Nuoriso purkaa sukupuolinormeja väitetään Hesarin mielipidekirjoituksessa
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010316665.html
Mykistyminen olisikin joskus paras vaihtoehto, sen sijaan että väärin- ja turhaansukupuolitan. Eipä siitä kauan ole, kun sanoin mitä mies ihmiselle, joka ei ollut mies. Tähänkin tilanteeseen nuorisolla on ollut opettaa nerokas ratkaisumalli: pyysin anteeksi.
Ystäväni oli kertonut lapseni toivoneen, että häntä ei sukupuoliteta. Että hän on Frans, ihminen. Tämän toiveen harmaahiuksinen taksikuski oli heti ymmärtänyt. Ihminen, ei sen kummempaa, hän oli kiteyttänyt.
Näin tämä miesasialiike leviää Suomeenkin. Kun mies sanoo olevansa nainen niin sitä on uskottava ja pyydettävä anteeksi jos olet sanonut miestä mieheksi.
Ja eivätköhän kaikki ihmiset toivo että heidät nähtäisiin ennen kaikkea ihmisinä kuin pelkkinä sukupuolensa edustajina. Silti heillä on sukupuoli.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei se ole kiusaamista, vaan täysin luonnollista. On turha yrittää älyllistää ja moralisoida asioita, jotka perustuvat biologiaan. "
Biologia ei oikeuta pitämään ihmistä parempana jos hän on kauniimpi tai maskuliinisempi. Juuri sitä on sivistys että ei mennä ihan vain vaistojen mukaan.
En sitä tarkoittanutkaan, vaan sitä että sinä et voi mitään sille miten nuoret tuntevat vetovoimaa ja muodostavat hierarkioita. Se tulee alitajunnasta ja vaistomaisesti. Asiaa on turha vääristellä. Tietysti se on väärin jos jotakin erikseen aletaan kiusaamaan, mutta kyse ei nyt ollut siitä.
Ei se edellytä mitään suoraa kiusaamista että osa nuorista painetaan alas ja heitä hiljaisesti syrjitään. On nimenomaan kypsien järkevien vanhempien tehtävä opettaa lapsille että kaikista ei tarvitse pitää mutta kaikkia pitää kohdella reilusti ja saman arvoisesti.
Ei ole ihme että meillä on niin paljon ahdistusta nuorilla kun näköjään osa vanhemistakin pitää vain ihan luonnollisena että nuoret muodostavat sellaisia hierarkioita jotka eivät ole oikein. On ihan eri asia kehen ihminen tuntee vetoa tai mitä pitää kauniina kuin se että pitää jonain biologisena faktana että se aiheuttaa vähemmän viehättävien syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on oma kosketuksesi nuorisoon mutta itselläni on kaksi sellaista kotona. Ja heille kyllä on ihan normaalia että jokainen ei ole samanlainen eikä halua olla. Ei sitä pidetä enää asiana jota pitää ihan kauheasti koko ajan pohtia tai varsinkaan kauhistella kuten vanhemmissa ikäluokissa.
Ja ne omat nuoret siis täysin tavallisen näköisiä ja itseään poikina pitäviä eli kyse ei ole siitä että olisivat itse jotenkin erilaisia.
Minun teinipoikani kavereineen eivät pohdi sukupuolen moninaisuutta tai ylipäätään mikä kenenkin kokemus omasta ihmisyydestään on. Toiset on kivoja tyyppejä kenen kanssa tekee mieli olla tekemisissä ja toiset ei, siinäpä se toisten olemuksen pohdinnan ydin.
Jos asian ottaa hänen kanssaan puheeksi, hän toteaa että "tytöistä on kohta puolet jotain muunsukupuolisia tai transsuja tai ainakin lesboja, tytöt
No hyi helvetti miten annat lapsesi puhua muista, varsinkin naisista. Ja tätä vielä yläpeukutetaan. Mistäköhän tommosen puhetavan ja ideat saanut päähänsä, ehkäpä omilta vanhemmiltaan jotka ylpeänä esittää kun poika puhuu naisista iljettävällä tavalla.
On yksi asia opettaa kriittisyyttä nykyäjän moderniin sukupuoliajatteluun joka on lähtenyt täysin käsistä, mutta hyi olkoon miten kehtaat oikein ylpeillä sillä, miten yököttävästi lapsesi puhuu.
Ja tämä on sitä ihanaa suomalaista perinnettä, mitä pitää vaalia?
Vierailija kirjoitti:
"Ja jos laitetaan joukko tyttöjä katsomaan poikien liikuntatuntia ja sen jälkeen kysytään ketä piti viehättävimpänä, vastaus on hyvin todennäköisesti että sitä joka pelasi parhaiten, oli fyysisesti vahvin ja joka johti laumaa. "
Entä sitten? Pitäisikö tuo vahvin nimittää virallisesti koko luokan alfaksi ja laittaa kaikki muut kumartamaan ja palvomaan häntä? Vai olisiko oikea tapa kuitenkin että vaikka joku on se suosituin poika niin kaikkia muitakin poikia pidetään ihan yhtä arvokkaina ihmisinä?
No onko aiemmin sitten joku taho laittanut kumartamaan ja tämä olis nyt jotenkin muuttunut?
Näin sivusta, väitän että pointti on se, että 99% pojista haluaa olla vahvoja ja komeita ja vähintään yhtä moni tyttö kaunis. Se on valuuttaa ja se on valtaa siinä omassa sosiaalisessa piirissä. Mihin se sitten perustuu? No biologiaan ja markkinointiin. Markkinavoimat taitavasti soittelee meidän biologian sanelemia kelloja. Tämä binäärinen sukupuolikokemus on valtavirtaa ja sitä ei se asia muuta mihinkään, että on se yksi prosentti jonka kokemus omassa ytimessään onkin toisenlainen. Jokaisen on annettava olla rauhassa mitä tahtoo niin kauan kun se ei vahingoita muita, se on selvä. Mutta väite, että nuoret olisivat sukupuolettomampia kuin aiemmin, tai eivät kiinnittäisi huomiota erilaisuuteen kuten ennen, tai ihailisi maskuliinisuutta /feminiinisyyttä, no se ei pidä paikkaansa. Suhtautuminen erilaisuuteen sentään vaihtelee, eikä enää automaattisesti hyökätä kimppuun kuin hyeenalaumassa sen yksilön joka nilkuttaa tai haisee erilaiselle.
"Sinä et nyt saivartelultasi ymmärrä tai halua ymmärtää mistä tässä on kyse. Tietysti kaikki ihmiset on sinänsä yhtä arvokkaita, mutta katsos kun ihmisillä on taipumus luoda hierarkioita ja siihen sinä et voi vaikuttaa kun kyse on sukupuoliseen viehättävyyteen ja seksuaalikemiaan liittyvästä hierarkiasta. "
Itse et nyt erota eri asioita. Tietenkin ihmiset katsovat muita myös viehättävyyden suhteen. Mutta se katsominen on tarkoitettu pariutumista varten. Sillä ei pitäisi tai saisi olla mitään tekemistä sen kanssa miten arjessa muuten suhtaudumme ihmisiin tai millaisia ihmisiä hyväksymme yhteiskuntaan.
Vaikka pidän ihan perinteistä naista puoleensavetävänä, siitä ei minusta mitenkään seuraa se että vaatisin kaikkia ihmisiä olemaan sen muotin mukaisia tai muuten alakaisin kiistää heidän oikeutensa olla edes olemassa. Juuri sehän tässä on niin kummalista että miksi ihmiset niin kiivaasti ovat eriliaisi ihmisiä vastaan kun ei kukaan ole vaatinut heitä pitämään näitä puoleensavetävinä. Ihan vain hyväksymään heidän olemassaolonsa.
Tämä uusi ajatteluhan nimenomaan piehtaroi koko ajan siinä että mikä minä nyt olen ja miltä tänään tuntuu, olenko mies vai nainen vai enkö kumpaakaan, vai olenko tonttu nyt loppuviikon.
Sukupuolesi on mitä on, siitä ei eroon pääse ja ennen vanhaan sitä ei päällemäisenä tarvinnut koko ajan miettiäkään. Sukupuolen käsitys on itse asiassa nyt paljon ahtaampi kuin ennen, koska mietitään että jos en tykkää sukupuolelleni tyypillisistä asioista tai ajattele tyypillisesti, niin se tarkoittaa että olen vastakkaista sukupuolta. Aika kiveen hakattua.
Ihminenhän sinä olet joka tapauksessa. Sukupuoli tulee esiin joissakin asioissa ihan aiheesta ja toisissa asioissa aiheettakin, mutta synnyt mieheksi tai naiseksi ja se siitä. On erilaisia tapoja olla mies tai nainen, ei sen takia tarvitse lähteä kutsumaan itseään erilaiseksi.
Miettikääpä ihmiset, miten 100 v sitten suhtauduttiin naiseen housuissa? Kiellettyä, vähintään epäilyttävää, epänaisellista, miehekästä, liekö jopa vaarallista. Outo tyyppi. Miksi sotkee sukupuolirooleja tuolla tavalla?
Nyt sitten ihan sama laulu, jos jollain miehellä on hame päällä.
"Mutta väite, että nuoret olisivat sukupuolettomampia kuin aiemmin, tai eivät kiinnittäisi huomiota erilaisuuteen kuten ennen, tai ihailisi maskuliinisuutta /feminiinisyyttä, no se ei pidä paikkaansa. Suhtautuminen erilaisuuteen sentään vaihtelee, eikä enää automaattisesti hyökätä kimppuun kuin hyeenalaumassa sen yksilön joka nilkuttaa tai haisee erilaiselle."
No juuri se että erilaisia ei heti suoralta kädeltä hakata tai kiusata raa'asti on jo historian valossa iso edistys.
Vierailija kirjoitti:
"Sinä et nyt saivartelultasi ymmärrä tai halua ymmärtää mistä tässä on kyse. Tietysti kaikki ihmiset on sinänsä yhtä arvokkaita, mutta katsos kun ihmisillä on taipumus luoda hierarkioita ja siihen sinä et voi vaikuttaa kun kyse on sukupuoliseen viehättävyyteen ja seksuaalikemiaan liittyvästä hierarkiasta. "
Itse et nyt erota eri asioita. Tietenkin ihmiset katsovat muita myös viehättävyyden suhteen. Mutta se katsominen on tarkoitettu pariutumista varten. Sillä ei pitäisi tai saisi olla mitään tekemistä sen kanssa miten arjessa muuten suhtaudumme ihmisiin tai millaisia ihmisiä hyväksymme yhteiskuntaan.
Vaikka pidän ihan perinteistä naista puoleensavetävänä, siitä ei minusta mitenkään seuraa se että vaatisin kaikkia ihmisiä olemaan sen muotin mukaisia tai muuten alakaisin kiistää heidän oikeutensa olla edes olemassa. Juuri sehän tässä on niin kummalista että miksi ihmiset niin kiivaasti ovat eriliaisi ihm
Juuri näin, hyvin sanottu!
Vierailija kirjoitti:
"Jos asian ottaa hänen kanssaan puheeksi, hän toteaa että "tytöistä on kohta puolet jotain muunsukupuolisia tai transsuja tai ainakin lesboja, tytöt haluaa vaan huomioo ja tehdä joka asiasta draamaa. V* ne on retardeja". "
Kuulostaa tyypilliseltä teinin liioittelulta jossa yksi tai kaksi luokalla olevaa erilaista tekee teinin mielessä puolet tytöistä.
Totuuden siemen kuitenkin, transklinikan alaikäiset "potilaat" ovat pääasiassa tyttöjä.
-ohis
"Sukupuolen käsitys on itse asiassa nyt paljon ahtaampi kuin ennen, koska mietitään että jos en tykkää sukupuolelleni tyypillisistä asioista tai ajattele tyypillisesti, niin se tarkoittaa että olen vastakkaista sukupuolta. "
Ei noin kyllä ajatella mitenkään yleisesti. Ennemminkin tuo on juuri asioista tietämättömien ajatus että eivät ne oikeasti tunne olevansa toista sukupuolta vaan luulevat vain kun tykkäävät vähän eri asioista kuin perinteisesti.
Tuo on siis toisen kokemuksen kiistämistä ja vähättelyä joka on edelleen tosi yleistä.
Setan "valistajien" laskeminen kouluihin on lasten normaalin identiteetin kehittymisen häirintää. Ryhmä kansanedustajia on jo ottanut virheen esille. Milloin OUM herää?
Tuo muusu- höpinä juuri häivyttää sukupuolten moninaisuutta. Se polkee olemattomaksi sitä saavutusta, että mies voi olla mies ja tykätä muodista, nainen voi olla nainen ja tykätä autoista. Ulkonäkö ja mielenkiinnonkohteet tulisi olla stereotyyppisiä, muuten olet "ihminen" et mies etkä nainen. Supertiedostavaa (?)
Ja nuorilla on omat villityksensä. Osittain tämä sukupuolijuttu on yksi, samoin ilmastoahdistus. Valtaosa nuoristahan ei näihin mene, paitsi ne, jotka haluavat korostaa kuinka eivät tasan ole niinkuin äiskä ja iskä (kun on vihreä tukka, k-pop fanitus ja tilataan Sheiniltä lisää krääsää). Trust me, minä olin trendikäs "lesbo" emo v. 2005, joka kummasti on tätä nykyä tylsä perheenäiti.
Kymmenen vuoden päästä tämä ilmiö on mennyttä, uskokaapa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos asian ottaa hänen kanssaan puheeksi, hän toteaa että "tytöistä on kohta puolet jotain muunsukupuolisia tai transsuja tai ainakin lesboja, tytöt haluaa vaan huomioo ja tehdä joka asiasta draamaa. V* ne on retardeja". "
Kuulostaa tyypilliseltä teinin liioittelulta jossa yksi tai kaksi luokalla olevaa erilaista tekee teinin mielessä puolet tytöistä.
Totuuden siemen kuitenkin, transklinikan alaikäiset "potilaat" ovat pääasiassa tyttöjä.
-ohis
Siltikin heitä on edelleen todella pieni osa nuorista.
Enemmän mä olen koko ajan kokenut olevani nainen kuin ihminen. Lapsena olin enemmän tyttö kuin ihminen. Se oli tärkeää se tyttöys monellakin tavalla.
Mua niin kyllästyttää toi kaikki sekoittaminen ja sotkeminen mutta omapahan on asiansa ja ongelmansa.
Pitkälti muoti-ilmiö, jota todellakin hävetään tulevaisuudessa. En ole mikään tiukkapipo, mutta ehkä tämä paskanjauhaminen alkaa mennä överiksi osalla vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Wokesaastaa. Pahkasiassa oli osuva sarjakuva Miihkalin kakka.
Tosielämä ajoi Pahkasiasta ohi jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on oma kosketuksesi nuorisoon mutta itselläni on kaksi sellaista kotona. Ja heille kyllä on ihan normaalia että jokainen ei ole samanlainen eikä halua olla. Ei sitä pidetä enää asiana jota pitää ihan kauheasti koko ajan pohtia tai varsinkaan kauhistella kuten vanhemmissa ikäluokissa.
Ja ne omat nuoret siis täysin tavallisen näköisiä ja itseään poikina pitäviä eli kyse ei ole siitä että olisivat itse jotenkin erilaisia.
Minun teinipoikani kavereineen eivät pohdi sukupuolen moninaisuutta tai ylipäätään mikä kenenkin kokemus omasta ihmisyydestään on. Toiset on kivoja tyyppejä kenen kanssa tekee mieli olla tekemisissä ja toiset ei, siinäpä se toisten olemuksen pohdinnan ydin.
Jos asian ottaa hänen kanssaan puheeksi, hän toteaa että "tytöistä on kohta puolet jotain muunsu
Hohhoijjaa. Kirjoitukseni ei pitänyt sisällään minkäänlaista arvolatausta siitä, onko tämä kertomani tosiasia mielestäni hyvä vai huono. Se ei myöskään avannut omaa suhtautumistani kommentteihin millään muotoa. Mutta sen se haluaa osoittaa, että huolimatta osan toimittajakunnasta vastakkaisista väitteistä, nykynuoriso ei ole erityisen sukupuolirooleista vapaata, eikä edes halua olla. Arvomaailma ei ole nuorison keskuudessa, varsinkaan poikien, aiempaa avoimempaa erilaisuudelle, ja sukupuolinormeihin liittyvät odotukset ja paineet eivät ole poissa. Tästä on ihan tutkimuksiakin, joten sitä ei tarvitse uskoa minun kertomana (mm nuorten arvoja luotaava tutkimus jonka mm HS uutisoi vain reilu kk sitten)
Toisin kuin se porukka joka mielellään pakkosyöttäisi omaa elämänkatsomustaan muille, vähän asiassa kuin asiassa, iso osa meistä osaa vielä kirjoittaa faktan: "Etelä-Afrikkalaiset järjestävät salametsästysretkiä rahaa vastaan länsimaisille turisteille", ilman että tuollaisen toteavan lauseen on aivan pakko joka kerran sisältää ikään kuin disclamerina sen kaikkein tärkeimmän, eli oman tuomitsevan ja oikeassaolevan mielipiteen aiheeseen...
"Se polkee olemattomaksi sitä saavutusta, että mies voi olla mies ja tykätä muodista, nainen voi olla nainen ja tykätä autoista. "
Milloin tuollainen saavutus on ollut? Muodista tykännyt mies oli varmasti homo vielä hetki sitten ja autoista pitävä nainen sitten lesbo tai ainakin epänaisellinen kummajainen.
Perinteistä kiinni pitävät ihmiset vain keksivät aina joka aikana uuden syyn ja perustelun muiden alas painamiselle ja kauhistelulle. Ennen erilainen oli homo, nyt sitten kauhea muunsukupuolinen. Pääasia että ei vain hyväksytä.
Sinä et nyt saivartelultasi ymmärrä tai halua ymmärtää mistä tässä on kyse. Tietysti kaikki ihmiset on sinänsä yhtä arvokkaita, mutta katsos kun ihmisillä on taipumus luoda hierarkioita ja siihen sinä et voi vaikuttaa kun kyse on sukupuoliseen viehättävyyteen ja seksuaalikemiaan liittyvästä hierarkiasta. Sori vaan, toiset on suositumpia kuin toiset. Kiusaaminen ei ole ok, mutta harvemmin ne jotka saa paljon huomiota, on ketään kiusaamassa. Yleensä nämä ilman jääneet kiusaavat itseään koska todellisuus on vaikea kestää.