Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosien hormonikorvaushoidon vaikutukset naisen libidoon. Millaisia kokemuksia muilla?

Vierailija
27.03.2024 |

Olen 47-vuotias nainen ja joutunut ikäväkseni toteamaan, että vaihdevuoteni ovat toden teolla alkamassa. Oireita on laaja kirjo, mutta hämmentävin ja suurin muutos on tapahtunut libidossa. Olen ollut käytännössä kokonaan haluton jo useamman kuukauden. Tämä on paitsi hankalaa parisuhteen kannalta, myös ennenkaikkea surullista oman itseni vuoksi, koska seksuaalisuus on aina ollut hyvin iso naiseuttani ja nyt koen tämän puolen itsestäni kadottaneeni kokonaan. 

Tiedustelen, millaisia kokemuksia muilla naisilla on hormonikorvaushoidon vaikutuksista libidoon? Onko halut palautunut ennalleen (tai edes jonkinlaisiksi) hoitojen myötä? Toistaiseksi olen halunnut vielä olla aloittamat hoidot mahdollisten sivuvaikutusten takia.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoito oli joka suhteessa hyväksi, parikymmentä vuotta, kunnes sain tietää kuuluvani siihen pieneen ryhmään, joka sairastuu rintasyöpään.

Aika kauan kuitenkin käytit.

Vierailija
22/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet on ihan normaalia elämää. Miksi sitä pitäisi muuttaa millään mömmöllä? 

No mutta eipä ollut ennen vanhaan, kun ihmiset kuolivat siinä vaihdevuosien kohdalla eli ikävuosina 40 - 50 vuotta.

Nykyään ihmiset elää toisen puolikkaan elämästään hormonivajeisina, kun ennen vanhaan oltiin siis jo haudassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä. Mutta: olen aiheeseen hieman perehtynyt ja ymmärtänyt, että vaihdevuosiin liittyvä haluttomuus ei johdu niinkään estrogeenin tuotannon vähenemisestä (estrogeeni ei ole halua aiheuttava hormoni toisin kuin testosteroni) vaan nimenomaan muista elämänlaatuun vaikuttavista oireista (ärtyneisyyden lisääntyminen, uniongelmat ym.). On ymmärrettävää, että jos jatkuvasti vituttaa eikä saa nukuttua, ei myöskään seksiä tee mieli (toki toisilla varmaan tekee siitä huolimatta). Eli tämän logiikan mukaan hormonikorvaushoidon positiiviset vaikutukset libidoon johtuu nimenomaan siitä, että sillä voidaan vähentää näitä muita oireita. Olenko oikeassa?

Minua nukuttaa nykyään hyvin (vuoden käyttänyt pilleriä), mutta  en ole erityisen tarmokas enkä kaipaa seksiä. Ikä 51. Ihan ok, en ole suhteessa enkä sellaista etsiskele. Että en voi sanoa että harmittaa, ehkä jopa päinvastoin.

Jos tapaisin jonkun erityisen kivan miehen niin mistä sitä tietää vaikka kummasti piristyisi. Vähän arvelen näin. En osaa ajatella seksiä irrallaan muusta suhteesta.

Vierailija
24/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain vuosi sitten, 44-vuotiaana e-pillerit (ensimmäiset 25 vuoteen) esivaihtarioireisiin. Yöheräily ja -hikoilu sekä nivelkivutnolivat kovaa vauhtia tekemässä minusta työkyvytöntä. Ne ovat nyt poissa, seksi maistuu taas kuten nuorena ja paikat toimivat. Unenpuute ja kivut eivät paranna libidoa, mulla tässä suurin ero.

Vierailija
25/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testosteroni on se, mikä aiheuttaa panetuksen. Siksi miehiä panettaa tuhat kertaa enemmän kuin naisia, koska miehillä testosteronitasot ovat tuhat kertaa korkeammat luonnostaan. Tämän vuoksi miehet myös pettävät helpommin, sillä testot eivät lisää ainoastaan panetusta päivittäin, vaan myös pitkän aikavälin ajattelukykyä. Miehet toimivat ikäänkuin ensin ja sitten ajattelevat seurauksia, johtuu testoista. Siksi vankiloissa suurin osa on miehiä. Testosteroni aiheuttaa impulsiivisuutta, ajattelemattomuutta sekä joissakin agressiivista käytöstä.

Naisilla taas on estrogeeni päähormonina, eikä se aiheuta panetusta. Naisilla on pikku määrä testosteronia luonnostaan.

Naisten hormonikorvaushoito vaihdevuosiin on nimenomaan estrogeeni, joka hormonina itsessään ei aiheuta panetusta yhtään.

Vierailija
26/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minua nukuttaa nykyään hyvin (vuoden käyttänyt pilleriä), mutta  en ole erityisen tarmokas enkä kaipaa seksiä. Ikä 51. "

Niin, mitäs pilleriä oot siis niinku käyttäny?

Vierailija
27/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
28/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kun en hormonikorvausta käytä enkä aio käyttää, mutta mulla vaihdevuodet on lisänneet libidoa ihan hurjasti. Se on kai aika tavallistakin, kun testosteronista tulee vähitellen se hallitseva sukupuolihormoni estrogeenin hiipuessa. Sitten sitä panettaa kuin teinipoikaa, näin 50 vuoden iässä, on se aika hurjaa. Ja minä kun pidin itseäni lähes aseksuaalina aina.

Vastaan vaimoni puolesta: myös meillä 25 vuotta HYVIN vähän halunneesta naisesta on tullut kovinkin estoton ja halukas vaihdevuosien myötä. Toki hänellä vaihdevuosioireet eivät ole sellaiset, että unet menisivät tms. Mutta joka tapauksessa on vaihdevuosissa menossa ja halut nousseet paljon. Nykyisellään harrastamme seksiä kuukaudessa enemmän kuin edellisten 15 vuoden aikana vuoden aikana. Eli näinkin voi siis mennä!

Vierailija
29/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle seksuaalisuus oli todella tärkeää aina vaihdevuosien korvalle saakka ja oli erittäin hämmentävää jossain vaiheessa tajuta, että ei kertakaikkiaan haluta eikä edes kiinnosta enää yhtään. Tuntui että se puoli minusta katosi, suorastaan kuoli hiljalleen kokonaan ja olin jo ajatellut, etten enää ikinä halua tai edes kiinnostu kenestäkään enää niin että tulisin harrastamaan seksiä. 

Kunnes aloitin pitkän pohdinnan jälkeen muista hankalista oireista johtuen hormonikorvaushoidon. Meni aloittamisesta noin pari kuukautta kun havahduin siihen että seksi pyöri jatkuvasti mielessä, halut olivat palanneet ja yhtäkkiä saatoin taas ajatella ihastumista ja kaikkea sen sellaista.

Eli kyllä minulla ainakin vaikutti ihan selkeästi tuo hormonitoiminnan muutos ja loppujen lopuksi aika pienellä vaivalla ja annostuksella (laastarista 3/4) asia korjautui. 

Vierailija
30/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käytössä hk-hoito (geeli), mutta se on lähinnä laskenut libidoa entisestään. Onneksi on puoliso, jolla on myös vaihdevuodet ja jolla ei myöskään ole enää haluja.   

Vierailija
31/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
32/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet on ihan normaalia elämää. Miksi sitä pitäisi muuttaa millään mömmöllä? 

No mutta eipä ollut ennen vanhaan, kun ihmiset kuolivat siinä vaihdevuosien kohdalla eli ikävuosina 40 - 50 vuotta.

Nykyään ihmiset elää toisen puolikkaan elämästään hormonivajeisina, kun ennen vanhaan oltiin siis jo haudassa.

No ei kuollut. Keskimääräinen elinikä saattoi toki olla siinä paikkeilla, mutta se johtui korkeasta lapsikuolleisuudesta ja synnytyskuolleisuudesta pääosin, ja toki tartuntatauteihin meni ihmisiä myös eri malliin kuin nykyään. Mutta kyllä niitä vaan on ollut kasikymppiseksi eläviä jo tuhansia vuosia sittenkin, eikä sitä ole mitenkään ihmetelty. 

Toinen juttu on, että useimmille vaihdevuosissa se on se hormonitasojen muutos joka aiheuttaa oireet, ja sitten kun kroppa sopeutuu uusiin tasoihin, ei oireita ole. Päinvastoin, aika voi olla seesteisintä aikaa naisen elämässä, koska naisen hormonikierto tuppaa vaikuttamaan myös mieleen usein negatiivisesti. Vaihdevuosien jälkeen sukuhormonitaso on vaihtelematon, mistä voi tulla tasaisempi ja tyytyväisempi mieli kuin koskaan. Lisäksi ei se ole mikään hormoniVAJE, sen enempää kuin ei tyttö ennen murrosikääkään ole hormonivajeessa, vaan hänen hormonitasonsa on luonnollinen hänen ikäänsä nähden. Niin on myös postmenopausaalisella naisella, se hedelmällistä aikaa alhaisempi estrogeenitaso on ihan yhtä normaalia kuin se on vaikka 10-vuotiaalla. Eikä elimistön totuttua uuteen tasoon tosiaan tästä "vajeesta" ole sen enempää haittaa kuin sille 10-vuotiaallekaan.

Vierailija
33/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on käytössä hk-hoito (geeli), mutta se on lähinnä laskenut libidoa entisestään. Onneksi on puoliso, jolla on myös vaihdevuodet ja jolla ei myöskään ole enää haluja.   

Ymmärrän tavallaan tuon pointin ja tietenkin tuossa on onni, että puolisolla ei myöskään ole haluja. Toisaalta sitten taas itse koen ehkä vähän surullisena sen, miten paljon olen muuttunut seksuaalisuuden saralla. Muistan kuitenkin hyvin, miten ihanaa se parhaimmillaan oli. Enkä todellakaan ikimaailmassa viitsisi kenellekään ystävistänikään kertoa, että en 48-vuotiaana millään tavalla kaipaa enää seksiä - Varsinkin kun omasta kaveripiiristänikin tiedän, että he ovat suorastaan puhjenneet kukkaan tässä iässä.

Vierailija
34/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, eikö siis hormonikorvaushoitoa saa muka helposti vaihdevuosioireisiin??? Miksi ihmeessä? Itsellä ei vielä ole, mutta ei varmaan kauaa enää menekään.

Yksityiseltä saa, julkiselta ei välttämättä ainakaan siinä vaiheessa, kun ollaan vasta perimenopaussissa eli kuukautiset ei ole vielä kokonaan loppuneet. Ihmisillä voi kuitenkin olla vv-vaivoja jopa 10 vuotta ennen kuin menkat loppuu. Tosin niiden hoitaminen hormonikorvauksella on vähän kyseenalaista muutenkin, koska silloin ongelma ei ole estrogeenin puute niinkään vaan estrogeenitasojen heittely liiallisesta liian vähään, keltarauhashormonin puute yms. Muttta siis sitten kun menkat on kokonaan loppu ja jos on hankalia oireita niin kyllä halukkaat niitä hormonikorvaushoitoja saa.

Ei perimenopaussissa hormonikorvaushoito ole mitenkään kyseenalaista. Oireet ilman hoitoja saattavat olla rajuja (monilla oireet ovat kovimmillaan nimenomaan ennen kuukautisten loppumista). Lääkäreistä suuri osa on vain asiantuntemattomia perimenopaussin hormonikorvaushoidossa, suurimman hyödyn siitä nimenomaan saa, kun aloittaa hoidon mahdollisimman pian oireiden alettua.

Vierailija
35/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuollut. Keskimääräinen elinikä saattoi toki olla siinä paikkeilla, mutta se johtui korkeasta lapsikuolleisuudesta ja synnytyskuolleisuudesta pääosin, ja toki tartuntatauteihin meni ihmisiä myös eri malliin kuin nykyään. Mutta kyllä niitä vaan on ollut kasikymppiseksi eläviä jo tuhansia vuosia sittenkin, eikä sitä ole mitenkään ihmetelty. 

Toinen juttu on, että useimmille vaihdevuosissa se on se hormonitasojen muutos joka aiheuttaa o

Kyllä matala estrogeenitaso lisää mm. osteoporoosia, laskee verisuonien elastisuutta sekä laskee vastustuskykyä ihan pysyvästi. Nämä ovat suuria haittoja. Vanhenevan naisen keho ei ole identtinen kasvuikäisen lapsen kehon kanssa.

Vierailija
36/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nosti geeli halut takaisin parikymppisen tasolle. Hoitoa ennen ei ollut minkäänlaisia haluja vuosiin.

Vierailija
37/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo on tässä mielessä vanhentunut käsiin. Hiivaa ja ongelmaa koko ajan alakerrassa. Ne seksikerrat mitä tässä on yritetty on kuin ruisleipää panis. Pillu on kuiva ja karkee, ei nautintoa kummallekaan. Liukkista ei suostu käyttämään jostain kumman syystä

Runkkaan ja käyn maksullisissa

t: setämies

Hölmö nainen, miksei hän hoida itseään?

Pillusta täytyy huolehtia. En käsitä näitä hiivoja sun muita kalan hajuja koska nykyisin saa hyviä itsehoitovalmisteita apteekista joilla voi ennaltaehkäistäkin ongelmia.

Kuivuudestakaan ei tarvitsisi kärsiä mutta sinä puhut aika rumasti seksielämästänne. Et enää rakasta vaimoasi joten miksi jatkat suhdetta?

Vierailija
38/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Minulla on aina ollut ylikorkea libido. Odotin vaihdevuosia, että halut vähenisivät. Vaihdevuodet tuli ja meni,eikä mitään vaikutusta ollut. Mies on myös vanheneva omassa vaidevuosissaan ja se aiheutti ongelmia. 

Miehellä ei ole vaihdevuosia. Siittiötuotanto jatkuu ihan elämän loppuun asti.

Vierailija
39/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
40/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tavallaan tuon pointin ja tietenkin tuossa on onni, että puolisolla ei myöskään ole haluja. Toisaalta sitten taas itse koen ehkä vähän surullisena sen, miten paljon olen muuttunut seksuaalisuuden saralla. Muistan kuitenkin hyvin, miten ihanaa se parhaimmillaan oli. Enkä todellakaan ikimaailmassa viitsisi kenellekään ystävistänikään kertoa, että en 48-vuotiaana millään tavalla kaipaa enää seksiä - Varsinkin kun omasta kaveripiiristänikin tiedän, että he ovat suorastaan puhjenneet kukkaan tässä iässä.

Aikansa kutakin. Tosin minulle seksi oli aiemminkin vain yksi kiva juttu muiden mukana, ei mikään elämää suurempi asia tai tärkein juttu parisuhteessa. 

Kun tilanne kuitenkin haittaa sinua ja parisuhdetta niin kannattaa käydä yksityisellä gynellä. Kuulemma joillekin voidaan määrätä testosteronia haluttomuuteen, jos muu ei auta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän