Hyvätuloiset/muuten pärjäävät, suosittelen lukemaan tämän!
Tällä palstalla kirjoitetaan jatkuvasti siitä, kuinka nyky-Suomessa ei enää pienituloinen työssäkäyväkään pärjää. Vaan joutuu kääntymään kelan tai sossun puoleen, josta ei välttämättä edes saa apua.
On todella surullista lukea, että täälläkin sellaiset aloitukset leimataan muka muutaman henkilön provoiksi tai muuten valehteluksi!
Kaikki eivät ehkä käsitä sitä, että tässäkin maassa on paljon oikeasti köyhiä, jotka eivät pärjää enää nykyisten hintojen nousujen tahdissa! Palkat ja eläkkeet eivät todellakaan nouse samaan tahtiin ja muutenkin pieniä tukia leikataan jatkuvasti.
Jotenkin tuntuu, että ns. köyhät kelan asiakkaat leimataan aina "laiskoiksi työttömiksi, joita ei työnteko kiinnosta" ja vain haluaisivat elää yhteiskunnan rahoilla. NÄIN EI TODELLAKAAN AINA OLE!
Olen itse työssäkäyvä (osan vuotta mahdollisesti työtön), pienituloinen, perheellinen ja joudun silti olemaan tahtomattani kelan ja sossun asiakas. Kun rahat vaan eivät yksinkertaisesti riitä edes peruselämiseen. Menoja joutuu oikeasti miettimään siten, että ostaako itselle tarpeelliset lääkkeet vai lapsille ruokaa. Ja pakolliset laskut menevät lähes säännöllisesti perintään/ulosottoon, kun pitää valita ostaako ruokaa vai maksaako puhelinlaskun.
Että suosittelen oikeasti hetken miettimään ja yrittämään tajuta, että täällä Suomessa ihan oikeasti TODELLA MONELLA menee taloudellisesti huonosti. Ja sille eivät välttämättä itse voi yhtään mitään.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis miksi ei voi elää niiden tulojensa mukaan? Luottotiedot menny, joten mitä siis ostettu?
Ja kyllä voisin sanoa, että tiedän mitä on olla pienipalkkainen. Oma palkka oli vuosia 1200 euroa nettona. Silti pärjäsin ihan hyvin, kun en turhia tuhlaillut. Vuokra-asunto edullinen, julkisten varrelta, ei autoa. Pystyin jopa matkustelemaan. Lapsia ei ollut vielä tuolloin, sen myönnän kyllä.
Edelleen: Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Kun on pienet tulot ja pienemmät menot, niin tuottavuus töissä on myös hyvin pientä, että energiaa säästyy ja saa säästöä pieniin menoihin entisestään.
t. Banaani työpäivässä saa tahdin verkkaisemmaksi.
Kävin tänään aamupäivällä Prismassa. Yleensä en käy päiväsaikaan. Oikein häkellyin siitä, miten paljon väkeä siellä oli. Voi sitä joutilaiden määrää! Eläkeläisiä ja kunnon ostokset kaikilla. Ei ole köyhää nähnytkään nykyeläkkeensaajat.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään aamupäivällä Prismassa. Yleensä en käy päiväsaikaan. Oikein häkellyin siitä, miten paljon väkeä siellä oli. Voi sitä joutilaiden määrää! Eläkeläisiä ja kunnon ostokset kaikilla. Ei ole köyhää nähnytkään nykyeläkkeensaajat.
Että eläkeläiset ihan kehtasivat olla keskellä päivää kaupassa? Miksi eivät käy iltaisin, kuten muutkin kunnon ihmiset? Ja että niillä oli rahaa ostaa ruokaakin Prismasta, jo on mennyt mahdottomaksi tämä eläkeläisten rellestäminen meidän verovaroilla! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jo sossun asiakas eli oikeutettu toimeentulotukeen, ei sinun tarvitse miettiä ostatko lääkkeet; ne kun korvataan toimeentulotuessa.
Juuri tämän takia sitä empatiaa ei heru: joka ikisessä itkuvirressä sopivasti unohdetaan kertoa kaikki faktat, eli suoraan sanottuna valehdellaan, sääliä kerjätäkseen.
En ole koskaan asioinut sossussa, mutta ymmärtääkseni pienituloinen työssäkäyvä ihminen ei sieltä saa mitään.
Tämähän se epäoikeudenmukaisuuden ydin on, kun käyt töissä mutta käteen jää menojen jälkeen niin vähän, että olisi järkevintä heittäytyä sossun asiakkaaksi.
Aloittaja sanoi olevansa sossun ja Kelan asiakas. Toimeentulotuen saaminen ei ole kiinni siitä käykö töissä, vaan ylittävätkö huomioidut (ml ne lääkkeet) menot perheen tulot.
Vierailija kirjoitti:
Ei se korkea koulutus mikään tae ole.
Olin 3 kk työttömänä oman alan töistä ja hain siivoojaksi eräälle kaupungille. +10 vuotta siivousalan kokemusta ei kuulemma riittänyt, että olisin päässyt luuttuamaan lattioita! Vaan tärkeilevä työnjohtaja piti siivousalan koulutusta tärkeämpänä.
Kuka oikeasti korkeasti koulutettu TYÖTÖN (vaikka lääkäri tai insinööri) olisi edes VAIVAUTUNUT hakemaan tuota siivoojan paikkaa??
AP
Ei insinööri ole korkeasti koulutettu. Ei mulla muuta.
Arvostan pienituloisia, jotka eivät ole vailla tukiaisia. Kunnioitan esimerkiksi lastenhoitajana työskentelevää veljeäni. Itse olen kokoomuslainen opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt, että minä maksan sinun menojasi, kun et kykene hankkimaan halvinta puhelinliittymää, vaan täytyy olla 5G ja rajaton netti. Minä keskituloinen maksan joka kuukausi palkasta veroja ja veroluonteisia maksuja 39 % ja sinä jaksat valittaa sitä, että et viitsinyt käydä aikoinaan kouluja ja hankit lapsen, vaikka ei ole varaa sitä elättää.
Ihan vaan tiedoksi, että minulla noin 8 vuotta vanha puhelin, jossa 4G netti ja prepaid-liittymä (ei ole luottotietoja!) :) :) Minä maksan palkastani myös veroja, ja päivärahasta vielä enemmän. Olen kyllä käynyt kouluja, ja hankimme lapsen kun pärjäsimme paremmin. Et sinä minun elämästä maksa mitään! :) :)
AP
Päivärahasta maksettu vero on näennäistä rahansiirtelyä. Et ole tehnyt sen rahan eteen mitään ja saat sitä x summan, josta palautat osan, eli leikkiveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on ihmisen itse itsensä elättää, ei me voida lähteä siitä että aina joku muu vaan maksaa. Kaikilla on hinnat nousseet. Me ollaan kaikki yksinkertaisesti eletty velaksi ja yli varojemme, ja nyt tulee muutaman vuoden krapula ja elintason lasku. Kyllä se siitä, elämässä on muutakin kuin raha!
Nimenomaan juuri siksi työnantajien pitää nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja nostaa palkkoja! On aika lopettaa yhteiskunnan pussilla loisiminen välillisten yritystukien kautta.
Miksi et itse ryhdy työnantajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laskut menevät jatkuvasti perintään töissäkäynnistä huolimatta, on kyllä elintavoissa jotakin pielessä. Ihmisen on elettävä varojensa mukaan. Eivät kaikki laitteet ja tavarat, jotka naapurillakin on, ole mikään ihmisoikeus jokaiselle. Ihminen pystyy elämään puenelläkin budjetilla, kun laskee tulonsa tarkkaan ja sopeuttaa asumisensa ja ostamisensa tähän budjettiin.
Ymmärräthän, että elämäntilanteet voivat muuttua ihan yhtäkkiä? Esim. puolisoni työskenteli ennen hyväpalkkaisessa työssä (+20vuotta) kunnes kaikki työntekijät heitettiin pihalle kun firman osasto kaatui.
Eikä kaikilla ole ollutkaan mitään laitteita tai tavaroita mitä naapurilla on?? En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat? Ajan +30 vuotta vanhalla autolla, puhelin on yli 5 vuotta vanha romu, jääkaappi on rikki, emme käy koskaan kampaajalla/parturissa tai ulkomailla. Ihan koko elämämme olemme
Nosta firman osasto pystyyn.. Äskeisestä viestistäsi puhelimesi on nuortunut kolme vuotta, kahdeksasta vuodesta viiteen 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus, koulutus ja koulutus. Siinä kolme asiaa joilla pääsee parempiin ja rahakkaampiin töihin
Pitää vain opiskella jotain oikeasti tuottavaa, eikä muinaiskreikkaa tai monikulttuuritutkimusta.
Monikulttuuritutkimusta?? Siis kulttuuriantropologiaa? Ihan on työllistyneet tietämäni sitä opiskelleet, tietenkään urapolku ei ole niin yksiviivainen kuin vaikka lääkärillä. Mutta valtavasti olisi käyttöä kulttuuriantropologien osamiselle, myös yrityksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on niin kallista Suomessa että sitä on kohta varaa ostaa vaan rikkailla.
En ymmärrä tätä. Miten niin kallista? Vihannekset eivät tuoreena saati pakastettuna tai kuivattuna maksa juuri mitään, eikä soijarouhe tai härkäpapurouhe maksa kuin muutama euron, ja paketista syö ties kuinka pitkään. Jos kasviproteiini ei maistu niin eivät kananmunat ole kalliita. Maito on aivan turha janojuoma, johon moni suomalainen hassaa rahaa.
Tämä on varmaan joku vitsi? Kasvikset, hedelmät ja vihannekset ovat NIMENOMAAN kalliita Suomessa. Ja kananmunat!
Maitoa meillä on minulle kahviin ja lapsille juomaksi ruoan kanssa.
Minä ostan usein pussin makaronia, pussin lihapullia, herne-maissi-paprika -pakasteen ja kerman. Siitä saa kattilallisen ruokaa koko perheelle ja maksaa noin 3€! Kirsikka-/luumutomaatteja
Katso kilohintaa. Kotimaisissa tomaateissa on pienempi kilohinta, mitä Espanjalaisissa kirsikkatomaateissa. Mutta hei, summahan se ratkaisee
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kaksi maisterintutkintoa ja hyväpalkkainen työ. Koulutuksen hokijoilta haluaisin kuitenkin kysyä, kenen ajattelitte sitten hoitavan vanhuksia, lapsia, siivoavan, jakavan postia, toimivan kaupankassana tai ajavan bussia, jäteautoa tai rekkaa, jos ainoa tapa pystyä kustantaa kohtuullinen elintaso on korkeakoulutus?
Kaikki eivät voi olla lääkäreitä, juristeja tai diplomi-insinöörejä, joten osoittakaa se ylivertainen paremmuutenne ja kertokaa, miten meille kaikille välttämättömät palvelut tuottavat työntekijät saavat ihmisarvoisen elämän?
Nykyiset talousvaikeudet ovat seurausta suuresta eläkeläisten määrästä, siitä että he eivät ole aikanaan maksaneet riittäviä eläkemaksuja sekä siitä, että yritysten tuotosta aiempaa merkittävästi pienempi osa ohjautuu nykyään työntekijöiden palkkoihin. Mitään tästä ei varsinaisesti ratkaista sillä, että leikataan vähätuloisilta ja huudellaan ylimielisenä elämä
Siten, että he eivät leiki keskituloista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt, että minä maksan sinun menojasi, kun et kykene hankkimaan halvinta puhelinliittymää, vaan täytyy olla 5G ja rajaton netti. Minä keskituloinen maksan joka kuukausi palkasta veroja ja veroluonteisia maksuja 39 % ja sinä jaksat valittaa sitä, että et viitsinyt käydä aikoinaan kouluja ja hankit lapsen, vaikka ei ole varaa sitä elättää.
Lasten tekoa ei saa estää vaan pitää tukea kaikin tavoin. Veronmaksajat loppuu todella nopeasti tästä maasta.
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas oletuksia. Itselläni ei 5G:tä, mitä sillä tekisin, tosin Elisa koittaa kovasti tyrkyttää. Mulle riittäis peruspuhelin mainiosti, tosin halpa älypuhelin helpottaa asioiden hoitoa. En viitsinyt käydä kouluja?? Yliopistokin on käyty ja kaksi ammattikoulutusta. Enkä ole hankkinut yhtään lasta enkä hanki. Töitäkin olen tehnyt suurimman osan elämääni. Nyt sitten (toivottavasti väliaikaisesti) työttömänä olen niin suuri roisto ja elän sinun varoillasi, vaikken saa kuin ansiosidonnaista ja omat säästöt tukena. Mieti vähän mitä kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Olipas järkyttävän kylmää tekstiä. Minäkään en keskituloisena järkyty siitä että maksamistani veroista menee myös pienituloisille. On täysin ymmärrettävää että jos on perheellinen sekä lisäksi itsellä joku sairaus mikä heikentää työn saannin nahdollisuuksia ja siksi tulit ovat pienemmät eivätkä aina riitä kaikkeen. Sellaista elämää sinä et varmasti kestäisi kun nytkin nebee hernettä nenään noin typerästä asiasta.
Etkä muuten tiedä varmuudella että oma tilanteesi pysyy samanlaisena se voit olla sinä joka vielä tarvitsetkin tukia elämiseesi. Maailman tilanne on hyvin epävarma näinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka se sinua kiusaava törsäri on? Onko ihan itsekeksitty mörkö, mahdollistamaan köyhien haukkumisen, oikeistoöyhö?
Miksi meillä ei ole kaikille samaa tasaveroa, kaikista tuloista 30%. Se olisi selkeää ja silloin jokainen köyhä voisi osallistua yhteiskunnan ylläpitämiseen.
Jaa että se 2000 brutto tienaava maksaisi 700 e veroja ja sitten jäljellä olevista tuloista 1300 e maksaisi vuokrat 3 hengen asunnosta ja tietty ruokamenot ym ym.
Sinä maksausit siitä 10 000 e palkastasi 3000 tonnia että pääset 7000 e tuloillasi luxuslomille etelään ja syömään gourmee ravinteliin kavereittesi kanssa. Joopa joo ahneella on paskainen loppu niin kuin sanotaan ja se on aivan oikein!
Mun bruttotulot on 2800 euroa ja saan silti asumistukea. Ei sekään ole ainoastaan työttömien rutiköyhien etuus.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus, koulutus ja koulutus. Siinä kolme asiaa joilla pääsee parempiin ja rahakkaampiin töihin
Asiat näyttää erilaiselta putken läpi katsoen. Nyt on tainnut jäädä sinun koulut kesken, tai et ole opittu koulussa mitään koska et ymmärrä miten yhteiskunta kokonaisuudessaan toimii. Vaikka täällä Suomessa olisi 2 miljoonaa tohtoria, niin meillä olisi pienipalkkaisia tohtoreita 70% työvoimasta jotka olisi muun muassa siivoustyössä, yms..., ja työttömiä tohtoreita 10%.
AP. En tiedä miten olet joutunut noin tiukille, mutta saisitko jotenkin maksettua laskut ajallaan, että säästyisit ulosottokuluilta. Työ olisi hyvä ratkaisu. Asuinpaikka pitää olla liike paikalla, ettei tarvitse autoa. Työpaikat on oltava lähellä. Missä lapsen isä. Olen täysin väärä henkilö arvioimaan muiden taloutta, mutta yhteiskunnan tuet voidaan ottaa pois. Siksi pitää löytyä töitä ja toimeentuloa.
Toimeentulovaikeuksista kertovat mielellään myös addiktit, joilla ei raha enää riitä entiseen malliin: peliongelmaiset, elämänhallinnan kadottaneet, tupakoitsijat, juopot, syöpöt, huumeiden orjat, himoshoppaajat, kirjolla olevat.
Näille kaikille pitäisi herua lisärahaa "harrastuksiin". Vaatimaton, nuhteeton, nuuka elämäntapa ei kuulemma onnistu.