Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvätuloiset/muuten pärjäävät, suosittelen lukemaan tämän!

Vierailija
25.03.2024 |

Tällä palstalla kirjoitetaan jatkuvasti siitä, kuinka nyky-Suomessa ei enää pienituloinen työssäkäyväkään pärjää. Vaan joutuu kääntymään kelan tai sossun puoleen, josta ei välttämättä edes saa apua.

On todella surullista lukea, että täälläkin sellaiset aloitukset leimataan muka muutaman henkilön provoiksi tai muuten valehteluksi!

Kaikki eivät ehkä käsitä sitä, että tässäkin maassa on paljon oikeasti köyhiä, jotka eivät pärjää enää nykyisten hintojen nousujen tahdissa! Palkat ja eläkkeet eivät todellakaan nouse samaan tahtiin ja muutenkin pieniä tukia leikataan jatkuvasti.

Jotenkin tuntuu, että ns. köyhät kelan asiakkaat leimataan aina "laiskoiksi työttömiksi, joita ei työnteko kiinnosta" ja vain haluaisivat elää yhteiskunnan rahoilla. NÄIN EI TODELLAKAAN AINA OLE!

Olen itse työssäkäyvä (osan vuotta mahdollisesti työtön), pienituloinen, perheellinen ja joudun silti olemaan tahtomattani kelan ja sossun asiakas. Kun rahat vaan eivät yksinkertaisesti riitä edes peruselämiseen. Menoja joutuu oikeasti miettimään siten, että ostaako itselle tarpeelliset lääkkeet vai lapsille ruokaa. Ja pakolliset laskut menevät lähes säännöllisesti perintään/ulosottoon, kun pitää valita ostaako ruokaa vai maksaako puhelinlaskun.

Että suosittelen oikeasti hetken miettimään ja yrittämään tajuta, että täällä Suomessa ihan oikeasti TODELLA MONELLA menee taloudellisesti huonosti. Ja sille eivät välttämättä itse voi yhtään mitään.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laskut menevät jatkuvasti perintään töissäkäynnistä huolimatta, on kyllä elintavoissa jotakin pielessä. Ihmisen on elettävä varojensa mukaan. Eivät kaikki laitteet ja tavarat, jotka naapurillakin on, ole mikään ihmisoikeus jokaiselle. Ihminen pystyy elämään puenelläkin budjetilla, kun laskee tulonsa tarkkaan ja sopeuttaa asumisensa ja ostamisensa tähän budjettiin.

Ymmärräthän, että elämäntilanteet voivat muuttua ihan yhtäkkiä? Esim. puolisoni työskenteli ennen hyväpalkkaisessa työssä (+20vuotta) kunnes kaikki työntekijät heitettiin pihalle kun firman osasto kaatui.

Eikä kaikilla ole ollutkaan mitään laitteita tai tavaroita mitä naapurilla on?? En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat? Ajan +30 vuotta vanhalla autolla, puhelin on yli 5 vuotta vanha romu, jääkaappi on rikki, emme käy koskaan kampaajalla/parturissa tai ulkomailla. Ihan koko elämämme olemme

Miten siitä 20 vuoden hyväpalkkaisesta työstä ei jäänyt yhtään mitään käteen jos kerran aina olette eläneet pienesti?

Vierailija
42/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on niin kallista Suomessa että sitä on kohta varaa ostaa vaan rikkailla.

tämän takia kasvatan joka kesä parvekkeellani ruokaa. tomaatteja ja chiliä ainakin. ens kesänä laitan myös perunoita parvekkeelle kasvamaan. pitää vaan ensin hommata sellaset puiset laatikot johon multaa.

tuossa yhtenä kesänä sain maailman parhaimman kirsikkatomaattisadon. ja se on helppoa kasvattaa niitä vaikka olisit ensikertalainen siinä puuhassa.

ja ai että se on ihana tunne kun aamulla käyt katsomassa kuinka tomaatit on kasvanut. maistat yhen ja fiilistelet sitä kuinka olet itse sen kasvattanut :) :D

Luuletko että nuo urputtajat näkee yhtään mitään vaivaa sen eteen, että saavat terveellistä ravintoa? Ei. Ostetaan pakastemättöä ja väitetään ettei ole vaihtoehtoja, kun "terveellinen ruoka on kallista!" 

Joka vuosi tarjotaan mahdollisuuksia lähteä marjastamaan tai sienestämään... Ei kelpaa. Monissa ryhmissä ym lahjoitetaan ilmaisia omenoita ja luumuja ja kirsikoita kun on ylitarjontaa.. Ei kelpaa. Tai monet sukulaiset lahjoittaisivat. Ei käy. 

On se jännä juttu! Luulisi kiinnostavan, mutta ei kiinnosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HILJAA KÖYHÄ!

Ilmoitin asiattomaksi 

Miksi?

Vierailija
44/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä. Miten niin kallista? Vihannekset eivät tuoreena saati pakastettuna tai kuivattuna maksa juuri mitään, eikä soijarouhe tai härkäpapurouhe maksa kuin muutama euron, ja paketista syö ties kuinka pitkään. Jos kasviproteiini ei maistu niin eivät kananmunat ole kalliita. Maito on aivan turha janojuoma, johon moni suomalainen hassaa rahaa.

Tämä on varmaan joku vitsi? Kasvikset, hedelmät ja vihannekset ovat NIMENOMAAN kalliita Suomessa. Ja kananmunat!

Maitoa meillä on minulle kahviin ja lapsille juomaksi ruoan kanssa.

Minä ostan usein pussin makaronia, pussin lihapullia, herne-maissi-paprika -pakasteen ja kerman. Siitä saa kattilallisen ruokaa koko perheelle ja maksaa noin 3€! Kirsikka-/luumutomaatteja saa lisäksi n. 1,50€ rasian.

AP

Vierailija
45/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi maisterintutkintoa ja hyväpalkkainen työ. Koulutuksen hokijoilta haluaisin kuitenkin kysyä, kenen ajattelitte sitten hoitavan vanhuksia, lapsia, siivoavan, jakavan postia, toimivan kaupankassana tai ajavan bussia, jäteautoa tai rekkaa, jos ainoa tapa pystyä kustantaa kohtuullinen elintaso on korkeakoulutus?

Kaikki eivät voi olla lääkäreitä, juristeja tai diplomi-insinöörejä, joten osoittakaa se ylivertainen paremmuutenne ja kertokaa, miten meille kaikille välttämättömät palvelut tuottavat työntekijät saavat ihmisarvoisen elämän? 

Nykyiset talousvaikeudet ovat seurausta suuresta eläkeläisten määrästä, siitä että he eivät ole aikanaan maksaneet riittäviä eläkemaksuja sekä siitä, että yritysten tuotosta aiempaa merkittävästi pienempi osa ohjautuu nykyään työntekijöiden palkkoihin. Mitään tästä ei varsinaisesti ratkaista sillä, että leikataan vähätuloisilta ja huudellaan ylimielisenä elämänohjeita vähemmän onnekkaille.

Vierailija
46/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät voi olla lääkäreitä, juristeja tai diplomi-insinöörejä, joten osoittakaa se ylivertainen paremmuutenne ja kertokaa, miten meille kaikille välttämättömät palvelut tuottavat työntekijät saavat ihmisarvoisen elämän? 

Minusta kaikilla ei tarvitse olla ihmisarvoista elämää.

Vierailija
47/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä. Miten niin kallista? Vihannekset eivät tuoreena saati pakastettuna tai kuivattuna maksa juuri mitään, eikä soijarouhe tai härkäpapurouhe maksa kuin muutama euron, ja paketista syö ties kuinka pitkään. Jos kasviproteiini ei maistu niin eivät kananmunat ole kalliita. Maito on aivan turha janojuoma, johon moni suomalainen hassaa rahaa.

Tämä on varmaan joku vitsi? Kasvikset, hedelmät ja vihannekset ovat NIMENOMAAN kalliita Suomessa. Ja kananmunat!

Minä ostan usein pussin makaronia, pussin lihapullia, herne-maissi-paprika -pakasteen ja kerman. Siitä saa kattilallisen ruokaa koko perheelle ja maksaa noin 3€! Kirsikka-/luumutomaatteja

Ei ole kalliita kun ostat kausittain. Seuraat vähän mitä milloinkin kannattaa ostella. Kesäisin on hyvin paljon kotimaisiakin herkullisia tuoreita vaihtoehtoja tarjolla. Voit kasvattaa itsekin, jos on piha/parveke ja jos asut kaupungissa ,niin kaupungilla on usein tarjota palstatiloja hyvin edullisesti, ellei jopa ilmaiseksi. 

Loppukesä/syksy lähdet sienimetsään ja marjastamaan ja otat vastaan tuttujen tarjoamat omenat ja luumut. Niin saat vaikka mitä herkkua pitkälle loppuvuodeksi. Juureksia ja kaaleja ja sitrushedelmiä loppuvuotena. Ei ole kallista. 

Jos pitää olla jotain söpösti pakattua ja brändättyä snacksiporkkaanaa, niin sellainen ei olekaan välttämättä mitään halpaa. 

Vierailija
48/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan usein pussin makaronia, pussin lihapullia, herne-maissi-paprika -pakasteen ja kerman. Siitä saa kattilallisen ruokaa koko perheelle ja maksaa noin 3€! Kirsikka-/luumutomaatteja

Et ymmärrä että on olemassa muitakin vihanneksia kuin tuoreet kirsikkatomaatit? Kokeilepa juureksia, vai ovatko aivan vieraita? 

Unohda kerma ja valmislihapullat, kokeile sitä kasvisproteiinijauhetta josta voit tehdä vaikka mitä jos avuttomuudelta kykenet.

Vierailija
49/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kaksi maisterintutkintoa ja hyväpalkkainen työ. Koulutuksen hokijoilta haluaisin kuitenkin kysyä, kenen ajattelitte sitten hoitavan vanhuksia, lapsia, siivoavan, jakavan postia, toimivan kaupankassana tai ajavan bussia, jäteautoa tai rekkaa, jos ainoa tapa pystyä kustantaa kohtuullinen elintaso on korkeakoulutus?

Nykyiset talousvaikeudet ovat seurausta suuresta eläkeläisten määrästä, siitä että he eivät ole aikanaan maksaneet riittäviä eläkemaksuja sekä siitä, että yritysten tuotosta aiempaa merkittävästi pienempi osa ohjautuu nykyään työntekijöiden palkkoihin. Mitään tästä ei varsinaisesti ratkaista sillä, että leikataan vähätuloisilta ja huudellaan ylimielisenä elämä

Kukahan tässä on ylimielinen, ei hyvää päivää. 

Ai että eläkeläisten ja yritysten vika? Mietihän hetki uudestaan taas...

Vierailija
50/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuohon tilanteeseen poikineena yksinhuoltajana olet itsesi laittanut ? Elämä on valintoja.

Vierailija
51/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän,että monilla on tiukkaa.Mulla menee nykyään taloudellisesti hyvin,mutta olen aikuisiällä elänyt noin 15 vuotta lähellä köyhyysrajan ja välillä sen alapuolella...ollut työttömänä, opiskellut, tehnyt pätkätöitä jne.Noin 5 vuotta mulla on mennyt ns.hyvin.

Huomaan, että suhtaudun jonkin verran ristiriitaisesti siihen,kun joku harmittelee pieniä tuloja ja elämän tiukkuutta. Ehkä siksi, että olen ollut ennen paljon heitä köyhempi ja mun omat kulutustottumukset ei oo hirveesti muuttaneet siitä...siksipä mulle jääkin nykyään rahaa hyvin säästöön.Tästä sit johtuu se,että ärsyynnyn,jos joku valittaa tiukkaa tilannettaan ja samalla kuluttaa enemmän kuin mä.Ja tosiaan siis tää valittaja ei mikään kerskakuluttaja ole,mut mä olen tosi saita.

Vierailija
52/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset talousvaikeudet ovat seurausta suuresta eläkeläisten määrästä, siitä että he eivät ole aikanaan maksaneet riittäviä eläkemaksuja sekä siitä, että yritysten tuotosta aiempaa merkittävästi pienempi osa ohjautuu nykyään työntekijöiden palkkoihin. Mitään tästä ei varsinaisesti ratkaista sillä, että leikataan vähätuloisilta ja huudellaan ylimielisenä elämä

Katsokaa MINUA. Minä olen niin hieno! Minulla on tutkinnot, mutta ainoana ymmärrän muita. Minä haukun ylimielisenä muita ylimieliseksi. Minä olen Parempi. Minä tiedän kaiken oikein.

🤮🤮🤮 

Mene itseesi

Vierailija
53/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis miksi ei voi elää niiden tulojensa mukaan? Luottotiedot menny, joten mitä siis ostettu?

Ja kyllä voisin sanoa, että tiedän mitä on olla pienipalkkainen. Oma palkka oli vuosia 1200 euroa nettona. Silti pärjäsin ihan hyvin, kun en turhia tuhlaillut. Vuokra-asunto edullinen, julkisten varrelta, ei autoa. Pystyin jopa matkustelemaan. Lapsia ei ollut vielä tuolloin, sen myönnän kyllä. 

Edelleen: Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. 

Vierailija
54/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä aloittaja ei lainkaan hauku tai mollaa hyvätuloisia. Pointti on se, että täyttä työpäivää tekeville voi olla vaikeuksia selvitä menoista. Palkat ovat jälkeen jääneitä, Suomessa on annettu sosiaaliturvan paikata palkkaa.

Se, että esim. kaikki varhaiskasvatuksessa työssä olevat kouluttautuisivat uudelleen ei ratkaise mitään. Kaikki vaan eivät voi toimia samoissa hyvinpalkatuissa töissä. Tarvitsemme kaikkia.

Ja mitä verotukseen tulee, palkkojen verotus kattaa alle 10 prosenttia valtion verotuloista. Jokainen voi tutustua verotukseen ja muihinkin faktoihin.

Vierailija
55/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken uutisissa sanottiin, että lisää lapsiperheitä putoaa köyhyysrajan alapuolelle. Tämä on niin synkkää, että tunnen vihaa hallituksen uusille tukien alennuksilla, jotka juuri koskettavat jo ennestään pienituloisia. Lisää luukuilla juoksemista ja masennusta. 

Vierailija
56/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo sossun asiakas eli oikeutettu toimeentulotukeen, ei sinun tarvitse miettiä ostatko lääkkeet; ne kun korvataan toimeentulotuessa. 

Juuri tämän takia sitä empatiaa ei heru: joka ikisessä itkuvirressä sopivasti unohdetaan kertoa kaikki faktat, eli suoraan sanottuna valehdellaan, sääliä kerjätäkseen. 

Vierailija
57/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa liitettyä tähän mutta sinulle joka kysyit "hyväpalkkaisesta työstä": Jos perheen nettopalkkatulot laskevat n. 3000 eurosta alle puoleen, on se aika iso muutos ja pudotus. 

Joskus pärjättiin ja tultiin toimeen. Ei eletty leveästi mutta rahaa riitti perustarpeisiin ja peruslaskuisin. Säästöön ei silloinkaan jäänyt mitään.

Vierailija
58/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jo sossun asiakas eli oikeutettu toimeentulotukeen, ei sinun tarvitse miettiä ostatko lääkkeet; ne kun korvataan toimeentulotuessa. 

Juuri tämän takia sitä empatiaa ei heru: joka ikisessä itkuvirressä sopivasti unohdetaan kertoa kaikki faktat, eli suoraan sanottuna valehdellaan, sääliä kerjätäkseen. 

En ole koskaan asioinut sossussa, mutta ymmärtääkseni pienituloinen työssäkäyvä ihminen ei sieltä saa mitään.

Tämähän se epäoikeudenmukaisuuden ydin on, kun käyt töissä mutta käteen jää menojen jälkeen niin vähän, että olisi järkevintä heittäytyä sossun asiakkaaksi.

Vierailija
59/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äsken uutisissa sanottiin, että lisää lapsiperheitä putoaa köyhyysrajan alapuolelle. Tämä on niin synkkää, että tunnen vihaa hallituksen uusille tukien alennuksilla, jotka juuri koskettavat jo ennestään pienituloisia. Lisää luukuilla juoksemista ja masennusta. 

Köyhyysraja on suhteellinen. Lama-aikaan oli pienin osuus lapsiperheitä köyhyysrajan alapuolella.

Vierailija
60/92 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikilla ei tarvitse olla ihmisarvoista elämää.

Joten he voivat ottaa sen sinulta voimakeinoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä