Hyvätuloiset/muuten pärjäävät, suosittelen lukemaan tämän!
Tällä palstalla kirjoitetaan jatkuvasti siitä, kuinka nyky-Suomessa ei enää pienituloinen työssäkäyväkään pärjää. Vaan joutuu kääntymään kelan tai sossun puoleen, josta ei välttämättä edes saa apua.
On todella surullista lukea, että täälläkin sellaiset aloitukset leimataan muka muutaman henkilön provoiksi tai muuten valehteluksi!
Kaikki eivät ehkä käsitä sitä, että tässäkin maassa on paljon oikeasti köyhiä, jotka eivät pärjää enää nykyisten hintojen nousujen tahdissa! Palkat ja eläkkeet eivät todellakaan nouse samaan tahtiin ja muutenkin pieniä tukia leikataan jatkuvasti.
Jotenkin tuntuu, että ns. köyhät kelan asiakkaat leimataan aina "laiskoiksi työttömiksi, joita ei työnteko kiinnosta" ja vain haluaisivat elää yhteiskunnan rahoilla. NÄIN EI TODELLAKAAN AINA OLE!
Olen itse työssäkäyvä (osan vuotta mahdollisesti työtön), pienituloinen, perheellinen ja joudun silti olemaan tahtomattani kelan ja sossun asiakas. Kun rahat vaan eivät yksinkertaisesti riitä edes peruselämiseen. Menoja joutuu oikeasti miettimään siten, että ostaako itselle tarpeelliset lääkkeet vai lapsille ruokaa. Ja pakolliset laskut menevät lähes säännöllisesti perintään/ulosottoon, kun pitää valita ostaako ruokaa vai maksaako puhelinlaskun.
Että suosittelen oikeasti hetken miettimään ja yrittämään tajuta, että täällä Suomessa ihan oikeasti TODELLA MONELLA menee taloudellisesti huonosti. Ja sille eivät välttämättä itse voi yhtään mitään.
Kommentit (92)
Miksi mun piti lukea tämä ja mitä pitäisi nyt tehdä?
Minä en arvostele toisten elämää ja tuloja jne. Minä en itse jaksa kuunnella, kun pienituloinen on haukkumassa minun ja mieheni elintasoa. Helppoahan teidän on, helppoahan teidän mennä sinne tänne tonne. On se kiva, kun teidän ei tarvitse laskea rahoja jne. Ei olla ikinä haukuttu ketään ja jokainen elää miten elää. Minä ja mies tiedettiin jo opiskeluaikoina, että hyvässä ammatissa on hyvä elämä ja tulotaso. Me ei edes kehuskella millään asialla tai näytetä somessa meidän elämää, mutta kaikki kaverit tietää meidän ammattiemme tulotason ja se hiertää ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se korkea koulutus mikään tae ole.
Olin 3 kk työttömänä oman alan töistä ja hain siivoojaksi eräälle kaupungille. +10 vuotta siivousalan kokemusta ei kuulemma riittänyt, että olisin päässyt luuttuamaan lattioita! Vaan tärkeilevä työnjohtaja piti siivousalan koulutusta tärkeämpänä.
Kuka oikeasti korkeasti koulutettu TYÖTÖN (vaikka lääkäri tai insinööri) olisi edes VAIVAUTUNUT hakemaan tuota siivoojan paikkaa??
AP
Niin, juurihan sulle sanottiin että koulutus on tärkeää... mot.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus, koulutus ja koulutus. Siinä kolme asiaa joilla pääsee parempiin ja rahakkaampiin töihin
Miten köyhänä perheellisebä opiskellaan? Kysyn koska en tiedä. Jos ajattelen itseäni, niin yksinhuoltajana ei ollut aikaa mihinkään. Ja siivoojana ei ollut voimia mihinkään. Ja niitäkään töitä ei ollut säännöllisesti.
En ymmärrä miten siinä elämänvaiheessa olisin voinut opiskella? Oma ammattini oli sellainen mistä ei töitä saanut. Vaikea nuorena tietää missä on töitä tulevaisuudessa. Ja se että jää yksin lasten kanssa.
Pakko oli hakea tukia. Ja päkistää, että rahat riitti tuettuun lomaan, jossa sai oikeasti levähtää. Viikko toisen ruudussa ja tiskauksissa oli ylellisyyttä. Ei missään kylpylässä, vaan vaatimattomassa kesä paikassa. Ja siitäkin täällä kitistään. 20€/ päivä+ matkat. Ei ihan halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on niin kallista Suomessa että sitä on kohta varaa ostaa vaan rikkailla.
tämän takia kasvatan joka kesä parvekkeellani ruokaa. tomaatteja ja chiliä ainakin. ens kesänä laitan myös perunoita parvekkeelle kasvamaan. pitää vaan ensin hommata sellaset puiset laatikot johon multaa.
tuossa yhtenä kesänä sain maailman parhaimman kirsikkatomaattisadon. ja se on helppoa kasvattaa niitä vaikka olisit ensikertalainen siinä puuhassa.
ja ai että se on ihana tunne kun aamulla käyt katsomassa kuinka tomaatit on kasvanut. maistat yhen ja fiilistelet sitä kuinka olet itse sen kasvattanut :) :D
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on ihmisen itse itsensä elättää, ei me voida lähteä siitä että aina joku muu vaan maksaa. Kaikilla on hinnat nousseet. Me ollaan kaikki yksinkertaisesti eletty velaksi ja yli varojemme, ja nyt tulee muutaman vuoden krapula ja elintason lasku. Kyllä se siitä, elämässä on muutakin kuin raha!
On tehty valinta, että muuta verotusta pienennetään ja välillisistä isonnetaan. Iskee kovaa pienituloisiin. Veronallennukset ei paljoa auta ja korotukset nostaa ruuan ja tuotteet kalliiksi. Kyllä sosiaalitukia saava elää pienillä, vaikka mitä kirjoitettaisiin.
Tää palsta nyt ei taida olla oikea paikka ko. kirjotuksille. Varmaan löytyy asiallisempiakin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt, että minä maksan sinun menojasi, kun et kykene hankkimaan halvinta puhelinliittymää, vaan täytyy olla 5G ja rajaton netti. Minä keskituloinen maksan joka kuukausi palkasta veroja ja veroluonteisia maksuja 39 % ja sinä jaksat valittaa sitä, että et viitsinyt käydä aikoinaan kouluja ja hankit lapsen, vaikka ei ole varaa sitä elättää.
Ymmärrätkö, että niistä veroista maksetaan vähän muutakin kuin KELA:n tuet? Myös työttömät maksavat veroja, mikä tietty on ehkä hiukan hullunkurista. Jos ei verojen maksaminen lystää niin ala rakentaa itse maantiesi ja sähköverkkosi sekä pidä ne kunnossa ja maksa lastesi koulunkäynti esikoulusta yliopistoon saakka sekä kaikki terveydenhuolto yksityispuolella, missä työskentelee ihmisiä, joiden vanhemmat on maksaneet niiden koulutuksen, että ovat päässeet lääkäreiksi ja hoitajiksi... Kun kerran olet niin erinomainen, varmasti pystyt tähän! Ei tartte maksa veroja sitte ku maksaa omalle aura-autokuskille ja helikopterilentäjälle suoraan!
Vierailija kirjoitti:
Minä en arvostele toisten elämää ja tuloja jne. Minä en itse jaksa kuunnella, kun pienituloinen on haukkumassa minun ja mieheni elintasoa. Helppoahan teidän on, helppoahan teidän mennä sinne tänne tonne. On se kiva, kun teidän ei tarvitse laskea rahoja jne. Ei olla ikinä haukuttu ketään ja jokainen elää miten elää. Minä ja mies tiedettiin jo opiskeluaikoina, että hyvässä ammatissa on hyvä elämä ja tulotaso. Me ei edes kehuskella millään asialla tai näytetä somessa meidän elämää, mutta kaikki kaverit tietää meidän ammattiemme tulotason ja se hiertää ihmisiä.
En tarkoittanutkaan sinua/sinunlaisia. Vaan niitä, jotka eivät tunnu ymmärtävän, että Suomessa on ihmisiä eri "elintasoissa". Ja kokevat jotenkin olevansa parempia ihmisiä haukkumalla toisia. Minua ei hierrä kenenkään parempituloisen elämä eikä se edes minulle kuulu.
Mutta en jaksa sitä ainaista pientuloisten/köyhien elämän mollaammista, jota tällä palstallakin harrastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on ihmisen itse itsensä elättää, ei me voida lähteä siitä että aina joku muu vaan maksaa. Kaikilla on hinnat nousseet. Me ollaan kaikki yksinkertaisesti eletty velaksi ja yli varojemme, ja nyt tulee muutaman vuoden krapula ja elintason lasku. Kyllä se siitä, elämässä on muutakin kuin raha!
Nimenomaan juuri siksi työnantajien pitää nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja nostaa palkkoja! On aika lopettaa yhteiskunnan pussilla loisiminen välillisten yritystukien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus, koulutus ja koulutus. Siinä kolme asiaa joilla pääsee parempiin ja rahakkaampiin töihin
Ennen sekin vielä ymmärrettiin, että joillain on lukupäätä ja toisilla ei.
Nyt kaikilla pakko olla.
Hullua.
No ei oo hullua. Lukupäätä voi olla jollain enemmän, toinen joutuu sitten persnahkaansa pitämään tuolissa kauemmin ja päntätä päähänsä. Halusta oppia se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 3 kk työttömänä oman alan töistä ja hain siivoojaksi eräälle kaupungille. +10 vuotta siivousalan kokemusta ei kuulemma riittänyt, että olisin päässyt luuttuamaan lattioita! Vaan tärkeilevä työnjohtaja piti siivousalan koulutusta tärkeämpänä.
Kuka oikeasti korkeasti koulutettu TYÖTÖN (vaikka lääkäri tai insinööri) olisi edes VAIVAUTUNUT hakemaan tuota siivoojan paikkaa??
AP
Niin, juurihan sulle sanottiin että koulutus on tärkeää... mot.
Et ehkä ymmärtänyt sarkasmiani tässä; olisin ollut valmis käytännössä pyyhkimään seiniä ja pesemään pöydänjalkoja muutaman viikon. Mutta työtä ei annettu minulle, koska minulla ei ollut paperia osoittaa koulutusta. +10 vuotta alalla ei merkinnyt mitään.
Ja kuka oikeasti korkeasti koulutettu työtön olisi suostunut tuohon hommaan?? Lääkäri, juristi, insinööri?? :D
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt, että minä maksan sinun menojasi, kun et kykene hankkimaan halvinta puhelinliittymää, vaan täytyy olla 5G ja rajaton netti. Minä keskituloinen maksan joka kuukausi palkasta veroja ja veroluonteisia maksuja 39 % ja sinä jaksat valittaa sitä, että et viitsinyt käydä aikoinaan kouluja ja hankit lapsen, vaikka ei ole varaa sitä elättää.
Toivottavasti et laske eläkemaksuja näihin veroluonteisiin maksuihin tässä kohtaa, vaikka ne sitä ovatkin Suomessa. Maksamasi eläkemaksut kuitenkin kerryttävät sinulle eläkettä, jota saat sen mukaan, mitä olet maksanut ja työnantajasi on sinulle maksanut. Oikeastaan työeläke tasoittaa verotuksen progressiota, koska osa työeläkkeistä maksetaan verorahoista. Eli isoa eläkettä saava saa verorahoilla maksettua osuutta paljon enemmän kuin pientä eläkettä saava.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on niin kallista Suomessa että sitä on kohta varaa ostaa vaan rikkailla.
En ymmärrä tätä. Miten niin kallista? Vihannekset eivät tuoreena saati pakastettuna tai kuivattuna maksa juuri mitään, eikä soijarouhe tai härkäpapurouhe maksa kuin muutama euron, ja paketista syö ties kuinka pitkään. Jos kasviproteiini ei maistu niin eivät kananmunat ole kalliita. Maito on aivan turha janojuoma, johon moni suomalainen hassaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos laskut menevät jatkuvasti perintään töissäkäynnistä huolimatta, on kyllä elintavoissa jotakin pielessä. Ihmisen on elettävä varojensa mukaan. Eivät kaikki laitteet ja tavarat, jotka naapurillakin on, ole mikään ihmisoikeus jokaiselle. Ihminen pystyy elämään puenelläkin budjetilla, kun laskee tulonsa tarkkaan ja sopeuttaa asumisensa ja ostamisensa tähän budjettiin.
Ymmärräthän, että elämäntilanteet voivat muuttua ihan yhtäkkiä? Esim. puolisoni työskenteli ennen hyväpalkkaisessa työssä (+20vuotta) kunnes kaikki työntekijät heitettiin pihalle kun firman osasto kaatui.
Eikä kaikilla ole ollutkaan mitään laitteita tai tavaroita mitä naapurilla on?? En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat? Ajan +30 vuotta vanhalla autolla, puhelin on yli 5 vuotta vanha romu, jääkaappi on rikki, emme käy koskaan kampaajalla/parturissa tai ulkomailla. Ihan koko elämämme olemme eläneet "pienesti". Mutta kun siihen tulee kolaus, se vaikuttaa aika paljon koko perheen elämään.
AP
Vierailija kirjoitti:
AP
Kyllä nykyään täytyy olla koulutus siivoamiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jep! Juuri näin! Suomessa ajatellaan että niitä, joilla on enemmän saa kyllä haukkua ja arvostella ja ruotia heidän valintojaan miten vaan.
Toisinpäin ei.
Pitäis mitä tahansa sontaa olla ottamassa jatkuvasti vastaan...
Ihan vaan tiedoksi, että minulla noin 8 vuotta vanha puhelin, jossa 4G netti ja prepaid-liittymä (ei ole luottotietoja!) :) :) Minä maksan palkastani myös veroja, ja päivärahasta vielä enemmän. Olen kyllä käynyt kouluja, ja hankimme lapsen kun pärjäsimme paremmin. Et sinä minun elämästä maksa mitään! :) :)
AP