Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1361/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metropolian tradepisteet ovat tulleet. Olen 8. varasijalla! Sain 220 pistettÀ valintakokeesta.

Onkohan mun tradenomin opiskeluhaaveet kuopattu, kun hain myös Laureaan ja LABiin, mutta niihin oli molempiin enemmÀn hakijoita kuin Metropoliaan. Todistushaussa olin Laureaan 250. varasijalla, Metropoliaan 200. varasijalla ja LABiin 251. varasijalla, joten oletan, ettÀ Laureaan ja LABiin on vaikeampi pÀÀstÀ kuin Metropoliaan. EnkÀ ole edes ensikertalainen.

Vierailija
1362/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lapin yamk valintakurssin arvostelu oli tullut nÀkyviin moodleen.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Metropolian tulokset tuli. Varasija 71. Ei tarvi siis edes Laurean tuloksia enÀÀ odotella, kun sieltĂ€ ei ainakaan parempaa sijoitusta tule 😬

Turun amk todistus varasija 23 jÀi parhaimmaksi, mutta kyllÀ se tÀssÀ nyt sitten oli. Ei muuta, kun uutta hakua elokuussa.

Vierailija
1364/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Metropolialta tuli tulokset. Hain toiskertalaisena toimintaterapiaa, varasija 34 Viime kevÀÀnĂ€ oli lĂ€hellĂ€, jĂ€in 2. varasijalle :( 

Vierailija
1365/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

PÀÀsin Haaga Heliaan restonomiksi! :)

Vierailija
1366/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Metropolia soteleita tuli, ja pÀÀsin ylimpÀÀn toiveeseeni! Ei-enska ja pisteitÀ 448.868. Mielenkiinnolla odotan Vipusen pÀivittymistÀ, kiinnostelee olinko kenties kÀrkipisteillÀ koska noi on aika kovat vaikka itse sanonkin.

Vierailija
1367/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miten noi varasijat liikkuu, kun jÀin varasijoille Metropoliassa. Ne on siis rankattu, vaan Metropolian kesken eli siellÀ saattaa olla listalla ihmisiÀ, jotka on pÀÀsemÀssÀ kohteeseen, joka on heillÀ ylempÀnÀ. Sanotaan, ettÀ hakija A on hakenut ekana Laureaan ja tokana Metropoliaan, ja se pÀÀsee molempiin sisÀÀn. Nyt kun Laurean arvosanat eivÀt ole tulleet, niin Omapolussa se nÀkyy vasta Metropoliaan pÀÀsseenÀ. Kun Laurean tulokset tulee, niin poistuuko se samantien Metropolian listalta Omapolussa? Vai joutuuko sitÀ jotenkin odottamaan?

Vierailija
1368/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Palkkiteoria pÀti, pÀÀsin mun ykköstoiveeseen, joka oli ainoa nÀkyviin jÀÀnyt. Luulin ettÀ pÀÀsykoe meni ihan penkin alle, mutta sain sit melkein 400 pistettÀ ja heittÀmÀllÀ sisÀÀn. En oo ihan vielÀ oikein sisÀistÀnyt tÀtÀ. Tekis vaan mieli kirkua keuhkot tyhjiksi.

Kiitos palkkiteorian kehittÀjÀ, piti kieltÀmÀttÀ toivoa yllÀ!

Vierailija
1369/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metropolian tradepisteet ovat tulleet. Olen 8. varasijalla! Sain 220 pistettÀ valintakokeesta.

Onkohan mun tradenomin opiskeluhaaveet kuopattu, kun hain myös Laureaan ja LABiin, mutta niihin oli molempiin enemmÀn hakijoita kuin Metropoliaan. Todistushaussa olin Laureaan 250. varasijalla, Metropoliaan 200. varasijalla ja LABiin 251. varasijalla, joten oletan, ettÀ Laureaan ja LABiin on vaikeampi pÀÀstÀ kuin Metropoliaan. EnkÀ ole edes ensikertalainen.

Onko tÀÀ joku monimuoto/verkko? Vai pÀivÀ? Moni laittaa samoja kohteita lomakkeelle, mutta olennaista on ensisijaisuus tai ylempi kohde, koska ne varavaihtoehdot hylkÀÀntyy. Jos kyseessÀ pÀivÀopinnot, useampi halunnee mieluummin Helsinkiin kuin Lahteen tai Lappeenrantaan. Nuo maakuntakoulut kilpailee verkkomahdollisuuksilla, niihin on huomattavasti vaikeampi pÀÀstÀ kuin pÀivÀpuolelle.

MitĂ€ sisÀÀnpÀÀsyrajoja noissa tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ on? 

MitĂ€ nyt nopeasti katsoin noiden kohteiden tilastoja, verkkoon jopa 2000 hakijaa per kohde kun pĂ€ivĂ€puolelle vain puolet tai enemmĂ€n. LABissa tuo ero on ihan Ă€lytön, kun pĂ€ivĂ€puolelle 500 hakijaa vs. verkon 2000. Laureassa myös vĂ€hĂ€n paikkoja, joten voi nĂ€yttÀÀ ettĂ€ sinne on vaikeampi pÀÀstĂ€. Metropolialla kuitenkin pĂ€ivĂ€puolella 130 paikkaa vs. nuo muiden 30 ja 75. 

Vierailija
1370/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

SIeltÀ jamk tieto ja viestintÀtekniikka insinööri.

Vierailija
1371/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noi varasijat liikkuu, kun jÀin varasijoille Metropoliassa. Ne on siis rankattu, vaan Metropolian kesken eli siellÀ saattaa olla listalla ihmisiÀ, jotka on pÀÀsemÀssÀ kohteeseen, joka on heillÀ ylempÀnÀ. Sanotaan, ettÀ hakija A on hakenut ekana Laureaan ja tokana Metropoliaan, ja se pÀÀsee molempiin sisÀÀn. Nyt kun Laurean arvosanat eivÀt ole tulleet, niin Omapolussa se nÀkyy vasta Metropoliaan pÀÀsseenÀ. Kun Laurean tulokset tulee, niin poistuuko se samantien Metropolian listalta Omapolussa? Vai joutuuko sitÀ jotenkin odottamaan?

Alempi kohde menee hylkyyn, et siis edes voisi ottaa sitÀ vastaan, jos pÀÀsisit molempiin. Ainoastaan siinÀ tapauksessa voisit ottaa vastaan kakkosen, jos 4.7. olet ykköseen varasijalla ja kakkoseen hyvÀksyttynÀ.

Vierailija
1372/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jamkin tieto- ja viestintĂ€tekniikan monimuodon tulokset tuli, jĂ€in varasijalle 8. Luultavasti on niin haluttu, ettei varasijat paljoa liiku, varsinkin kun olen ei-enska. ÄrsyttÀÀ kun olisi pitĂ€nyt kĂ€yttÀÀ chatgpt:tĂ€, niin varmaan muutkin teki kun tehtĂ€viĂ€ tai kokeita ei valvottu millÀÀn tavalla.

Jamkin tieto- ja viestintÀtekniikan pÀivÀopintojen tulokset ei vielÀ ole tulleet.

Vierailija
1373/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jamkin tieto- ja viestintĂ€tekniikan monimuodon tulokset tuli, jĂ€in varasijalle 8. Luultavasti on niin haluttu, ettei varasijat paljoa liiku, varsinkin kun olen ei-enska. ÄrsyttÀÀ kun olisi pitĂ€nyt kĂ€yttÀÀ chatgpt:tĂ€, niin varmaan muutkin teki kun tehtĂ€viĂ€ tai kokeita ei valvottu millÀÀn tavalla.

Jamkin tieto- ja viestintÀtekniikan pÀivÀopintojen tulokset ei vielÀ ole tulleet.

Tuliko tuo jamk tieto siis ihan Àsken vai mahdollisesti jo joku tunti sitten? Odotan sosionomin tuloksia joutuuko tuota nyt oikeasti alkaa seurata 5min vÀlein :D

Vierailija
1374/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tÀÀ joku monimuoto/verkko? Vai pÀivÀ? Moni laittaa samoja kohteita lomakkeelle, mutta olennaista on ensisijaisuus tai ylempi kohde, koska ne varavaihtoehdot hylkÀÀntyy. Jos kyseessÀ pÀivÀopinnot, useampi halunnee mieluummin Helsinkiin kuin Lahteen tai Lappeenrantaan. Nuo maakuntakoulut kilpailee verkkomahdollisuuksilla, niihin on huomattavasti vai

Joo, verkko-opintoihin hain, kun olen kokopÀivÀtöissÀ. Toi 8. varasija ei ole ihan hirveÀn paha, joten toivon, ettÀ Metropolia ei ole kaikilla ykkösenÀ.

Vierailija
1375/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tuo jamk tieto siis ihan Àsken vai mahdollisesti jo joku tunti sitten? Odotan sosionomin tuloksia joutuuko tuota nyt oikeasti alkaa seurata 5min vÀlein :D

On siitÀ ehkÀ 45 min, kyllÀ mÀ tuota pÀivitÀn ihan koko ajan vielÀkin.

Vierailija
1376/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

LABin restonomin tulokset ovat tulleet. Sinne pÀÀsin, mutta se on mulla viimeinen vaihtoehto, joten odotellaan muita. Seuraavaksi LAB toivottavasti ilmoittaa tradenomihaun tulokset.

Vierailija
1377/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin haluttu ettei tosikaan. VIimevuonna olin varasijalla 9 ja liikku loppujenlopuksi 7, kunnes meni kiinni.

Tuolla on tuo kyberturvallisuus joka on niin haluttu suuntautuminen 

Vierailija
1378/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Joku mainitsi tekoÀlyn kÀyttÀmisestÀ koneessa. Ei olisi kyllÀ meillÀ pystynyt chatgbt:tÀ kÀyttÀmÀÀn apuna, ihmettelen jos jossain on sellainen mahdollisuus ollut.

Eikö valvojia muka joka kokeessa ole ollut lĂ€snĂ€? KyllĂ€pĂ€ vaan harmittaisi jos menisi ihan eriarvoisesti nĂ€mĂ€. Itse tein kovan työn valmennuskurssimatskujen parissa, ja sillĂ€ ansaitsin paikkani. Jos joku vie huijaamalla yhdenkin paikan, ei voi hyvĂ€ksyĂ€. 

Vierailija
1379/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi tekoÀlyn kÀyttÀmisestÀ koneessa. Ei olisi kyllÀ meillÀ pystynyt chatgbt:tÀ kÀyttÀmÀÀn apuna, ihmettelen jos jossain on sellainen mahdollisuus ollut.

Eikö valvojia muka joka kokeessa ole ollut lĂ€snĂ€? KyllĂ€pĂ€ vaan harmittaisi jos menisi ihan eriarvoisesti nĂ€mĂ€. Itse tein kovan työn valmennuskurssimatskujen parissa, ja sillĂ€ ansaitsin paikkani. Jos joku vie huijaamalla yhdenkin paikan, ei voi hyvĂ€ksyĂ€. 

En kanssa tiiÀ miten olis pystyny tekoÀlyÀ kÀyttÀmÀÀn. Toivottavasti ei missÀÀn oo mahollisuutta ollu.

Vierailija
1380/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

LABin tradenomitulokset tulivat. Olin siinÀkin 8. varasijalla.

Eka kohde on Laurean trade, tokana Metropolian trade (8.varasija), kolmantena LABin trade (8.varasija) ja vikana LABin restonomi (sain paikan).

En usko, ettÀ Laureaan aukeaa paikka, mutta saa nÀhdÀ liikkuvatko noi varasijat niin paljon, ettÀ tÀllainen toiskertalainenkin mahtuisi sisÀÀn.

Ketju on lukittu.