Kun kutsussa lukee tumma puku, niin
eikös naisen kuulu pukeutua silloin iltapukuun? Ja iltapukuhan on nilkkoihin asti?
Käykö iltapukua korvaamaan juhlakankaasta valmistettu kaksiosainen housuasu tai pitkä hame ja pusero?
Etiketti-taitoiset, auttakaa :-)
Kommentit (13)
koska etikettiä oi tulkita aika monella tavalla, on ihan ok ja kiva soittaa ja kysyä, miten paikallaolijat yleensä ovat sitä tulkinneet.
Mun oma etikettijuttuni eivät ole mitkään gaalat, joissa nyt lehtikuvien perusteella näkee joka pituista mekkoa, vaan tohtorikaronkat, joiden kutsun pukukoodi on vielä astetta vaativampi kuin tummapuku eli " tummapuku tai juhlapuku" . Näissä näkyy kyllä silloin tällöin naisillakin housupukuja, mutta eivät ne tietysti mitää rilsin tai andiatan virkavaatteita ole, vaan tyylikkäitä ja selvästi arkisista, " paremmistakin" työvaatteista erottuvia sillkisiä tai samettisia, istuvia ja näyttäviä housupukuja.
jos haluat pelata varmaan päälle niin hihaton musta nilkkapituinen kotelomallinen mekko ei mene koskaan pieleen. Eikä sitä kukaan huomaa, vaikka menisikin.
jos on smokki tai frakki tai fraketti niin silloin pitkäpuku
housupuku ei käy
Joo, tumma puku ei vaadi iltapukua. Juhlava asu riittää, vaikka housupuku.
Voi pukeutua joko pitkään tai lyhyeen (siis tarkoitan polvipituista) juhlamekkoon. Eli siis joku coctailtyyppinen mekko käy myös! Itse kyllä asustaisin lyhyen mekon aika juhlavasti.
Naisen vierailupuku
(kutsussa tumma puku tai vierailupuku)
Tyylikäs ja hienostunut leninki, jakkupuku tai housupuku. Kenkinä kevyet avokkaat. Sukat ja laukku kenkien väriset. Yksinkertaiset korut ja kauniit huivit koristavat asua.
Housupuku käy
Tummapuku / black tie. Itse en ole ihan varma housupuvusta, mutta en tosiaankaan laittaisi. Se ei ole kovin yleistä ja itse tuntisin itseni alipukeutuneeksi. Itse en muista ko. koodin juhlissa nähneeni naisella housuja.
Minä olen nähnyt naisella housupukua, mutta se on ollut aina työhön liittyvässä hommassa. jos kyse on jostain muusta kuin edustustilaisuudesta, niin laittaisin ns. coctailpuvun.
mistä ihmeestä vain tähän aikaan enää saa juhlavaatteita. kaupat ovat täynnä kevätvaatteita
Asua ei ole tarkemmin määritelty, mutta hienompi tilaisuus kuitenkin... Onko tietoa, että minkä pituista mekkoa pitäisi lähteä ostamaan?
Suomessa on lähinnä vain itsenäisyyspäivä, jolloin pitää takuuvarmasti olla pitkä. Esim. Englannissa taas on asia toistepäin. Tietty jos löydät sellaiset puoleen väliin pohjetta, niin se on aina takuuvarmempaa.
Tilaisuus alkaa kello 19 ja se on gaala, siis " iso iltajuhla" . Kutsussa miehille pukeutumisohjeena on tumma puku. Itse kuvittelen, että polvipituinen coctail-mekko olisi alipukeutumista.
polveen saakka ulottuvan mustan mekon jossa lyhyet hihat. Ostan tähän vielä jonkun mustan huivin harteille. sitten mustat kengät ja pieni laukku. Varmaan kelpaa, iltapukua ei tarvita juhlissa jostka ovat esim klo 17-20
Voisin laittaa myös juhlavan kaksiosaisen asun, mutten housupukua enkä lyhyttä mekkoa. Jos on isompi juhla eikä ihan viimeisen päälle itsetietoinen osallistuja (et ole, kun kyselet ohjeita täältä) niin on varmempaa laittaa asu, joka ei varmasti riko etikettiä. Ei juhlapuvun tarvitse olla linnanjuhlatyyppinen glamourasu, mutta pitkä ja juhlava kuitenkin. Ei siis pitkä kesämekko :)