Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoriso purkaa sukupuolinormeja väitetään Hesarin mielipidekirjoituksessa

Vierailija
26.03.2024 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010316665.html

Mykistyminen olisikin joskus paras vaihtoehto, sen sijaan että väärin- ja turhaansukupuolitan. Eipä siitä kauan ole, kun sanoin mitä mies ihmiselle, joka ei ollut mies. Tähänkin tilanteeseen nuorisolla on ollut opettaa nerokas ratkaisumalli: pyysin anteeksi.

Ystäväni oli kertonut lapseni toivoneen, että häntä ei sukupuoliteta. Että hän on Frans, ihminen. Tämän toiveen harmaahiuksinen taksikuski oli heti ymmärtänyt. Ihminen, ei sen kummempaa, hän oli kiteyttänyt.

Näin tämä miesasialiike leviää Suomeenkin. Kun mies sanoo olevansa nainen niin sitä on uskottava ja pyydettävä anteeksi jos olet sanonut miestä mieheksi. 

Ja eivätköhän kaikki ihmiset toivo että heidät nähtäisiin ennen kaikkea ihmisinä kuin pelkkinä sukupuolensa edustajina. Silti heillä on sukupuoli. 

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä ihmiset, miten 100 v sitten suhtauduttiin naiseen housuissa? Kiellettyä, vähintään epäilyttävää, epänaisellista, miehekästä, liekö jopa vaarallista. Outo tyyppi. Miksi sotkee sukupuolirooleja tuolla tavalla?

Nyt sitten ihan sama laulu, jos jollain miehellä on hame päällä. 

Suoraan sanottuna: niitä keskitien tallustajia on aina ärsyttänyt sellaiset identiteettitrendien perässä juoksijat. Nuorille on suhteellisen tyypillistä se, että 14 vuotiaana olet animaliassa ja vegaani vuoden verran ja huudat oppilaskunnan hallituksessa, että kouluruokalan liha on murhaa ja vain kaksi vuotta myöhemmin treenaat takapuolta salilla ja tankkaat kanaa ja raejuustoa. Ainahan se on aiheuttanut vähän naureskelua ympäristössä kun omaa itseään hakeva nuori hurahtaa milloin mihinkin muoti-ilmiöön, näkyvästi ja kuuluvasti. Olen ymmärtänyt, että osa tytöistä siirtyi siitä poikien perässä juoksemisesta ja meikkien kanssa suhertamisesta suoraan säkkimäisiin vaatteisiin ja vaatimukseen, ettei liikuntatunnilla tulisi olla tanssiparit jaettu tyttö-poikajanalla, koska binäärinen sukupuolijako on tunkkaista. Ja vuotta myöhemmin sitten sujuvasti takaisin istumaan jonkin amispojan mauton etupenkille viilailemaan kynsiä.

Kun taas he, jotka ovat aina jollain lailla poikenneet siitä keskimääräisestä, ovat ihan rauhassa saaneet poiketa siitä yhä. Tyyliin: 'kuulitko, että se Antti on nykysin kai joku muunsukupuolinen ja muuttanut nimensä, oisko ollut Peura nykysin'. 'Ai, no eipä yllätä'. End of conversation.

Vierailija
102/105 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä en pidä tuota sukupuoliasian vaikeutta yksittäisille henkilöille edes minään määrittelijänä asemaan hierarkiassa."

Tässähän ei ole kyse mistään sosiaalisista hierarkioista vaan ihan oikeudesta olla olemassa ihmisenä muiden joukossa ilman että joutuu koko ajan selittelemään sitä mitä on ja mitä ei ole.

Ja kuitenkin täällä nyt halutaan kovasti kyseenalaistaa ja kieltää nuorten luonnollinen taipumus, sosiaalisen eläinlajin edustajina, rakentaa hierarkioita? 

Siis onko joku kieltänyt joltakulta oikeuden olla olemassa omana itsenään, liittyen sukupuolikokemukseen? Toiset nuoret nyt tai ennen? 

Kaikki meistä nyt ei vaan voi olla suosituimpia kavereina tai halutuimpia seurustelukumppaneina. Syyt on moninaiset ja nämä ovat juuri niitä ominaisuuksia, jotka määrittävät sitä asemaa sosiaalisessa hierarkiassa. Mutta ei kai kukaan ole niitä vähemmän suosittuja kieltänyt olemasta.. eikä sukupuolen kokemus ole itsessään mitenkään edes määrittelevä tässä suosituimmuuskisassa (paitsi hyvin suppeassa piirissä viimeisten muutaman vuoden ajanjaksolla)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä en pidä tuota sukupuoliasian vaikeutta yksittäisille henkilöille edes minään määrittelijänä asemaan hierarkiassa."

Tässähän ei ole kyse mistään sosiaalisista hierarkioista vaan ihan oikeudesta olla olemassa ihmisenä muiden joukossa ilman että joutuu koko ajan selittelemään sitä mitä on ja mitä ei ole.

Olen miesvaltaisella alalla ja koen olevani nainen, luultavasti myös muut tulkitsevat minut naiseksi. Suhteellisen usein tulee vastaan kysymyksiä ja kommentteja jotka kertovat siitä, että stereotypia elää ja voi alalla hyvin. Miksen minä sitten koe että minun erityisesti pitää selitellä mitään? Joko naurahdan tai kommentoin jotain. Ei ole mitään hirveän voimallista tarvetta korjata väärinsanoittamisia.

Samoin kun olen asunut ulkomailla, niin aika lailla säännöllisesti toistuu väärinkäsitykset Suomesta ja Euroopasta Tai eurooppalaisista ihmisinä. Olen korjannut, jos on tuntunut siltä. Usein olen antanut olla. Amerikkalainen ei maailmaa tunne eikä aina oikein ymmärräkään kuin omien stereotyyppisten käsitystensä pohjalta. samoin se on meidän heteronormisten; kun ei ole omakohtaista kokemusta, niin ei vaan tajuu. Miksi siitä pitää tuskastua jos joku ei vaan tajuu ja sanoo ystävällisesti, että 'anteeksi, miestenhuone on tuo toinen ovi'

Vierailija
104/105 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miesvaltaisella alalla ja koen olevani nainen, luultavasti myös muut tulkitsevat minut naiseksi. Suhteellisen usein tulee vastaan kysymyksiä ja kommentteja jotka kertovat siitä, että stereotypia elää ja voi alalla hyvin. Miksen minä sitten koe että minun erityisesti pitää selitellä mitään? Joko naurahdan tai kommentoin jotain. Ei ole mitään hirveän voimallista tarvetta korjata väärinsanoittamisia.

Samoin kun olen asunut ulkomailla, niin aika lailla säännöllisesti toistuu väärinkäsitykset Suomesta ja Euroopasta Tai eur

Tämä! Mieheni on niin hajamielinen, että onneksi pari kertaa joku on ystävällisesti opastanut pois naistenhuoneesta kun on ajatuksissaan mennyt väärälle ovelle.

Joku toinen varmaan ois loukkaantunut oletuksesta.

Vierailija
105/105 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nythän nimenomaan sukupuolen pohtimisesta on tullut se juttu, vaikka koko ajatus perustuu valheeseen. "

Sinä näet sen valheena, moni muu ihan muuna.

Se on valetta. Biologia ei ole mielipidekysymys.

Eikä sukupuoli vain biologinen kysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi