis laskemaan palkkaasi 50%?
Oikeastaan vaihtoehdot on että jatkat suunnilleen kuten ennenkin tai sitten omasi laskee 100% kun työnantaja siirtää lopunkin tuotannon jonnekin jossa duunariliitot ei ole liian ahneita.
Ei ole sellaista tilannetta että palkkasi laskisi 50% vaan tuo on itse keksimäsi olkiukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartonki, tarrat yms. ovat nykyään haluttua tavaraa ja ilman niitä verkko-ostosten paketointi olisi mahdotonta.
UPM ei tee kartonkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hallitushan lupasi 100000 uutta työpaikkaa? Eikö se toteudukaan?
Minä uskoin tähän, nyt tuli paha mieli.
Ay-liike ei ole koko historiansa aikana aikaansaanut suomeen yhtään työpaikkaa. Toki omaa omaisuutta miljardin tai pari jotta ay-johtajat saa laardia perunoidensa sivuun lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jatkatte poliittista lakkoa ja sen jälkeen syksyllä työehtosopimuksen päätyttyä ns. normaalilakkoa? Miten pitkään paperiliitolla riittää rahaa vai aiotteko ilmoittautua työnhakijoiksi?
Ei meillä ole poliittista lakkoa. Meillä on käynnissä työehtosopimusneuvottelut.
Ja kohta ei ole muuta käynnissä kuin yt-neuvottelut kun pitää selvittää miten nopeasti tehtaan saa suljettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta ei ole muuta käynnissä kuin yt-neuvottelut kun pitää selvittää miten nopeasti tehtaan saa suljettua.
Kukas sinun pummikorvauksesi sitten maksaa?
Eräs eläköitynyt paperimies juuri kertoi kuinka otti nokkaunet työvuorossa. Jos ja kun kone hälytti jonkun kemikaalin tasosta tms niin nousi lisäämään. Vielä työelämässä oleva tyyppi komppasi. Hänkin paperitehtaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas sinun pummikorvauksesi sitten maksaa?
Kannattaa olla huolissaan siitä omasta pummikorvauksesta siellä paperikoneen äärellä. Sanna tuhlasi jo maan rahat joten teille ei riitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea tuota voi tehdä missä tahansa.
EI siinä mitään. Tehdään vain vuoden sopimuksia kerrallaan joka alalle ja aletaan pyörittämään lakkosirkusta. Sitten odotellaan demarihallitusta joka säätää 4-päiväisen työviikon ja kahden kuukauden kesälomat täydellä palkalla. Sanotaan vaan että asia on sovittu hallitusohjelmassa eikä siitä tingitä. Kyllä asioita voidaan hoitaa monella tavalla tai olla hoitamatta mutta persujen johdolla tätä maata ei viedä muualle kuin tuhoon.
Kannatti ja pakko oli. Paitsi että SAK ne lakot aloitti. Nyt nähdään, että pakko on lakia muuttaa. Paperiliiton onneksi heillä on kohta jäsenet työttömiä ja sen jälkeen ei enää koko liittoa Suomessa tarvita. Sama ahtaajilla, kun aletaan automatisoida muun maailman malliin heidän töitään. Sitten voi Alepan kymppikassi kädessä istua paperipojat ja ahtaajat Hakaniemen torilla.