đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jess! TÀmÀ tÀtinen nappasi nyt logopedian paikan Oulusta! Olen ollut ekalla sijalla Joensuuhun ja Ouluun ja veikkasin et hyvÀksyminen Joensuuhun tulee ensin. Tulikin Oulu! Nyt jÀnnÀÀn, riittÀÀkö pisteet etelÀn kaupunkeihin, siltÀkin osin tilanne nÀyttÀÀ suht hyvÀltÀ.
Miten se joka oli Ouluun sijalla 12, onko sun varasijat liikkuneet kuin hyvin? Pisteet liikkuu nyt...
Paljon onnea paikasta! : ) Saa nÀhdÀ miten varasijat ja pisteet vielÀ liikkuu, viime vuonna liikkuivat vielÀ suht paljonkin elokuuhun mennessÀ.
Itse olen tosiaan 0.9 pisteen pÀÀssÀ paikasta ja 7 varasija.. lÀhellÀ mutta kuitenkin niin kaukana. : D
Paikkoja oli tÀnÀÀn otettu vastaan
Kiitos tsempeistÀ, toivotaan niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko enÀÀ mitÀÀn mahdollisuutta, jos paikan vastaanottaneita on enemmÀn kuin aloituspaikkoja?
Voisin jopa vÀittÀÀ, ettÀ vielÀ paremmat mahdollisuudet, sillÀ se kertoo siitÀ, ettÀ moni on luopunut saamistaan opiskelupaikoista ja ne on luovutettu varasijalla oleville, jotka saattavat olla varasijalla muihinkin kohteisiin ja pÀÀstÀ toiseen heitÀ enemmÀn kiinnostavaan. Paikan vastaanottanneisiin lasketaan mukaan kaikki jo paikasta luopuneet, ehdolliset ja myös nyt varasijalta pÀÀsseet, joista viimeksi mainituilla on aikaa 7 pÀivÀÀ ottaa tai jÀttÀÀ paikka. Mutta kuten sanottu joku heistÀ voi pÀÀstÀ vielÀ mieluisampaan hakutoiveeseen, joten kaikki on vielÀ mahdollista.
En ole tÀstÀ samaamieltÀ. Paikkoja "vastaanotetaan" monessa paikkaa reilusti jo alussa, koska kaikki ei kuitenkaan niitÀ ota tai lop
Oppaissa kerrotaan, ettÀ vastaanottanneisiin luetaan kaikki paikan saaneet, eli myös paikan hylÀnneet ja ne paikan saaneet, jotka ovat myöhemmin pÀÀsseet ylempÀÀn hakutoiveeseen.
Vierailija kirjoitti:
MÀ aloitin kevÀÀllÀ muistaakseni 23. varasijalta yliopistoon. 4.7. olin varasijalla 17. Eilen aamulla olin vielÀ varasijalla 10 ja illalla varasijalla 1. TÀnÀ aamuna mut hyvÀksyttiin varasijalta sisÀÀn.
Oikein paljon onnea ja menestystÀ opiskeluihin ja tulevalle uralle, sekÀ kiitos, ettÀ kerroit miten varasijasi olivat liikkuneet, sillÀ se pitÀÀ vielÀ monille toivoa yllÀ. Olisi kiva tietÀÀ mitkÀ opinnot sinua odottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÀÀllÀ kans toivonsa menettÀnyt logohakija. Ei taida musta tulla logolaista tÀllÀ kertaa, oon koko kevÀÀn kiukutellut pisterajojen korkeutta, mut vielÀ nyttenkin ne vaan on ja pysyy parin pisteen sisÀllÀ eikÀ vissiin liiku millÀÀn.
Mihin olet hakemassa? Joo vÀhÀn tuskallisen hitaasti kyllÀ tuntunut liikkuvan. Kuulin kyllÀ samaa viime vuodelta, ettÀ esim. Oulussa liikkui vielÀ lopussakin varasijat suht paljon. Saa nÀhdÀ miten tÀnÀ vuonna kÀy! Nyt varmasti moni kytÀnnyt ensin noita suosituimpia paikkoja.
Haen vain etelÀn kohteisiin. Otin viime vuonna vastaan paikan luokanopekoulutuksesta enkÀ ole enÀÀ enska. Vaikea lÀhteÀ, Turkuun haluaisin mut pisteet vaan junnaa.
PÀivittyykö opintopolku taas seuraavan kerran maanantaina?
Viime viikonloppun kyl pÀivittys, mut en tiiÀ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÀ aloitin kevÀÀllÀ muistaakseni 23. varasijalta yliopistoon. 4.7. olin varasijalla 17. Eilen aamulla olin vielÀ varasijalla 10 ja illalla varasijalla 1. TÀnÀ aamuna mut hyvÀksyttiin varasijalta sisÀÀn.
Oikein paljon onnea ja menestystÀ opiskeluihin ja tulevalle uralle, sekÀ kiitos, ettÀ kerroit miten varasijasi olivat liikkuneet, sillÀ se pitÀÀ vielÀ monille toivoa yllÀ. Olisi kiva tietÀÀ mitkÀ opinnot sinua odottavat.
PÀÀsin opiskelemaan JyvÀskylÀÀn TaloustiedettÀ. Olen ensikertalainen, mutta lukio-opinnoista on kerennyt jo vierÀhtÀmÀÀn aikaa. Oon kuitenkin alle 30 vuotias.
Ja syy miks nÀÀ varasijat kerroin oli juurikin tuo toivon yllÀpito. Varasijoilta on mahdollista tulla hyvÀksytyksi 6.8. asti. TÀÀllÀ on viime pÀivinÀ ollut osalla todella outo asenne siihen, ettei varasijoilta voisi koulupaikkaa saada.
Voiko varasijalta pÀÀstÀ jos on hyvÀksynyt jo toisen paikan?
Vierailija kirjoitti:
Voi pÀÀstÀ jos on hyvÀksynyt ja jÀÀnyt jonottamaan ylempÀÀ toivetta.
Vierailija kirjoitti:
HyvÀksyitkö ehdollisena?
Jos et, niin sitten ei.
Mulla varasijat 1, 1 ja 2. Usko alkaa mennÀ kun ei sitÀ rysÀystÀ tullut jota tÀÀllÀkin odotettiin. Ei mulla tahallaan ole asennevika.
TÀÀllÀ lauantaina nÀytti vielÀ 127 ja eilen varasija 3 Vaasan kauppikseen.
Itselle tuli paikka toukokuussa todistuksella ensimmÀiseen hakukohteeseen Tampereen yliopistoon, ensikertalainen ja tÀmÀn vuoden ylioppilas. Osan kavereiden puolesta vielÀ mukana jÀnnittÀmÀssÀ. Onnittelut kaikille paikan saaneille ja hurjasti tsemppiÀ varasijalaisille!
MÀ olen miettinyt, ettÀ voisiko tÀssÀ vaiheessa (11. 7 jÀlkeen) 7 vrk:n aikaa paikan vastaanottamiseen lyhentÀÀ, niin ehtisi ennen vika pÀivÀÀ tarjoamaan paikkaa useammalle tarvittaessa. Ihan jokainen varmasti tÀssÀ vaiheessa seuraa pÀivittÀin ja useasti tilannettaan. Ja vaikka tulisi tekstarilla muistutus, ettÀ olet saanut paikan, aikaa hyvÀksymiselle 3 vrk.
Toki yliopistot/amkit eivÀt paikkakohteissa jonon hÀntÀpÀÀstÀ halua enÀÀ ottaa sisÀÀn ja hyvÀ niin, mutta voihan siihen sitten laittaa rajoituksen, koska ei enÀÀ jonosta oteta sisÀÀn.
varasija 2 sairaanhoitajaks...todella hitaasti liikkunut nÀmÀ, kyllÀ vÀhÀn tilanne ahdistaa ja toivo hiipuu :/
KyllÀ alkaa tuntua, ettÀ mahikset ovat nyt mennyttÀ.
Ei ensikertalaisena varasijat liikkunut hyvin hitaasti ja nyt paras varasija 6. amk:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PÀÀsin opiskelemaan JyvÀskylÀÀn TaloustiedettÀ. Olen ensikertalainen, mutta lukio-opinnoista on kerennyt jo vierÀhtÀmÀÀn aikaa. Oon kuitenkin alle 30 vuotias.
Ja syy miks nÀÀ varasijat kerroin oli juurikin tuo toivon yllÀpito. Varasijoilta on mahdollista tulla hyvÀksytyksi 6.8. asti. TÀÀllÀ on viime pÀivinÀ ollut osalla todella outo asenne siihen,
Mahtava asia ja tosi hienoa, ettÀ pÀÀsit opiskelemaan ja jopa hyvin tavoiteltua alaa, joten onneksi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
TÀÀllÀ lauantaina nÀytti vielÀ 127 ja eilen varasija 3 Vaasan kauppikseen.
Onneksi olkoon, Vaasan kauppis sai juuri hiljattain kansainvĂ€listĂ€ mainettađ. SiellĂ€ on kuulemma erinomainen opetus ja mukava ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Mulla varasijat 1, 1 ja 2. Usko alkaa mennÀ kun ei sitÀ rysÀystÀ tullut jota tÀÀllÀkin odotettiin.
----'
Yo vai amk? Jos jÀlkimmÀinen, hyvÀt mahdollisuudet vielÀ paitsi jos joku linja jossa tosi vÀhÀn paikkoja
Onnea paikasta đ Mihin pÀÀsit opiskelemaan?