Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako vaatetta sinulla on?

Vierailija
24.03.2024 |

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000010280182.html

Oma vastaus: liikaa. Niin paljon, että en pysty laskemaan. 

Mikä erityisesti on heikkoutesi? Itselläni kengät ja laukut. 

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon artikkelin mukaan suomalaiset ostavat 38 vaatetta vuodessa. Se kuulostaa tosi paljolta. 3 vaatetta kuukaudessa? Oikeasti? 

Olen seurannut vasteostojani vuosia ja kyllä, noin 40 vaatetta ostan. Viime vuonna 43. Lasken mukaan myös alusvaatteet ja sukat. Viime vuonna rahaa paloin 1960 euroa. Yritän kovasti ostamistani hillitä. Siksi kirjaan hankinnat. 

😮😮😮 En pysty ymmärtämään

Vierailija
102/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon artikkelin mukaan suomalaiset ostavat 38 vaatetta vuodessa. Se kuulostaa tosi paljolta. 3 vaatetta kuukaudessa? Oikeasti? 

Mitäh?? Ostan itse noin 3 vuodessa.

Miten ihmisillä on varaa tuhlailla noin!!!!!!

Jotkut ihmiset käyvät töissä ja saavat hyvää palkkaa. Mitä ihmeellistä siinä on? Kannattaisi sunkin kokeilla..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin arviokaupalla 100.

Vierailija
104/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan rohkeasti, että valtaosa kirjoittajista on naisia (vast.) joten tuon hieman miesnäkökulmaa ja nimenomaan asiantuntija/esimies-sellaista. Solmioita n 70 kpl. Pukuja 5, smokki, irtotakkeja  9, pukupaitoja 6, ocbd-paitoja 10, vapaa-ajan kauluspaitoja 5,pikeepaitoja 4, ,lyhythihaisia muita kesäpaitoja 6, neuleita n 20, päähineitä samoin parisen kymmentä(niitä hieman keräillytkin) vaalea popliinitakki, tumma popliinitakki(veden pitävä ns Mackintosh) tumma päällystakki tumman päällystakin kanssa, arkipäällystakki, ohuempi toppis, paksumpi toppis, autoilijalle sopivia pusakoita 3, housuja 14 paria, öljykangastakki, vaellusvaatteet , hansikkaita moneen lähtöön , jalkineita lähemmäs 50 paria, siinä toki mukana jo kumisaappaat ja monot sekä tohvelit. Kaulahuiveja taitaa olla 7 ja sitten riittävästi alusvaatteita. Ihmettelen tosiaan näitä pärjään 18  lla vaatteella, minulla on sukkia kolminkertainen määrä. Asun kylmällä seudulla jossa lämpätilat vaihtelevat 35 astetta nollan eri puolin, joten ihan vähällä ei pärjää. ainoastaan laadukkaita GW-jalkineita (derbyjä) on tullutostettua yli tarpeen.

Vierailija
105/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tumma päällystakki, tumman puvun kanssa tietenkin. Vaikka taisi tämäkin lanka jo katketa tähän.

toppaliivi unohtui :)

Vierailija
106/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa halpaa roskaa, niin eipä siinä kauheasti rahaa mene verrattuna siihen, että ostaa vuodessa vaikkapa yhden neuleen, jonka hinta on 200 euroa.

Vierailija
107/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa halpaa roskaa, niin eipä siinä kauheasti rahaa mene verrattuna siihen, että ostaa vuodessa vaikkapa yhden neuleen, jonka hinta on 200 euroa.

Tästä tuli mieleen, kuinka pikamuotiketjut ovat vääristäneet käsityksiä siitä, kuinka paljon vaatteita tarvitsee, kuinka usein niitä on sopivaa ostaa ja mitä vaatteet saavat maksaa. Laatu ja kestävyys ovat vielä ihan oma lukunsa. Jos paita maksaa kympin tai farkut parikymppiä, voi olla varma, että niiden tuotannossa ei ole paljon ihmisoikeuksia tai ympäristöä huomioitu. On surullista, että moni tulee valinneeksi laadun ja kestävyyden sijaan määrän ja ostaa samalla rahalla mieluummin monta vaatetta kuin yhden. Lopputuloksena kaapit täyttyvät huonosti suunnittelluista, huonosti ommelluista ja huonoista materiaaleista tehdyistä halpisvaatteista, joilla ei ole mitään kierrätysarvoa.

Vierailija
108/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomomies vielä tässä, klassinen vaatekaappi on kertynyt noin 30 v aikana, hieman on jouduttu leventämään ja laventamaan muttei paljoa. Työllistän korjausompelijaa ja suutareita. Suurin osaa vaatteista on valmistettu ns sivistysmaissa  (Kiina ei ole sellainen)...hikipajojen rättejä ei minulla ole enkä ole juossut muodin perässä. Klassinen vaatekaappi on ympäristöteko.

Vierailija
109/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sata tai kaksisataa. Jälkimmäinen jos sukat lasketaan :) Eilen ostin ale-rekeistä neljä puseroa, yhden yöpuseron ja yökalsarit, nyt sitten heitän roskiin saman määrän vanhoista röntöistä. Teen sellaista työtä täällä farmilla että kaikki paidat ja muutkin työkamppeet kulahtavat tosi nopeasti käytössä ja jatkuvasta pesemisestä. Milloin minusta tulee hieno arvokas vanha rouva joka on lopettanut kaikki rönttötyöt ja hikiset hommat...? Niinpä.

Vierailija
110/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän. Perus t-paitoja ja alusvaatteita täytyy ostaa välillä, kun menevät puhki, mutta silloinkin vanhoja täytyy heittää roskikseen, eikä määrä lisäänny. Olisi kiva, jos vaatekertoja olisi pariksi viikoksi, niin ei tarvitsisi koko ajan huudattaa pesukonetta, mutta harvoin löytyy hyviä ja/tai halpoja. Kenkiäkin on vain muutamat ja käsilaukkuja ei yhtään, kun en käytä. Aina kun on juhlat tulossa, voi tuskastua siitä, ettei ole mitään hienoa päällepantavaa ja jos jonkun ostaa, se ei enää seuraavassa tilaisuudessa miellytä tai ole ajankohtainen.

Vierailija
111/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset käyvät töissä ja saavat hyvää palkkaa. Mitä ihmeellistä siinä on? Kannattaisi sunkin kokeilla..

Mutta voi vaikka matkustella. Mä haluan nähdä elämässä muutakin kun haisevia vaatteita.

Vierailija
112/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 41 kenkineen. Minäkin myin juuri kaiken pois. En osta enään kun tarpeeseen ja laatua.

Vierailija
113/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuntuu kyllä ihan käsittämättömän suurelle määrälle. Ostin viime vuonna ehkä kolme vaatetta itselle. 

Minusta taas ei. Jos käyttää sukkahousuja, jo pelkästään niitä menee vuodessa helposti 10-20 paria. Itse ainakin joudun myös uusimaan vuosittain alushousuja ja sukkia, varmaan keskimäärin 5kpl/paria kutakin. Lenkkareita kulutan myös vuosittain loppuun ainakin 2 paria. Jo noista tulee 20-30 vaatekappaletta. Siihen muutaman paidan, housujen, hanskojen yms uusinta, niin 38 alkaa olla täynnä.

Ja jos kyseessä on kaikkien suomalaisten keskiarvo, on mukana myös lapset, joille käsittääkseni pitää uusia kaikki vaatteet lähes vuosittain.

Tätä mä ihmettelen. Miten voi ihmisillä kulua vaatteet niin eri tahtia! Mulla kestää samat alusvaatteet vuosikausia, juuri vedin jalkaani pikkuhousut jotka olen ostanut itselleni lukiossa. Olen 40-vuotias. 

Vierailija
114/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän. Pari takkia (kesä- ja talvitakki), parit kesä- ja talvihousut, pari neuletta, 2 mekkoa, 4 lyhythihaista tunikaa (t-paidan tyylisiä), parit sortsit, kahdet kotihousut, 5 alkkarit + 2 liivit. Sukkia jokunen pari. Yksi pipo, kaulahuivi ja parit lapaset. 

Alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta en oo ostanut ainakaan pariin vuoteen vaatteita. Kiitos hintojen nousun.

Oon tottunut lapsesta asti, ettei vaatteita ole paljon, joten on ihan normi tilanne itsellä.

Vierailija
115/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on arviolta noin 150 vaatetta (ei sisällä sukkia ja alusvaatteita) + 9 kengät. Vuosittain hankin muutamia uusia, sen mukaan kun tarvetta ilmenee. Heräteostoksia en tee koskaan, mutta sen sijaan olen huono heittämään vanhoja vaatteita pois. Kuulun niihin ihmisiin, joilta löytyy hervoton määrä "kotivaatteita" eli semmoisia vaatekappaleita, jotka ovat vähän kulahtaneita väreiltään tai muodoltaan, ja toisaalta liian huonoja myytäviksi, mutta liian hyviä siivousräteiksi tai roskiin.

Vierailija
116/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

117 jatkaa vielä.

Kenkiä on yhdet talvikengät, sandaalit, parit balleriinat ja lenkkarit.

Vierailija
117/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan vaatteet juuri kulu, vaikka olisivat olleet halpoja. Joitain ei-niin-mieluisiksi osoittautuneita käytän kotivaatteina ja yritän siten kuluttaa ne puhki, jotta voisin laittaa ne hyvällä omallatunnolla pois. Mutta eivät ne kulu! Kestävät vuosikausia ja kymmeniä ja taas kymmeniä pesuja.

Vierailija
118/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voi vaikka matkustella. Mä haluan nähdä elämässä muutakin kun haisevia vaatteita.

Joillakin on varaa sekä ostaa vaatteita että matkustella (ja pestä vaatteet, jotta ne ei haise).

Vierailija
119/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon kun aloin vähän katsella:

~15 lyhythihaista T-paitaa

ainakin 10 toppia

~10 pitkähihaista (mukana pari pooloa)

10 tunikaa

4 neulepuseroa

4 neuletakkia

4 suorat housut

2 farkut

3 puuvillahousut

ehkä noin puolitusinaa kotihousuja (trikoota tms.)

4 jakkua

1 hame

3 siistiä puserojuttua

uimapuku

varmaan ~20 yöpaitaa (yhteen aikaan mies osti niitä lahjaksi, kunnes sanoin että lopettaa)

4 takkia

2 talvikengät

2 kävelykengät

2 avokkaat

kahdet sandaalit

kangastossut

aamutossut

pistokkaat

neulehuppu

kaksi talvihuivia

4 silkkihuivia

1 puuvillahuivi

3 käsineet, eri paksuisia

lapasia ja sormikkaita,

sukkia ja sukkiksia

Oisko ne tossa noin suunnilleen.

Täytyy sanoa, että olen tietoisesti ostanut vähän enemmän laadukkaita vaatteita silmälläpitäen eläkevuosia, kun oletan, että silloin on tiukempaa ja voi tulla lääkekuluja ym. Ehkä voin nyt lopettaa tuon varaston keräämisen-

Vierailija
120/143 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ 3 collegetyyppistä yläosaa.