Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia pariterapiasta?

Vierailija
25.03.2024 |

Mikä sai hakeutumaan? Kävitkö yksin vai puolison kanssa? Vaikuttiko käynnit suhteeseen, joko jatkumiseen tai loppumiseen? 

Meillä tilanne se, että 15v yhdessäolon jälkeen viimeiset pari kolme vuotta kitkaa on ollut todella paljon. En koe että suhde tai tunteet on arkipäiväistynyt vieläkään, mukavina päivinä on edelleen yhtä mukavaa, mutta huonoja päivinä tuntuu nykyään olevan enemmän kuin hyviä.

Puoliso on sitä mieltä, että möksähtelen ja suutun jatkuvasti milloin mistäkin eikä koskaan ole hyvä. En itse tunnista lainkaan tekeväni näin, toki tulee tiuskaistua likaisista sukista lattialla tms. ja  varsinkin väsyneenä helposti kärkkäästi puhuttua. Mutta silti usein jopa kun meillä on ollut hyvä päivä yhdessä yks kaks huomaankin havahtuvani, että mies on mennyt vähän hiljaiseksi, ei ole vastannut hetkeen edes normaaleihin kysymyksiin taikka äänensävy on muuttunut ja  tiuskii tai heittelee piikkejä. Aavistan siitä jo, että hänen mielestään olen ilmeisesti tehnyt/sanonut jotain. Kysyessäni ihan vilpittömästi asiasta joko heti tai vähän pölyn laskeuduttua, puoliso tiuskii miten minun pitäisi miettiä itse, joten annan olla. Ja tämän hän sitten tulkitsee oikein dramaqueenimaiseksi mökötykseksi. Saattaa kestää helposti viikonkin, että keskustelut on mallia "aha", mikä on kuin bensaa liekkeihin. Minusta mies tuntuu ottavan kaiken ihan arkipäiväsenkin sanomani ihan päinvastoin miten ne on tarkoitettu, mutta koska hän "ei jaksa tapella asiasta taas", niin solmua ei saada ratkottua auki. Ennen osattiin  painaa villaisella erimielisyydet ja asiat puhuttiin halki nopeasti, nykyisin jostain syystä jäädään saman tien junnaamaan saman ongelman ääreen, kerta toisensa jälkeen. Varsinaisestihan me ei siis riidellä asiasta x tai y, mutta tilanne ajautuu jatkuvasti jotenkin tällaiseksi, oudoksi, missä ei ole päätä eikä häntää. 

Eli kummassakin on vikaa, ja meillä on  selkeästi  noidankehä syntynyt jostain syystä vuosien aikana, ja siitä pitäisi päästä pois. Tätä on yritetty selvittää jo muutama vuosi keskenämme ja tuntuu vain pahentuvan, joten että ehkä voisi olla hyvä hetki kokeilla ulkopuolista apua. Itselläni alkaa olla voimat vähissä, koska tämä syö paljon energiaa sekä henkisesti että myös suhteelta. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä jos keskustelun puute on ongelma.

Ja sattuu hyvä terapeutti. On myös todella hyvä toimimaan peilinä jos toinen osapuoli ei näe omaa toimintaansa..

Varoituksena aina se ei ole mukavaa. Mun vaimo halusi sinne. Lopputulos oli vaimolle mt hoitojen aloitus.

Vierailija
2/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sattuu hyvä terapeutti. On myös todella hyvä toimimaan peilinä jos toinen osapuoli ei näe omaa toimintaansa..

Varoituksena aina se ei ole mukavaa. Mun vaimo halusi sinne. Lopputulos oli vaimolle mt hoitojen aloitus.

Mitä ovat mt hoidot joita tehdään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitatteko tunteita vain toisillenne pääsemättä keskustelemaan itse asioista laisinkaan?

Vierailija
4/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että auttaa enää yhtään mikään terapia tässä tilanteessanne. Tunnette toisenne varsin hyvin mutta jos asioista ei haluta keskustella tai haluta kuunnella toisen mielipahaa eikä varsinkaan muuttaa käytöstä niin muutoksia ei tule.

Vierailija
5/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teidät sai menemään pariterapiaan ja mitä mg ongelmia siellä sitten todettiin, jotka ongelmia suhteelle aiheutti ? 

Vierailija
6/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia ja lääkitys .

Vierailija
7/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeuduttiin aikoinaan minun aloitteestani tavoitteena parantaa suhdetta. Lopulta ymmärsin, ettei siitä suhteesta tule ikinä sellaista, jossa voisin hyvin ja niinpä otin eron. Ikuisesti kiitollinen tolle terapeutille, joka auttoi näkemään oman vahvuuteni ja omat tarpeeni.

Vierailija
8/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teidät sai menemään pariterapiaan ja mitä mg ongelmia siellä sitten todettiin, jotka ongelmia suhteelle aiheutti ? 

Vaimo halusi terapiaan varmaan sen takia että halusi kuulla Terapeutin kertovan mulle että olen p....a ihminen, surkea mies ja muutenkin idiootti.

Kaksisuuntainen ja  masennus. No elämä oli ihan hell viimeiset vuodet. Munankuorilla kävelyä.

Vierailija
9/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia ja lääkitys .

Ei siis ole mitään hoitoja joista jotkut puhuvat?

Vierailija
10/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että auttaa enää yhtään mikään terapia tässä tilanteessanne. Tunnette toisenne varsin hyvin mutta jos asioista ei haluta keskustella tai haluta kuunnella toisen mielipahaa eikä varsinkaan muuttaa käytöstä niin muutoksia ei tule.

Mielestäni kumpikin haluaa selvittää tämän, mutta ei vaan osata (enää). Minun mielestä kyse ei  ole niinkään siitä ettei haluta keskustella/kuunnella, vaan ettei ymmärretä toisiamme, kumpikaan. Toinen ei osaa sanoittaa ja toinen ei ymmärrä sanoja. Siksi pariterapia kuulostaa vaihtoehdolta, jota  voisi vielä kokeilla, sen vuoksi vähän kokemuksia kysyisin. 

Ap

Vierailija
11/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo halusi terapiaan varmaan sen takia että halusi kuulla Terapeutin kertovan mulle että olen p....a ihminen, surkea mies ja muutenkin idiootti.

Kaksisuuntainen ja  masennus. No elämä oli ihan hell viimeiset vuodet. Munankuorilla kävelyä.

No kuule, tuttua sillä exukko teki tätä sama. Aina täytyy siirtää se oma vastuu mieluusti kokonaan sille toiselle, jätä vain omaan arvoonsa nämä ja nauti elämästäsi.

Vierailija
12/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta käytiin. Sanoisin, että voisi toimia, jos joskus on ollut kaikki ihanasti ja ootte vain ajautuneet toisistanne erilleen. Meille ei toiminut, koska lähtökohta oli ihan eri. Ei koskaan ollut ollut ihanaa ja ongelmat syvällä miehen persoonassa, yhdessä lasten takia. Ei sieltä eri persoonalla varustettua kumppania saa mukaansa. Sinänsä oli hyvä käydä, että sai varmuuden sille, ettei yhtään mikään enää auta. Eli lopulta ero.

Vierailija
13/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kumpikin haluaa selvittää tämän, mutta ei vaan osata (enää). Minun mielestä kyse ei  ole niinkään siitä ettei haluta keskustella/kuunnella, vaan ettei ymmärretä toisiamme, kumpikaan. Toinen ei osaa sanoittaa ja toinen ei ymmärrä sanoja. Siksi pariterapia kuulostaa vaihtoehdolta, jota  voisi vielä kokeilla, sen vuoksi vähän kokemuksia kysyisin. 

Ap

Voi se auttaa mutta siellä ne sanat on löydettävä sekä oltava rehellinen ja tuotava ne asiat esille jotta tulette ymmärretyiksi molemmat, sitten teidän pitää sitä kyllä jatkaa kotona samaa työtä. Olisi helpompi jos vain tivaatte toisiltanne sitä totuutta.

Vierailija
14/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sitten pariterapia on just se juttu mistä saatte apua.

Vierailija
15/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli mustasukkainen. Vaimo kävi leikkaamassa raja-aitaa vain flirttaillakseen naapurin miehen kanssa. Terapeutin ohje oli jättää aita leikkaamatta. Muutoinkin ohjeita vaimolle vältellä kaikkia kanssakäymisiä ihmisten kanssa, jotta miehen mustasukkaisuus ei saisi aiheita.

Vierailija
16/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kyllä kulahtaneelta suhteelta, jossa kumpikaan ei jaksa/halua enää kuunnella/ymmärtää toista. Eihän siinä pariterapiassa mitään menetä vaan saattaa ymmärrys lisääntyä. Ovatko molemmat halukkaita menemään siihen?

Vierailija
17/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin pariterapiaan oman terapeuttini suosituksesta. Harmillisesti terapeutti ja mieheni eivät olleet samalla aaltopituudella. Mieheni on myös hyvin huono näkemään itsessään vikoja, vaan otti kaiken hyökkäyksenä häntä vastaan, vaikka asian kuinka nätisti tahansa esitti. Minulle oli terapiasta silti hyötyä, mieheni ei tuota lämmöllä muistele. 

Vierailija
18/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies oli mustasukkainen. Vaimo kävi leikkaamassa raja-aitaa vain flirttaillakseen naapurin miehen kanssa. Terapeutin ohje oli jättää aita leikkaamatta. Muutoinkin ohjeita vaimolle vältellä kaikkia kanssakäymisiä ihmisten kanssa, jotta miehen mustasukkaisuus ei saisi aiheita.

Tää ei kerro yhtään mitään. Esim sitä kävikö se nainen leikkaamassa raja-aitaa sen takia että saisi flirttiä naapurin miehen kanssa. Eikä sitä oliko naisen käytöksessä ongelmia.

Nimimerkillä. Terapiaan mustasukkaisuuden takia joka vaihtuikin terapiaan miksi vaimo aiheuttaa mustasukkaisuutta

Vierailija
19/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei kerro yhtään mitään. Esim sitä kävikö se nainen leikkaamassa raja-aitaa sen takia että saisi flirttiä naapurin miehen kanssa. Eikä sitä oliko naisen käytöksessä ongelmia.

Nimimerkillä. Terapiaan mustasukkaisuuden takia joka vaihtuikin terapiaan miksi vaimo aiheuttaa mustasukkaisuutta

Tää oli kyl hauska. Meillä samanlainen tausta. Terapeutti kysy että mistä nää mustasukkaisuuden mun mielestä lähtee?

Kerroin terapeutti katsoi vaimoa kun idioottia ja huokaisi.

Vierailija
20/27 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin pari kertaa ja oli todella hyvä kokemus. Sain siitä rohkeutta ottaa sitten eron, kun tajusin ettei hommasta tule yhtikästä mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme