đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Tekeeko kukaan Savonian wellness-tradenomin valintakurssia? Miten sujuu?
Vierailija kirjoitti:
Tekeeko kukaan Savonian wellness-tradenomin valintakurssia? Miten sujuu?
Jos sinÀ teet, niin kerro ihmeessÀ millainen se on :)
Onko tenttejÀ vai tehtÀviÀ? Juokseeko aika vai onko aikarajaton jne. Vaikuttaako sinusta vikealle vai helpolle?
Oon tehny tuon Savonian wellness-tradenomin valintakurssin motivaatioesseetÀ lukuunottamatta.
Tentit on monivalintatehtÀviÀ. 10 minuutin aikaraja ja 20 kysymystÀ, jotka kone arpoo satunnaisesti. Tuo on mielestÀni aika epÀreilua, joku voi saada helpot ja joku vaikeat kysymykset. Itselleni tuli sama kysymys kaksi kertaa.
Tenttien pistemÀÀrÀÀ ei saa tietÀÀ, toisin kuin esim. X:n tradenomi-valintakurssilla.
MotivaatioesseessÀ on 30 minuutin aikaraja, jossa pitÀÀ kirjoittaa vÀhintÀÀn 300 sanaa. Ei taida onnistua minulta, kun en nÀin pitkÀÀn etukÀteen miettienkÀÀn ole saanut sataa sanaa tÀyteen. Vihaan itsereflektointia.
Valintakurssin aikana olen tajunnut etten todellakaan halua wellness-tradenomiksi. Se varmaan kannattaa kirjoittaa siihen motivaatioesseeseen...
Vierailija kirjoitti:
Oon tehny tuon Savonian wellness-tradenomin valintakurssin motivaatioesseetÀ lukuunottamatta.
Tentit on monivalintatehtÀviÀ. 10 minuutin aikaraja ja 20 kysymystÀ, jotka kone arpoo satunnaisesti. Tuo on mielestÀni aika epÀreilua, joku voi saada helpot ja joku vaikeat kysymykset. Itselleni tuli sama kysymys kaksi kertaa.
Tenttien pistemÀÀrÀÀ ei saa tietÀÀ, toisin kuin esim. X:n tradenomi-valintakurssilla.
MotivaatioesseessÀ on 30 minuutin aikaraja, jossa pitÀÀ kirjoittaa vÀhintÀÀn 300 sanaa. Ei taida onnistua minulta, kun en nÀin pitkÀÀn etukÀteen miettienkÀÀn ole saanut sataa sanaa tÀyteen. Vihaan itsereflektointia.
Valintakurssin aikana olen tajunnut etten todellakaan halua wellness-tradenomiksi. Se varmaan kannattaa kirjoittaa siihen motivaatioesseeseen...
Kuulostaapa tyhmÀltÀ. Miksi testata muistia ja lukunopeutta? Luulisi, ettÀ wellness-alalla ei muisti ja lukunopeus olisi ihan tÀrkeintÀ. Sitten jos on vielÀ muotoiltu kompia monivalintaan, niin vielÀ tyhmempÀÀ. Haitko verkkototeutukseen siis? EhkÀ tuo opiskelutapa ei vaan sovi sinulle? Jos muuten tykkÀÀt wellnessistÀ.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa tehnyt nopeaan, itse olen vasta puolessa vÀlissÀ. Oon kokenut tentit tosi hankaliksi.. Itselle ainakin osunut ihme kysymyksiÀ pikkutarkalla nippelitiedolla sekÀ monia kompakysymyksiÀ hankalasti muotoillen.
Olen kyllÀ muuten tykÀnnyt ja itse toivoisin pÀÀsevÀni sisÀÀn, mutta en tiedÀ, miten tÀssÀ kÀy. Tosi hyvÀ kyllÀ, jos olet jo nyt huomannut, ettÀ tÀmÀ koulutus ei sovi sulle, niin turhaan sitÀ sitten edes aloittaa, jos paikkaa tarjotaan :)
Amk:n pÀÀsykokeisiin on enÀÀ alle kuukausi. JÀnnittÀÀkö ketÀÀn muuta? Minua ainakin!
Milloin muita pÀÀsykokeita on? Onko valmistautuminen tÀydessÀ kÀynnissÀ vai otatko rennommin?
Vierailija kirjoitti:
Amk:n pÀÀsykokeisiin on enÀÀ alle kuukausi. JÀnnittÀÀkö ketÀÀn muuta? Minua ainakin!
Milloin muita pÀÀsykokeita on? Onko valmistautuminen tÀydessÀ kÀynnissÀ vai otatko rennommin?
TÀllÀ hetkellÀ jÀnnittÀÀ enemmÀn se miten todistusvalinnassa kÀy. Minulla on ihan hyvÀt pisteet mutta niin on monilla muillakin. PÀÀsykokeen suhteen olen rennosti.
Onko muita, jotka olisivat hakeneet Hamk:iin yamk- opintoihin? Itse hain ja pÀÀsykoe oli pÀÀsykoetehtÀvÀ, joka piti palauttaa jo kuukausi sitten. Voisikohan olla mahiksia, ettÀ nÀistÀ tuloksia tulisi jo aikaisin?
MistÀhÀn löytyisi tietoa miten noi pisteet lasketaan? Lukion pÀÀstötodistuksella olen hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
MistÀhÀn löytyisi tietoa miten noi pisteet lasketaan? Lukion pÀÀstötodistuksella olen hakemassa.
Onko jollakin antaa suora linkki tuonne vipuseen, mutta vuodelle 2024, mulla ei millÀÀn aukaise kuin vaan viimevuotisen.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollakin antaa suora linkki tuonne vipuseen, mutta vuodelle 2024, mulla ei millÀÀn aukaise kuin vaan viimevuotisen.
Mun mielestÀ se pakottaa aina viime vuoden siihen, siks on pakko kattoo koneella/tabletilla desk top modessa, ettÀ saa vaihdettua vuoden.
MÀ en saa edes vaihdettua sitÀ.
Reilun viikon pÀÀstÀ (14.5.) voi jo alkaa kuumotella todistusvalinnan tuloksia. Tuskin tulevat tuolloin vielÀ mutta ainakin siihen on silloin mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Reilun viikon pÀÀstÀ (14.5.) voi jo alkaa kuumotella todistusvalinnan tuloksia. Tuskin tulevat tuolloin vielÀ mutta ainakin siihen on silloin mahdollisuus.
Luultavammin ne tulevat kuitenkin vasta seuraavalla viikolla.
Onko tÀÀllÀ ketÀÀn, joka on amk-valmennuskurssilla? Miten on harjoituspÀÀsykokeet menneet?
Vierailija kirjoitti:
Onko tÀÀllÀ ketÀÀn, joka on amk-valmennuskurssilla? Miten on harjoituspÀÀsykokeet menneet?
ItsellÀ ammattikorkeavalmennus ja kaksi koetta olen tehnyt. 80-90% vastauksista mennyt oikein, joten ihan hyvillÀ mielin menossa itse valintakokeeseen :)
Juu 4.7. asti on heillÀ aikaa pohtia mutta itse en malttaisi millÀÀn odottaa :)
Hain Vaasaan, Tampereelle ja Lappiin hallintotieteisiin