đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
MissĂ€ viipyy Laurean ja Metropolian tulokset.. Ei kyllĂ€ suuria odotuksia sen suhteen, ettĂ€ pisteet riittĂ€isi sisÀÀnpÀÀsyyn, mutta sais ainakin lopettaa tĂ€n tolkuttoman oma opintopolkuun kirjautumisen đŹ
MissĂ€ viipyy Laurean ja Diakin tulokset! Onhan tĂ€mĂ€ Ă€lytöntĂ€ venaamista đ„Ž
Vierailija kirjoitti:
MissĂ€ viipyy Laurean ja Metropolian tulokset.. Ei kyllĂ€ suuria odotuksia sen suhteen, ettĂ€ pisteet riittĂ€isi sisÀÀnpÀÀsyyn, mutta sais ainakin lopettaa tĂ€n tolkuttoman oma opintopolkuun kirjautumisen đŹ
Mun taktiikka on pĂ€ivittÀÀ sivua niin usein ettei tarvitse pĂ€ivĂ€n aikana varsinaisesti kirjautua sisÀÀn kuin kerran. đ€
Onneksi olkoon! Kovat ovat olleet pisteet đđ»!
Itse olen varasijalla 18, saa nĂ€hdĂ€ pÀÀsenkö sisÀÀn đŹ
Vierailija kirjoitti:
Jeeee pÀÀsin pÀÀsykokeen tuloksilla sisÀÀn!
Lapin AMK, fysioterapia
pÀÀsykokeesta pisteitÀ 401.366. Palkkiteoria ei myöskÀÀn toiminut, alempaan tuli ensin nÀkyviin pisteet
Onneksi olkoon! Kovat ovat olleet pisteet đđ»!
Itse olen varasijalla 18, saa nĂ€hdĂ€ pÀÀsenkö sisÀÀn đŹ
Omalla kohdalla palkkiteoria piti vissiin paikkansa. Centria tuotantotalous monimuoto hyvÀksytty amk kokeen perusteella 306,43 pistettÀ.
MitkÀ koulut panttaa vielÀ tietoa? Metropolia,Laurea, Savonia..?
MinĂ€ olen se, joka eilen laski menikö osioita hylkyyn, koska aika loppu kaikessa kesken ja paljon jĂ€i tyhjiĂ€ vastauksia... en ois uskonut mahdollisuuksiini sen kokeen jĂ€lkeen, mut pÀÀsin ykköshakuuni!!! đ„ł
Tunnin sisĂ€llĂ€ on opintopolkuun pĂ€ivittynyt. SĂ€hköpostia ei oo vielĂ€ ainakaan tullut. Haaga-Helia ja it-tradenomi! đ
Siis pakko tĂ€hĂ€n vĂ€liin sanoo, ettĂ€ tÀÀ ketju on niin ihana. Saa tÀÀltĂ€ niin paljon vertaistukea, eikĂ€ tarvii jĂ€nnittÀÀ yksin ja ai ettĂ€, miten hyvin ymmĂ€rrĂ€n ton Merja jutun. đ Jospa Merja nyt tekis duuniaan ja tuloksia tippuis nopeenpaan tahtiin. đ€
Valtavasti tsemppii kaikille, jotka tÀnÀ vuonna haki. Toivottavasti pÀÀsette sinne, minne haluutte ja ÀlkÀÀ lannistuko, jos ette pÀÀse. On viel koko elÀmÀ edessÀ, eikÀ se tÀstÀ kerrasta riipu, vaikka siltÀ saattais tuntua.
Itse odottelen vielÀ Seamkin ja Xamkin traden monimuoto tuloksia. Mut on hyvÀksytty Hamkiin traden monimuotoon ja valintakoepisteet niin kovat, ettÀ olen varma pÀÀsevÀni kakkosvaihtoehtoon vaikka tulokset ei oo vielÀ tullut. Savonian valintakurssin tuloksia myös odotan, se olis ykkösenÀ.
Eli, jos jonotat Hamkiin tai Seamkiin, niin multa vapautuu jonopaikka sinne kunhan pisteet tulee
Ja muistattehan ekaa kertaa hakijat ettÀ jos paikka johon pÀÀsette ei ookkaa niin mieluinen nii ei kannata vÀlttis paikkaa ottaa. Ensikertalaisuus lÀhtee siinÀ jos haluaaki ensvuona tai syksyllÀ hakea eri kouluun, niin jatkossa huonompi mahollisuus pÀÀstÀ siihe unelmakouluun!
ja siulla on aikaa miettiÀ mitÀ haluut opiskella.
tsemppiÀ!
Onko LAB Lahti antanut tietoja?
Vierailija kirjoitti:
MinĂ€ olen se, joka eilen laski menikö osioita hylkyyn, koska aika loppu kaikessa kesken ja paljon jĂ€i tyhjiĂ€ vastauksia... en ois uskonut mahdollisuuksiini sen kokeen jĂ€lkeen, mut pÀÀsin ykköshakuuni!!! đ„ł
Tunnin sisĂ€llĂ€ on opintopolkuun pĂ€ivittynyt. SĂ€hköpostia ei oo vielĂ€ ainakaan tullut. Haaga-Helia ja it-tradenomi! đ
MÀhÀn sanoin;)
Vierailija kirjoitti:
Onko LAB Lahti antanut tietoja?
Ei vielÀ.
Oamkin tulokset tullut. Oon 7 varasijalla tradenomi (liiketalous), onkohan mahikset pÀÀstĂ€ ja sit sosionomiksi varasijalla 14? En oo koskaan ollut noin pienellĂ€ varasijalla. Luulin ettĂ€ koe meni tĂ€ysin pieleen đ€©
Vierailija kirjoitti:
TĂ€ssĂ€ tulee pakostakin jollekin eteen tilanne, ettei pÀÀssytkÀÀn sisÀÀn. SehĂ€n harmittaa ja saakin nĂ€in tehdĂ€. Muistutan kuitenkin, ettĂ€ kyseessĂ€ on vain yksi hakukerta ja monelle alalle esim. pÀÀsykoe on vain yksi tapa pÀÀstĂ€ opiskelemaan. ĂlĂ€ lannistu! Suorita vaikka syksy ja talvi avoimen opintoja ja ensi kevÀÀnĂ€ uudelleen!
Aika liibalaabaa joka ei auta yhtikÀs ketÀÀn. Monelle se ei ole ensimmÀinen hakukerta vaan toinen kolmas tai neljÀs ja pÀÀsykoe lÀhes ainut vÀylÀ. Joillekin aloille vaaditaan lÀhes 5 keskiarvo ja ainakaan mulla ei ole töissÀkÀyvÀnÀ aikaa eikÀ resursseja tahkota montaa yliopiston kurssia samaan aikaan, kun vielÀ lÀhes kaikki materiaali saattaa olla paksuja englanninkielisiÀ kirjoja.
TÀÀllÀ keskustelevat ovat suurimmaksi osaksi aikuisia, ei lukiosta juuri pÀÀsseitÀ jotka vielÀ asuvat kotona vanhempien helmoissa.
TÀÀllÀ toiskertalainen hakija ja ei ole lainkaan mahdottomuus pÀÀstÀ sisÀÀn, vaikka ensikertalaisuuden menettÀÀ. Oon valmistunut amk:sta v.2011 ja nyt pÀÀtin hakea amk-kokeen kautta uudelleen opiskelemaan. Ostin itelleni valmennuskurssin ja treenasin lÀhinnÀ matikkaa ja pÀÀtöksentekotaitoja ja sain opiskelupaikan ekasta hakutoiveesta! Ja hyvillÀ pisteillÀ! Valmennuskurssilla oli myös harjoituskokeita, jotta nÀki, miten toimia aikapaineessa. Pieni mainos, mutta halusin vain sanoa, ettei ole maailmanloppu, vaikka ottaakin nyt opiskelupaikan ja toteaakin myöhemmin, ettei tÀmÀ minun ala olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Jeeee pÀÀsin pÀÀsykokeen tuloksilla sisÀÀn!
Lapin AMK, fysioterapia
pÀÀsykokeesta pisteitÀ 401.366. Palkkiteoria ei myöskÀÀn toiminut, alempaan tuli ensin nÀkyviin pisteet
Et ymmÀrtÀnyt palkkateoriaa. Jos alemmista kohteista on tulokset tulleet aiemmin, totta kai niihin tulee pisteetkin aiemmin. Pointti on pisteiden katoamisessa.
Sama tÀÀllÀ!