Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosien hormonikorvaushoidon vaikutukset naisen libidoon. Millaisia kokemuksia muilla?

Vierailija
27.03.2024 |

Olen 47-vuotias nainen ja joutunut ikäväkseni toteamaan, että vaihdevuoteni ovat toden teolla alkamassa. Oireita on laaja kirjo, mutta hämmentävin ja suurin muutos on tapahtunut libidossa. Olen ollut käytännössä kokonaan haluton jo useamman kuukauden. Tämä on paitsi hankalaa parisuhteen kannalta, myös ennenkaikkea surullista oman itseni vuoksi, koska seksuaalisuus on aina ollut hyvin iso naiseuttani ja nyt koen tämän puolen itsestäni kadottaneeni kokonaan. 

Tiedustelen, millaisia kokemuksia muilla naisilla on hormonikorvaushoidon vaikutuksista libidoon? Onko halut palautunut ennalleen (tai edes jonkinlaisiksi) hoitojen myötä? Toistaiseksi olen halunnut vielä olla aloittamat hoidot mahdollisten sivuvaikutusten takia.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet on ihan normaalia elämää. Miksi sitä pitäisi muuttaa millään mömmöllä? 

Halut pitää saada takas. 

N53

Vierailija
42/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/far04575 Femoston hormonikorvaus. 

Mulla on tuo yllä oleva hormonikorvaus ollut jo pari vuotta, ikä 49 v. Varsinaisia vaihdevuosia ei ole todettu (verikoe näytti ettei olisi), mutta oireiden perusteella sain julkiselta puolelta terveydenhuollossa kokeiluun ko. valmisteen. Sivuvaikutuksia ei ole tullut ja juuri kävin mammografiassa, eikä merkkejä rintasyövästä. 

Mulla on vielä kuukautiset, joten siksi 2 vk estrogeenia ja 2 vk progesteronia. 

Olo on parantunut huomattavasti. Mm. uni maistuu, ärtyisyys on pois, levollinen olo, haluja seksiin olisi vaikka kuinka paljon, mutta kumppania ei ole, niin ei seksiäkään. Välillä oikein hämmästyy kuinka "tekee mieli" ja voisi harrastaa seksiä vaikka koko päivän. Limakalvot eivät ole kuivuneet, edelleen kostuu, eikä tulehduksia tai hiivaa ole tullut. 

En itse ymmärrä, miksi naiset eivät halua hormonikorvausta, jos oireita on ja niistä on haittaa. Jos ei haittaa ole, niin sitten ei tietenkään h-korvausta tarvitse. Koska monet naiset syövät kyllä vapaaehtoisesti kymmeniä vuosia ehkäisypillereitä tai laittaa hormonikierukan, niin miksi tällainen hormonikorvaus on jotenkin eri asia? Pelätään hormonikorvausta, mutta ne 30 vuotta käytetyt e-pillerit oli ok?

Muutetaanhan "mömmöillä" luonnollista raskaaksi tulemisen mahdollisuuttakin, niin miksi ei tekisi elämänlaadustaan parempaa h-korvauksella ns. iäkkäämpänä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.terveyskirjasto.fi/far04575 Femoston hormonikorvaus. 

Mulla on tuo yllä oleva hormonikorvaus ollut jo pari vuotta, ikä 49 v. Varsinaisia vaihdevuosia ei ole todettu (verikoe näytti ettei olisi), mutta oireiden perusteella sain julkiselta puolelta terveydenhuollossa kokeiluun ko. valmisteen. Sivuvaikutuksia ei ole tullut ja juuri kävin mammografiassa, eikä merkkejä rintasyövästä. 

Mulla on vielä kuukautiset, joten siksi 2 vk estrogeenia ja 2 vk progesteronia. 

Olo on parantunut huomattavasti. Mm. uni maistuu, ärtyisyys on pois, levollinen olo, haluja seksiin olisi vaikka kuinka paljon, mutta kumppania ei ole, niin ei seksiäkään. Välillä oikein hämmästyy kuinka "tekee mieli" ja voisi harrastaa seksiä vaikka koko päivän. Limakalvot eivät ole kuivuneet, edelleen kostuu, eikä tulehduksia tai hiivaa ole tullut. 

En itse ymmärrä, miksi naiset eivät halua hormonikorvausta, jos oireita on ja nii

En minäkään ymmärrä, mutta läheskään kaikilla ei hk-hoito lisää haluja. Minulla esim. ei ole ollut haluja tippaakaan hk-hoidon aikana. 

Vierailija
44/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä, mutta läheskään kaikilla ei hk-hoito lisää haluja. Minulla esim. ei ole ollut haluja tippaakaan hk-hoidon aikana. 

Ja lisään, että hoito aloitettiin siis muista syistä ja niihin oireisiin se on kyllä toiminut. 

Vierailija
45/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En minäkään ymmärrä, mutta läheskään kaikilla ei hk-hoito lisää haluja. Minulla esim. ei ole ollut haluja tippaakaan hk-hoidon aikana. "

Lähinnä tarkoitin sillä elämänlaadun parantamisella niiden oireiden hoitamista, en niinkään pelkkiä seksihaluja. Eli, jos vaivana on aamuyön heräily, hikoilu, ärtyisyys, jne., niin kokeillaan hormonikorvaushoitoa. Jos siinä samalla muitakin elämän osa-alueita kohentuu, niin sehän on vain plussaa. 

Ja sinä nyt liitit kaksi eri kommenttiani yhteen, eli tämän "en itse ymmärrä  ...." ja minun halujen parantumisen. En tarkoittanut, että h-korvauhoito aloitetaan vain seksihaluihin, vaan kokonaivaltaiseen hyvinvointiin. Ja kommentoin sitä, että en ymmärrä kuinka muita hormoneja suostutaan käyttämään ja hyväksytään ne, mutta hormonikorvaus on yhä jonkinmoinen peikko joidenkin naisten mielissä. 

Jos käytätte Instagramia, niin ottakaa seurantaa Gyne-Leena ja Tiedenaiset. Näistä saa hyvää ja ajanmukaista tietoa mm. naisten vaihdevuosien hoidosta ynnä muusta hyvinvointiin liittyvistä asioista. 

Vierailija
46/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikutusta hormonikorvaushoidolla libidoon. Samanlainen eli vähenevä iän myötä oli ennen korvaushoitoa kuin korvaushoidon aloituksen jälkeenkin. Ihan normaalia, että halut alkaa vähetä, kun ikää tulee. Järkyttäviin kuumiin aaltoihin hoito kyllä auttoi samantien.

Vierailija
47/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina te naiset ajattelette vain klitoriksellanne. 🤮

Vierailija
48/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen hormonikorvaushoidon aloittamista oli suuret halut, mutta valitettavasti oli pakko aloittaa hormonit muiden oireiden takia.

Hormonien käyttö vähensi halut aika nollaan. Ne vaikuttavat samalla lailla kuin ehkäisypilleritkin, joista monilla on juuri se kokemus, että vievät halut pois.

Harmi, mutta näillä mennään.

Vierailija
49/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku käyttänyt DHEA -hormonia vaihdevuosiin? Se kai voisi lisätä naisilla testosteronin määrää eli lisätä haluja. Sain reseptin, mutten ole uskaltanut aloittaa sivuvaihäkutusten pelossa.

Estrogeenikorvaushoito vaikuttaa minulla niin, että kaikki halut katosivat täysin.

Vierailija
50/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme