Kouluttamattomuus periytyy, mutta miksi näin on?
Olen itse perheestä, joissa vanhemmat eivät koulunkäyntiä arvostaneet. Korkeintaan ammattikoulu peruskoulun jälkeen olisi ollut heille ok, mutta paras kaikista jos olisimme sisareni kanssa menneet suoraan töihin.
Heidän nuoruudessaan niitä hanttihommia olikin, mutta ei enää 2000 -luvulle tultaessa.
Olen siis noudattanut käänteistä esimerkkiä ja kouluttanut itselleni maisteritutkinnon, siskoni valmistunee DI:ksi parin vuoden kuluttua. Vanhempiemme elämäntavassa ei ole mitään mitä pitäisi omaksua. En mitenkään halveksi duunariammatteja, heillä ei ole kummallakaan mitään koulutusta peruskoulun jälkeen.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Tuotakaan ei pitäisi yleistää. Itse olen ollut yh ja lapseni on kaikki ovat yliopiston käyneet ( maistereita). Ja siitä sitten työelämään.
Et kuitenkaan itse ymmärrä korrelaation ja kausaliteetin eroa.
Omat vanhempani eivät ole kouluja käyneet. Äiti teki duunarihommia koko ikänsä ja isä teki myös. Olen aikuisiällä tajunnut että äidillä on jotain vaikeuksia lukemisessa ja kirjoittamisessa, en tiedä onko ollut aina. Mutta itse 70-luvulla syntyneenä en liiemmin saanut konkreettista tukea koulunkäyntiin kummaltakaan vanhemmalta vaan olin itse vastuussa kaikesta. Ja sain huutoa jos en osannut. Lukio on käyty ja kolme ammattia, duunarihommia teen itsekin. Yliopistoon en hakenut, koska minulla ei ollut mitään käsitystä millaista se opiskelu siellä on.
Tuotakaan ei pitäisi yleistää. Itse olen ollut yh ja lapseni on kaikki ovat yliopiston käyneet ( maistereita). Ja siitä sitten työelämään.