đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Miten se varasija nÀkyy opintopolussa? PÀivittyykö sitÀ mukaa, jos paikkoja vapautuu? En ole itse hakemassa, joten vÀhÀn vieras tÀmÀ kokonaisuus. Lapsi hakemassa ensimmÀistÀ kertaa.
Varasija tulee nÀkymÀÀn kun todistusvalinnan tai pÀÀsykokeen pisteet on ilmoitettu. Varasija pÀivittyy joka pÀivÀ ja voi olla muuttunut riippuen paikan vastaanottaneista ja paikkansa peruneista.
Minua on alkanut nyt enemmÀn jÀnnittÀmÀÀn todistusvalinnan tulokset. Olen nÀhnyt kaikenlaisia unia aiheesta. VÀhÀn vissiin stressi pÀÀllÀ.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin joutuu odottamaan varasijalta, jos sattuu todistusvalinnalla pÀÀsemÀÀn sisÀÀn
MitÀ tarkoitat? Ei kai enÀÀ tarvitse mitÀÀn varasijaa odottaa jos hyvÀksytÀÀn todistusvalinnassa.
Siis jos olet varasijalla todistusvalinnassa ja siellÀ ovat ne LLLL lÀÀkikseen hakijat odottamassa tuloksia koko kesÀn parempiin paikkoihin. Joudut odottamaan koko kesÀn, ettÀ varasijat etenevÀt, jos olet keskinkertaisella papereilla pÀÀsemÀssÀ sisÀÀn
Onko kellÀÀn kokemusta tai tietoa milloin aletaan ilmoittaa tuloksia, jos hakukohteessa ei ole kÀytössÀ todistusvalintaa tai yleistÀ valintakoetta? Takarajaksi on ilmoitettu se heinÀkuun alku, joo, mutta pantataanko tietoa useinkin sinne saakka?
Onko tÀÀllÀ muita suoraan maisterivaiheeseen hakeneita jÀnnittÀmÀssÀ?
Itse olen hakenut kauppatieteisiin ItÀ-Suomen yliopistoon.
Onko kellÀÀn tietoa, ettÀ ilmoittaako koulut kerralla kaikkien alojen tulokset, vai saavatko ilmoittaa alakohtaisesti kun valmistuvat?
Alakohtaisesti tulevat yleensÀ ainakin yliopistoista. AMK osalta ei tietoa/kokemusta
TÀÀllÀ jÀnnittÀÀ nuoren puolesta, ehtiikö kutsu luokanopettajan soveltuvuuskokeeseen tulla ennen VAKAVA-koetta. Nuoren pisteiden pitÀisi riittÀÀ kyllÀ todistusvalinnalla suoraan soveltuvuuskokeeseen, mutta kyllÀhÀn se jÀnnittÀÀ, voivatko pisterajat yhtÀkkiÀ nousta n. 5 pisteellÀ (kyseessÀ Tampereen yliopisto, johon on ollut korkeimmat pisterajat Suomessa). Eli jos jÀttÀÀkin VAKAVA-kokeen tekemÀttÀ ja pisteet eivÀt loppupeleissÀ riittÀneetkÀÀn juuri tÀnÀ vuonna, niin varmasti nuorta harmittaa.
Tosin kakkosvaihtoehtonsa pÀÀsee varmuudella suoraan soveltuvuuskokeeseen.
Ei kai kokeen tekemisestÀ mitÀÀn menetÀ? Parempi kÀydÀ tekemÀssÀ, kuin miettiÀ miksi ei tullut kÀytyÀ
Miten he, jotka hakee pÀÀsykokeilla, lasketaanko vaan ne pisteet, vaiko yhdessÀ todistuksen kanssa?
Riippuu alasta. AMK aloilla eri jonot.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea alalle missÀ on töitÀ. Tuuri kÀvi kun et taidealalle pÀÀssyt
Olen jo muulla alalla töissÀ, ja todennut, ettÀ teen mieluummin itselleni mielekkÀitÀ asioita kuin jotain hirveÀÀ pakkopullaa 8h pÀivÀssÀ keskinkertaisen palkan takia... Ja tiedÀn millaista se taidealalla kituuttaminen on, kun tunnen monia, jotka alalla ovat. Ja silti, silti haluan - jos se onkin sietÀmÀttömÀn kamalaa, voin aina palata normitöihin tekemÀÀn fyrkkaa (ja kÀrsimÀÀn...) Onhan myös heitÀ, jotka menestyvÀt, mistÀ sen tietÀÀ ettei ole yksi menestyjistÀ jos ei koskaan edes kokeile?
Hylky tuli valintakokeessa siksi, ettÀ olin aivan liian vÀsynyt enkÀ onnistunut valintakoetehtÀvissÀ erinomaisesti (taso on todella kova) ja sekoilin myös haastattelussa. Tuo toinen koulu, jonne en pÀÀssyt edes kokeeseen, en tiedÀ miksi ei lykÀstÀnyt. Tosiasia on, ettÀ paikkoja on todella, TODELLA paljon vÀhemmÀn kuin lahjakkaita, osaavia ja motivoituneita hakijoita.
Pistepalkit on tulleet opintopolkuun. Pian varmasti pisteitÀkin. En kestÀ tÀtÀ odotusta!
mille aloille oot hakenut ja AMK vai yliopisto? Mulla ei nÀkynyt vielÀ niitÀ palkkeja kun Àsken katsoin. Oon itse hakenut oikikseen eri yliopistoihin
Vierailija kirjoitti:
Pistepalkit on tulleet opintopolkuun. Pian varmasti pisteitÀkin. En kestÀ tÀtÀ odotusta!
Vierailija kirjoitti:
mille aloille oot hakenut ja AMK vai yliopisto? Mulla ei nÀkynyt vielÀ niitÀ palkkeja kun Àsken katsoin. Oon itse hakenut oikikseen eri yliopistoihinVierailija kirjoitti:
AMK sote alalle. Ilmeisesti osa vasta tullut.
Kuinka myöhÀÀn asti tuloksia voi tulla?
Voi, mulla jĂ€tti sydĂ€n yhden lyönnin vĂ€listĂ€, kun nĂ€in, ettĂ€ tÀÀ oli taas noussut etusivulleđ
miltÀ pistepalkit nÀyttÀÀ???
MitÀ alaa opiskelit?