Antakaa parhaat vinkit avustaa opiskelemaan lähteviä lapsia, jottei heidän tarvitsisi ottaa opintolainaa!
Kommentit (120)
Töihin menohan se ois tai opiskelu kotoa käsin niin, ettei tarvitse maksaa vuokraa.
haitannee itsenäistymistä rankasti. Mitäpä jos katkaisisitte ne napanuorat vain! Joskus on alettava pärjäämään omillaan
Vierailija kirjoitti:
Voit esim. maksaa heidän vuokransa ja laskunsa.
Joka kolmas vuosi voit antaa 5000e verottomana tilille. Käteistä ei valvota.
Jos nuori saa asumistukea, niin ei kai vuokraa voi silloin toinen maksaa?
Maksan bussilipun ja sähkölaskun, ostan ruokassillisen ruokaa mukaan kun nähdään
Oointolainaa kannattaa ottaa ainakin sen verran, että saa maksimiopintolainahyvityksen.
Vierailija kirjoitti:
Töihin menohan se ois tai opiskelu kotoa käsin niin, ettei tarvitse maksaa vuokraa.
haitannee itsenäistymistä rankasti. Mitäpä jos katkaisisitte ne napanuorat vain! Joskus on alettava pärjäämään omillaan
Kaikki ei halua, että nuori ottaa kymppitonneja opintovelkaa vaikka hallitus niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten köyhyydessä eläminen ja/tai lainavuoren ottaminen edistää itsenäisyyttä? Ei opintotuki riitä siihen, että pärjää omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Oointolainaa kannattaa ottaa ainakin sen verran, että saa maksimiopintolainahyvityksen.
Harmi vaan, siihen on niin matala yläraja, että suurin osa tutkinnosta olisi syytä opiskella ilman lainaa, ettei se ylity. Ei hirveästi lohduta hyvitys, jos sen jälkeen on 30 000 itse maksettavana. Se hyvityskin menee nykykoroilla pitkälti opiskeluaikana kertyneiden korkojen maksuun.
Kyllä voi, kunhan maksaa sen laskun, eli raha ei missään kohtaa siirry nuoret tilille. Ei mitään seurauksia tukiin tai veroihin.
Eli, ei nuoren tilille, ei mobilepaylla, vaan maksatte sen laskun, jonka nuori lähettää teille.
Voit maksaa aikuisen lapsesi ruokaostoksia niin paljon kuin haluat kenenkään puuttumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuen saa omalle tilille eikä vuokranantajaa kiinnosta kuka vuokran maksaa, kunhan maksaa.
Voi mainittujen lusäksi ostaa kodinkoneet, kalusteet jne.
Paljon voi tukea veroitta.
Käteinen kannattaa aina.
Me on maksettu nuoren känny- ja laajakaistamaksut. Takuuvuokra x 2 kk, eka kuun vuokra makswåettiin, ostettiin huonekalut kämppään. Sitten joka kk laitettu 150e tilille. Käteistä aina silloin tällöin muutamia satasia kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, kunhan maksaa sen laskun, eli raha ei missään kohtaa siirry nuoret tilille. Ei mitään seurauksia tukiin tai veroihin.
Eli, ei nuoren tilille, ei mobilepaylla, vaan maksatte sen laskun, jonka nuori lähettää teille.
Alle 5000 euroa kolmen vuoden välein voi maksaa suoraan tilille/lahjoittaja. Eli vanhemmat voi yhteensä antaa rahaa melkein 10 000 euroa kolmen vuoden aikana verottomana. Tukien määrään se ei vaikuta, kun opiskelija ei kuitenkaan saa muutenkaan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KELA:lle taitaa riittää, että vuokrasopimus on nuoren nimissä. Ei ne valvo kenen tililtä se vuokra maksetaan.
Maksa kaikki opiskeluvälineet, tietokoneet, kirjat, puhelinlaskut, harrastukset, bussi/junaliput, vaatteet jne
Anna käteistä, millä opiskelija voi ostaa ruokansa, mahdolliset lääkkensä jne.
Jos opiskelijan ei tarvitse maksaa kuin vuokransa, niin siihen pelkkä opintotuki riittää kyllä. Asumistukeakin saa.
Varo siirtämästä opiskelijan tilille rahaa.
Mun vanhemmat kiersi aikoinaan tota lahjaveroasiaan siten, että ensin äiti maksoi mun vuokran, sitten isä, sitten mummi ja sen jälkeen vaari ja vielä äidin sisko. Vanhemmat maksoi mummille, vaarille ja kummitädille takaisin, eli ne vaan siirsi rahaa keskenään. Kummitäti oli verotoimistossa töissä, sen idea. Lisäksi kävin joka toinen viikonloppu kotona tai äiti kävi mun luona ja toi pari kassia ruokaa. Ei tarvinnut ottaa lainaa. Muut kulut maksoin opintotuella ja osa-aikatöillä. Nyt kun vanhemmat ovat iäkkäitä ja itse olen ihan hyvin toimeentuleva aikuinen, olen maksanut heille takaisin silloin saamiani etuja. Oli kyllä ihanaa saada keskittyä opiskeluun ja valmistua ilman velkataakkaa. Olen siitä vieläkin kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
käteistä valvotaan mutta sen valvonta on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi.
Vierailija kirjoitti:
Maksa kaikki opiskeluvälineet, tietokoneet, kirjat, puhelinlaskut, harrastukset, bussi/junaliput, vaatteet jne
Anna käteistä, millä opiskelija voi ostaa ruokansa, mahdolliset lääkkensä jne.
Jos opiskelijan ei tarvitse maksaa kuin vuokransa, niin siihen pelkkä opintotuki riittää kyllä. Asumistukeakin saa.
Varo siirtämästä opiskelijan tilille rahaa.
Miksi pitäisi varoa? Jos siirtää alle 5000 euroa kolmen vuoden aikana, ei mene lahjaveroa. Raja on lahjoittajakohtainen eli kaksi vanhempaa voi siirtää melkein 10 000 euroa.