Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1401/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Muistaako/tietÀÀkö kukaan liikkuuko LAB trad. Verkkototeutus varasijat kuinka hyvin viimevuosina ei-ensikertalaisille? Varasijoilta seurailen jos mulla mitÀÀ mahkuja olis pÀÀstĂ€ sisĂ€lle 

Vierailija
1402/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkiteoria piti paikkaansa. Metropolian ykköstoiveeseen sisÀÀn. Valintakoe meni paremmin kuin olisin uskaltanut ikinÀ toivoa, ja oon ihan tÀpinöissÀni. Todistuksella ei mitÀÀn saumaa ois ollu pÀÀstÀ sisÀÀn, kun oon kirjottanut 90-luvulla:D

Samis, metropoliaan minĂ€kin ykköstoiveeseeni! Ja kokeesta huippupisteet 449, en meinaa kĂ€sittÀÀ. Silloin kun kĂ€sitĂ€n pÀÀsee onnen ja helpotuksen itku 😭

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako/tietÀÀkö kukaan liikkuuko LAB trad. Verkkototeutus varasijat kuinka hyvin viimevuosina ei-ensikertalaisille? Varasijoilta seurailen jos mulla mitÀÀ mahkuja olis pÀÀstĂ€ sisĂ€lle 

MÀkin olen varasijalla 8. LABin tradenomiin. Monentena sÀ olet? Ja oletko hakenut muihin tradenomin verkkototeutuksiin?

Vierailija
1404/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MÀkin olen varasijalla 8. LABin tradenomiin. Monentena sÀ olet? Ja oletko hakenut muihin tradenomin verkkototeutuksiin?

Vain tĂ€hĂ€n trad. ja sijalla 4! 

Vierailija
1405/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MÀ toivon totisesti, ettÀ sÀ pÀÀset, ja kuulostaa siltÀ, ettÀ sulla voisi olla ihan hyvÀt mahdollisuudet, vaikka oletkin toiskertalainen. Paljon sait pisteitÀ kokeista? MÀ sain 220. Luulisi, ettÀ aika monella voi olla samat pisteet, joten mitenköhÀn ne on silloin pÀÀttÀneet sijajÀrjestykset?

Vierailija
1406/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapin amk, tietotekniikka, verkko-opinnot, pÀÀsykokeiden tulokset tulleet ja sisÀlle heittÀmÀllÀ! :D

Verkossa nÀhdÀÀn jos ei ykkösvalinta avaa ovia.

Vierailija
1407/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Laurean tradenomitulokset tuli just!

Olen 9. varasijalla.

Vierailija
1408/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MÀ toivon totisesti, ettÀ sÀ pÀÀset, ja kuulostaa siltÀ, ettÀ sulla voisi olla ihan hyvÀt mahdollisuudet, vaikka oletkin toiskertalainen. Paljon sait pisteitÀ kokeista? MÀ sain 220. Luulisi, ettÀ aika monella voi olla samat pisteet, joten mitenköhÀn ne on silloin pÀÀttÀneet sijajÀrjestykset?

Mulla 223, eli tosi pienestĂ€ kiinni. Toivottavasti molemmat pÀÀstÀÀn! Oon kuullut et tradenomijonot liikkuu tosi paljon mutta tÀÀ toiskertalaisuus ja verkko-opinnot vĂ€hĂ€n kuumottaa et onko tĂ€hĂ€n sit enemmĂ€n kilpailua 🙈🙊🙉

Vierailija
1409/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

On huomattavasti vaikeampaa pÀÀstÀ, jos olet sekÀ ei-enska ettÀ haet vain verkko-opintoihin. Enska pÀivÀopinnoissa voi liikkua sen satakin sijaa, monimuoto/verkko ei.

Vierailija
1410/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ja en pÀÀssyt kouluun, pÀÀsykoe meni hylkyyn...  En jaksa avoimia koitettu ja tÀÀ oli jo 5 kerta

Vierailija
1411/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sain tiedon ettĂ€ minut on hyvĂ€ksytty Laurea-AMK. Palkkiteoria toimi! Itse pÀÀsykoe ei mennyt ihan nappiin mutta juuri riittĂ€vĂ€n hyvin 😅. TsemppiĂ€ kaikille!!

Vierailija
1412/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

onko yliopiostooista tullu tietoo

Vierailija
1413/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko tÀÀllÀ laurean tai metropolian yamk koulutuksiin hakeneita? Ootteko jo saanut tuloksia?

Vierailija
1414/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KetÀ pÀÀsi opiskelemaan suuhygienistiksi?

TÀÀllÀ yks joka pÀÀsi

Vierailija
1415/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan milloin viime vuonna tuli Xamk tulokset? 

Vierailija
1416/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Palkkiteoria piti tÀÀllĂ€kin paikkansa ja pÀÀsin opiskelemaan sosionomiksi LABiin! Tosi epĂ€uskoinen olo 😅. Valintakokeesta tuli pisteitĂ€ 388 mikĂ€ on iso yllĂ€tys, koska olin melkein varma ettĂ€ se meni ihan penkin alle ku oli niin monitulkintaisia kysymyksiĂ€ ja vastausvaihtoehtoja.

Ois kiva tietÀÀ noita pistetilastoja ettÀ mitkÀ on ollu esim korkeimmat pisteet millÀ tuonne on menty sisÀÀn. NÀkyykö ne sieltÀ vipusesta joskus myöhemmin?

Vierailija
1417/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EivÀt nÀmÀ hakemiset ole oikein tuttuja, yli 30 vuotta vanha YO-tutkinto ei riittÀnyt ja ammattitutkinto oli liian vanha. Nyt ensimmÀistÀ kertaa yhteishaussa.

PisteitÀ valintakokeesta 310 ja kolmannesta paikasta tuli jo hyvÀksytty. Ensisijaisena oli valintakurssi, se ei onnistunut, mutta tuo toisena ollut, "valinta on vielÀ kesken". Onkohan nuo pisteet riittÀvÀt?

Vierailija
1418/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kiitos paljon seurasta kanssajĂ€nnittĂ€jĂ€t. 

Sain valintakokeilla paikan metropolian fyssariopinnoista. Olen todella helpottunut. Oli monta varasuunnitelmaa.

Polkuopintoja suunnittelin, nyt en ole siellĂ€ paikkaa viemĂ€ssĂ€. 

LĂ€mpimin terveisin tuleva fyssari

Vierailija
1419/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

394 pistettÀ valuntakokeesta fyssarille

Vierailija
1420/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Merja vois nyt siirtyÀ seuraneidistÀ painamaan nappia, ettÀ savonian tulokset valintakurssista tulis