đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Vipusesta nÀkyy kyllÀ monelleko paikkaa tarjottu ja moniko ottanut vastaan. Mutta jos katsot vaikka viime vuoden lukuja, vastaanottaneita on monessa paikassa enemmÀn kuin alunperin opiskelupaikkoja olikaan.
Sanoit saman asian kahesti, mitÀhÀn meinasit?
Jos pisteet samat hakijoilla, koulu voi valita ottaako kaikki samalla sijalla olijat vai arpooko. Toinen vaihtoehto on, ettÀ Vipunen pyöristÀnyt ylöspÀin
En pÀÀssyt yliopistoon. 4 pisteestÀ jÀi kiinni.
T: mies 40
Olisin pÀÀssyt kai pisteiden puolesta kaikkiin mihin hain (ylin todistusvalinnan pisteraja hakemillani aloilla oli 107, omat YO-todistuspisteet 161). Hain ensihoitajaksi, sairaanhoitajaksi, terkkariksi ja logistiikka-alan tradenomiksi. Sain tuon eh:n paikan.
Onkohan melkein kaikkien AMK-paikkojen todistusvalinnat jo tehty, kun ei oo varasijat liikkuneet moneen pÀivÀÀn? Mulla tietty sijat liikkuu huonommin kun oon ei-ensikertalainen. Olis vaan kiva pÀÀstÀ mun tokasta kohteesta ekalta varasijalta sisÀÀn, nii olisin siihen ihan tyytyvÀinen eikÀ tarttis mennÀ kokeisiin ens viikolla! PÀÀsin mÀ jo mun nelosvalintaan sisÀÀn, joka on ihan ok, et ei tÀs niin hirvee stressi oo.
Ala tietotekniikan inssi ja tietojenkÀsittelyn tradenomi
Nyt rupee loppuu huumori. Siis miten ihmeessÀ siirryin varasijalta 20 sijalle 21??? MitÀ vi**ua
Oliko muita tÀnÀÀn vakavassa?
Vierailija kirjoitti:
Nyt rupee loppuu huumori. Siis miten ihmeessÀ siirryin varasijalta 20 sijalle 21??? MitÀ vi**ua
On varmaan jostain syystÀ mahdollista, mut onpa per++++tÀ. Kiva tietÀÀ kuitenkin tÀssÀ vaiheessa, jos noin kÀy vaikka kun on ekalla varasijalla. TÀllÀ hetkellÀ toinen varasija, toivo elÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun virheellisiÀ pisteitÀ korjattu esim. oikaisuvaatimuksen johdosta.
Tradenomi data-analytiikan trade varasija 11, liekkö mahiksia pÀÀstĂ€ enÀÀ todistuksella sisÀÀđ„Č
Vierailija kirjoitti:
Joko porukalle tullu kauppisten tuloksia??
TÀÀllÀ yks Kauppinen, joo pitÀÀ kÀydÀ uudestaan verikokeissa ja sit odotella tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi data-analytiikan trade varasija 11, liekkö mahiksia pÀÀstĂ€ enÀÀ todistuksella sisÀÀđ„Č
MitÀ tuo Trade tossa edessÀ tekee?
Vierailija kirjoitti:
Oliko muita tÀnÀÀn vakavassa?
Aika vakava oom tÀnÀÀn ollu, itkettÀÀ.
.
Onko fyssarikouluun pÀÀssy jotkut, minne?
đ»đ»đ»đ»đ»đ»đ»đ»
Vierailija kirjoitti:
ItsellÀ sama. Varasija 64 muuttunut varasijaksi 65. TÀllÀ sijoituksella ei tietysti vÀliÀ suuntaan tai toiseen, mutta alkupÀÀssÀ siirtyneillÀ voi ottaa pÀÀhÀn...
Vierailija kirjoitti:
Onkohan melkein kaikkien AMK-paikkojen todistusvalinnat jo tehty, kun ei oo varasijat liikkuneet moneen pÀivÀÀn? Mulla tietty sijat liikkuu huonommin kun oon ei-ensikertalainen. Olis vaan kiva pÀÀstÀ mun tokasta kohteesta ekalta varasijalta sisÀÀn, nii olisin siihen ihan tyytyvÀinen eikÀ tarttis mennÀ kokeisiin ens viikolla! PÀÀsin mÀ jo mun nelosvalintaan sisÀÀn, joka on ihan ok, et ei tÀs niin hirvee stressi oo.
Ala tietotekniikan inssi ja tietojenkÀsittelyn tradenomi
Ihan mielenkiinnosta, millaisella todistuksella hait? Ajattelin itse ensi vuonna samaa, ei-ensikertalaisena.
Mulla on aika hyvÀt paperit, vÀhÀn vajaa neljÀ ÀllÀÀ, mutta en oo kirjoittanut matikkaa enkÀ fyssaa enkÀ muita hyviÀ aineita. Ja valkkasin noi mun kohteet sillai et niis olis ees jonkun verran kiintiöö ei-ensikertalaisille. Eli jos on huonommat paperit ku mulla nii ehkÀ voi olla mahkui pikkupaikkakunnille tai sit kannattaa alkaa pÀnttÀÀmÀÀn kokeisiin.
VĂ€hĂ€n kyllĂ€ syö miestĂ€ et nĂ€illĂ€ papereilla oon nyt pÀÀsemĂ€ssĂ€ vasta mun vitosvalintaan đ hain pelkkiin amkkeihin koska nĂ€itĂ€ monimuototutkintoja on helppo tehdĂ€ töiden ohessa eikĂ€ mulla oo varaa jÀÀdĂ€ opiskelee tĂ€ysaikaisesti
Helle pehmittĂ€nyt nĂ€köjÀÀn pÀÀn niin tuli kaksi kertaađ€Ł
Metropolia Sosionomi varhaiskasvatus monimuoto 3. varasija.
Laurea (Tikkurila) Sosionomi pÀivÀtoteutus 7. varasija.
MUTTA: olen ei-ensikertalainen. Jotenkin vahva fiilis, ettÀ noi jonot ei mun kohdalla tule liikkumaan mihinkÀÀn. Kuitenkin katsoin Vipusesta, ettÀ Metropoliassa olisi viime vuonna pÀÀsty todistusvalinnan (YO) kautta sisÀÀn pari pistettÀ alemmilla pisteillÀ kuin mun, ja Laureaan YLI 30 pistettÀ alemmilla pisteillÀ kuin mun. Voiko nuo muka oikeasti liikkua vielÀ noin paljon? Nyt en enÀÀ pÀÀse vipuseen vaan yrittÀÀ saada mut kirjautumaan jonnekin, kun olisin halunnut verrata kevÀÀn 23 yhteishaun ei-ensikertalaisten todistusvalintaa vuosiin 2022 ja 2021. PÀÀseekö muut sinne sisÀÀn kirjautumatta?
Vipusesta nÀkyy kyllÀ monelleko paikkaa tarjottu ja moniko ottanut vastaan. Mutta jos katsot vaikka viime vuoden lukuja, vastaanottaneita on monessa paikassa enemmÀn kuin alunperin opiskelupaikkoja olikaan.