Kertokaa joku mikä mun hampaassani on vialla kun särkee aina vain :(
Mikä mun hampaassa on, särkenyt varmaan 3 vuotta jo, tuntuu kuin olisi reikää täynnä koko hammas, en voi syödä sillä puolella. Tutkittu julkisella, kahdella eri yksityisellä, otettu bite wing röntgenit pariin kertaan ja panoraamaröntgen kerran, on tutkinut ainakin 4 eri hammaslääkäriä, 4 eri suuhygienistiä, muutama hammashoitaja... Ja mitään ei vaan löydy! Suuhygienistit sanoo että hammasperäinen juttu ja lääkärit sanoo että ienperäinen juttu. Ei ole reikiä eikä hammaskiveä. Mikä tää voi olla :( Mitä tutkimuksia voin vielä vaatia?
Kommentit (24)
Halvemmalla ja helpommalla olisit päässyt heti hampaan poistolla.
Voi olla purentaongelma, onko tutkittu purenta? Joskus hammasjuuri voi olla tulehtunut ilman että näkyy röntgenkuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmalla ja helpommalla olisit päässyt heti hampaan poistolla.
Niin varmasti, mutta olen kolmekymppinen enkä halua tyhjää koloa hammasriviin.
Jos tulehdusta ei ole juuressa, syynä voi olla väkevä hammastahna ja vihlonta, ienraja. Ienrajaan myös jää ruokia, jolloin hammastikku avuksi. Entä hammaslanka, onko ohut, ei liian usein. Onko hammasharja liian karhea. Onko sattuvat ikenet paikattu hyvin ienrajasta. Sen hampaan alle ei ole jäänyt mitään reikää? Ehkä asia selviää tutkimalla ja kokeilemalla toista hammastahnaa.
Jos tosiaan noin monta ammattilaista on asian tutkinut, niin tuskin täällä kukaan osaa mitään sen parempaa sanoa.
Minulla oli myös kova, selittämätön hammaskipu muutama viikko sitten, röntgenissä ei näkynyt mitään eikä hammaslääkärikään löytänyt, epäiltiin hampaiden yhteen puremisestä johtuvaa kipua.
TMD (Purentaelimistön kipu ja toimintahäiriöt (TMD)) lisää täällä: https://www.kaypahoito.fi/hoi50057
Tosin sitten kipu alkoi kohdistua selvästi yhteen hampaaseen, ja hammaslääkäri poisti paikan ja tutki sitä, hampaassa oli pieni halkeama (kuten muissakin takahampaissa, nimenomaan sen hampaiden yhteen puresmisen vuoksi). Hammas oli vaikeasti juurihoidettava ja tulimme siihen tulokseen, että pois vaan koko hammas (mielummin kuin kokeillaan juurihoitoa, ja monen kerran jälkeen tultaisiin ehkä kuitenkin tulokseen, että hammas poistettava).
Hampaan myötä lähti hammaskipu ainakin minulta, ja kun se poistettiin niin siitä näki, että se pieni halkeampa meni tosiaan ihan juureen saakka ja aiheutti kivun (oli vaikea nähdä, koska hampaassa oli vain pieni reikä pinnassa).
Mutta noin siis minulla, luulisi että joku hammaslääkäreistä olisi jo sinulta tutkinut samaa, jos näyttäisi olevan sama ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla purentaongelma, onko tutkittu purenta? Joskus hammasjuuri voi olla tulehtunut ilman että näkyy röntgenkuvissa.
Tätä veikkaisin minäkin, eli purentaongelma.
Oisko heemon kanssa jotakin häikkää, jos ei päältä päin näy?
Vierailija kirjoitti:
Oisko heemon kanssa jotakin häikkää, jos ei päältä päin näy?
Hermon*
Olen nyt laittanut ienrajaan ja hammasväliin Cordosyl-geeliä parin viikon ajan mutta ei auta sekään. Harjaan 2x pv ja lankaan iltaisin. Muuten hampaat on hyvässä kunnossa.
Ientasku oli tuossa kohdassa 4mm eli vähän syvempi kuin muualla, mutta ei ollut parodintiittia. Yksi shg ehdotti että olisi mikrohalkeama hampaassa, mutta ei näy kuvissa niin miten sellaista sitten etsittäisiin.
Ap
Puren kyllä jonkin verran hampaita yhteen, mutta kuulemma purenta on kunnossa
Ap
Pienikin hampaan madaltaminen hiomalla voi auttaa - siis jos narskuttelet.
Hermostoperäistä ja lihaksistosta johtuvaa myöskin, saattaa joskus vihloa pahastikin. Älä syö väkisin silloin sillä puolella. On kokemuksia samanlaisesta kivusta.
Jos on jännitystä sekä lihaskireyttä niin niistä aiheutuu erilaisia kipuja erilaisin tavoin. Purenta saattaa välillä muuttua mutta aina ei pysyvästi tai muuttuu uudestaankin.
Itselläni on ollut hyvin paha lihasjäykkyys kasvoissa joten tiedän että sille ei itse mahda yhtään mitään. Hampaat ovat kovilla ja aika paljon tästäkin on aiheutunut kiputiloja eri tavoin.
Minulla oli hammassärkyä ja syyksi paljastui, että hammas oli vähän liian korkealla. Hammaslääkäri hioi hieman hammasta päältä ja kivut loppui.
Jos ien vetäytyy, niin on kipeä. Mulla särki joskus hulluna. Pehmeämpi harja ja sensodyne. Hieroin joskus jopa ienrajaan, niin rauhoittui.
On kertomasi mukaan hammaslääketieteen osalta selvitetty hyvin perusteellisesti. Keskittyisin hakemaan apua hieronnasta ja rentoutuksesta. Et ilmeisesti ole vaivan johdosta mitenkään invalidisoitunut, joten huomion suuntaaminen muuhun on hyvä käytännön apu. Saatko apua kipulääkkeistä? - sekin kertoo jotain vaivan taustasta.
Tikutteletko hampaiden välit. Jos sinne on jäänyt joku muovitikku niistä kiinalaisista lankatikuista.
Hampaassa on normaali lämmön tunto, siihen ei satu koputellessa, eikä ainakaan erityisesti kun puree jotain esinettä, mutta ruokaa sillä ei voi purra. Ien on arka ja hammas tökkiessä sivulta päin. Hammas on toiseksi viimeinen poskihammas ylhäällä ja pahin kipu on kahden viimeisen hampaan välissä.