Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1261/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jamkiin tullut valintakoepalkit!! Ja mulla nÀyttÀÀ palkkiteoria, ettÀ pÀÀsisin ekaan paikkaan. Mut epÀilen kovasti, kun koe ei mennyt hyvin. Varmaan tulee enemmÀnkin hylsy sieltÀ :D

Mulla taas varasija edelleen nÀkyy toisessa vaikka jamkiin tuli palkki. Palkkiteoria ei ole nyt toivottavaa kun meinais, ettÀ en pÀÀssy ekaan.

Vierailija
1262/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Centria sairaanhoitaja kokkolaan tulos tullu😄

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Voiskoha tuo savoniaki ryhdistĂ€ytyĂ€ ja antaa tulokset jo😂

Vierailija
1264/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ja nyt tuli lapin amk kemiin myös sosionomi tulokset 😊

Vierailija
1265/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lapin amk ja Centria tuli, pisteet amk-kokeesta ei mahtavat 247, mahtaako riittÀÀ teknisille aloille ollenkaan?

Vierailija
1266/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jeeee pÀÀsin pÀÀsykokeen tuloksilla sisÀÀn!

Lapin AMK, fysioterapia

pÀÀsykokeesta pisteitÀ 401.366. Palkkiteoria ei myöskÀÀn toiminut, alempaan tuli ensin nÀkyviin pisteet

Vierailija
1267/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jep, Lapin ja Centria (Ylivieska) monimuoto sosionomitulokset tuli, en pÀÀssyt, mutta ei tuo koe niin huonosti mennyt, kun aattelin. Odotus oli kuitenkin, etten pÀÀse, kun oon ekakertalainen. Avoimen kautta siis eka vuosi!

Vierailija
1268/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeeee pÀÀsin pÀÀsykokeen tuloksilla sisÀÀn!

Lapin AMK, fysioterapia

pÀÀsykokeesta pisteitÀ 401.366. Palkkiteoria ei myöskÀÀn toiminut, alempaan tuli ensin nÀkyviin pisteet

Onnea! Kovat pisteet!

Vierailija
1269/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Samkista tuli tradevalintakurssin pisteet jo viime viikolla mutta ei nĂ€y opintopolussa vielĂ€ mitÀÀn. PisteitĂ€ tuli kurssista sen verran ettĂ€ ainakin edellisinĂ€ vuosina olisin pÀÀssyt helposti Raumalle sisÀÀn. Huittinen ja Rauma verkko-opintoina mulla siis 1. ja 2. Vaihtoehdot. 

Kolmoseen nÀyttÀÀ varasijaa 6. Neloseen, vitoseen ja kutoseen ei ole ilmestynyt pisteitÀ vielÀ. Nyt jÀnnitetÀÀn ettÀ pÀÀsenkö testaamaan palkkiteoriaa. (Vai jÀÀnkö aivan ilman koulupaikkaa)

Vierailija
1270/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Savonia julkas, varasijoille jÀin siihen hakukohteeseen mutta olen niin onnellinen ettÀ sain edes kokeen hyvÀksytysti lÀpi!!! Alempaan, vÀhemmÀn pisteitÀ tarvitsevaan hakukohteeseen toivottavasti riittÀÀ pisteet!!

Vierailija
1271/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savonia julkas, varasijoille jÀin siihen hakukohteeseen mutta olen niin onnellinen ettÀ sain edes kokeen hyvÀksytysti lÀpi!!! Alempaan, vÀhemmÀn pisteitÀ tarvitsevaan hakukohteeseen toivottavasti riittÀÀ pisteet!!

Mille alalle?

Vierailija
1272/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Bioanalyytikko!

Vierailija
1273/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MitĂ€ tarkoittaa kun vipusessa lukee ettĂ€ aloituspaikkoja 40 mutta valittuja on vain 24? Valintakokeen tulokset ovat jo opintopolussa ja itse olen ihan kĂ€rkipÀÀssĂ€ varasijoilla. MissĂ€ ne loput 16 paikkaa on? 

Vierailija
1274/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lapin amk:sta tuli opiskelupaikasta ilmoitus, vielÀ jÀi odottamaan ylempÀÀ valintaa, mutta onpahan nyt jotakin!

Vierailija
1275/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MitĂ€ tarkoittaa kun vipusessa lukee ettĂ€ aloituspaikkoja 40 mutta valittuja on vain 24? Valintakokeen tulokset ovat jo opintopolussa ja itse olen ihan kĂ€rkipÀÀssĂ€ varasijoilla. MissĂ€ ne loput 16 paikkaa on? 

Itse tulkitsen, ettÀ 24 valittu todistusvalinnalla, loput 16 valintakokeen kautta. Vipunen ei vielÀ pÀivittynyt valintakokeen kautta valittujen osalta.

Vierailija
1276/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bioanalyytikko!

Mille muualla alalle oot hakenut savoniaan?

Vierailija
1277/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Savonian merja vois vĂ€hĂ€ tsemppaa ja alkaa laittaa valintakurssin pisteitĂ€ nĂ€kyvii đŸŒ

Vierailija
1278/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

PÀÀsin Centriaan sosionomiksi!! Odottelen vielĂ€ Jamkin tuloksia. 

Vierailija
1279/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tulkitsen, ettÀ 24 valittu todistusvalinnalla, loput 16 valintakokeen kautta. Vipunen ei vielÀ pÀivittynyt valintakokeen kautta valittujen osalta.

No se on varmaan se selitys. Ajattelin ettĂ€ sinne pĂ€ivittyisi heti samalla kaikki tiedot kun valintakokeen pisteet tuli. Jos tuo pitÀÀ paikkaansa ettĂ€ vain 16 otetaan valintakokeen perusteella niin pitÀÀ olla tyytyvĂ€inen omaan suoritukseen, olen 20 parhaan joukossa. Pakko luottaa siihen ettĂ€ pari tyyppiĂ€ ei ota paikkaa vastaan. 😅

Vierailija
1280/4398 |
13.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

onko tamk julkassu vielÀ minkÀÀn alan pisteitÀ? kuumottelen palkkiteoriaa nyt toista pÀivÀÀ..

Ketju on lukittu.