Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako vaatetta sinulla on?

Vierailija
24.03.2024 |

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000010280182.html

Oma vastaus: liikaa. Niin paljon, että en pysty laskemaan. 

Mikä erityisesti on heikkoutesi? Itselläni kengät ja laukut. 

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kolme vähemmän kun heitän reikäiset sukat ja alkkarit roskiin.

Vierailija
82/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon artikkelin mukaan suomalaiset ostavat 38 vaatetta vuodessa. Se kuulostaa tosi paljolta. 3 vaatetta kuukaudessa? Oikeasti? 

Olen seurannut vasteostojani vuosia ja kyllä, noin 40 vaatetta ostan. Viime vuonna 43. Lasken mukaan myös alusvaatteet ja sukat. Viime vuonna rahaa paloin 1960 euroa. Yritän kovasti ostamistani hillitä. Siksi kirjaan hankinnat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirvittävän paljon.

Esim vaikka t-paitoja hihallisia hihattomia pitkiä lyhyitä 50 tms.

Valkoisia paitiksiakin varmaan seitsemän.

Kenkiä ihan hirveesti, laukkuja takkeja you name it!

Eli sulla ei ole itsehillintää? Ahmitko suklaata?

Kuka mistäkin iloitsee. Jos toiselle se on pukeutuminen, niin ei se maailman suurin pahe ole, ja kun tähän kuitenkin tulee se hiilijalanjälki-kommentti, niin näkyy sitä toiset tuhlaavan vastaavasti johonkin muuhun.

Että mitä jos vaan antaisit kaikkien kukkien kukkia!

Kätevä tapa tuhota tää maapallo lapsenlapsilta, kun vetoaa lapsellisesti heille, että tekeehän ne muutkin, mitä välii.

Olipa yllättävä kommentti ;) 

Jos tämä enemmän vaatteita omistava on vaikka vegaani, eikä matkusta lentäen, hän on ekologisempi kuin suurin osa suomalaisista. Jos haluat jatkaa keskustelua siitä, ole hyvä ja tee siitä oma aloitus. Tässä keskustellaan vaatteista. 

Vierailija
84/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee aika erilaisia vastauksia sen mukaan, laskeeko alusvaatteet ja sukat mukaan vai ei. Mä en laske niitä, mutta pipot, hanskat ja huivit lasken.

Vierailija
85/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut,varmaan  ainakin 60, kun sukkia ei lasketa

Vierailija
86/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa.

80-luvun olen saanut kiertoon, mutta parhaat jätin. Liian ihania, Mexxiä, P.T.A. jne. ENKÖ OLE NIITÄ KÄYTTÄNYT, kaapissa hilloan.

Kahtena viime vuotena olen ostanut uutena vai pari vaatetta. Joo, kirpulta pari taminetta.

Vaatteeni eivät hajoa! Neuleen alla aina trikoopaita, joita pesen ja pesen, ei tule reikiä.

Vierailija
87/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän aikavälin tavoitteena mulla on käyttää jokaista vaatetta edes YHDEN KERRAN. Joo, hävettää. 

Vierailija
88/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna olen ostanut neljä kesäpuseroa, ja eilen tein kenkätilauksen, ja tilasin kolmet kengät. Niitäkään en ole ostanut vuosiin. Vielä pitäisi löytää parit kesähousut ja sitten pärjäisin hyvin. On mennyt monta vuotta, että en ole ostanut mitään, joten nyt tuli kova tarve ostaa uusia vaatteita ja kenkiä. Alusvaatteita ja sukkia minulla on piiiitkäksi aikaa. 

Vierailija
89/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaate on yksittäinen vaatekappale, päälle puettavien vaatteiden eli vaatetuksen osa.[1] Vaatteiden tavallisimmat valmistusmateriaalit ovat nahkakasvi- ja eläinkuidut sekä erilaiset tekokuidut.

Tavallisimmat ylävartaloon puettavat vaatteet ovat paita ja neuleet 10+12+8+4

liivi3   liivit monta

ja takki.8

Vastaavasti alavartalossa eli jaloissa käytetään housuja12

pikkareita paljon

tai hameita. 7

Jalkaterien peittona pidetään sukkia 100+

ja jalkineita  20..30

. Koko vartaloa peittäviä vaatteita tai vaatekokonaisuuksia ovat muun muassa puku,5+6

mekko 12  yömekot 8

ja kaapu.?? hartialiinat huivit  jne 30

Käsissä pidettävien vaatekappaleiden yleisnimitys on käsine 6+lapasia

ja päässä pidettävien päähine. pipoja ainaski 10  hattuja 6

PUUTTUUKO JOTAKIN

Vierailija
90/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

665 tai 667 kpl

Vierailija
91/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa artikkelissa mä niin samaistun siihen, joka rakasti Parikan kenkiä 👠👡👢Itselläkin niitä toistakymmentä paria - enkä luovu.

Vierailija
92/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo vuosia seurannut vaatteiden ostamista, ja kun aloitin, se saldo oli just tuolla noin 40:ssä. Nykyisin 12-20 välissä, vaatii jo harkintaa.

Vierailija
93/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon artikkelin mukaan suomalaiset ostavat 38 vaatetta vuodessa. Se kuulostaa tosi paljolta. 3 vaatetta kuukaudessa? Oikeasti? 

Tämä tuntuu kyllä ihan käsittämättömän suurelle määrälle. Ostin viime vuonna ehkä kolme vaatetta itselle. 

Minusta taas ei. Jos käyttää sukkahousuja, jo pelkästään niitä menee vuodessa helposti 10-20 paria. Itse ainakin joudun myös uusimaan vuosittain alushousuja ja sukkia, varmaan keskimäärin 5kpl/paria kutakin. Lenkkareita kulutan myös vuosittain loppuun ainakin 2 paria. Jo noista tulee 20-30 vaatekappaletta. Siihen muutaman paidan, housujen, hanskojen yms uusinta, niin 38 alkaa olla täynnä.

Ja jos kyseessä on kaikkien suomalaisten keskiarvo, on mukana myös lapset, joille käsittääkseni pitää uusia kaikki vaatteet lähes vuosittain.

Alusvaatteita ja sukkia ei lasketa tuohon mukaan mutta eipä minulla ainakaan kulu tuohon tahtiin sukkahousuja vaikka mekkoja käytän päivittäin. En muista milloin minulta olisi kulunut puhki, jokin muu vaate kuin alusvaate. Eipä ole tarvetta uusia paitoja tai hameita vuosittain. Saati sitten hanskoja.

Lapset toki nostavat keskiarvoa mutta käsittääkseni tuossa jutussa oli kyse aikuisten vaatteista. Aikuisille harvemmin pitää olla päivässä useita vaatekertoja pissavahinkojen tai ruokatahrojen takia. 

Vierailija
94/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko pari sataa ilman alusvaatteita ja sukkia.

Tykkään käyttää eri materiaaleja eri vuodenaikoihin, eli villaa talvella ja puuvillaa/pellavaa kesällä. Myös joka kelille oltava omat takit.

Vaatteiden määrä taitaa pysyä vakiona vuodesta toiseen, mutta niiden tyyppi vaihtuu. Joskus 10 vuotta sitten oli monen monta erilaista biletoppia, nyt merinovilla kerrastoa.

Vierailija
95/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdet housut, kolme paitaa, villapaita, pari takkia (kesä ja talvi), kahdet kengät.

En osta juurikaan vaatteita ellei sukkia ja kalsareita lasketa. En arvosta tuhlaamisen kulttuuria. 

Vierailija
96/143 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa! arviolta 600-800 kpl (alusvaatteita+sukkia ei laskuissa), takkejakin yli 30. Nykyään ostan paljon vähemmän, laittanut vaatteita kiertoon pääosin lahjoittamalla. Aina kun saa jonkun pinon matalammaksi tai hyllyn jopa tyhjäksi niin tuntuuah vapauttavalta. 

Vierailija
97/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee aika erilaisia vastauksia sen mukaan, laskeeko alusvaatteet ja sukat mukaan vai ei. Mä en laske niitä, mutta pipot, hanskat ja huivit lasken.

Asusteita nyt ei ainakaan lasketa vaatteisiin mukaan.

Vierailija
98/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vähän ja siihen on sellainen syy, jotta painon laskun vuoksi nyt kolmas kierros vaatteiden uusimisessa menossa, ihan alusvaatteista alkaen. Talvi ja kevät vaatteet on mutta kesäksi pitää hankkia jotain kun kaikki viime kesäiset ihan järkyn isoja. Nyt on tavoitepaino saavutettu jo jokin aika sitten ja  ylläpitovaihe käynnissä eli pystyttävä pitämään ruokavalio kohdillaan. Ihanaa kun paino on pudonnut, mutta kyllä se vaatteiden kanssa on ollut pikkuinen ongelma. 

Kaikki liian isot vaatteet joita ehdin melko lyhyen aikaa käyttämään on lahjoitettu pois.

Vierailija
99/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te muut onnistutte vähentämään vaatteiden määrää? Kaikelle ei löydy tilaa, mutta jotenkin en vain pysty luopumaan mistään. Ajatus kulkee jotenkin niin, että kyllä mä tätä vielä joskus käytän, mutta valehtelen itselleni ja näin ei välttämättä tule koskaan tapahtumaan. Kirpparilla vaatteista ei saa mitään, roskikseen en halua heittää ja sydän itkee verta, kun (jos) vien ne Uffin laatikkoon. Kalliit, kauniit vaatteeni. 

Konmari.

Tätäkin olen ihmetellyt, miten muut onnistuu siinä. Koko ajatus, että pitäisi koota kaikki t-paidat yhteen kasaan ja kaikki farkut yhteen kasaan jne, johtaisi meillä varmaan kuukauden rättisulkeisiin ja perhesopu voisi olla koetuksella. 

Sitä paitsi kaikki vaatteeni pirskahtelevat iloa 😅

Kuinka moneen eri paikkaan oot sitten vaatteesi oikein ripotellut? Oon aina luullut, että kaikki säilyttävät vaatteitaan vaatekaapissa tai edes jossain samassa paikassa jos vaatekaappia ei ole..

Vierailija
100/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäh?? Ostan itse noin 3 vuodessa.

Miten ihmisillä on varaa tuhlailla noin!!!!!!