Nuoriso purkaa sukupuolinormeja väitetään Hesarin mielipidekirjoituksessa
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010316665.html
Mykistyminen olisikin joskus paras vaihtoehto, sen sijaan että väärin- ja turhaansukupuolitan. Eipä siitä kauan ole, kun sanoin mitä mies ihmiselle, joka ei ollut mies. Tähänkin tilanteeseen nuorisolla on ollut opettaa nerokas ratkaisumalli: pyysin anteeksi.
Ystäväni oli kertonut lapseni toivoneen, että häntä ei sukupuoliteta. Että hän on Frans, ihminen. Tämän toiveen harmaahiuksinen taksikuski oli heti ymmärtänyt. Ihminen, ei sen kummempaa, hän oli kiteyttänyt.
Näin tämä miesasialiike leviää Suomeenkin. Kun mies sanoo olevansa nainen niin sitä on uskottava ja pyydettävä anteeksi jos olet sanonut miestä mieheksi.
Ja eivätköhän kaikki ihmiset toivo että heidät nähtäisiin ennen kaikkea ihmisinä kuin pelkkinä sukupuolensa edustajina. Silti heillä on sukupuoli.
Kommentit (105)
"Pitkälti muoti-ilmiö, jota todellakin hävetään tulevaisuudessa. "
Muistan kun julkihomoutta pidettiin aikanaan vain muotina ja turhana itsekorostuksena. Ei silti mennyt ohi.
"Kenen olemassaoloa tässä nyt ei hyväksytä jos kritisoidaankin Rosan kirjoitusta sen valossa, ettei tutkimus kyllä kerro nuorten olevan joukkona vähemmän binäärisen sukupuolittunut kuin aiemminkaan?"
Enhän minä siitä puhunutkaan vaan noista viesteistä jossa teinien hierarkioita pidettiin asioina jotka pitää vain hyväksyä ja sama meininki ulottaa myös koko yhteiskuntaan kun se on "vain biologiaa".
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ollut tuon Meriläisen pentu, niin varmasti olisi minusta tullut uusnazzi...
Eiköhän sieltä joku vastareaktio kohta tule
Tuntuu kuin Meriläinen lastenkasvatuksellaan olisi luonut sukupuolista lapselleen vain virtahevon olohuoneeseen. Ne ovat olemassa, mutta pitää teeskennellä, etteivät ole.
"Onko niin, että sinulla on vaikeaa hyväksyä sen enemmistöä edustavan tolliaisen olemassaolo, joka ei ole koskaan omaa sukupuoltaan sen kummemmin pohdiskellut, eikä tajua pohdiskella muidenkaan?"
Miksi se olisi minulle vaikeaa hyväksyä kun olen itsekin sellainen? Se on kyllä minun hankala hyväksyä että kun jossain vain puhutaankin muunsukupuolisuudesta niin se tavallinen "tolliainen joka ei sukupuolta sen kummemmin pohdiskele" rientää heti kertomaan suureen ääneen miten kyllä se on kamala kun ei enää saa olla mies tai nainen ja kyllä nuo ovat ihan sekaisin ja ei sellaista vaan ennen ollut.
Olisi edes hiljaa jos ei kerran asia sen enempää hetkauta. Mutta tuntuu kyllä pohdituttavan oikeasti tosi paljon ja myös herättävän tunteita.
Onko oikein kategorisoida ihmiseksi? Eikö paremmin laajemman eli eläinkunnan. Eli eläinoletetuksi.
Natsiksi ei saa ketään sanoa. Natsioletetuksi kylläkin. Siitä en itsekään loukkaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinä et nyt saivartelultasi ymmärrä tai halua ymmärtää mistä tässä on kyse. Tietysti kaikki ihmiset on sinänsä yhtä arvokkaita, mutta katsos kun ihmisillä on taipumus luoda hierarkioita ja siihen sinä et voi vaikuttaa kun kyse on sukupuoliseen viehättävyyteen ja seksuaalikemiaan liittyvästä hierarkiasta. "
Itse et nyt erota eri asioita. Tietenkin ihmiset katsovat muita myös viehättävyyden suhteen. Mutta se katsominen on tarkoitettu pariutumista varten. Sillä ei pitäisi tai saisi olla mitään tekemistä sen kanssa miten arjessa muuten suhtaudumme ihmisiin tai millaisia ihmisiä hyväksymme yhteiskuntaan.
Vaikka pidän ihan perinteistä naista puoleensavetävänä, siitä ei minusta mitenkään seuraa se että vaatisin kaikkia ihmisiä olemaan sen muotin mukaisia tai muuten alakaisin kiistää heidän oikeutensa olla edes olemassa. Juuri sehän tässä on niin kummalista e
En kyllä menisi tarkastamaan.
"Frans, ihminen. Tämän toiveen harmaahiuksinen taksikuski oli heti ymmärtänyt." Häh ja mitä? Minulla on sentään lukihäiriö, saksalaisella ystävälläni Fransilla ei ole, hän vain pitää nahkahousuista.
Vierailija kirjoitti:
"Kenen olemassaoloa tässä nyt ei hyväksytä jos kritisoidaankin Rosan kirjoitusta sen valossa, ettei tutkimus kyllä kerro nuorten olevan joukkona vähemmän binäärisen sukupuolittunut kuin aiemminkaan?"
Enhän minä siitä puhunutkaan vaan noista viesteistä jossa teinien hierarkioita pidettiin asioina jotka pitää vain hyväksyä ja sama meininki ulottaa myös koko yhteiskuntaan kun se on "vain biologiaa".
Njaa. Minä en pidä tuota sukupuoliasian vaikeutta yksittäisille henkilöille edes minään määrittelijänä asemaan hierarkiassa. Sosiaaliset taidot on ylivoimainen ykkönen. Sitten ulkoiset asiat kuten se luojan luoma komeus tai kauneus, ja kyky tai taloudellinen asema koristella itseään. Sitten kyvyt ja taidot kuten vahvuus tai lahjakkuus jossain nuorten arvostamassa lajissa. Sitten se mitä voit muille tarjota: jotain hengailupaikkaa /Kyytiä /mäysää /toisten nostamista sosiaalisessa hierarkiassa.. Näistä mitään edellä ei sukupuolen enemmistöstä poikkeava kokeminen sulje ulos. Toisaalta onko näin, että puutteet joissain edellämainituissa saa kääntymään sukupuolen tai muiden ydinkokemusten pohdinnan puoleen?
Miksi ylipäätään nuorilla on nykyisin pakkomielle "olla jotain"? En tunnista tuota omasta nuoruudesta. Ja jälleen, tuo tarve "olla jotain" on poikani analyysia nuorten maailmasta ja lisätään tähän nyt disclamerina, että olen luonnollisesti hänelle pyrkinyt tuomaan esille sitä, että jokaisen on oikeus olla juuri sellainen kun on, ja kaikissa meissä on jotain hienoa kun vaan tutustutaan ja että kun meidät laitetaan janalle niin aika tasaista massaa me kaikki lopulta ollaan ja hyvä niin jne jne.
"Minä en pidä tuota sukupuoliasian vaikeutta yksittäisille henkilöille edes minään määrittelijänä asemaan hierarkiassa."
Tässähän ei ole kyse mistään sosiaalisista hierarkioista vaan ihan oikeudesta olla olemassa ihmisenä muiden joukossa ilman että joutuu koko ajan selittelemään sitä mitä on ja mitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Natsiksi ei saa ketään sanoa. Natsioletetuksi kylläkin. Siitä en itsekään loukkaantuisi.
Lukematon idiootti, sopiiko se kuvailemaan sinua ja kaltaisiasi paremmin?
Statementillään ja ketsuppi-lihasharjoitteillaan hän on kuitenkin voimaannuttanut koko oman naissukupuolensa itsetuntoa, kiitokset siitä.
Ironisesti nämä "identiteettini pitää olla myös muille todellisuus" ihmiset ovat pahimpia sukupuolittajia.
Ai poika tykkää mekoista, rekoista ja nukkeleikeistä? SEN ON PAKKO OLLA ainakin genderfluid! Ai tyttö tykkää sinisestä, riehua/urheilla ulkona ja Prätkähiiristä? No senhän täytyy olla poika! Tätä ajatuksenjuoksua näkee erityisesti äideillä, jotka ovat hurahtaneet Setan oppimateriaaleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on oma kosketuksesi nuorisoon mutta itselläni on kaksi sellaista kotona. Ja heille kyllä on ihan normaalia että jokainen ei ole samanlainen eikä halua olla. Ei sitä pidetä enää asiana jota pitää ihan kauheasti koko ajan pohtia tai varsinkaan kauhistella kuten vanhemmissa ikäluokissa.
Ja ne omat nuoret siis täysin tavallisen näköisiä ja itseään poikina pitäviä eli kyse ei ole siitä että olisivat itse jotenkin erilaisia.
Nuorisossa on aina ollut niitä ketkä eivät halua olla kuten muut. Osalla tarve erottua on suurempi kuin muilla. Nythän nimenomaan sukupuolen pohtimisesta on tullut se juttu, vaikka koko ajatus perustuu valheeseen.
Siksi yhä useampi nuori kääntyy persuksi.
Olisi ja pitäisi ja isi isi.
Kenen olemassaoloa tässä nyt ei hyväksytä jos kritisoidaankin Rosan kirjoitusta sen valossa, ettei tutkimus kyllä kerro nuorten olevan joukkona vähemmän binäärisen sukupuolittunut kuin aiemminkaan?
Onko niin, että sinulla on vaikeaa hyväksyä sen enemmistöä edustavan tolliaisen olemassaolo, joka ei ole koskaan omaa sukupuoltaan sen kummemmin pohdiskellut, eikä tajua pohdiskella muidenkaan? Siltähän saattaa lipsahtaa suusta vaikka "mitäs tytöt" ennen kuin hoksaa tarkistaa onko kaikki paikalla olevat nyt varmasti vielä tänäänkin tyttöjä. Ja se on vaarallista?