Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te jotka olette jollain tavalla lapsena kasvaneet evlut kulttuuriin mutta sittemmin eronneet kirkosta,

Vierailija
26.03.2024 |

olisiko teille ok evlut perinteiden katoaminen Suomesta? Ihan vaikka juhlapyhät (tässäkin kivasti lomaa keväällä), Suvivirsi, joululaulukonsertit kirkoissa, diakonia, lastenkerhot jne? Tiedät täsmälleen millä kaavalla menevät häät ja hautajaiset ym kirkon juhlat. Jumalanpalvelus, Isä meidän, uskontunnustus, Herran siunaus. Nuo kaikki ovat itselleni tärkeitä oman elämän "ikiaikaisia" perinteitä.

Itse haluan ehdottomasti vaalia evlut kasvatustani vaikken ole erityisen uskonnollinenkaan. Olen joskus leikitellyt ajatusta ulkomaille muutosta mutta sehän olisi kamalaa jos ei olisi meikäläisiä perinteitä, niitä joihin olen lapsena tottunut ja joihin omat lapseni on totutettu.

Olisi surullista jos se häviäisi Suomesta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kuules, kun joulu, juhannus jne. ovat PAKANALLISTA alkuperää. Itse tungitte uskishölynne niiden päälle.

Eiiiiiiihhh.... kuka kutsui juhlapyhähullun? Kohta ketju täyttyy kyseisen mt-tapauksen spämmäämistä useista sadoista viesteistä siitä kuinka joulua pitäisi viettää vielä 2020-luvullakin kuin jotkut kivikauden metsäsuomalaiset teki, koska se on "alkuperäinen joulu".

Kysymys kuitenkin kuuluu, että voiko juhlapyhähullu juhlia Suomen itsenäisyyspäivää, koska kivikaudella 6.12. oli ihan normaali päivä muiden joukossa?

Äääähhh.... kuka kutsui tämän kirkkopyhähullun?

Vierailija
22/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulle ihan ok. En kannata mitään uskontoa ja niiden pakkoperinteitä. Mutta mulle sopii hyvin, mitä enemmistö päättää, demokratia on mulle tärkeää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evlut kirkko on tuputtanut uskontoa jo ekaluokkalaisille,jotka ei tajua satua totuudesta.ja tämä on ok ihmisten mielestä. Aloitetaan siitä että pakkoliittäminen kirkkoon kielletään.

Vierailija
24/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo evlut perinteiden katoaminen on ajatuksena vähän pulmallinen, sillä monet nykyiset juhlapyhät eivät ole kristillistä alkuperää. Kirkko nyt aikoinaan totesi, että parempi antaa vanhoille juhlapyhille kristillinen merkitys, sillä muuten kansa ei lämpene.

https://www.history.co.uk/articles/6-pagan-festivals-we-still-celebrate…

Luulet että Suomen ateistit alkaa palvomaan jotain Odinia nyt kun meillä on tää uskonnonvapaus?

Eikö sitten voi vain pitää huilitaukoa palvomatta mitään?

Vierailija
25/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin, erottiin kirkosta joskus parikymmentä vuotta sitten.  Ei ole mikään muuttunut, kirkossa käydään häissä ja hautajaisissa. Lapset oli koulussa uskonto tunneilla, eivät ole kirkkoon liittyneet täysi-ikäisinäkään, eikä hautakiviä kaadelleet.  

Vierailija
26/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta kaikki uskonnot pois. Ja entinen evlut oon. Ja pystyy niitä lomia kai muutenkin pitämään, ilman hihhulointiakin!

Vierailija
27/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap:n kaltaisia ollenkaan. Miksi ne traditiot on tärkeitä, jos ei ehkä edes uskota kyseiseen asiaan? Jotain itsepetosta, väärää turvallisuudentunteen pönkitystä, toiveajattelua vai mitä? 

En ymmärrä, miten kukaan ajatteleva ihminen voi olla selvittämättä näitä asioita itselleen kristallinkirkkaiksi. Sen sijaan, että on joku perinteiden kaipuu, niin ihan oikeasti miettisi, et minne on menossa kuoleman jälkeen. Tätä perinnerakkautta kun yritän kysyä kaltaisiltasi tutuiltani, niin melkein suuttuvat ja sanovat, etten saa tuomita heidän pyhän kokemustaan, se siis syntyy kirkon tradiotioista. En tuomitsekaan vaan ihmettelen, ja siksi kysyn heiltä enemmän, mut tuon enempää en ole saanut irti, kunnon argumenttejä tai perusteluja ei tuon enempää ole.

Itse vielä kuulun kansankirkkoon, mut eroan jos piispojen esitys menee läpi. Piispat uskovat omalla tavallaan, vallan sokaisemina eivät uskalla uskoa niinkuin Raamatussa oikeasti lukee, vaan puhuvat ympäripyöreitä ja tulkinnoista. Sekaisin menee tulkinta ja maailman näkemys, ne nyt vaan ei voi olla sama asia. (Ja nyt ei kannata alkaa hölistä VT:n "nokkelia" irtolauseita, heittelijät kun eivät ymmärrä kontekstejä niin turha edes yrittää selittää)

Vierailija
28/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on asiat sekaisin... 

Suvivirsi on aivan yhdentekevä. Maailma on lauluja pullollaan. Virttä onneksi korvataan paikoin kauniilla Suvilaululla. Nuo muut esimerkit ovat seurakunnan omaa puuhaa ja siten eivät kosketa montaakaan suomalaista. Sosiaalihuollosta on valtio velvollinen huolehtimaan.

Kysymys juhlapyhistä on lapsellinen. Niitä on kalenterissa, oli valtion kirkkoa tai ei. Eivätkä ne kaikki ole nytkään kristillistä alkuperää, vaikka joku on kenties onnistunut saamaan aloittajan uskomaan niin. Vaikka emme elä enää 1500v takaisessa maailmassa, niin juhlimme edelleen samoja vuodenaikajuhlia. Jopa jotkut kristityt juhlivat niitä. Esim. Joulua (jul, jule, yule, joulu...). Se ei liity kristinuskoon oikeastaan mitenkään ja silti kristitytkin sitä juhlivat ja juhlivatpa samalla kristustaankin. 

Vierailija
29/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteistä voi pitää kiinni ilman kirkkoakin. Perinteet myös elää ja kehittyy. Muutenhan täällä edelleenkin poltettaisi rovioita ja ties mitä kamaluuksia. Ulkomaisiin uskonnollisiin perinteisiin kannattaa myös tutustua, ihan mielenkiintoisia kokemuksia on osallistua esimerkiksi eri uskontojen häihin tai hautajaisiin.

Olen eronnut ev. lut kirkosta jo aikapäiviä sitten enkä ole kokenut tarvetta liittyä uudelleen. Suvussa on muitakin kirkkoon kuulumattomia ja yhtä lailla on heitä haudattu, juhlittu häitä ja nimiäisiä, kuten myös joulut ja pääsiäiset. 

Vierailija
30/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kuules, kun joulu, juhannus jne. ovat PAKANALLISTA alkuperää. Itse tungitte uskishölynne niiden päälle.

Eiiiiiiihhh.... kuka kutsui juhlapyhähullun? Kohta ketju täyttyy kyseisen mt-tapauksen spämmäämistä useista sadoista viesteistä siitä kuinka joulua pitäisi viettää vielä 2020-luvullakin kuin jotkut kivikauden metsäsuomalaiset teki, koska se on "alkuperäinen joulu".

Kysymys kuitenkin kuuluu, että voiko juhlapyhähullu juhlia Suomen itsenäisyyspäivää, koska kivikaudella 6.12. oli ihan normaali päivä muiden joukossa?

Voihan yksinkertaisuus.

Koko homman pointti on se, ettei kyseisiä juhlia voi mitenkään kutsua kristillisiksi yksinään, koska vastaavia vietetään monissa kulttuureissa. Pääsiäisen perinteet tulevat niin monesta ei-kristillisestä haarasta, että voisi olettaa kristitynkin ymmärtävän, ettei voi omia juhlaa itselleen. Elä ja anna muiden elää. Nämä juhlat ovat yhteisiä, Jeesus-lisän kanssa tai ilman.

Vierailija
31/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskovaisesta perheestä, mutta kuitenkin sellaisesta että vanhempien mielestä kirkosta EI erota. Eli en ole kertonut vanhemmilleni eronneeni.

En ole uskontoa tai kulttuuria vastaan. Mutta erosin kirkosta koska olen nähnyt ja kokenut niin törkeää syrjintää papeilta, enkä hyväksy sitä. Ja lakkasin uskomasta mihinkään korkeampaan, koska mitään "hyviä tarkoituksia" ei joillain asioilla vaan ole. Piste.

Vierailija
32/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta kun täytin 18v. Olen kyllä käynyt rippikoulun ja kaikki (koska piti), mutta en ole ikinä ollut uskonnollinen enkä ole samaa mieltä kaikkien kirkon asenteiden kanssa. Juhlapyhien menettäminen olisi itselleni jo ihan taloudellinen tappio, joten sen puolesta häiritsisi erittäin paljon jos ne poistuisivat. En vastusta diakoniatyötä tai lastenkerhoja, mutta apua voi saada myös ilman uskontokytköksiä. Suvivirren poistuminen ei vaikuttaisi elämääni enää tässä vaiheessa mitenkään. Joulua vietän perinteen vuoksi, mutta voisin myös siirtyä viettämään vanhempia juhlapyhiä jotka olivat ennen joulua ja monia muita kristillisiä pyhäpäiviä.

Kristillisiä häitä en halua ja koska Suomessa ei laki anna myöten sellaiseen hautaukseen kuin haluaisin, niin väliäkö sillä sen jälkeen on kun olen kuollut. Minua ei haittaa osallistua muiden häihin tai hautajaisiin, mutta itseäni ei haittaisi jos uskonto poistettaisiin tapahtumista. Jumalanpalvelusta ja rukouksia en ole kaivannut ja voin hyvin elää ilman.

Vierailija
33/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kastettu ev.lut kirkkoon, mutta osa suvusta ollut vapaa-ajattelijoita. Kävin kirkon lastenkerhossa, mutta olisin kuulemma mielummin ollut jossain muualla ja lopulta vanhempani vapauttivat minut tästä. En kuulemma viihtynyt siellä yhtään - itse en tarhaikäisenä tietenkään muista tästä mitään. Erosin kirkosta heti kun se oli mahdollista. 

Taidehistoriallisesti kirkot ovat tärkeitä ihan arkkitehtuurin, käsityön ja taiteen kannalta. Ne ovat täynnä arvokasta taidetta ja etenkin käsityötä. Tämän takia pidän tärkeänä, että valtio tukee kirkkoa ja mahdollistaa näiden ylläpidon. Käyn mielelläni kirkossa vain katselemassa rakennusta ja näiden taidetta. 

Itselle Suvivirsi ei ikinä ole ollut mikään perinne ja aina ihmetellyt miten tunnelatautunutta keskustelu tästä on ollut. Vaikka sitä koko peruskoulun ja lukion lauloinkin, niin se on vain laulu muiden joukossa. En ehkä koe kirkollisia perinteitä aitoina suomalaisina perinteinä, vaan sellaisina käännöksinä muista kielistä (copy-pastetuksena).

Vierailija
34/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pakottaminen johonkin ei kuulu tähän päivään? Voit viettää vaikka kevättä, jos siltä tuntuu... Nuo päivämäärät ovat vain pakotettuja? Kukaan ei saa eikä voi kertoa minä päivänä vietät mitäkin. No joko kuulut tahi et... pitäisi olla Sinun valintasi. Vietetään vaikka kevättä kun aurinko alkaa lämmittämään ja tee siitä oma päiväsi :) Onnea valitsemallesi uskonnolle

Vierailija
35/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta koska pastori oli pervo ja halusi käyttää meitä riparilaisia härskisti tavalla. Oli mukamas pakko kastaa saunassa... No siitä on jo niin kauan aikaa ettei niin väilä, mutta kammottava kokemus. Miksi annetaan veronmaksajien rahoja typerille ns perinteille joita kukaan ei tänä päivänä halua? Meidän kirkon pastori joutui vankilaan myöhemmin

Vierailija
36/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista on, että pieniä poikia pakotetaan ja raiskataan vieläkin uskonnon nimessä. Miten nämä pojat saavat taas valtioiden taholta jatkaa toimintaa... Ihmeellinen on maailma. Onneksi naisia ei kohdella samalla tavalla luostareissa joissa nunnien johtohenkilöt tekevät päätöksensä.

Vierailija
37/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta, koska tajusin, että miehet kirjoittivat kirjan, jonka perusteella halusivat oikeuttaa naisen alemman aseman ja luonnon riiston. Ei kiitos.

Jep ja mistään muustahan siinä ei ole kysekään. Tämä sama rutto riehuu nyt parhaillaan: valkoinen hetskumies (siis myös ukkojumala, hah) on kaiken PAHAN alku ja juuri ja jahka saada JUmalasta väkerrettyä vielä transmonikkopangodonlyknowsmultipanoraama- seksuaali TransFeministisellä Raamatulla, niin SITTEN olemme vasta oikealla tiellä ja tietenkin myös pelastettuja ja Paratiisissa ja Ikuisessa Elämässä ja kaikki mahtavuus vain räjähtelee siellä täällä kaikissa sateenkaaren sävyissa, VIHDOIN JA VIIMEIN!!

Uskoitteko? Ei se mitään, pääasia että vain alistutte tähän paskaan.

Vierailija
38/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo evlut perinteiden katoaminen on ajatuksena vähän pulmallinen, sillä monet nykyiset juhlapyhät eivät ole kristillistä alkuperää. Kirkko nyt aikoinaan totesi, että parempi antaa vanhoille juhlapyhille kristillinen merkitys, sillä muuten kansa ei lämpene.

https://www.history.co.uk/articles/6-pagan-festivals-we-still-celebrate…

Luulet että Suomen ateistit alkaa palvomaan jotain Odinia nyt kun meillä on tää uskonnonvapaus?

Eikö sitten voi vain pitää huilitaukoa palvomatta mitään?

Ei vaan näytä siltä että onnistuisi kovin vaivattomasti. Ensinnäkin jo siksi että tyhjällä tilalla on taipumus täyttyä ja vielä erikseen, syrjäytetty tila täytetään jollain uudella jota tässä nyt todistamme. Joka tekeytyy kristinuskoksi, mutta on sen väärennös kaikessa karmivuudessaan. Ja joka tietysti sopii saumattomasti korruptoituneen globaalin rahaeliitin tranhumanistisiin päämääriin ihmisen muokkaamisesta no ihan miksi vaan pystytään, kun mikään naurettava lapsekas moraali ei ole hommaa pidättelemässä. Ja koekaniineiksihan ihmiset voidaan kasvattaa tyyliin yhdellä kädenheilautuksella, näyttäisi olevan helppoa kuin juoda lasi piimää. Ääliöt eivät ihmettele eivätkä kysele  mitään, ainoastaan uskovat ja tottelevat. Takaisin nollapisteessä, nyt jumala on vain hyvin pieni lauma joka päättää kaikkien muiden puolesta ja tätä meidän haluttaisiin haluavan. Silloin olisimme Turvassa kauhistuttavalta omalta ajattelulta, joka onkin niin saakelin uuvuttavaa.

Vierailija
39/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista on, että pieniä poikia pakotetaan ja raiskataan vieläkin uskonnon nimessä. Miten nämä pojat saavat taas valtioiden taholta jatkaa toimintaa... Ihmeellinen on maailma. Onneksi naisia ei kohdella samalla tavalla luostareissa joissa nunnien johtohenkilöt tekevät päätöksensä.

Mutta islamissa ei silti ole mitään ongelmaa. Voisin kestää paremmin vihamielisyyden kristinuskoa kohtaan jos sama vaino kohdistettaisiin myös islamiin.

MIksi näin ei kuitenkaan ole Etenkin kun tietää aivan drastiset erot näiden kahden valtauskonnon ihmiskäsityksessä ja päämäärissä.

Vierailija
40/40 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta, koska tajusin, että miehet kirjoittivat kirjan, jonka perusteella halusivat oikeuttaa naisen alemman aseman ja luonnon riiston. Ei kiitos.

Hmm. Tuli mieleen yksi sanonta, lukee kuin piru Raamattua eli kääntää kaiken väärin päin.

Minä olen eroamassa kirkosta, koska luterilainen kirkko ei kunnioita Raamatua ja vääristelee Raamatun opetusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän