Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
3301/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KyllÀ alkaa tuntua, ettÀ mahikset ovat nyt mennyttÀ.

Ei ensikertalaisena varasijat liikkunut hyvin hitaasti ja nyt paras varasija 6. amk:n.

TÀÀllÀ sama homma. Ei-ensikertalaisten jonot on liikkunu hyvin hitaasti. Sille alalle mille haluan, oon parhaimmillaan 6. varasijalla. Yhteen yliopistoon oon 2. varasijalla, mutta se ei ole se koulutus mihin haluan.. En usko ettÀ jonot enÀÀ liikkuu juuri 1-2 sijaa enempÀÀ. EhkÀ saattaa olla joku mahdollisuus tuosta toiselta varasijalta pÀÀstÀ, mutta ku en ees halua sinne..

Vierailija
3302/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

PÀÀsin varasijalta 2. Helsingin yliopistoon ei ensikertalaisena! Vipusesta olin katsonut, ettĂ€ kaikki paikat olisi jo tĂ€ytetty, mutta ei vaan ollutkaan! Ei kannata menettÀÀ toivoa! 

Olin ottanut jo ehdollisena toisen paikan vastaan AMK:sta ja orientoitunut siihen mutta pÀÀsinkin mun 1. vaihtoehtoon! Oon niin iloinen! 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3303/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Yo

Vierailija
3304/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PÀÀsin varasijalta 2. Helsingin yliopistoon ei ensikertalaisena! Vipusesta olin katsonut, ettĂ€ kaikki paikat olisi jo tĂ€ytetty, mutta ei vaan ollutkaan! Ei kannata menettÀÀ toivoa! 

Olin ottanut jo ehdollisena toisen paikan vastaan AMK:sta ja orientoitunut siihen mutta pÀÀsinkin mun 1. vaihtoehtoon! Oon niin iloinen! 

Onnittelut ja kiva, ettĂ€ kerroit tilanteesi, se antaa monille vielĂ€ toivoa, sillĂ€ paikkoja vapautuu 6.8. asti, vaikka valitettavasti kaikki eivĂ€t paikkaa tule tĂ€llĂ€ kertaa saamaan. Monet hakevat useampina vuosina, ennenkuin onnistaa ja hyvin ehtivĂ€t olla vielĂ€ työelĂ€mĂ€ssĂ€, joten jos jÀÀ nyt vaille opiskelupaikkaa, saattaa edessĂ€ olla vielĂ€ mahtava ura👍.

Vierailija
3305/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

mihin aikoihin vipunen pÀivittyy, suurin piirtein? :)

t. toivon menettÀnyt

Vierailija
3306/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mihin AMKhon?

Vierailija kirjoitti:

varasija 2 sairaanhoitajaks...todella hitaasti liikkunut nÀmÀ, kyllÀ vÀhÀn tilanne ahdistaa ja toivo hiipuu :/

Vierailija
3307/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mihin aikoihin vipunen pÀivittyy, suurin piirtein? :)

t. toivon menettÀnyt

Kai se on yleensÀ pÀivittyny joskus yhen jÀlkeen. TÀnÀÀn ei ole kyllÀ vielÀ pÀivittyny, koska tiiÀn, ettÀ ainaki kaks on ottanu eilen paikan vastaan yhteen hakukohteeseen ja paikan vastaanottaneiden mÀÀrÀ ei oo eilisestÀ noussu yhtÀÀn

Vierailija
3308/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, tÀmÀkin tarkoittaa, ettÀ nyt joku jonosta saa sen amk-paikan!

Vierailija
3309/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei kannata Vipusesta tĂ€ysin lannistua, pyoristÀÀ kuitenkin siihen lĂ€himpÀÀn kolmelle jaolliseen lukuun. Itse luovuin toivosta, koska hakukohteeseeni suoraan valitut olivat kaikki yhtĂ€ lukuunottamatta (tĂ€mĂ€n pystyi siis melko varmaksi vipusesta pÀÀttelemÀÀn, pieni hakijamÀÀrĂ€) ensisijaisia ja tĂ€mĂ€  ainoa  kohteen toissijaiseksi hakutoiveekseen merkinnyt sisÀÀnpÀÀssyt oli ilmoittautunut lĂ€snĂ€olevaksi. Muutenkin nĂ€ytti jo luku 9/10 lĂ€snĂ€olijoiksi. Todellisuudessahan luku on voinut olla 8/9/10 ja  niinhĂ€n siinĂ€ kĂ€vi, ettĂ€  yksi ensisijaisista hakijoista ei ollut, jostain kumman syystĂ€, ottanut paikkaansa ja 1. varasijalta sisÀÀn:). TĂ€llĂ€ varasijalla siis ollut kyseisen yliopiston tulosten julkaisusta lĂ€htien. 

Vierailija
3310/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata Vipusesta tĂ€ysin lannistua, pyoristÀÀ kuitenkin siihen lĂ€himpÀÀn kolmelle jaolliseen lukuun. Itse luovuin toivosta, koska hakukohteeseeni suoraan valitut olivat kaikki yhtĂ€ lukuunottamatta (tĂ€mĂ€n pystyi siis melko varmaksi vipusesta pÀÀttelemÀÀn, pieni hakijamÀÀrĂ€) ensisijaisia ja tĂ€mĂ€  ainoa  kohteen toissijaiseksi hakutoiveekseen merkinnyt sisÀÀnpÀÀssyt oli ilmoittautunut lĂ€snĂ€olevaksi. Muutenkin nĂ€ytti jo luku 9/10 lĂ€snĂ€olijoiksi. Todellisuudessahan luku on voinut olla 8/9/10 ja  niinhĂ€n siinĂ€ kĂ€vi, ettĂ€  yksi ensisijaisista hakijoista ei ollut, jostain kumman syystĂ€, ottanut paikkaansa ja 1. varasijalta sisÀÀn:). TĂ€llĂ€ varasijalla siis ollut kyseisen yliopiston tulosten julkaisusta lĂ€htien. 

MÀ niiiin toivon, ettÀ mulle kÀy kanssa nÀin!

Vierailija
3311/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut đŸŒč

Vierailija
3312/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Osaako joku kertoa miksi aloituspaikoissa ja valituissa on niin suuri ero?

Vierailija
3313/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko opintopolku pĂ€ivittynyt tĂ€nÀÀn? 

Vierailija
3314/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

On pÀivittynyt ja Vipunenkin.

Vierailija
3315/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittuihin lasketaan mukaan ne jotka eivÀt ottaneet paikkaa vastaan

Vierailija
3316/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kiitos selvennyksestÀ.

Vierailija
3317/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska valitut sisĂ€ltÀÀ kaikki joille paikkaa on jossain vaiheessa tarjottu, paikan hylĂ€nneet, paikan ehdollisena vastaanottaneet ja myös  valitut jotka ovat ottamassa paikan vastaan.

Vierailija
3318/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miten saitte Vipusesta tiedon, ettÀ kuinka moni on ilmoittautunut kouluun lÀsnÀolevaksi?

Vierailija
3319/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vaikka nĂ€yttĂ€isi, ettĂ€ kaikki paikat on otettu vastaan, niin kĂ€sittÀÀkseni heistĂ€ osa on ottanut paikan ehdollisena ja odottaa jospa vielĂ€ ylempÀÀn hakutoiveeseen pÀÀsisi, joka on hyvinkin mahdollista.  

Vierailija
3320/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ai ettÀ tuntuu niin vÀÀrÀltÀ ku kattoo vipusesta, kuinka monella paikan vastaanottaneella on hakutoiveena kyseinen kohde ollu vaikka 4-6... Alan koulutuspaikkoja on vaan kolme eli todennÀkösesti siellÀ on monia semmosia, jotka ei edes halua oikeasti sille alalle.. Ja osa niistÀki oli jo ilmottautunu lÀsnÀolevaksi.. On se kiva ku ite vois melkeen myydÀ toisen munuaisensa ettÀ pÀÀsis sinne ja toiset sitte ottaa huvikseen paikan vastaan :---)