Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1381/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Valintakoekurssien kokeet suoritetaan etÀnÀ kotona ihan vapaasti, vapaasti materiaaleja kÀyttÀen.

Vierailija
1382/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

On eri kÀyttÀÀkö materiaalia ja ajattelee itse, vai kysyykö tehtÀvÀn suoraan tekoÀlyltÀ. Jamkin valintakoekurssissa tehtÀvÀt oli suoraan suomeksi ja englanniksi, joten helpompi kysyÀ tekoÀlyltÀ. Kokeessa oli kiire ja kyssÀrit vaan suomeksi.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lapin amk, tietotekniikka, verkko-opinnot, pÀÀsykokeiden tulokset tulleet ja sisÀlle heittÀmÀllÀ! :D

Vierailija
1384/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

tarkennus: tradenomi, tietojenkÀsittely

Vierailija
1385/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lab:n verkko-opintoihin varasijalla 652.. Ei mitÀÀn toivoa pÀÀstÀ. Niin turhauttavaa

Vierailija
1386/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

16. varasija ei-ensikertalaisena. Ensikertalaisena olisin pÀÀssyt sisÀlle suoraan, mutta ei auta. Ei tuolta enÀÀ nousta.

Vierailija
1387/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TĂ€stĂ€ vĂ€litsempit ja lohdutukset kaikille jotka ovat jÀÀmĂ€ssĂ€ ilman opiskelupaikkaa tai joiden haave ei muuten toteutunut. Olette silti hyviĂ€ tyyppejĂ€ ja arvokkaita. Toivottavasti tuleva vuosi ja kesĂ€ tuo silti iloisia juttuja mukanaan :) 

Vierailija
1388/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olin Àsken kasvatustieteiden soveltuvuuskokeessa. JÀnnÀÀ! Kysymykset olivat ytimekkÀitÀ. Milloinhan nÀiden tuloksia selviÀÀ?

Vierailija
1389/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TĂ€stĂ€ vĂ€litsempit ja lohdutukset kaikille jotka ovat jÀÀmĂ€ssĂ€ ilman opiskelupaikkaa tai joiden haave ei muuten toteutunut. Olette silti hyviĂ€ tyyppejĂ€ ja arvokkaita. Toivottavasti tuleva vuosi ja kesĂ€ tuo silti iloisia juttuja mukanaan :) 

Tuollaiset sarkastiset mollausviestit voisi jÀttÀÀ vÀhemmÀlle. PyritÀÀn pitÀmÀÀn positiivista ilmapiiria tÀssÀ keskustelussa...

Vierailija
1390/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lab:n verkko-opintoihin varasijalla 652.. Ei mitÀÀn toivoa pÀÀstÀ. Niin turhauttavaa

No toi tuntuu jo lÀhinnÀ vittuilulta LABin puolelta. Ei ole mitÀÀn jÀrkeÀ nÀyttÀÀ noin paljon varasijoja, kun kaikki tietÀÀ, ettÀ ei tuolta millÀÀn nousta. Toivottavasti pÀÀset toiseen kohteeseen tai sitten ensi haussa uudelleen ja paremmalla tuurilla.

Vierailija
1391/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LABin tradenomitulokset tulivat. Olin siinÀkin 8. varasijalla.

Eka kohde on Laurean trade, tokana Metropolian trade (8.varasija), kolmantena LABin trade (8.varasija) ja vikana LABin restonomi (sain paikan).

En usko, ettÀ Laureaan aukeaa paikka, mutta saa nÀhdÀ liikkuvatko noi varasijat niin paljon, ettÀ tÀllainen toiskertalainenkin mahtuisi sisÀÀn.

SinÀllÀÀn ihan mahdollista ettÀ tuon verran liikkuisi vaikka on monimuoto. Tietysti ei-enskaisuus heikentÀÀ, en muista paljonko tuolla oli kiintiöt. Mulla oli viime vuonna lapulla HH ja Metropolia mm-tradet ja silloin HH oli korkeampi sisÀÀnpÀÀsyraja. Varmasti nytkin sama tilanne, kun HH lÀsnÀolopakkosekoilu ei ehtinyt hakuaikaan. Kauppisten tulokset liikuttaa tradevarasijoja myös aika paljon, löisin toivoni niihin.

Vierailija
1392/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MitĂ€ tarkoittaa kun vipusessa lukee ettĂ€ aloituspaikkoja 40 mutta valittuja on vain 24? Valintakokeen tulokset ovat jo opintopolussa ja itse olen ihan kĂ€rkipÀÀssĂ€ varasijoilla. MissĂ€ ne loput 16 paikkaa on? 

Itse tulkitsen, ettÀ 24 valittu todistusvalinnalla, loput 16 valintakokeen kautta. Vipunen ei vielÀ pÀivittynyt valintakokeen kautta valittujen osalta.

No se on varmaan se selitys. Ajattelin ettĂ€ sinne pĂ€ivittyisi heti samalla kaikki tiedot kun valintakokeen pisteet tuli. Jos tuo pitÀÀ paikkaansa ettĂ€ vain 16 otetaan valintakokeen perusteella niin pitÀÀ olla tyytyvĂ€inen omaan suoritukseen, olen 20 parhaan joukossa. Pakko luottaa siihen ettĂ€ pari tyyppiĂ€ ei ota paikkaa vastaan. 😅

Minne hait? Viime vuoden kokemuksella pĂ€ivĂ€linja liikkuu enemmĂ€n kuin monimuoto. Viime vuonna olisin pÀÀssy 12. varasijalta pĂ€ivĂ€linjalle. 

Vierailija
1393/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Joensuun soveltuvuuskokeessa kasvatustieteelliseen oli vain vĂ€hĂ€n paikallaolijoita. 

Vierailija
1394/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miten jodelissÀ voi seurata tÀtÀ..

Vierailija
1395/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jodelissÀ voi seurata tÀtÀ..

Kanava @pÀÀsykokeet

Vierailija
1396/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi tekoÀlyn kÀyttÀmisestÀ koneessa. Ei olisi kyllÀ meillÀ pystynyt chatgbt:tÀ kÀyttÀmÀÀn apuna, ihmettelen jos jossain on sellainen mahdollisuus ollut.

Eikö valvojia muka joka kokeessa ole ollut lĂ€snĂ€? KyllĂ€pĂ€ vaan harmittaisi jos menisi ihan eriarvoisesti nĂ€mĂ€. Itse tein kovan työn valmennuskurssimatskujen parissa, ja sillĂ€ ansaitsin paikkani. Jos joku vie huijaamalla yhdenkin paikan, ei voi hyvĂ€ksyĂ€. 

En kanssa tiiÀ miten olis pystyny tekoÀlyÀ kÀyttÀmÀÀn. Toivottavasti ei missÀÀn oo mahollisuutta ollu.

Jamk on kyllĂ€ niin kusinen lafka, ettĂ€ en ihmettele, vaikka siellĂ€ voisi. En suosittele kenellekÀÀn. 

nimim. töissÀ siellÀ 3kk, minkÀ jÀlkeen otin loparit. Syy kaiken toiminnan heikko taso

Vierailija
1397/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metropolia soteleita tuli, ja pÀÀsin ylimpÀÀn toiveeseeni! Ei-enska ja pisteitÀ 448.868. Mielenkiinnolla odotan Vipusen pÀivittymistÀ, kiinnostelee olinko kenties kÀrkipisteillÀ koska noi on aika kovat vaikka itse sanonkin.

Onnea! MÀ pÀÀsin omaan ykköstoiveeseeni pistein 94,8/100. Mielenkiinnolla myös pÀivittelen Vipusta, ettÀ onko joku saanut enemmÀn. Onko mitÀÀn tietoa, milloin nÀmÀ tiedot sinne mahtaa tulla?

Vierailija
1398/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Milloinkohan OAMK yamk-paikat alkaa liikkua? Vipusessakin vain tyhjÀÀ tÀynnÀ

Vierailija
1399/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Palkkiteoria piti paikkaansa. Metropolian ykköstoiveeseen sisÀÀn. Valintakoe meni paremmin kuin olisin uskaltanut ikinÀ toivoa, ja oon ihan tÀpinöissÀni. Todistuksella ei mitÀÀn saumaa ois ollu pÀÀstÀ sisÀÀn, kun oon kirjottanut 90-luvulla:D

Vierailija
1400/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkiteoria piti paikkaansa. Metropolian ykköstoiveeseen sisÀÀn. Valintakoe meni paremmin kuin olisin uskaltanut ikinÀ toivoa, ja oon ihan tÀpinöissÀni. Todistuksella ei mitÀÀn saumaa ois ollu pÀÀstÀ sisÀÀn, kun oon kirjottanut 90-luvulla:D

JÀi mainitsematta ettÀ soteala kyseessÀ.