Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuosien hormonikorvaushoidon vaikutukset naisen libidoon. Millaisia kokemuksia muilla?

Vierailija
27.03.2024 |

Olen 47-vuotias nainen ja joutunut ikäväkseni toteamaan, että vaihdevuoteni ovat toden teolla alkamassa. Oireita on laaja kirjo, mutta hämmentävin ja suurin muutos on tapahtunut libidossa. Olen ollut käytännössä kokonaan haluton jo useamman kuukauden. Tämä on paitsi hankalaa parisuhteen kannalta, myös ennenkaikkea surullista oman itseni vuoksi, koska seksuaalisuus on aina ollut hyvin iso naiseuttani ja nyt koen tämän puolen itsestäni kadottaneeni kokonaan. 

Tiedustelen, millaisia kokemuksia muilla naisilla on hormonikorvaushoidon vaikutuksista libidoon? Onko halut palautunut ennalleen (tai edes jonkinlaisiksi) hoitojen myötä? Toistaiseksi olen halunnut vielä olla aloittamat hoidot mahdollisten sivuvaikutusten takia.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halut katosi........................ ja mies jätti

Vierailija
2/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni-nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito oli joka suhteessa hyväksi, parikymmentä vuotta, kunnes sain tietää kuuluvani siihen pieneen ryhmään, joka sairastuu rintasyöpään.

Vierailija
4/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Minulla on aina ollut ylikorkea libido. Odotin vaihdevuosia, että halut vähenisivät. Vaihdevuodet tuli ja meni,eikä mitään vaikutusta ollut. Mies on myös vanheneva omassa vaidevuosissaan ja se aiheutti ongelmia. 

Vierailija
5/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt edes saa hormonikorvaushoitoa. Minulla on parikymmentä vaihdevuosioiretta ja ei ole panettanut vuosiin. Siihen ei ole muuta hoitoa kuin vähättely terveydenhuollon puolesta.

Vierailija
6/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samantyyppinen tilanne. Vastaukset kiinnostaisivat myös täällä. Monissa aihepiiriä sivuavissa kyselyissä on osassa vastauksista todettu, että post- menopausaalisilla naisilla halut saattavat palautua itsestään, vaikkei kuitenkaan kaikilla. Liekö sitten parempi mun odotella ja toivoa parasta, kun olisi vasta- aiheita hormonikorvaushoidolle...

Vierailija
7/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HK-hoito vaikuttaa tietysti libidoon positiivisesti. Gynekolonikin sanoi, että voit käyttää elämäsi loppuun asti. Minulla siis geelinä, joka turvallinen vaihtoehto. Ilman HK-hoitoa en myöskään saisi nukuttua ja siten masennusalttius korkea.

Vierailija
8/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ja alkoholi aiheuttaa enemmän rintasyöpää kuin hk-hoito. Itselläni elämänlaatu parani huomattavasti laastarimuodon käyttöönoton jälkeen. Itseäni seksi kiinnosti ennen ja myös jälkeen, mutta kuivuus väheni, jolloin seksistä tuli vielä miellyttävämpää. 

Vierailija
9/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe, hämmentävän vähän vastauksia. Miksi?

Vierailija
10/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt edes saa hormonikorvaushoitoa. Minulla on parikymmentä vaihdevuosioiretta ja ei ole panettanut vuosiin. Siihen ei ole muuta hoitoa kuin vähättely terveydenhuollon puolesta.

Mene yksityiselle gynelle.

Vierailija
11/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä. Mutta: olen aiheeseen hieman perehtynyt ja ymmärtänyt, että vaihdevuosiin liittyvä haluttomuus ei johdu niinkään estrogeenin tuotannon vähenemisestä (estrogeeni ei ole halua aiheuttava hormoni toisin kuin testosteroni) vaan nimenomaan muista elämänlaatuun vaikuttavista oireista (ärtyneisyyden lisääntyminen, uniongelmat ym.). On ymmärrettävää, että jos jatkuvasti vituttaa eikä saa nukuttua, ei myöskään seksiä tee mieli (toki toisilla varmaan tekee siitä huolimatta). Eli tämän logiikan mukaan hormonikorvaushoidon positiiviset vaikutukset libidoon johtuu nimenomaan siitä, että sillä voidaan vähentää näitä muita oireita. Olenko oikeassa?

Vierailija
12/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen, eikö siis hormonikorvaushoitoa saa muka helposti vaihdevuosioireisiin??? Miksi ihmeessä? Itsellä ei vielä ole, mutta ei varmaan kauaa enää menekään.

Vierailija
13/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni on epäselvää, vaikuttaako estrogeeni haluihin. Joillain hk-hoito on kuulemma vienyt halut ja joillain lisännyt niitä. Jos on muita oireita, jotka vähentävät halua (väsymys, kuivat limakalvot ym) niin sitten voi auttaa niiden oireiden vähenemisen kautta. 

Libidon laskeminen on ihan normaalia vanhetessa enkä itse pelkästään sen vuoksi halunnut hk-hoitoa, kun haittaavia oireita ei ollut. 

Vierailija
14/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet on ihan normaalia elämää. Miksi sitä pitäisi muuttaa millään mömmöllä? 

Vierailija
15/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo on tässä mielessä vanhentunut käsiin. Hiivaa ja ongelmaa koko ajan alakerrassa. Ne seksikerrat mitä tässä on yritetty on kuin ruisleipää panis. Pillu on kuiva ja karkee, ei nautintoa kummallekaan. Liukkista ei suostu käyttämään jostain kumman syystä

Runkkaan ja käyn maksullisissa

t: setämies

Vierailija
16/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kun en hormonikorvausta käytä enkä aio käyttää, mutta mulla vaihdevuodet on lisänneet libidoa ihan hurjasti. Se on kai aika tavallistakin, kun testosteronista tulee vähitellen se hallitseva sukupuolihormoni estrogeenin hiipuessa. Sitten sitä panettaa kuin teinipoikaa, näin 50 vuoden iässä, on se aika hurjaa. Ja minä kun pidin itseäni lähes aseksuaalina aina.

Vierailija
17/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se hormonikorvaushoito vei vähäisetkin halut joita oli jäljellä. 

Vierailija
18/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten hormonihoito on estrogeenia. Ei se ole mikään haluhormoni jos sitä haetaan, Testosteroni on. 

Vierailija
19/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, eikö siis hormonikorvaushoitoa saa muka helposti vaihdevuosioireisiin??? Miksi ihmeessä? Itsellä ei vielä ole, mutta ei varmaan kauaa enää menekään.

Yksityiseltä saa, julkiselta ei välttämättä ainakaan siinä vaiheessa, kun ollaan vasta perimenopaussissa eli kuukautiset ei ole vielä kokonaan loppuneet. Ihmisillä voi kuitenkin olla vv-vaivoja jopa 10 vuotta ennen kuin menkat loppuu. Tosin niiden hoitaminen hormonikorvauksella on vähän kyseenalaista muutenkin, koska silloin ongelma ei ole estrogeenin puute niinkään vaan estrogeenitasojen heittely liiallisesta liian vähään, keltarauhashormonin puute yms. Muttta siis sitten kun menkat on kokonaan loppu ja jos on hankalia oireita niin kyllä halukkaat niitä hormonikorvaushoitoja saa.

Vierailija
20/50 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten hormonihoito on estrogeenia. Ei se ole mikään haluhormoni jos sitä haetaan, Testosteroni on. 

Tämäpä. Monelle käy hormonikorvauksesta kuten e-pillereistä: menee halut. Toki jos vaikka on ollut ihan valtavan kroonisesti uneton, alakerta on kuiva kuin Sahara jne ja nämä paranee hormonikorvauksella, sitten voi piristää myös seksielämää. Mutta aika usein ei ole apua tai halut jopa laskee.