đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Lapin amk ja Centria tuli, pisteet amk-kokeesta ei mahtavat 247, mahtaako riittÀÀ teknisille aloille ollenkaan?
Jeeee pÀÀsin pÀÀsykokeen tuloksilla sisÀÀn!
Lapin AMK, fysioterapia
pÀÀsykokeesta pisteitÀ 401.366. Palkkiteoria ei myöskÀÀn toiminut, alempaan tuli ensin nÀkyviin pisteet
Jep, Lapin ja Centria (Ylivieska) monimuoto sosionomitulokset tuli, en pÀÀssyt, mutta ei tuo koe niin huonosti mennyt, kun aattelin. Odotus oli kuitenkin, etten pÀÀse, kun oon ekakertalainen. Avoimen kautta siis eka vuosi!
Vierailija kirjoitti:
Jeeee pÀÀsin pÀÀsykokeen tuloksilla sisÀÀn!
Lapin AMK, fysioterapia
pÀÀsykokeesta pisteitÀ 401.366. Palkkiteoria ei myöskÀÀn toiminut, alempaan tuli ensin nÀkyviin pisteet
Onnea! Kovat pisteet!
Samkista tuli tradevalintakurssin pisteet jo viime viikolla mutta ei nÀy opintopolussa vielÀ mitÀÀn. PisteitÀ tuli kurssista sen verran ettÀ ainakin edellisinÀ vuosina olisin pÀÀssyt helposti Raumalle sisÀÀn. Huittinen ja Rauma verkko-opintoina mulla siis 1. ja 2. Vaihtoehdot.
Kolmoseen nÀyttÀÀ varasijaa 6. Neloseen, vitoseen ja kutoseen ei ole ilmestynyt pisteitÀ vielÀ. Nyt jÀnnitetÀÀn ettÀ pÀÀsenkö testaamaan palkkiteoriaa. (Vai jÀÀnkö aivan ilman koulupaikkaa)
Savonia julkas, varasijoille jÀin siihen hakukohteeseen mutta olen niin onnellinen ettÀ sain edes kokeen hyvÀksytysti lÀpi!!! Alempaan, vÀhemmÀn pisteitÀ tarvitsevaan hakukohteeseen toivottavasti riittÀÀ pisteet!!
Vierailija kirjoitti:
Savonia julkas, varasijoille jÀin siihen hakukohteeseen mutta olen niin onnellinen ettÀ sain edes kokeen hyvÀksytysti lÀpi!!! Alempaan, vÀhemmÀn pisteitÀ tarvitsevaan hakukohteeseen toivottavasti riittÀÀ pisteet!!
Mille alalle?
MitÀ tarkoittaa kun vipusessa lukee ettÀ aloituspaikkoja 40 mutta valittuja on vain 24? Valintakokeen tulokset ovat jo opintopolussa ja itse olen ihan kÀrkipÀÀssÀ varasijoilla. MissÀ ne loput 16 paikkaa on?
Lapin amk:sta tuli opiskelupaikasta ilmoitus, vielÀ jÀi odottamaan ylempÀÀ valintaa, mutta onpahan nyt jotakin!
Vierailija kirjoitti:
MitÀ tarkoittaa kun vipusessa lukee ettÀ aloituspaikkoja 40 mutta valittuja on vain 24? Valintakokeen tulokset ovat jo opintopolussa ja itse olen ihan kÀrkipÀÀssÀ varasijoilla. MissÀ ne loput 16 paikkaa on?
Itse tulkitsen, ettÀ 24 valittu todistusvalinnalla, loput 16 valintakokeen kautta. Vipunen ei vielÀ pÀivittynyt valintakokeen kautta valittujen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Bioanalyytikko!
Mille muualla alalle oot hakenut savoniaan?
Savonian merja vois vĂ€hĂ€ tsemppaa ja alkaa laittaa valintakurssin pisteitĂ€ nĂ€kyvii đŒ
PÀÀsin Centriaan sosionomiksi!! Odottelen vielÀ Jamkin tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tulkitsen, ettÀ 24 valittu todistusvalinnalla, loput 16 valintakokeen kautta. Vipunen ei vielÀ pÀivittynyt valintakokeen kautta valittujen osalta.
No se on varmaan se selitys. Ajattelin ettĂ€ sinne pĂ€ivittyisi heti samalla kaikki tiedot kun valintakokeen pisteet tuli. Jos tuo pitÀÀ paikkaansa ettĂ€ vain 16 otetaan valintakokeen perusteella niin pitÀÀ olla tyytyvĂ€inen omaan suoritukseen, olen 20 parhaan joukossa. Pakko luottaa siihen ettĂ€ pari tyyppiĂ€ ei ota paikkaa vastaan. đ
onko tamk julkassu vielÀ minkÀÀn alan pisteitÀ? kuumottelen palkkiteoriaa nyt toista pÀivÀÀ..
Mulla taas varasija edelleen nÀkyy toisessa vaikka jamkiin tuli palkki. Palkkiteoria ei ole nyt toivottavaa kun meinais, ettÀ en pÀÀssy ekaan.