Hyväksyykö teidän lapset leivonnaiset karkkipäivän makeaksi herkuksi?
Omassa lapsuudessa karkkipäivänä eli lauantaina leivottiin joskus pullaa tai kakkua ja se oli sillä kertaa se karkkipäivän sokeriherkku, ei ollut karkkia vielä lisäksi. Monessa tuttavaperheessä lapset haluaa ja vaatii karkkipäivänä nimenomaan karkkia ja vielä jotain tiettyä tuotetta. Leivonnaiset ei käy/riitä. Ihan kuin lapset oisi todella paljon vaativampia nykyään kuin silloin 35 vuotta sitten. Vai onkohan vain mun tuttavaperheiden ilmiö jonka yleistän..
Kommentit (26)
Miksi niiden leivonnaisten pitäisi käydä? Jos lapsella on karkkipäivä, niin miksi ei saa itse valita mitä herkkua syö? En minäkään tykkäisi jos mulle mies alkaisi sanella, että et muuten sitten lauantaina saa ostaa karkkipussia, vaan syöt pullaa. Meillä siis saa lapset ja aikuiset ihan ite valita millaisia herkkuja haluavat.
No olishan se ollut itsellekin silloin +40 vuotta sitten aikamoinen pettymys, jos karkkipäivänä olisikin saanut pullan. Kun ei niitä makeisia muutenkaan ollut niin paljoa kuin nykyisin.
Ja ihan tiedän, että kun omilla lapsilla pidettiin karkkipäivää, niin taatusti olisi tullut joku kiukku, jos lauantaipussi olisikin ollut vaikka pala taatelikakkua.
Saavutetuista eduista ei tingitä! Nuorna vitsa väännettävä. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole karkkipäivää.
Hyvä ruokavalio on monipuolinen ja siihen mahtuu myös herkkuja eli meilläkään ei ole rajoitettu herkkuja tiettyyn päivään.
Olettaisin, että karkkipäivänä saa itse valita minkä herkun haluaa kaupasta ostaa. Ainakin itse suuttuisin jos minulle saneltaisiin mitä herkkuja minun tulee syödä.
Ei se ole karkkipäivä, jos ei saa karkkia. Tästä syystä emme käytä sanaa karkkipäivä.
Meillä ei ole karkkipäivää. Ostetaan karkkia joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ruokavalio on monipuolinen ja siihen mahtuu myös herkkuja eli meilläkään ei ole rajoitettu herkkuja tiettyyn päivään.
Varsinkin, jos haluaa tarjota herkuksi jotain muuta kuin karkkia, on älytöntä käyttää sanaa karkkipäivä.
t. eri
No mietippä ihan itse, että onko ne pelkästään lapset jotka ovat todella paljon vaativimpia nykyään. Voisin vaikka lyödä vetoa, että mikäli joku kauppias laittaisi kauppansa 35 vuoden takaisella valikoimalla, niin ei pärjäisi kilpailussa. Enkä nyt tarkoita, että siellä olisi niitä retromerkkejä ja herkkuja, vaan että valikoima olisi yhtä suppea. Vaikkapa hevipuoli olisi murto-osa nykyisestä. Samoin maitohyllyltä ei löytyisi 100 erilaista purkkia yms.
Ennen kelpasi paremmin kaikki, kun ei ollut valinnan mahdollisuutta.
Meillä ei ole karkkipäivää juurikin siksi, että voidaan herkutella muullakin kuin karkilla. En halua valehdella lapsille, että heillä on karkkipäivä, jos aion leipoa pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoitatteko kuitenkin määrää, jos ette taajuutta? Miten toimitte, jos lapsi haluaakin keskiviikkona syödä pussillisen karkkia ja torstaina toisen?
Mulle itselleni tosiaan tuoreet pullat riitti lapsena karkkipäivän "karkiksi". Hmm. Ehkä johtui siitä että meillä leivonnaiset olivat niin harvinaista herkkua. Pullaa oli vain pari kertaa vuodessa. Se oli oikeastaan jännempää ja kivempaa kuin karkkipussi. Äiti "määräsi" että tällä kertaa leivotaan pullaa tms. niin ei tarvitse ostaa karkkia, ja me lapset hyväksyttiin se.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoitatteko kuitenkin määrää, jos ette taajuutta? Miten toimitte, jos lapsi haluaakin keskiviikkona syödä pussillisen karkkia ja torstaina toisen?
Kysytkö nyt ihan tosissasi? Aikuiselle pitäisi olla itsestäänselvyys, että lapsi ei ole se, joka päättää kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle itselleni tosiaan tuoreet pullat riitti lapsena karkkipäivän "karkiksi". Hmm. Ehkä johtui siitä että meillä leivonnaiset olivat niin harvinaista herkkua. Pullaa oli vain pari kertaa vuodessa. Se oli oikeastaan jännempää ja kivempaa kuin karkkipussi. Äiti "määräsi" että tällä kertaa leivotaan pullaa tms. niin ei tarvitse ostaa karkkia, ja me lapset hyväksyttiin se.
Ap
Tai sitten sä olit vaan niin tyhmä, ettet tajunnut, ettei pulla ole karkkia :D Nykylapset ovat fiksumpia, joten pitää käytää sanoja siinä merkityksessä, mitä ne oikeasti tarkoittavat. Karkkipäivää ei ole, jos ei ole karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö nyt ihan tosissasi? Aikuiselle pitäisi olla itsestäänselvyys, että lapsi ei ole se, joka päättää kaikesta.
Mun mielestä on vaan turhaa mussutusta tää "ei saa rajoittaa herkkuja yhteen päivään, herkkujen syömistä ei ole rajoitettu yhteen päivään" -periaate, jos sitten kuitenkin rajoittaa sitä määrää mitä lapselle antaa. Ihan samalla tavalla se lapsi sitten oppii siitä, että ne herkut on vähän kielletty asia. Kun tämän "ei rajoiteta yhteen päivään" -lähestymistavan yleensä mainostetaan tekevän niistä herkuista semmosia, että lapsi ei sitten ala niitä ahmia.
En siis ymmärrä, mitä eroa on joka päivä antaa vaikka kolme karkkia ja sanoa, että enempää et saa kuin että sanoo kuutena päivänä viikossa, että karkkia ei tänään saa.
Ei sile lapselle sen "terveempi" suhtautuminen niihin herkkuihin tule.
Mun mielestä on vaan turhaa mussutusta tää "ei saa rajoittaa herkkuja yhteen päivään, herkkujen syömistä ei ole rajoitettu yhteen päivään" -periaate, jos sitten kuitenkin rajoittaa sitä määrää mitä lapselle antaa. Ihan samalla tavalla se lapsi sitten oppii siitä, että ne herkut on vähän kielletty asia. Kun tämän "ei rajoiteta yhteen päivään" -lähestymistavan yleensä mainostetaan tekevän niistä herkuista semmosia, että lapsi ei sitten ala niitä ahmia.
En siis ymmärrä, mitä eroa on joka päivä antaa vaikka kolme karkkia ja sanoa, että enempää et saa kuin että sanoo kuutena päivänä viikossa, että karkkia ei tänään saa.
Ei sile lapselle sen "terveempi" suhtautuminen niihin herkkuihin tule.
Mitä oikein sekoilet? Ensinnäkin: jokainen perhe saa päättää nämä asiat itse, ei kuulu sinulle miten muut toimivat. Toisekseen: se, ettei ole tiettyä "karkkipäivää" ei tarkoita, että herkkuja syödään rajattomasti. Kolmanneksi: kukaan ei ole puhunut mitään lasten suhtautumisesta herkkuihin. Tutkitusti se muodostuu terveeksi silloin, kun herkuista ei tehdä peikkoja, joita saa syödä esim. vain lauantaisin, vaan herkuttelua voi olla joskus enemmän ja joskus vähemmän.
Karkkipäivä ei lähtökohtaisesti ole hirmu hyvä konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Karkkipäivä ei lähtökohtaisesti ole hirmu hyvä konsepti.
Tämä. Lapsi ehdollistuu siihen, että karkkipäivänä on "pakko" syödä karkkia. Tämä taas johtaa aikuisena siihen, että ei osata olla viikonloppua ilman herkkuja, koska karkkipäivä "kuuluu asiaan". Toinen, mihin tiettyyn päivään rajaaminen voi johtaa on se, että aikuisena syödään joka päivä karkkia, koska halutaan "kapinoida" rajoituksia vastaan.
Kyllä meillä ainakin on kelvannut