En ymmärrä, mikä siinä paikallisessa sopimuksessa mättää.
Olen tehnyt jokaisen työsopimukseni paikallisesti menemällä firman konttoriin toimitusjohtajan puheille ja kysynyt "Onko teillä töitä?"
Jos on on ollut töitä ja työehdot ja palkka ovat sopineet minulle ja työnantajalle, olen aloittanut työt ko. firmassa. Jos ei, olen mennyt seuraavaan firmaan ja saanut jopa paremman tarjouksen.
Koskaan mikään liitto ei ole sanonut, miten hinnoitan työni. Eikä hinnoita vastaisuudessakaan
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Miettikään nyt vähän pienyrittäjää! Miten hän uskaltaa palkata edes sitä ensimmäistäkään työntekijää, jos siitä työntekijästä pääse eroon, jos on patalaiska vätys. Ei Jumankekka mee mun järkeen tää touhu ei sitten millään. Duunaria ei teitty saa kyykyttää aj reilu pitää olla ja työmiehelle työmiehen palkka tai työhenkilölle siis. Arvostan työntekijöitä, mutta joku roti pitää olla, Stana!
Se on se ongelma että niin työntekijöissä kuin työnantajissakin on aina nippu ketkuja, suurin osa toki ok.
Nyt olen ollut töissä muutaman vuoden Nesteen pääkonttorilla Espoossa. Alussa oli kiistaa vajaasta tonnista/kk. myöntyivät kumminkin maksamaan, kun olen kumminkin suhteellisen viisas ja pätevä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikään nyt vähän pienyrittäjää! Miten hän uskaltaa palkata edes sitä ensimmäistäkään työntekijää, jos siitä työntekijästä pääse eroon, jos on patalaiska vätys. Ei Jumankekka mee mun järkeen tää touhu ei sitten millään. Duunaria ei teitty saa kyykyttää aj reilu pitää olla ja työmiehelle työmiehen palkka tai työhenkilölle siis. Arvostan työntekijöitä, mutta joku roti pitää olla, Stana!
Koeaika...
Okei, mut entäs, jos duunari esittää koeajan ahkeraa ja sit vakinaistamisen jälkeen gonahtaa. Mitäs sitten?
Se on toooodella harva paikka jossa työntekijä ja työnantaja olisivat edes jotensakin tasa-arvoisia neuvottelijoita. Kaikki alat millä ei ole työvoimapula voivat kiristää kätsysti ruuvia. 

mistä te kuvittelette että se yritysten hyvinvointi ja taloussäästöt tulevat? Kokoomuksen ideologinen agendahan on nimenomaan omistavan tahon tukeminen ja sitä kautta hyvinvoinnin tuottaminen yhteiskunnalle. Ohessa sitten ajetaan työntekijöiden oikeudet alas. Kyllä työntekijöitä ainauusia löytyy, hieman pienemmällä palkalla ja huonommilla ehdoilla. 

ja tää irtisanominen ilman painavaa syytä- uus pomo pera ei vaan tykkää marjukasta niin pihalle, syy löytyy kyllä. 

keskiluokkaisten asiantuntijoiden olis syytä olla huolissaan. Eivät poloiset oikeasti tajua miten vaikuttaa heihin. Ei ole perimätietoa ja kokemusta kuten työläistaustasilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se ongelma että niin työntekijöissä kuin työnantajissakin on aina nippu ketkuja, suurin osa toki ok.
No tää on totta joo
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa pärjännyt työelämässä jo 25 vuotta ilman liiton jäsenyyttä. Miksi maksaisin liiton kahvikassaa?
Luuletko, että tessiä noudatetaan vain liittoon kuuluvien kohdalla? Saman hyödyn sä olet tessistä saanut kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Jlauta mitä osaamattomuutta. Itse olin yrittäjä jo 18 vuotiaana ja kyllä palkkaukset sujuivat hyvin. Koeaika! Meillä kyllä kaikki rekryt olivat onnistuneita.
Vierailija kirjoitti:
6 kk koeaika. Aika sokea pitää työnantajan olla, jos siinä ajassa ei näe, onko tullut palkattua riittävän hyvä työntekijä.
Kuukauden irtisanomisijalla pitäis minusta kenet vaan koska vaan milloin vaan mistä syystä vaan potkaista ulos. Tää sosialismi liian pitkälle vietynä on melkoinen syöpäläinen. Kyllä hyvä työntekijä aina saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 kk koeaika. Aika sokea pitää työnantajan olla, jos siinä ajassa ei näe, onko tullut palkattua riittävän hyvä työntekijä.
Olkoon sitten näin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen ollut töissä muutaman vuoden Nesteen pääkonttorilla Espoossa. Alussa oli kiistaa vajaasta tonnista/kk. myöntyivät kumminkin maksamaan, kun olen kumminkin suhteellisen viisas ja pätevä.
AP
Ai sä aloititkin ketjun ihan vain haastaaksesi riitaa.
Vierailija kirjoitti:
USAssa keskiluokka ja sitä köyhemmät tekevät kolmea työtä eikä lomista ole tietoakaan...
No ei tee, satunnaisia nostetaan esiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden irtisanomisijalla pitäis minusta kenet vaan koska vaan milloin vaan mistä syystä vaan potkaista ulos. Tää sosialismi liian pitkälle vietynä on melkoinen syöpäläinen. Kyllä hyvä työntekijä aina saa töitä.
No on täs tietty se et jos joku muuttaa kaukaa työn peräs ni joo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaika...
Okei, mut entäs, jos duunari esittää koeajan ahkeraa ja sit vakinaistamisen jälkeen gonahtaa. Mitäs sitten?
Kyllä jokaviikkoisilla keskusteluilla (lue hiillostamisilla) saadaa kaveri pois. Näitä on niin nähty varsinkin siinä vaiheessa, kun yksikön pomo vaihtuu ja uusi alkaa maalittaa niitä, jotka haluaa ulos.
Ja jos koeajan jälkeen tulee ongelmia, sitten varoituksia. Ja lopulta voi erottaa. Taitaa yrittäjät olla vaan osaamattomia ja haluuvat jääräpäisesti toimia omaan tyyliinsä.
Kysykää marjayrittäjiltä, mikä mätti.
En tiedä sitten sen enempää, mutta kyllä kilpailukykymme on pahasti rapautunut naapurimaihinkin verrattuna ja tuottavuutta on saatava nostettua. Olkoon palkat samat, mutta ahkerampi pitää jatkossa olla ja vastuullisempi ja kaikki suojatyöpaikata vitt..n!
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa palkka ne maksavat. Kenenkään ei ole pakko mennä töihin, jos tarjotaan alle yleissitovien sopimusten olevaa palkkaa.
Ei tosiaankaan. Ei tarvitse mennä yhtään mihinkään töihin johon ei halua. Suomessa on työehtosopimuksissa yleissitovuus eli samat minimiehdot koskee kaikkea. Yleensähän palkat tai ehdot joustaa ylöspäin. Kenenkään edun mukaista ei ole palkata motivoitumatonta, ammattitaidotonta tai vastentahtoista työntekijää. Sen kyllä fiksut työnantajat ja muutkin ymmärtää. Menee vaan kaikkien aika hukkaan ja saattaa tulla jopa vahinkoja.
Ay mafia haluaa määräysvallan ja sanella miten Suomessa kukin tienaa. Pääasia, että suurin valta ja rahat ohjautuvat ay-pomoille.
Ja otetaan vaan niitä aasialaisia ahkeria työntekijöitä tänne ja somput ja hiekkane..t. ei kiitos! Kyllä suomalinen duunari on ihan hyvä jätkä mut ny vaan täytyy yrittäjääkin ymmrtää et saadaan tää maa taas jaloilleen. katotaan sit taas niit palkankorotuksii ku o varaa