Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä, mikä siinä paikallisessa sopimuksessa mättää.

Vierailija
24.03.2024 |

Olen tehnyt jokaisen työsopimukseni paikallisesti menemällä firman konttoriin toimitusjohtajan puheille ja kysynyt "Onko teillä töitä?" 

Jos on on ollut töitä ja työehdot ja palkka ovat sopineet minulle ja työnantajalle, olen aloittanut työt ko. firmassa. Jos ei, olen mennyt seuraavaan firmaan ja saanut jopa paremman tarjouksen. 

Koskaan mikään liitto ei ole sanonut, miten hinnoitan työni. Eikä hinnoita vastaisuudessakaan

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikään nyt vähän pienyrittäjää! Miten hän uskaltaa palkata edes sitä ensimmäistäkään työntekijää, jos siitä työntekijästä pääse eroon, jos on patalaiska vätys. Ei Jumankekka mee mun järkeen tää touhu ei sitten millään. Duunaria ei teitty saa kyykyttää aj reilu pitää olla ja työmiehelle työmiehen palkka tai työhenkilölle siis. Arvostan työntekijöitä, mutta joku roti pitää olla, Stana!

Se on se ongelma että niin työntekijöissä kuin työnantajissakin on aina nippu ketkuja, suurin osa toki ok.

Niin ja onhan se ihan laillinen koeaika olemassa, kyllä se siinä esiin tulee. Onko joku tosiaan noin tietämätön ettei esim. koeaikaa tiedä. Sen jälkeen voi vielä tehdä määräaikaisia soppareita, itse tykkään niistä. Pääsee sujuvasti vapaalle ilman karensseja.

Vierailija
42/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen ollut töissä muutaman vuoden Nesteen pääkonttorilla Espoossa.  Alussa oli kiistaa vajaasta tonnista/kk.  myöntyivät kumminkin maksamaan, kun olen kumminkin suhteellisen viisas ja pätevä.

AP 

Paikallisia sopimuksia ei tosiaan tehdä yksittäisten työntekijöiden kanssa. Kannattaa selvittää oma tilanne luottamusmieshen kanssa jos olet liiton jäsen. Muuten voit vaikka kääntyä lakimiestoimiston puoleen. Neste ei muutenkaan tee paikallisia sopimuksia. Olet ilmeisesti jonkun muun Nesteen pääkonttorilla toimivan yrityksen kirjoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ay mafia haluaa määräysvallan ja sanella miten Suomessa kukin tienaa. Pääasia, että suurin valta ja rahat ohjautuvat ay-pomoille.

no tämä

Vierailija
44/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kanssa pärjännyt työelämässä jo 25 vuotta ilman liiton jäsenyyttä. Miksi maksaisin liiton kahvikassaa?

Ne liitot on sopineet sen tessin mitä sunkin kohdalla noudatetaan vapaamatkustaja.

Vierailija
45/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikään nyt vähän pienyrittäjää! Miten hän uskaltaa palkata edes sitä ensimmäistäkään työntekijää, jos siitä työntekijästä pääse eroon, jos on patalaiska vätys. Ei Jumankekka mee mun järkeen tää touhu ei sitten millään. Duunaria ei teitty saa kyykyttää aj reilu pitää olla ja työmiehelle työmiehen palkka tai työhenkilölle siis. Arvostan työntekijöitä, mutta joku roti pitää olla, Stana!

Haloo, koeajalla ei ole irtisanomisaikaa!

Vierailija
46/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jlauta mitä osaamattomuutta. Itse olin yrittäjä jo 18 vuotiaana ja kyllä palkkaukset sujuivat hyvin. Koeaika! Meillä kyllä kaikki rekryt olivat onnistuneita.

okei sitten. hyvä kuulla, et koeaika on tähän ratkaisu. selvä se

Vierailija
47/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmaa olekaan, kun työnantaja tarjoaa parempaa kuin mitä tes sanoo. Sitten, kun työnantaja sanookin, että palkka on 9 euroa/tunti ja ylitöitä on pakko tehdä työaikapankkiin niin se on ongelma. 

Työnantaja ei todellakaan voi päättää tuollaista yksipuolisesti ellei työsopimuksessa niin mainita. Kenenkään pidä allekirjoittaa sellaista sopimusta mikä ei itselle sovi.

Vierailija
48/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijästä pääsee eroon nopeasti. 

Vierailija
49/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen: "Nyt meillä menee vähän huonosti niin lasken teidän palkkojanne sanotaan vaikka puoleen joten sehän käy? Päätetty. Ja noista kesälomista vielä niitähän ei tarvita tänä vuonna lainkaan? Hyvä, ei siis tarvita. Päätetty. Lähden pojat tästä käymään huvilakaupoilla joten yrittäkääs pärjäillä ja hei tsemppiä hopihopi töihin siitä!!!!!"

Vierailija
50/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä sitten sen enempää, mutta kyllä kilpailukykymme on pahasti rapautunut naapurimaihinkin verrattuna ja tuottavuutta on saatava nostettua. Olkoon palkat samat, mutta ahkerampi pitää jatkossa olla ja vastuullisempi ja kaikki suojatyöpaikata vitt..n!

Ei se kyllä palkoista johdu. Suomi on pohjolan perukoilla ja tavaran rahtaaminen muualle kuin r ysssiin on varmaan yksi mikä rajoittaa kilpailua. Ja suomalaisen yritysjohtajan kykenemättömyys investointeihin, kun EK:n ekonomistit toitottaa vuodesta toiseen "nyt ei kannata investoida, kun laskukausi on taas viimeistään vuoden päästä alkamassa". On se kumma, että Suomessa ekinomistit ei osaa muuta ennustaa kuin laskusuhdannetta. No varmaan sen takia, että tuolla huutelulla halutaan myös sanoa, että nyt sitä palkkamalttia, ei ole varaa palkankorotuksiin.

Vierailija
51/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo, koeajalla ei ole irtisanomisaikaa!

Okei. Olen ymmärtäny tän väärin. kiitti

Vierailija
52/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"firman konttoriin toimitusjohtajan puheille ja kysynyt "Onko teillä töitä?" 

Saattaa nyt kuitenkin olla, siitä on jo "jonkin" aikaa, kun ap. on kävellyt toimitusjohtajan luokse kysymään töitä?

Monessa yrityksessä ap. ei pääsisi ulko-ovea pitemmälle, kun vartijat olisi kimpussa ja poliisit paikalla ja ap. viettäisi seuraavan yön putkassa. Että sellainen työhaku reissu. 

Näin ainakin meillä töissä, eikä ole edes suuri yritys. 

Vierailija
53/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä sitten sen enempää, mutta kyllä kilpailukykymme on pahasti rapautunut naapurimaihinkin verrattuna ja tuottavuutta on saatava nostettua. Olkoon palkat samat, mutta ahkerampi pitää jatkossa olla ja vastuullisempi ja kaikki suojatyöpaikata vitt..n!

Ei noista ole yksikään sinun nimenomainen ongelmasi. Hoida vaan omat työsi ja toimeentulosi.

Vierailija
54/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallinen sopiminen: "Nyt meillä menee vähän huonosti niin lasken teidän palkkojanne sanotaan vaikka puoleen joten sehän käy? Päätetty. Ja noista kesälomista vielä niitähän ei tarvita tänä vuonna lainkaan? Hyvä, ei siis tarvita. Päätetty. Lähden pojat tästä käymään huvilakaupoilla joten yrittäkääs pärjäillä ja hei tsemppiä hopihopi töihin siitä!!!!!"

No juu ei tääkä nyt oikein oo, mut joku kompromissi tähän touhuun.

Vierailija
55/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmaa olekaan, kun työnantaja tarjoaa parempaa kuin mitä tes sanoo. Sitten, kun työnantaja sanookin, että palkka on 9 euroa/tunti ja ylitöitä on pakko tehdä työaikapankkiin niin se on ongelma. 

Työaikapankkikin on jo yhdessä sovittava asia. Isossa firmassa tosin luottamusmiehet sen hyväksyy. Työaikapankki oli ihan hyvä, eräässä firmassa vaan meni ylityötunnit yli eikä ehtinyt vapaina pitää ikinä niin ehdottivat että maksavat pois. Tulihan siitä ihan muhkea lopputili vielä kun olin vaihtamassa työpaikkaa. pidin sitten kahden kuukauden kesäloman.

Vierailija
56/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se ongelma että niin työntekijöissä kuin työnantajissakin on aina nippu ketkuja, suurin osa toki ok.

Ei, vaan SUURIN osa on k u s i p ä i t ä

Vierailija
57/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei todellakaan voi päättää tuollaista yksipuolisesti ellei työsopimuksessa niin mainita. Kenenkään pidä allekirjoittaa sellaista sopimusta mikä ei itselle sovi.

Työnantaja voi lopettaa palkanmaksun koska tahansa. Nythän niin on tapahtunut monessa työpaikassa. Liitto hoitaa asiaa kuntoon liittoon kuuluvien osalta. Liittoon kuulumattomat hoitavat asiansa itse.

Vierailija
58/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen: "Just tähän aikaan ei ole töitä, niin voitteolla pari viikkoa palkattomalla ja tehdä sitten pitkää päivää normipalkalla, kun taas tarvitaan. Tehdään sellainen muutaman kuukauden tasoittumisjakso tähän, niin ei tule noita ylityökuluja."

Vierailija
59/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja otetaan vaan niitä aasialaisia ahkeria työntekijöitä tänne ja somput ja hiekkane..t. ei kiitos! Kyllä suomalinen duunari on ihan hyvä jätkä mut ny vaan täytyy yrittäjääkin ymmrtää et saadaan tää maa taas jaloilleen. katotaan sit taas niit palkankorotuksii ku o varaa

Joo, mutta nyt hallitus tekee suomalaisista halpatyövoimaa. EK, SY, KKK. Kun etnopelkoiset ei haluu mmuuttoa. Näin on marjat. Ja yrityksiä tulee kaatumaan, kun suomalaisten ostovoima heikkenee. Semmoista on nyt meno.

Vierailija
60/79 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä se irtisanominen on aina onnistunut. Olen rakennusliikkeen töissä ja siellä ei juuri muuta olekkaan kuin lyhyt aikaisia työsuhteita, muutamasta tunnista esim. muurarit, maalarit jne työkohteen valmistumiseen saakka eli 4-6kk ja sen jälkeen, jos uusia kohteita ei ole, henkilöstö lomautetaan tai irtisanotaan. Ja se työsopimus voi tehdä toistaiseksi voimassa, määräajaksi jne. Ja  vakipaikka, koeaika on 6kk, jolloin ilman mitään syytä voi purkaa työsopimuksen. Ja aina on ne takoudelliset ja tuotannolliset syyt. 

Julkisilla sektorilla myös esim. tuntiopettajat, koulunkäyntiavustat jne. työsuhde katkaistaan lomien ajaksi esim. syys- tai kesälomaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi