Mitä mä oikein teen, ettei ihan rahattomaksi jouduta??
Pelottaa ensimmäistä kertaa tulevaisuus näiden leikkauksien vuoksi. As.tuki laskee ja ansiosidonnainen laskee, millä me kohta eletään? Teen keikkatöitä ilman pätevyyttä. Työttömyyspäiviltä olen saanut päivärahaa. Yleensä niitä työttömyyspäiviä on kuukaudessa ehkä viikon verran. Siltä ajalta en taida saada enää mitään tulevien leikkauksien vuoksi?
Aikuiskoulutustuki lakkautetaan, joten eihän minulla ole mitään mahdollisuutta opiskellakaan, kun on lapsiakin elätettävänä.
Mitä mahdollisuuksia tässä enää on, että voisi saada kunnon työn ja parempaa palkkaa?
Yksi lapsista täyttää pian 18v. Lasketaanko hänen mahdolliset kesätyörahat mukaan asumistukeen?
Tämä on aivan paskaa, että meidät pienituloiset ajetaan ihan ahdinkoon ja mennään Amerikan malliin, että on rikkaat ja rutiköyhät. Ja muka maailman onnellisin kansa!
Minkäs minä sille voin, että tyhmänä nuorena opiskelin ammatin, jota ei käytännössä tänä päivänä enää ole.
Kommentit (87)
Itselleni jää vuokran ja pakollisten menojen jälkeen n. 200 euroa käytettäväksi kuukautta kohden. Kaiken kallistuessa se on melko vähän, mutta sillä on tultava toimeen.
Koulutustuki lakkautetaan elokuussa. Eikö sinulla siis ole siihen asti sitä mahdollista hakea?
Miksi muuten 18- vuotias ei olisi velvollinen elättämään itseään edes vähän niillä kesätyörahoillaan?
Lopettakaa ruinaaminen. Rikkaat vain nauttivat, kun köyhä ei pärjää. Minä en koskaan myönnä olevani köyhä. Sulkekoot vain Kelan ovet. Hyvin pärjätään, vaikka sydän karrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yh, oma bruttopalkka noin 3000, netto n. 2100, opiskelevat lapset 17v ja 18v. Asumistukea emme saa, 18v lapsen sivuansiot vaikuttaa. Tosin asumistukea ei tulisi muutenkaan. Vuokra on edullinen, kolmio alle 700. Nuoremmasta tulee elatustukea n. 200 euroa/kk, eli tulot yhteensä 2300 ja minimimenot on 2600 €/kk. Ei ole harrastuksia, ei suoratoistohärpäkkeitä, ostetaan halvimpia merkkejä ruokakaupasta, omaa autoa ei ole, käytämme kolmestaan samaa laina-autoa töihin ja kouluun, jne. Mitään ylimääräistä elämässä ei ole, ja palkka ei vaan riitä. Tuntuu pahalta että työttömiä haukutaan, kun heillä ei rahat riitä. Työssä oleminen ei ole nykyisellä hintatasolla ja verotuksella mikään ratkaisu, kun sillä palkallakaan ei elä.
Nuo ovat ihan valintakysymyksiä.
Olen sinkkumies,lapseton,asun omassa omakotitalossa järven rannalla,työskentelen kotona,lisätuloina pieniä vuo
"lisätuloina pieniä vuokratuloja kahdesta vuokra-asunnosta ja yhdestä kesämökistä. kuluni ovat pienet joten pärjään vallan mainiosti"
Juuh siitä vain osa-aikainen yh ostamaan sijoitusasuntoja. On tainnut pappa vähän betalata noita omistamiasi vuokra-asuntoja.
1. Alat katsomaan Jari Sarasvuota ja perustat verkkokaupan.
2. Aloitat Only-fans herutuksen.
3. Alat myydä verkkokaupassa on-line personal trainer kursseja
4. Alat myydä verkkokaupassa on-line elämäntaitovalmennusta
5. Alay myydä verkkokaupassa on-line koulutusta tuleville on-line valmentajille ja on-line elämäntaitovalmentajille
6. Kirjoitutat CHAT-GPT:llä 10 kirjaa ja alat myydä niitä Amazonissa
7. Kirjoitutat CHAT-GPT:llä omaelämänkerran "Minä ja menestys"
8. Lähdet eduskuntavaaliehdokkaaksi Kokoomuksen riveistä
Muista kuitenkin, että sosiaalietuuksien leikkaukset ovat tarpeen, koska Suomeen on tullut niin paljon mam.uja. Heidän elättämiseensä ei yksinkertaisesti ole varaa ellet sinä tingi elintasostasi.