Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat eivät enää kyläile, kun pyysimme auttamaan

Vierailija
25.03.2024 |

Lapsiperheille aina sanotaan, että pyytäkää rohkeasti isovanhemmilta apua arkeen. Me kokeilimme, mutta nyt he eivät enää vieraile meillä. Isovanhemmat ovat aiemmin kutsuneet itsensä säännöllisesti kylään ja tulleet "passattaviksi". Istuvat sohvalle ja odottavat valmista ruokaa. Jättävät lautasensa pöytään ja sitä rataa. Viime kerralla sanoimme ystävällisesti isovanhemmille ruokailun jälkeen, että veisittekö lapset ulos, me jäämme siivoamaan kodin sillä välin vauvan kanssa. No, puimme lapset (2 kpl) ulos ja laitoimme isovanhempien kanssa pihalle ja saimme viikkosiivouksen hoidettua. Mutta kas kummaa! Nyt on vierähtänyt jo monta kuukautta eikä isovanhemmat olekaan kutsuneet itseänsä kylään. Missä meni vikaan???

Kommentit (321)

Vierailija
301/321 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai perheenäiti?  

Vierailija
302/321 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kaupunkilaisrouvan, perheenemännän työviikko.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/10/28/perheenemannan-tyoviikko-harki…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/321 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrä nyt ap, he ymmärsivät olevansa haitaksi ja häiriöksi eivätkä tule sotkemaan teidän elämäänne.  En usko jos ovat terveitä eivätkä ikäloppuja että se lasten ulkoiluttaminen  oli syynä hajurakoon.

Saahan sitä sanottua, nyt ei sovi tulla. Jos on kaaos päällä ja väsymys.   Ei harvoin käyvät uskalla emännän hommiin käydä.

Eli sen miniän tulisi toisin sanoen teitä passata ja se on hänen "emännän hommansa". Harvoin käyvät isovanhemmat eivät viitsi edes kerran käydä lasten kanssa ulkona, koska se on "emännän homma"?

Mitä helvettiä nyt taas

Yrittäkääs nyt vähän skarpata ajatuksianne.  Jos miehen vanhemmat käy harvoin eivät he ehkä tohdi

Mikään emä en minä ainakaan ole. Rouva on melkein yhtä tunkkainen sana. Jos sinun mielestäsi emä on hyvä, niin pidä se itselläsi. Nykyaikaan se huonosti istuu. Perheenäiti, lasten äiti tms. olisi neutraalimpi. 

Vierailija
304/321 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani ja appivanhempani tulivat vain kyläilemään kun lapset olivat pieniä. Minä tottakai passasin ja hoidin tarjoilut. Saivat istua sohvassa ja jutella lasten kanssa tai pitää sylissä. 

Nyt 65 vuotiaana olen joskus lopen uupunut kun raskaan työpäivän jälkeen hoidan lastenlapsia. Olisi ihanaa vaihtaa ajatuksia aikuisten eli lasteni ja heidän puolisoidensa kanssa, mutta jään aina pienten lasten kanssa, että vanhemmat pääsevat yhdessä ulos/harrastuksiin. Olen kyllä kertonut väsymyksestä, mutta samalla on huono omatunto, jos en aina jaksa.

Tottakai rakastan heitä ihan kaikkia. Sinkkutyöläismummina olen vain vähän ylikuormittunut. 

Sano nyt niille! 

Ps. Et voi olla sinkku. Olet leski tai eronnut . 

Vierailija
305/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani ja appivanhempani tulivat vain kyläilemään kun lapset olivat pieniä. Minä tottakai passasin ja hoidin tarjoilut. Saivat istua sohvassa ja jutella lasten kanssa tai pitää sylissä. 

Nyt 65 vuotiaana olen joskus lopen uupunut kun raskaan työpäivän jälkeen hoidan lastenlapsia. Olisi ihanaa vaihtaa ajatuksia aikuisten eli lasteni ja heidän puolisoidensa kanssa, mutta jään aina pienten lasten kanssa, että vanhemmat pääsevat yhdessä ulos/harrastuksiin. Olen kyllä kertonut väsymyksestä, mutta samalla on huono omatunto, jos en aina jaksa.

Tottakai rakastan heitä ihan kaikkia. Sinkkutyöläismummina olen vain vähän ylikuormittunut. 

Sano nyt niille! 

Ps. Et voi olla sinkku. Olet leski tai eronnut . 

Voihan olla äiti vaikkei ole leski eikä eronnut.

Jos avoliitossa eläneistä ei tule leskiä eikä eronneita.  

Vierailija
306/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä nykyajan nuoret naiset on vaikeita! Sääliks käy poikaparkoja. Sori nyt vaan mutta teette itse elämästänne vaikeaa.

Vierailija
307/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nykyajan nuoret naiset on vaikeita! Sääliks käy poikaparkoja. Sori nyt vaan mutta teette itse elämästänne vaikeaa.

Kumpa kuolisit... 

Vierailija
308/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tulkintanne on, että isovanhemmat ymmärsivät meillä olevan kädet täynnä työtä kolmen pienen kanssa (joista yksi siis vauva) ja nyt eivät enää halua tulla "passattaviksi" ja pysyttelevät poissa. Eikö läheiset ihmiset silloin ennemminkin tule auttamaan? Ap.

Vierailija
309/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tulkintanne on, että isovanhemmat ymmärsivät meillä olevan kädet täynnä työtä kolmen pienen kanssa (joista yksi siis vauva) ja nyt eivät enää halua tulla "passattaviksi" ja pysyttelevät poissa. Eikö läheiset ihmiset silloin ennemminkin tule auttamaan? Ap.

Ei vanhat.  He ei enää jaksa.

Oota kun itse olet vanha.  Sitten käsität.

Vierailija
310/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut tilanteessa että on kolme pientä vaikka kolme lasta onkin.   No, vauva ja 3- vuotias kyllä. En ole mikään kodinhoitokyky enkä ees hyvä kokki.

Mutta eikö perhettä suunnitellessa ole tullut mieleen tuleva arki?  Omat voimat, kodinhoidolliset kyvyt, puolison pitkät päivät tai matkatyöt?  Ei kai isovanhemmille voi siirtää syytöksiä perheen työmäärästä?

Toki voi vaikka sairaus tulla, tyttärellä oli syöpä , tosin hän ei tarvinnut silloin sinkkuna  apua kuin koiran hoidossa. Mutta lapsiperheen avuksi varmaan kykenevät mummot rientäisivät ja opettelisivat tavaroitten paikat ja pyykinpesut jne

Vierailija
311/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta kas kummaa! Nyt on vierähtänyt jo monta kuukautta eikä isovanhemmat olekaan kutsuneet itseänsä kylään. Missä meni vikaan???"

Ei missään. Isovanhemmat vihdoin ymmärsivät, että olikin huono ajankohta tuppautua kylään eivätkä enää tuppaudu. Jos haluatte heidät kylään, soitatte ja kutsutte. Sovitte sellaisen ajankohdan, joka käy sekä teille itsellenne että isovanhemmille.

Vierailija
312/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis, isovanhemmat eivät ole mitenkään kovin vanhoja ja hyvin ollaan voimavaramme mietitty. Emme tähän mennessä olekaan tarvinneet yhtään apua keneltäkään tai mistään. Mutta pointtina tässä oli se, että kun nyt kerran apua pyysimme (jota oli mainostettu annettavan), niin ilmeisesti se ei nyt ollutkaan ok isovanhempien eikä näköjään palstalaistenkaan mielestä. Eli siis lapsiperheiden ei pidä pyytää apua edes tunnin ulkoilun verran. Se on heikkouden merkki! Ap.

Vierailija
313/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla AP:lla sitten näyttää runsaasti aikaa olevan roikkua täällä ja vastailla jokaiseen kommenttiin. Missä ne lapset nyt on? Isovanhemmilla jo toista viikkoa? Provoilua ja ajan kuluttamista taas koko juttu.

Vierailija
314/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut tilanteessa että on kolme pientä vaikka kolme lasta onkin.   No, vauva ja 3- vuotias kyllä. En ole mikään kodinhoitokyky enkä ees hyvä kokki.

Mutta eikö perhettä suunnitellessa ole tullut mieleen tuleva arki?  Omat voimat, kodinhoidolliset kyvyt, puolison pitkät päivät tai matkatyöt?  Ei kai isovanhemmille voi siirtää syytöksiä perheen työmäärästä?

Toki voi vaikka sairaus tulla, tyttärellä oli syöpä , tosin hän ei tarvinnut silloin sinkkuna  apua kuin koiran hoidossa. Mutta lapsiperheen avuksi varmaan kykenevät mummot rientäisivät ja opettelisivat tavaroitten paikat ja pyykinpesut jne

Ap oli KERRAN pyytänyt apua, ei perustanut koko elämää avun varaan siis

Vierailija
315/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap oli KERRAN pyytänyt apua, ei perustanut koko elämää avun varaan siis

Voin kuvitella kun on tuhahdeltu ja näytetty naamaa kun yövyttää ja ruokkia piti ja vielä lautasetkin likasivat.

Olen ihan varma että kyse on siitä, ei lasten kanssa ulkoilemisesta.  Nythän on hyvä kun eivät vaivoiksi tule.

Ensin saa kuvan että ovat vanhoja ihmisiä kun sohvalla istuivat, nyt ovatkin nuoria.

Jos pariskunta on n. 30   miehen vanhemmat voivat olla vaikka vasta 50 v.   No

Vierailija
316/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis, isovanhemmat eivät ole mitenkään kovin vanhoja ja hyvin ollaan voimavaramme mietitty. Emme tähän mennessä olekaan tarvinneet yhtään apua keneltäkään tai mistään. Mutta pointtina tässä oli se, että kun nyt kerran apua pyysimme (jota oli mainostettu annettavan), niin ilmeisesti se ei nyt ollutkaan ok isovanhempien eikä näköjään palstalaistenkaan mielestä. Eli siis lapsiperheiden ei pidä pyytää apua edes tunnin ulkoilun verran. Se on heikkouden merkki! Ap.

Ei. Aiemmin isovanhemmat ovat tulleet teille milloin huvittaa. Aiemmin se ei ole ollut mikään ongelma. Nyt he tulivat ajankohtaan, joka ei olisikaan sopinut teille, koska oli paljon siivottavaa. Pyysitte isovanhempia menemään lasten kanssa ulos, jotta saatte siivota rauhassa. He menivät. Oli ihan ok pyytää, että menisivät. Isovanhemmat kuitenkin ymmärsivät, että eivät voikaan noin vaan tulla teille, kun heitä itseäåän sattuu huvittamaan. Sen vuoksi eivät enää tuppaudu. Ymmärsivät siis tehneensä aiemmin virheen ja tästä  lähtien tulevat vain kutsuttaessa.

Vierailija
317/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Eikö tämä ap:n mies halunnut vanhempiaan lasten kanssa ulos? 

Vierailija
318/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuolla AP:lla sitten näyttää runsaasti aikaa olevan roikkua täällä ja vastailla jokaiseen kommenttiin. Missä ne lapset nyt on? Isovanhemmilla jo toista viikkoa? Provoilua ja ajan kuluttamista taas koko juttu.

Voihan siellä oma äiti olla apuna päivittäin?

Ja leikki-ikäiset päiväkodissa?

Tämähän on semmoinen verhottu "paha anoppi" - keskustelu.  Ei ees lautasta koneeseen laittanut.

Vierailija
319/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat puuhastelevat ihan oma-aloitteisesti lasten kanssa, kun kyläilevät. Lähtevät ulkoilemaan, askartelevat, leikkivät legoilla, sylittelevät, hauskuuttavat jne. Ihan minun ja mieheni vanhemmat. Tuovat myös likaiset astiat tiskipöydälle. 

Vierailija
320/321 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Aiemmin isovanhemmat ovat tulleet teille milloin huvittaa. Aiemmin se ei ole ollut mikään ongelma. Nyt he tulivat ajankohtaan, joka ei olisikaan sopinut teille, koska oli paljon siivottavaa. Pyysitte isovanhempia menemään lasten kanssa ulos, jotta saatte siivota rauhassa. He menivät. Oli ihan ok pyytää, että menisivät. Isovanhemmat kuitenkin ymmärsivät, että eivät voikaan noin vaan tulla teille, kun heitä

Hyvin väänsit rautalangasta.  Eivät siis tyhmät appivanhemmat, ei kai ap olisi tyhmän miehen kanssa mennyt naimisiin.   Näkivät etteivät olleet tervetulleita eivätkä enää ehottele voitaisko ajella teillä viikonloppuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän