đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Mihin alalle korkeakouluun haetaan vÀhiten? Kai korkeakouluissakin on aloja, joille oikein kukaan ei halua kun työ on rankkaa ja palkka huonoa ja homma muistuttaa enemmÀn jotain amishommaa ja sellaista, johon pystyisi ehkÀ jopa ilman koulutusta. Toki esim. sote-alan hommat aika pitkÀlle muistuttavat tÀtÀ, mutta tÀtÀ nyt en ihan tarkoita, vaan esim. jotain maatalouslomittajaa, AMK-tutkinto on agrologi. Sitten taas nÀmÀ kaikki ihmeelliset kulttuurituottajat ja muut tÀysin turhat taidejutut ovat todella suosittuja, vaikka jÀrkevyys nÀissÀ on nollassa ja työllistyminen nÀillÀ mahdotonta.
MÀ pyysin puolisoa tekemÀÀn mulle vertailun ettÀ mihin pÀÀsisin helpoiten sisÀÀn. Teki ihan excelin johon otettiin kaikki mitÀ voisin harkita. Hain sit niihin jotka oli helpoimpia ja nyt sisÀllÀ nÀistÀ ykkösvaihtoehdossa. Moni hakee vain esim Helsinkiin, eikÀ sit ikinÀ pÀÀse, kun pienemmissÀ kaupungeissa pÀÀsisi heti. Yliopisto monilla aloilla on aika generalistinen myös, ei toki esim lÀÀkis. Mut vaikka joku yhteiskuntatieteet, niin ei sillÀ painotuksella vÀlttÀmÀttÀ kauhean vÀliÀ työnhaun kohdalla.
Ja itse olen aikuinen ja perheellinen, lÀhdössÀ nyt toiseen kaupunkiin. Muutama vuosi sinne tÀnne, työelÀmÀÀ kuitenkin paljon jÀljellÀ.
Kauppatieteiden maisterit tienaavat yleensÀ hyvin ja työssÀ voi usein halutessaan tehdÀ etÀtyötÀ ja työ on arvostettua sekÀ työmahdollisuudet ovat loistavat.
Vierailija kirjoitti:
Mihin alalle korkeakouluun haetaan vÀhiten? Kai korkeakouluissakin on aloja, joille oikein kukaan ei halua kun työ on rankkaa ja palkka huonoa ja homma muistuttaa enemmÀn jotain amishommaa ja sellaista, johon pystyisi ehkÀ jopa ilman koulutusta. Toki esim. sote-alan hommat aika pitkÀlle muistuttavat tÀtÀ, mutta tÀtÀ nyt en ihan tarkoita, vaan esim. jotain maatalouslomittajaa, AMK-tutkinto on agrologi. Sitten taas nÀmÀ kaikki ihmeelliset kulttuurituottajat ja muut tÀysin turhat taidejutut ovat todella suosittuja, vaikka jÀrkevyys nÀissÀ on nollassa ja työllistyminen nÀillÀ mahdotonta.
No ei ne taidejutut pelkÀstÀÀn turhaa röpöÀ ole. Itse koen saaneeni taiteen korkeakoulusta ihmisenÀ kaikista eniten rakennusainetta. Olen korkeakoulutettu taiteilija ja tutkija ja työllistÀnyt itseni omalla työpanoksella. En helposti enkÀ helpolla, mutta yhtÀ kaikki. Taidealojen suosiota tosin ihmettelen minÀkin, toimeentulo voi olla joidenkin kohdalla ihan mahdoton hankkia ja usein taiteen rinnalla tÀytyy osata muitakin taitoja, ettÀ tulee toimeen. Mulla pÀÀtoiminen taidejuttuilu olisi varmaan katkennut muutenkin, mutta työtapaturman seurauksena alanvaihto pakollinen. En kyl pistÀ pahakseni, toimii paremmin sivutoimisena hommana ja harrastuksena.
Niin, mutta myös hyvin monet kauppatieteiden maisterit valuvat tekemÀÀn samaa työtÀ kuin tradenomit, joskus jopa merkonomi saa paikan nenÀn edestÀ, jos on persoonana sopivampi työyhteisöön. Poislukien ne oikeasti kovapalkkaiset pankinjohtajat yms.
Jos nyt kuitenkin muistetaan, ettÀ jokaisella on omat mielenkiintonsa kohteet ja opiskelupaikka yliopistossa/AMK:ssa on hatunnoston arvoinen suoritus! MeillÀ ei rahalla niihin pÀÀstÀ, vaan on kovan työn tulosta, on sitÀ sitten tuleva lÀÀkÀri tai taiteen ammattilainen.
Onnea kaikille opiskelupaikan saaneille ja tsemppiÀ nyt pettyneille seuraaviin hakuihin.
ItĂ€-Suomen maisterituloksia tÀÀllĂ€kin odotellaan đ Tulee varmasti vasta lĂ€hempĂ€nĂ€ torstaita, koska muuttivat hakuperusteita tĂ€nĂ€ vuonna ja siellĂ€ nyt varmaan sitten ihmettelevĂ€t loppuun saakka.
MÀ oon hakenut avoimen vÀylÀssÀ ja jÀÀnyt 2. varasijalle. Vipusen mukaan kaikki valitut ovat jo ottaneet paikan vastaan, tarkoittaako tÀmÀ siis sitÀ, ettei ole enÀÀ mitÀÀn mahdollisuutta pÀÀstÀ sisÀÀn? Aloituspaikkoja 6 kyseisessÀ haussa.
Vierailija kirjoitti:
MÀ oon hakenut avoimen vÀylÀssÀ ja jÀÀnyt 2. varasijalle. Vipusen mukaan kaikki valitut ovat jo ottaneet paikan vastaan, tarkoittaako tÀmÀ siis sitÀ, ettei ole enÀÀ mitÀÀn mahdollisuutta pÀÀstÀ sisÀÀn? Aloituspaikkoja 6 kyseisessÀ haussa.
Eikös se nÀin ole, jos kaikki paikat tÀytetty. Ellei joku peru.
Vipusen mukaan 12/18 ottanut paikan vastaan. Olen 1. varasijalla. Ei hyvÀltÀ nÀytÀ nyt tÀmÀ :(
No nÀyttÀÀhÀn, hyvÀt on mahikset.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta myös hyvin monet kauppatieteiden maisterit valuvat tekemÀÀn samaa työtÀ kuin tradenomit, joskus jopa merkonomi saa paikan nenÀn edestÀ, jos on persoonana sopivampi työyhteisöön. Poislukien ne oikeasti kovapalkkaiset pankinjohtajat yms.
HyvÀllÀ onnella ja jos on potentiaalia niin saattaa tradenomit edetÀ ja pÀÀstÀ hyvÀ palkkaisiin hommiin. Mutta itse en tiedÀ yhtÀkÀÀn kauppatieteiden maisteria joka ei olisi menestynyt ja pÀÀssyt hyviin hommiin. Kun vastaavasti tradenomeja on usein kaupoissa ja vastaavissa töissÀ.
Vierailija kirjoitti:
MÀ pyysin puolisoa tekemÀÀn mulle vertailun ettÀ mihin pÀÀsisin helpoiten sisÀÀn. Teki ihan excelin johon otettiin kaikki mitÀ voisin harkita. Hain sit niihin jotka oli helpoimpia ja nyt sisÀllÀ nÀistÀ ykkösvaihtoehdossa. Moni hakee vain esim Helsinkiin, eikÀ sit ikinÀ pÀÀse, kun pienemmissÀ kaupungeissa pÀÀsisi heti. Yliopisto monilla aloilla on aika generalistinen myös, ei toki esim lÀÀkis. Mut vaikka joku yhteiskuntatieteet, niin ei sillÀ painotuksella vÀlttÀmÀttÀ kauhean vÀliÀ työnhaun kohdalla.
Ja itse olen aikuinen ja perheellinen, lÀhdössÀ nyt toiseen kaupunkiin. Muutama vuosi sinne tÀnne, työelÀmÀÀ kuitenkin paljon jÀljellÀ.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta lÀhteÀ toiseen kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki paikat on otettu vastaan, sulla pitÀisi lukea opintopolussa kohde peruuntunut. Vipunen pyöristÀÀ kolmella jaolliseen lukuihin.
TÀÀllÀ pettymys, paikka jÀi monen pisteen pÀÀhÀn.
Onko kukaan saanut vielÀkÀÀn JyvÀskylÀn yliopistosta tietoja? Kieliasiantuntijan koulutusohjelma. En ymmÀrrÀ tuota Vipusen tilastoa, nÀyttÀÀkö se vain suoravalinnalla valitut?
Vierailija kirjoitti:
Muutatko toiselle paikkakunnalle vai matkustatko joka pÀivÀ kouluun kotipaikkakunnalta? Minulla vÀhÀn sama tilanne, jos en pÀÀse ylempiin hakukohteisiin ja pohdin miten tÀmÀn kÀytÀnnössÀ toteuttaisin.
Vierailija kirjoitti:
MikÀ on DIA
YmmÀrtÀÀkseni dippainssit ja arkkitehdit.
Suuri palkka houkuttaa. Kuitenkin paljon helpommalla suuren palkan saisi kirjaimellisesti siistillÀ sisÀtyöllÀ juristina, joka ei edes vaadi fyysistÀ työntekoa. Toki oikeutieteelliseenkin haetaan ihan hirveÀsti.