Nyt viimeistään on ok kirjoittaa työhakemuksensa tekoälyllä kun ne myös käydään läpi tekoälyllä.
Ei sitä sinun ajatuksella laatimaasi tekstiä välttämättä edes lue kukaan ihminen, ja kone voi päättää sinun olevan epäsopiva, jos senhetkinen kotisoite ylittää jonkun tietyn etäisyyden.
Kommentit (85)
Sitaatit ei toimi niin en rupea lainailemaan mutta sitä vaan että robottien lisääntyminen kaikilla aloilla ei todellakaan ole mitään kaukaista scifiä vaan ihan tapahtuvaa kehitystä jo nyt. Eivät ne jokaiseen tehtävään tule ja tottakai niistä vielä pitkään näkee että ne ovat koneita, mutta aivan taatusti mm. asiakaspalvelu, erilaiset ohjaustehtävät ja rekrytointi ovat sellaisia joissa niitä nähdään 10 vuoden sisään. Aika tyhmä saa olla jos ei tätä hahmota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan aika vaikea ymmärtää, miksi tämä taas on aiheuttanut niin paljon tunteita. Ensiki itketään videoista, sitten siitä, että hakemusten käsittelyä tehostetaan.
Miten nämä tyypit pitisi sitten rekrytoida? Ilmeisest tämä mystinen "rekrykonsultti" on nyt jokin oman mielipahan ruumiillistuma, kun ei päästä duuniin, niin sitten se on rekrykonsultin tai hr:n vika.
Eihän niitä pidä rekrytoida. Kunhan purkavat pahaaoloaan v*ttuilemalla kaikille. Sitten taas perään avaus, jossa valitetaan työhönosoituksista ja kysellään neuvoa, miten töihin menon voidaan välttää.
Lopeta jo toi itsesi komppailu ja palaa sinne sorvin ääreen kun sulla niitä Ihan Helvetin Tärkeitä töitä kerran on.
Ylen kommenteissa joku sanoi osuvasti:
"Rekrytointi firmojen mielestä paras hakija on samassa tehtävässä kilpaijalla toiminut henkilö. Miksi henkilö, joka haluaa vaihtaa samaan työhön toiseen firmaan olisi paras hakija. Vinkkinä rekrytointifirmoille, soittakaa niille hakijoille, joilla on mielenkiintoinen työ historia, että miksi he uskovat olevansa oikea henkilö tehtävään. Paras hakija jää ulkopuolelle, koska hän tulee kokemus- tai koulutustaustansa on takia suodattimen ulkopuolelta. Aito kiinnostus ja motivaatio ovat oleellisia asioita, uran vaihto onnistuu usein."
Tämä on ongelma jo nyt ja pahenee vaan.
Selvä. Alan kirjoittaa hakemukseni Copilotilla. Kaiken logiikan mukaanhan sen pitäisi silloin olla myös karsintaa tekevän tekoälyn mielestä hyvä. Vielä kun saisi jonkun ai-videosovelluksen niitä liitteeksi vaadittuja videovastauksia varten. Kohta voi vaan tekoälyt keskustella keskenään koko prosessin ajan, hyvä tulee.
Tässä esimerkki tekoälyn luomasta "erinomaisesta työhakemuksesta":
[Oma nimesi] [Osoitteesi] [Puhelinnumerosi] [Sähköpostiosoitteesi]
[Päivä]
[Rekrytoivan henkilön nimi] [Rekrytoivan yrityksen nimi] [Yrityksen osoite] [Postinumero, kaupunki]
Arvoisa [Rekrytoivan henkilön nimi],
Haluaisin innokkaasti ilmaista kiinnostukseni [tehtävän nimike] -tehtävään [yrityksen nimi] -yrityksessä, kuten ilmoitettu [ilmoituksen sijainti tai päivämäärä]. [Lyhyt lause, joka osoittaa, miten löysit työpaikkailmoituksen tai miten sait tiedon avoimesta paikasta].
Olen vakuuttunut siitä, että kokemukseni ja intohimoni [ala tai tehtäväalue] alalla tekevät minusta erinomaisen ehdokkaan tähän tehtävään. [Mainitse lyhyesti aikaisempi kokemuksesi tai saavutuksesi, jotka liittyvät tehtävän vaatimuksiin]. Lisäksi olen erittäin motivoitunut oppimaan uutta ja kehittymään jatkuvasti, mikä tekee minusta soveltuvan [yrityksen nimi] dynaamiseen ja innovatiiviseen työympäristöön.
Olen erityisen vaikuttunut [yrityksen nimi] maineesta alansa johtavana toimijana sekä sen sitoutumisesta [mainitse yrityksen arvot tai missio, jos tiedät ne]. Haluan olla osa tätä menestyvää organisaatiota ja osallistua sen tavoitteiden saavuttamiseen.
Seuraavassa on lyhyt yhteenveto vahvuuksistani, jotka voivat tuoda lisäarvoa [yrityksen nimi] tiimille:
[Mainitse yksi vahvuus tai taito, joka liittyy tehtävän vaatimuksiin ja anna siihen esimerkki]
[Mainitse toinen vahvuus tai taito, joka erottaa sinut muista hakijoista]
[Mainitse kolmas vahvuus tai taito, joka osoittaa soveltuvuutesi tehtävään]
Olen innokas keskustelemaan mahdollisesta yhteistyöstä kanssanne ja kertomaan lisää siitä, miten voin tuoda lisäarvoa [yrityksen nimi] tiimille. Kiitän mahdollisuudesta harkita hakemustani.
Ystävällisin terveisin,
[Oma nimesi]
Toivottavasti tämä auttaa sinua luomaan vakuuttavan työhakemuksen! Muista muokata sitä vastaamaan omia taitojasi, kokemuksiasi ja yrityksen tarpeita. Onnea hakuprosessiin!
Kuten tuolla Ylen puolella jo todettiin niin tämä lisää entisestään sitä että moni sinänsä täysin tehtävään sopiva henkilö ei saa koskaan edes kutsua haastatteluun, koska joku yksittäinen osatekijä aiheuttaa sen että hän jää aina filtteriin. Karsintaan kun pistetään että haetaan kolmekymppistä työsuhteessa olevaa tradenomia niin siinä ei auta vaikka nelikymppisellä maisterilla olisi 10 vuoden kokemus vastaavista tehtävistä. Ja sitten vongutaan että menkää töihin, näyttäkää se työ mihin voi vaan mennä niin menen heti.
Olen nelikymppinen korkeakoulutettu työtön ja jo aika pitkälti luovuttanut työelämän suhteen. Tuntuu että tämä työelämän paskeentuminen vaan lisääntyy, rekrytointi on ihan silkkaa pelleilyä ja ihmisten ominaisuudet pisteytetään tavalla, joka johtaa siihen että keski-ikäinen työtön ei tule koskaan valituksi mihinkään: Oman alan asiantuntijatehtävistä karsiudun työttömyyden takia ja helpompiin perusduuneihin haetaan vain nuorempia ja matalammin koulutettuja. Melkein 30 vuotta olis vielä eläkeikään, mutta ehkä vaan ostan säästöillä jonkun töllin korvesta ja vetäydyn sinne.
Työtön ja ikä 56 vuotta, muuta tekoälyn ei tarvitse tietääkään. Jos pääsee lävitse vahingossa niin rekrykonsultti viimeistään korjaa virheen.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ja ikä 56 vuotta, muuta tekoälyn ei tarvitse tietääkään. Jos pääsee lävitse vahingossa niin rekrykonsultti viimeistään korjaa virheen.
On kyllä ihan uskomatonta että milleniaaleista alkaen odotetaan että ihmiset tekevät töitä 70-vuotiaaksi, ja silti työnhakijoita kohdellaan 50-vuotiaasta lähtien lähinnä ongelmajätteenä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle - on täysin ok kirjoittaa hakemus tekoälyllä, miksei olisi? Kaikkia olemassa olevia työkaluja saa käyttää. Oleellista kuitenkin on, ettet valehtele tai tanna tekoälyn valehdella työhakemuksessa.
Eikös "rekrytointiammattilaisten" viesti ole iät päivät ollut se että pitää laatia erottuva hakemus, josta välittyy motivaatio ja vaivannäkö, ja tuon konegeneroidun tekstinhän kyllä erottaa heti. Eli onhan tuossa nyt melko selkeä ristiriita.
Tekoäly teki hakemuksen kun kävin kokeilemassa. Ihan hyvä jopa :D
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly teki hakemuksen kun kävin kokeilemassa. Ihan hyvä jopa :D
Ja rekrybotti arvioi sen olevan oikein hyvä ja sen jälkeen konsultti arvioi että motivaatio ja oma persoona ei välity tarpeeksi kun teksti on selvästi tekoälyn tekemä. 🤷
Ei niillä hakemuksilla ole mitään merkitystä. Työkkäri ei voi haettuja tarkistaa eikä sellaista vahinkoa käy että työtön työllistyisi kuin pelleilypajoille.
Mun mielestä tässä jotenkin järkyttävän ohimennen todetaan että voit karsiutua jatkosta jo pelkän kotiosoitteen perusteella. Mistä ne muka tietää, olisinko esimerkiksi aikeissa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaakohan hakemusta lukeva tekoaly kirjoittaneensa hakemuksen itse? Ja eiko tekoaly osaakin kirjoittaa juuri sellaisen hakemuksen jonka se itse valitsisi pinkasta?
Aivot nyrjahtaa kun noita miettii. Onneksi ne voi korvata tekoalylla. Nou hata.
Se ois kyllä ironista jos tulisi diskatuksi siksi että kone ilmoittaa hakemuksen olevan tekoälyllä kirjoitettu.
Nuo tsättigpteen kirjoittamat pilipali autistinen woke kukkahattutäti jutut huomaa kilometrien päästä. Ei sitä tarvii mitään softaa siihen.
Ja vaikka alkuseulasta pääsisi läpi niin se hakemus ja cv luetaan viimeistään haastattelupöydässä.
Ei siis kannata tehdä sitä, koska se on automaattinen hylkäys kun se huomataan.
Aina mielenkiintoinen lähtökohta, kun seulonnan tekee joku joka ei itse kykenisi hommaan.
Voispa saada tekoälyn yksityiskäyttööni.
Valjastaisin sen heti vastaamaan kaikkiin mahdollisiin kyselylyihin tietyin parametrein ja ajastaisin kirjoittamaan tietojeni poistopyyntöjä kaikkiin mahdollisiin työtä välittäviin yrityksiin, joiden kautta työpaikkaa ei voinut hakea antamatta tietojen pitkäaikaissäilyttämistä koskevia lupia.
Edelleen, jos työpaikka ilmoituksesta puuttuisi tärkeitä tietoja, kuten palkan suuruus, työn aloitusaika tai paikkakunta, tekoäly ottaisi välittömästi yhteyttä ja pyytäisi täydentämään ilmoitusta.
Tekoäly, ah mikä ajan säästö!
Arvoisa [Yrityksen Nimi] Rekrytointitiimi,
Kun maailma herää uuteen aamuun, sen mukana herää myös uusi mahdollisuus mahdollisuus muuttaa unelmat todellisuudeksi, mahdollisuus rikkoa rajoja ja ylittää itsensä. Tämän hakemuksen myötä tuon teille enemmän kuin vain osaamiseni ja kokemukseni summan; tuon teille kumppanin, joka on valmis kohtaamaan haasteet päättäväisyydellä ja voittamaan ne luovuudella ja sisulla.
Elämäni ei ole ollut pelkkä matka, vaan seikkailu täynnä oppimista, kasvua ja ylittämättömiä saavutuksia. Kunkin mutkan ja haasteen myötä olen hionut kykyäni nähdä mahdollisuuksia siellä, missä toiset näkevät esteitä. Minulle ei ole olemassa "ongelmia" on vain tilaisuuksia kekseliäisyydelle ja innovaatiolle.
Valitsen [Yrityksen Nimi]n, koska näen teidän jakavan saman intohimon ja päättäväisyyden. Te ette tyydy vähään; te pyritte aina enempään ja parempaan. Teidän visioinne ei ainoastaan haasta nykyisyyttä, vaan myös muokkaa tulevaisuutta. Ja juuri tämä visio yhdistää meidät.
Mikä tekee minusta korvaamattoman lisän tiimiinne? Ensisijaisesti, kykyni ajatella laatikon ulkopuolella ja ratkaista ongelmia dynaamisesti. Olen henkilö, joka ei vain löydä ratkaisuja, vaan luo niitä ratkaisuja, jotka eivät ainoastaan täytä odotuksia, vaan ylittävät ne. Tuon mukanani paitsi syvällisen osaamiseni ja kokemukseni, myös kyvyn inspiroida ja motivoida ympärilläni olevia ihmisiä saavuttamaan heidän parhaansa.
Tiedän, että maailma on täynnä lahjakkaita ihmisiä, mutta harvat ovat valmiita asettamaan kaiken peliin harvat ovat valmiita tekemään kaiken voittaakseen. Minä olen. Olen valmis käyttämään jokaista osaamiseni hiventä, jokaista taitoani ja jokaista kokemukseni hetkeä, jotta voimme yhdessä kohdata tulevaisuuden haasteet ja muuttaa ne mahdollisuuksiksi.
Tämä ei ole pelkkä työhakemus; tämä on lupaus lupaus päättäväisyydestä, omistautumisesta ja intohimosta, joka polttaa syvällä sielussani. Yhdessä meillä on mahdollisuus ei vain muokata [Yrityksen Nimi]n tulevaisuutta, vaan myös määritellä uudelleen se, mitä on mahdollista saavuttaa.
Annan teille kaiken mitä minulla on kaiken taitoni, kokemukseni, intohimoni ja päättäväisyyteni ei vain selviytyäkseni, vaan kukoistaakseni. Yhdessä voimme rakentaa jotain ennenäkemätöntä.
Kiitos, että harkitsitte minua tähän elämää muuttavaan mahdollisuuteen.
Syvimmällä kunnioituksella ja suurimmalla toivolla,
[Teidän Nimenne]
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa [Yrityksen Nimi] Rekrytointitiimi,
Kun maailma herää uuteen aamuun, sen mukana herää myös uusi mahdollisuus mahdollisuus muuttaa unelmat todellisuudeksi, mahdollisuus rikkoa rajoja ja ylittää itsensä. Tämän hakemuksen myötä tuon teille enemmän kuin vain osaamiseni ja kokemukseni summan; tuon teille kumppanin, joka on valmis kohtaamaan haasteet päättäväisyydellä ja voittamaan ne luovuudella ja sisulla.
Elämäni ei ole ollut pelkkä matka, vaan seikkailu täynnä oppimista, kasvua ja ylittämättömiä saavutuksia. Kunkin mutkan ja haasteen myötä olen hionut kykyäni nähdä mahdollisuuksia siellä, missä toiset näkevät esteitä. Minulle ei ole olemassa "ongelmia" on vain tilaisuuksia kekseliäisyydelle ja innovaatiolle.
Valitsen [Yrityksen Nimi]n, koska näen teidän jakavan saman intohimon ja päättäväisyyden. Te ette tyydy vähään; te pyritte aina enempään ja parempaan. Teidän visioinne ei ainoastaan haasta ny
Paha.........saako kopsata?
Eihän niitä pidä rekrytoida. Kunhan purkavat pahaaoloaan v*ttuilemalla kaikille. Sitten taas perään avaus, jossa valitetaan työhönosoituksista ja kysellään neuvoa, miten töihin menon voidaan välttää.