Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaako suomesta tulla pienipalkkaiselle mahdoton maa elää?

Vierailija
24.03.2024 |

Tätä menoa täällä pärjää kohta vain toimitusjohtajat ja muut rikkaat ja kovapalkkaiset.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene enää kauan kun työvoimaa ei tarvita kuin puolet siitä mitä nyt. Siitä vähän aikaa eteen päin niin vain 25% nykyisestä saattaa olla töissä. Automaatio tulee korvaamaan suurimman osan työpaikoista yllättävän nopeasti.

Totta. Olen itse siivooja ja tässä työssä on edes se hyvä puoli, että kaikkea ei pysty koneet korvaamaan. Paljoon pystyvät, mutta sentään jotain jää ihmisillekin.

Ihan ok pärjää ja turhuuksiinkin riittää, mutta tätä vauhtia jos kaikki kallistuu voi unohtaa kaiken ylimääräisen. Ihan älytöntä miten perustarpeisiin menevät kulut nousevat kohisten ja palkka pysyy samana. 

Se on jännä tuo siivoojan palkka. Olin 2005 siivoojana ja tuntipalkka oli 10 euroa tunti. Nyt hain siivoojan paikkaa ja olisivat maksaneet 10,56 euroa tunti

Mihin hait? Vuokrafirman kautta palkka on huonompi. 

Vierailija
42/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene enää kauan kun työvoimaa ei tarvita kuin puolet siitä mitä nyt. Siitä vähän aikaa eteen päin niin vain 25% nykyisestä saattaa olla töissä. Automaatio tulee korvaamaan suurimman osan työpaikoista yllättävän nopeasti.

Toisaaltaan olen työyhteisöni kuopus lähes viisikymppisenä. Kaikki muut jää eläkkeelle 6 vuoden sisällä. Silti työt ei lopu. Sotepuolella näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erääseen kotisiivousfirmaan. Kyselin parista muustakin ja tuota samaa harjoittelijapalkkaa oli vaan saatavilla. Ei paljon toinna lähteä, kun eihän tuolla palkalla saa edes autoa ylläpidettyä (korjaus, renkaat, alati kallistuva bensa) ja se kuitenkin pakollinen siivoustyössä.

Vierailija
44/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aina pyritty siihen, että oravanpyörästä pois pääseminen tehdään mahdottomaksi ihmisille. Ainakin itse oon huomannut, että Suomessa sen ylimääräisen omaisuuden ja varojen kerryttäminen on keskiluokkaisenakin paljon vaikeampaa, kuin mitä ulkomailla työskennellessä (ulkomailla sai siis paljon enemmän säästöön). Ihmiset halutaan pitää siinä työkoukussa, koska tarvitaan niitä veronmaksajia maksamaan yhteiskunnan palvelut, joista suurin osa ei kuitenkaan hyödy yhtään, koska palveluista supistetaan ja tavallinen veronmaksaja ei pysty niitä käyttämään. En siis tarkoita, että ihmiset rupeaisivat sossupummeiksi, vaan että pystyisi esim. jäämään eläkkeelle 10 vuotta aikaisemmin. 

Nyt tosin tuntuu siltä, että lähes jokapuolella - maasta riippumatta - elämisestä alkaa tulla hankalaa pieni- ja keskituloisille. Pelkät elinkustannukset ovat nousseet niin paljon. Täytyy myös muistaa, että Suomessa on ollut - ja on ainakin vielä - korkeat sosiaalituet, jotka monissa maissa puuttuvat. Esim. Espanjassa voi olla edullisemmat elintarvikkeet (nyt sielläkin tosin hinnat nousseet), mutta siellä on myös pienet palkat, ja suurimmissa kaupungeissa vuokratkin on korkeat. Omasta mielestä tilanne on viime vuosina mennyt huonompaan suuntaan ihan kaikkialla.

Vierailija
45/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Olen itse siivooja ja tässä työssä on edes se hyvä puoli, että kaikkea ei pysty koneet korvaamaan. Paljoon pystyvät, mutta sentään jotain jää ihmisillekin.

Ihan ok pärjää ja turhuuksiinkin riittää, mutta tätä vauhtia jos kaikki kallistuu voi unohtaa kaiken ylimääräisen. Ihan älytöntä miten perustarpeisiin menevät kulut nousevat kohisten ja palkka pysyy samana. 

Se on jännä tuo siivoojan palkka. Olin 2005 siivoojana ja tuntipalkka oli 10 euroa tunti. Nyt hain siivoojan paikkaa ja olisivat maksaneet 10,56 euroa tunti

2005 10e oli hyvä palkka. Nyt tessin alin on yksityisellä jotain 11.73e. En ole seurannut kevään korotuksia. Oma palkkani on yli 13e tunti ja nousee kohta 3.1%

Vierailija
46/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun Suomesta tulee maa jossa ei enää palkita ns lusmuilusta. 

Vierailija
47/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikun Suomesta tulee maa jossa ei enää palkita ns lusmuilusta. 

Tämä niin hitosti. On aikakin. 

Miten mun elämä on erilaista kuin työttömän naapurin?

Mä kulutan omaa aikaa 160h/kk. En saa tukia. Mulla on auto.  Koska tarvitsen töihin pääsemiseen.

Mulle jää pakollisten menojen n600€/ käyttö rahaa.

Naapurin dudelle jää jtn 700€. Kun valtio maksaa kaiken.

Tää järjestelmä on ollut rikki kauan 

Vierailija
48/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin pienipalkkaisilla ja tukien varassa elävillä on Suomessa hyvin mennyt?

70-luvulla pystyi siivoja/varastomiehen perhe elämään okt-talossa ja hankkimaan kesämökin, tosin alkeellisen t. se siivooja/varastomiehen perheen kolmesta lapsesta nuorin. Autokin oli, kaikilla naapureilla ei ollut. 

Elämä oli silloin toki vaatimattomampaa! Ei matkusteltu ulkomailla, ei ollut tuvan täydeltä elektroniikkaa ja ruokapöytäkin oli vaatimattomampi! Uusia vaatteita ostettiin vain pakon edessä ja maksullisia harrastuksia ei ollut. 

Vierailija
49/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970 luvulla kaikki ei halunnut asua pk seudulla. Eikä ollut hirveitä vaatimus tasoja asumiseen.

Helsingistä 50km ylöspäin alkaa asuntojen hinnat tippua älyttömästi. Jostain Kouvolan kupeesta saat omakotitalon 50 000€/ tohon asuntolaina 25vuodeksi. Kk erä on 270€, muut asumisen kulut niin asumiseen menee se 450-600€/kk. 

Jos tienaat nettona 1500+ pärjäät jo todella hyvin.

Vierailija
50/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kohta rappiotilassa. Terveydenhuolto ollaan ajamassa alas, vain rahalla pääsee yksityiselle. Oppilaitoksista valmistuu opiskelijoita, jotka eivät ole oppineet ammattitaitoja, koska opettajat eivät opeta vaan käskevät oppilaat etsimään tiedon netistä.

Töitä ei ole duunareille, koska ne työt on viety halvempiin maihin. Ostovoima vähenee ja talous sakkaa.

Suomi ei ole hyvä maa asua minoreille.

Vierailija
51/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla pystyi siivoja/varastomiehen perhe elämään okt-talossa ja hankkimaan kesämökin, tosin alkeellisen t. se siivooja/varastomiehen perheen kolmesta lapsesta nuorin. Autokin oli, kaikilla naapureilla ei ollut. 

Nykyään saman elintason saa työttömänäkin jos elää aidosti kuten 70-luvulla elettiin.

Vierailija
52/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Nykyään siivooja elää kädestä suuhun ja saa asumistukea vuokraansa. omistusasunnosta on turha edes haaveilla. 

Tämäkin riippuu missä haluaa asua. Itse asun pienessä kaupungissa, pienessa omakotitalossa ja ihan hyvin pärjään siivoojan palkalla 2 lapsen kanssa. 

Vierailija
53/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hoidettaisiin vuokralla-asuminen ensin kohtuuhintaiseksi. Loppu on sitten helppoa.

Voit aloittaa tekaistusta "energiakriisistä" jota meillä poliitikot aiheuttivat. Caruna teki niin reilun voiton suomalaisten selkänahasta ja arvaatko miksi arvon poliitikot eivät tehneet mitään sähkön hinnalle? Aivan, itse ovat nettoamassa voitoista suuren osan.

Koko inflaatio oli yhtä suurta huijausta, eliitti käärii voitot ja nauravat räkäisesti kansalle. Arvaatko miksi sulla on korkeita asumiskuluja? Mietipä sitä.

Vierailija
54/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. 

Vierailija
55/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syrjäseudulta saa 70-luvun tasoisen omakotitalon kymppitonnilla. Puhumattakaan sen tasoisen auton hankinnasta. Ihmisten vaatimustaso on noussut 70-luvusta.

Me elämme pikkukaupungissa 70-luvun rivarissa. Ainut, mikä tähän asuntoon on varustelun puolesta tullut lisää 70-luvun jälkeen, on tiskikone. Ei tämä asunto silti kymppitonnilla irtoa, ei sinnepäinkään.

Vierailija
56/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ... Suomi on siitä hankala maa että siellä on neljä vuodenaikaa, ainakin puolet vuodesta hyvin hankala pärjätä taivasalla, varsinkin lasten kanssa.

Täällä lämpimämmissä maissa se sujuu paremmin, ei ainakaan palele vaikka montaa muuta hankaluutta onkin.

Tässä sivusta noita teidän hallituksenna touhuja seuranneena mietin että mikä tuossa loppujen lopuksi on takana? Mihin pyritään? Ja voi että miten ottaa päähän ihmisten tyhmyys kun sokeana syöksyitte äänestämään tämän itsellenne! Maahan kaatunutta maitoa ei kannata surra ja turha rypistää kun se on jo housuissa mutta kyllä niin maan perusteellisesti mokasitte.  Tuli kalliin puoleinen lasku.

Vierailija
57/57 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta kotona lorvimisesta tehdään nyt hieman aikaisempaa ikävämpää. Täällä, kuten kaikkialla maailmassa, on tarkoitus tehdä töitä ja elää sillä. Edelleenkin sosiaaliturvamme on silti erittäin hyvä, kun sitä maailmanlaajuisesti verrataan. Poikkeuksellisen hyvä, voisi jopa sanoa. Mutta napsun verran sitä heikennettiin ihan siksi, että saataisiin tietyt henkilöt ottamaan sitä työtä enemmän vastaan. Nyt sitä ovat monet "optimoineet" ja tehneet itselleen kivassa suhteessa tuet/palkka. Se ei kuitenkaan koskaan ole ollut järjestelmän tosiasiallinen tarkoitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan