Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.

Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.

AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.

Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…

Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1361/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metropolian tradepisteet ovat tulleet. Olen 8. varasijalla! Sain 220 pistettä valintakokeesta.

Onkohan mun tradenomin opiskeluhaaveet kuopattu, kun hain myös Laureaan ja LABiin, mutta niihin oli molempiin enemmän hakijoita kuin Metropoliaan. Todistushaussa olin Laureaan 250. varasijalla, Metropoliaan 200. varasijalla ja LABiin 251. varasijalla, joten oletan, että Laureaan ja LABiin on vaikeampi päästä kuin Metropoliaan. Enkä ole edes ensikertalainen.

Vierailija
1362/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin yamk valintakurssin arvostelu oli tullut näkyviin moodleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metropolian tulokset tuli. Varasija 71. Ei tarvi siis edes Laurean tuloksia enää odotella, kun sieltä ei ainakaan parempaa sijoitusta tule 😬

Turun amk todistus varasija 23 jäi parhaimmaksi, mutta kyllä se tässä nyt sitten oli. Ei muuta, kun uutta hakua elokuussa.

Vierailija
1364/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metropolialta tuli tulokset. Hain toiskertalaisena toimintaterapiaa, varasija 34 Viime keväänä oli lähellä, jäin 2. varasijalle :( 

Vierailija
1365/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin Haaga Heliaan restonomiksi! :)

Vierailija
1366/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metropolia soteleita tuli, ja pääsin ylimpään toiveeseeni! Ei-enska ja pisteitä 448.868. Mielenkiinnolla odotan Vipusen päivittymistä, kiinnostelee olinko kenties kärkipisteillä koska noi on aika kovat vaikka itse sanonkin.

Vierailija
1367/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noi varasijat liikkuu, kun jäin varasijoille Metropoliassa. Ne on siis rankattu, vaan Metropolian kesken eli siellä saattaa olla listalla ihmisiä, jotka on pääsemässä kohteeseen, joka on heillä ylempänä. Sanotaan, että hakija A on hakenut ekana Laureaan ja tokana Metropoliaan, ja se pääsee molempiin sisään. Nyt kun Laurean arvosanat eivät ole tulleet, niin Omapolussa se näkyy vasta Metropoliaan päässeenä. Kun Laurean tulokset tulee, niin poistuuko se samantien Metropolian listalta Omapolussa? Vai joutuuko sitä jotenkin odottamaan?

Vierailija
1368/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkiteoria päti, pääsin mun ykköstoiveeseen, joka oli ainoa näkyviin jäänyt. Luulin että pääsykoe meni ihan penkin alle, mutta sain sit melkein 400 pistettä ja heittämällä sisään. En oo ihan vielä oikein sisäistänyt tätä. Tekis vaan mieli kirkua keuhkot tyhjiksi.

Kiitos palkkiteorian kehittäjä, piti kieltämättä toivoa yllä!

Vierailija
1369/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metropolian tradepisteet ovat tulleet. Olen 8. varasijalla! Sain 220 pistettä valintakokeesta.

Onkohan mun tradenomin opiskeluhaaveet kuopattu, kun hain myös Laureaan ja LABiin, mutta niihin oli molempiin enemmän hakijoita kuin Metropoliaan. Todistushaussa olin Laureaan 250. varasijalla, Metropoliaan 200. varasijalla ja LABiin 251. varasijalla, joten oletan, että Laureaan ja LABiin on vaikeampi päästä kuin Metropoliaan. Enkä ole edes ensikertalainen.

Onko tää joku monimuoto/verkko? Vai päivä? Moni laittaa samoja kohteita lomakkeelle, mutta olennaista on ensisijaisuus tai ylempi kohde, koska ne varavaihtoehdot hylkääntyy. Jos kyseessä päiväopinnot, useampi halunnee mieluummin Helsinkiin kuin Lahteen tai Lappeenrantaan. Nuo maakuntakoulut kilpailee verkkomahdollisuuksilla, niihin on huomattavasti vaikeampi päästä kuin päiväpuolelle.

Mitä sisäänpääsyrajoja noissa tällä hetkellä on? 

Mitä nyt nopeasti katsoin noiden kohteiden tilastoja, verkkoon jopa 2000 hakijaa per kohde kun päiväpuolelle vain puolet tai enemmän. LABissa tuo ero on ihan älytön, kun päiväpuolelle 500 hakijaa vs. verkon 2000. Laureassa myös vähän paikkoja, joten voi näyttää että sinne on vaikeampi päästä. Metropolialla kuitenkin päiväpuolella 130 paikkaa vs. nuo muiden 30 ja 75. 

Vierailija
1370/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIeltä jamk tieto ja viestintätekniikka insinööri.

Vierailija
1371/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noi varasijat liikkuu, kun jäin varasijoille Metropoliassa. Ne on siis rankattu, vaan Metropolian kesken eli siellä saattaa olla listalla ihmisiä, jotka on pääsemässä kohteeseen, joka on heillä ylempänä. Sanotaan, että hakija A on hakenut ekana Laureaan ja tokana Metropoliaan, ja se pääsee molempiin sisään. Nyt kun Laurean arvosanat eivät ole tulleet, niin Omapolussa se näkyy vasta Metropoliaan päässeenä. Kun Laurean tulokset tulee, niin poistuuko se samantien Metropolian listalta Omapolussa? Vai joutuuko sitä jotenkin odottamaan?

Alempi kohde menee hylkyyn, et siis edes voisi ottaa sitä vastaan, jos pääsisit molempiin. Ainoastaan siinä tapauksessa voisit ottaa vastaan kakkosen, jos 4.7. olet ykköseen varasijalla ja kakkoseen hyväksyttynä.

Vierailija
1372/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamkin tieto- ja viestintätekniikan monimuodon tulokset tuli, jäin varasijalle 8. Luultavasti on niin haluttu, ettei varasijat paljoa liiku, varsinkin kun olen ei-enska. Ärsyttää kun olisi pitänyt käyttää chatgpt:tä, niin varmaan muutkin teki kun tehtäviä tai kokeita ei valvottu millään tavalla.

Jamkin tieto- ja viestintätekniikan päiväopintojen tulokset ei vielä ole tulleet.

Vierailija
1373/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jamkin tieto- ja viestintätekniikan monimuodon tulokset tuli, jäin varasijalle 8. Luultavasti on niin haluttu, ettei varasijat paljoa liiku, varsinkin kun olen ei-enska. Ärsyttää kun olisi pitänyt käyttää chatgpt:tä, niin varmaan muutkin teki kun tehtäviä tai kokeita ei valvottu millään tavalla.

Jamkin tieto- ja viestintätekniikan päiväopintojen tulokset ei vielä ole tulleet.

Tuliko tuo jamk tieto siis ihan äsken vai mahdollisesti jo joku tunti sitten? Odotan sosionomin tuloksia joutuuko tuota nyt oikeasti alkaa seurata 5min välein :D

Vierailija
1374/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää joku monimuoto/verkko? Vai päivä? Moni laittaa samoja kohteita lomakkeelle, mutta olennaista on ensisijaisuus tai ylempi kohde, koska ne varavaihtoehdot hylkääntyy. Jos kyseessä päiväopinnot, useampi halunnee mieluummin Helsinkiin kuin Lahteen tai Lappeenrantaan. Nuo maakuntakoulut kilpailee verkkomahdollisuuksilla, niihin on huomattavasti vai

Joo, verkko-opintoihin hain, kun olen kokopäivätöissä. Toi 8. varasija ei ole ihan hirveän paha, joten toivon, että Metropolia ei ole kaikilla ykkösenä.

Vierailija
1375/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tuo jamk tieto siis ihan äsken vai mahdollisesti jo joku tunti sitten? Odotan sosionomin tuloksia joutuuko tuota nyt oikeasti alkaa seurata 5min välein :D

On siitä ehkä 45 min, kyllä mä tuota päivitän ihan koko ajan vieläkin.

Vierailija
1376/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LABin restonomin tulokset ovat tulleet. Sinne pääsin, mutta se on mulla viimeinen vaihtoehto, joten odotellaan muita. Seuraavaksi LAB toivottavasti ilmoittaa tradenomihaun tulokset.

Vierailija
1377/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin haluttu ettei tosikaan. VIimevuonna olin varasijalla 9 ja liikku loppujenlopuksi 7, kunnes meni kiinni.

Tuolla on tuo kyberturvallisuus joka on niin haluttu suuntautuminen 

Vierailija
1378/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi tekoälyn käyttämisestä koneessa. Ei olisi kyllä meillä pystynyt chatgbt:tä käyttämään apuna, ihmettelen jos jossain on sellainen mahdollisuus ollut.

Eikö valvojia muka joka kokeessa ole ollut läsnä? Kylläpä vaan harmittaisi jos menisi ihan eriarvoisesti nämä. Itse tein kovan työn valmennuskurssimatskujen parissa, ja sillä ansaitsin paikkani. Jos joku vie huijaamalla yhdenkin paikan, ei voi hyväksyä. 

Vierailija
1379/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi tekoälyn käyttämisestä koneessa. Ei olisi kyllä meillä pystynyt chatgbt:tä käyttämään apuna, ihmettelen jos jossain on sellainen mahdollisuus ollut.

Eikö valvojia muka joka kokeessa ole ollut läsnä? Kylläpä vaan harmittaisi jos menisi ihan eriarvoisesti nämä. Itse tein kovan työn valmennuskurssimatskujen parissa, ja sillä ansaitsin paikkani. Jos joku vie huijaamalla yhdenkin paikan, ei voi hyväksyä. 

En kanssa tiiä miten olis pystyny tekoälyä käyttämään. Toivottavasti ei missään oo mahollisuutta ollu.

Vierailija
1380/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LABin tradenomitulokset tulivat. Olin siinäkin 8. varasijalla.

Eka kohde on Laurean trade, tokana Metropolian trade (8.varasija), kolmantena LABin trade (8.varasija) ja vikana LABin restonomi (sain paikan).

En usko, että Laureaan aukeaa paikka, mutta saa nähdä liikkuvatko noi varasijat niin paljon, että tällainen toiskertalainenkin mahtuisi sisään.